I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede, med sikte
på å fremme forslag, en endring i regelen for enke-/enkemannspensjon
under kapittel 7 i lov om Statens pensjonskasse, slik at samboere
som har arverett i henhold til arvelovens kap. IIIA, likestilles
med ektefeller når det gjelder rett til enke-/enkemannspensjon.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 1. oktober 2015 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 19. oktober 2015
følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og
Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til representantforslaget
hvor forslagsstillerne anmoder Stortinget om å be regjeringen å
utrede, med sikte på å fremme forslag, en endring i regelen for
enke-/enkemannspensjon under kapittel 7 i lov om Statens pensjonskasse,
slik at samboere som har arverett i henhold til arveloven kap. IIIA,
likestilles med ektefeller når det gjelder rett til enke-/enkemannspensjon.
Komiteen viser til at folketrygden
er den generelle ordningen i vårt pensjonssystem, som gir rett til
en rekke ytelser, herunder ytelser til etterlatte. Pensjonsreformen
ble innført i 2011 med nye regler for alderspensjon i folketrygden,
og ny uføretrygd ble innført fra 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at i forbindelse med disse reformene er det foretatt nødvendige
endringer og tilpasninger i regelverket for tilstøtende tjenestepensjonsordninger.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er tilfreds med at regjeringen, som
en del av pensjonsreformen og i lys av den samfunnsmessige utviklingen,
har nedsatt et offentlig utvalg som skal gå gjennom og utrede etterlatteytelsene
i folketrygden. Mandatet til utvalget er å beskrive og vurdere etterlatteytelsene
i folketrygden, men også å beskrive ordninger for etterlatte knyttet
til arbeidsforhold i offentlig og privat sektor som utfyller folketrygdens
ordninger.
Dette flertallet er opptatt av
å se etterlatteytelsene i pensjonssystemet i sammenheng og innser at
det ikke er hensiktsmessig å igangsette en egen utredning av etterlatteytelsene
i Statens pensjonskasse på nåværende tidspunkt.
Dette flertallet mener at man
bør vente på det regjeringsoppnevnte utvalgets vurderinger og anbefalinger
når det gjelder fremtidens etterlatteytelser i folketrygden før
man utreder etterlatteytelsene i Statens pensjonskasse og de øvrige
lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene med tanke på hvilke rettigheter
samboere skal ha i disse ordningene.
Dette flertallet viser også til
ordningen med barnepensjon hvor det ikke er noe krav om at foreldrene
må være gift for at barnepensjon tilstås. Barnepensjon ytes til
hvert av barna frem til fylte 20 år og utgjør 15 pst. av pensjonsgrunnlaget
ved full opptjeningstid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets vedtak
26. mai 2005 (pensjonsforliket), der Stortinget forutsatte at folketrygdens ytelser
til etterlatte skal utredes som en del av pensjonsreformen, og at
regjeringen 2. oktober 2015 nedsatte et utvalg som skal utrede disse
ytelsene, herunder også beskrive ordninger for etterlatte knyttet
til arbeidsforhold i offentlig og privat sektor. Disse medlemmer kan
ikke se at en endring i lov om Statens pensjonskasse som likestiller
etablerte samboere med ektepar, slik det blant annet gjelder i lov om
folketrygd, griper inn i det arbeidet utvalget er satt til å gjøre.
Utvalget skal ikke legge frem sin rapport før 1. desember 2016.
Det vil derfor ta lang tid før eventuelle forslag til endringer
blir forelagt Stortinget. Disse medlemmer viser til
den generelle samfunnsutviklingen, der etablerte samboerforhold likestilles
med ekteskap på stadig flere rettsområder, og mener at det er på
tide at dette også gjenspeiles i ordningene i Statens pensjonskasse. Disse
medlemmer kan heller ikke se at reglene om at barnepensjon
ytes uavhengig av foreldrenes sivile status, er noe argument mot
å likestille samboere og ektepar når det gjelder retten til etterlattepensjon
fra Statens pensjonskasse.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede, med sikte
på å fremme forslag, en endring i regelen for enke-/enkemannspensjon
under kapittel 7 i lov om Statens pensjonskasse, slik at samboere
som har arverett i henhold til arvelovens kap. IIIA, likestilles
med ektefeller når det gjelder rett til enke-/enkemannspensjon.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede, med sikte
på å fremme forslag, en endring i regelen for enke-/enkemannspensjon
under kapittel 7 i lov om Statens pensjonskasse, slik at samboere
som har arverett i henhold til arvelovens kap. IIIA, likestilles
med ektefeller når det gjelder rett til enke-/enkemannspensjon.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:137 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Lise Christoffersen,
Dag Terje Andersen, Anette Trettebergstuen, Hege Haukeland Liadal
og Sonja Mandt om utredning av en endring i regelen for enke-/enkemannspensjon
under kap. 7 i lov om Statens pensjonskasse knyttet til samboeres
rettigheter – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Arbeids- og sosialkomiteen 1.
oktober 2015 med følgende representantforslag fra stortingsrepresentantene
Arild Grande, Lise Christoffersen, Dag Terje Andersen, Hege Haukeland
Liadal og Sonja Mandt (Dokument 8:137 S (2014-2015)):
Stortinget ber regjeringen
utrede, med sikte på å fremme forslag, en endring i regelen for
enke/enkemannspensjon under kapittel 7 i lov om Statens pensjonskasse,
slik at samboere som har arverett i henhold til arveloven kap. IIIA,
likestilles med ektefeller når det gjelder rett til enke/enkemannspensjon.
Som begrunnelse for forslaget viser forslagsstillerne
til at den generelle samfunnsutviklingen, der etablerte samboerforhold
likestilles med ekteskap på stadig flere rettsområder, ikke har
ført til endringer i regelverket for enke-/enkemannspensjon i lov
om Statens pensjonskasse.
Innledningvis vil jeg understreke at folketrygden er
den generelle ordningen i vårt pensjonssystem, som gir rett til
en rekke ytelser, herunder ytelser til etterlatte. I folketrygden
er gifte og samboere likestilt i flere sammenhenger. Blant annet
gis det gjenlevendepensjon, eventuelt gjenlevendefordel i egen pensjon,
til samboere som har eller har hatt felles barn, eller tidligere
har vært gift med hverandre.
Helt siden den første lov om Statens pensjonskasse
kom i 1917 (lov om pensionsordning for statens tjenestemænd) har
etterlatteytelsene her vært forbeholdt ektefeller. Det er med andre
ord ikke en tilsvarende likestilling av visse grupper samboere og gifte
som i folketrygden, og samboere har derfor heller ikke rett til
enke-/enkemannspensjon fra Statens pensjonskasse etter gjeldende
regler.
Med pensjonsreformen er det som kjent innført nye
regler for alderspensjon i folketrygden fra 2011, og ny uføretrygd
fra 2015. Det er også foretatt nødvendige endringer og tilpasninger
i regelverket for tilstøtende tjenestepensjonsordninger.
Som en del av pensjonsreformen, og i lys av
den samfunnsmessige utviklingen som forslagsstillerne også viser
til, er det nødvendig å foreta en bred gjennomgang og vurdering
også av etterlatteytelsene i pensjonssystemet. Regjeringen har derfor
nylig nedsatt et offentlig utvalg som skal utrede etterlatteytelsene
i folketrygden. Utvalgets mandat er i hovedsak rettet inn mot beskrivelse
og vurdering av etterlatteytelsene i folketrygden, men det inngår
også som en del av mandatet å beskrive ordninger for etterlatte knyttet
til arbeidsforhold i offentlig og privat sektor som utfyller folketrygdens
ordninger.
Etterlatteytelsene i pensjonssystemet bør etter min
vurdering ses i sammenheng, og jeg ser det ikke som hensiktsmessig
å igangsette en egen utreding av etterlatteytelsene i Statens pensjonskasse
nå, før det nevte utvalget har foretatt sine vurderinger når det gjelder
fremtidens etterlatteytelser i folketrygden. En naturlig oppfølging
av utvalgets innstilling vil kunne være å utrede etterlatteytelsene
i Statens pensjonskasse, og i de øvrige lovfestede offentlige tjenestepensjonsordningene,
og at man i denne sammenheng også vurderer hvilke rettigheter samboere
eventuelt skal ha i disse ordningene.
Forslagsstillerne viser for øvrig til at formålet med
enke- og enkemannspensjon er delvis å oppveie inntektstap for familien,
og at det ikke minst er barna som vil merke inntektstapet, ikke
bare enken eller enkemannen. Til dette vil jeg bemerke at det ikke
er krav om at foreldrene var gift for at barnepensjon tilstås. Barnepensjon
ytes til hvert av barna frem til fylte 20 år og utgjør 15 prosent
av pensjonsgrunnlaget ved full opptjeningstid.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
24. november 2015
Arve Kambe | Bente Stein Mathisen |
leder | ordfører |