I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring som
gjør det mulig å etablere likeverdige pensjonsordninger uavhengig
av driftsform, jf. sykepleierordningen, eller gir ansatte rett til
å beholde minst like gode pensjonsytelser som før ved privatisering
av virksomhet i offentlig sektor.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 6. mai 2015 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 15. september 2015
følger vedlagt.
Som ledd i komiteens behandling ble det 2. november
2015 avholdt høring i saken. Følgende deltok på høringen:
LO Kommune, LO Stat,
Unio, Akademikerne, YS
Handel og Kontor
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og
Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til representantforslaget,
samt svarbrev fra statsråden til saken. Hensikten med representantforslaget
er å sikre pensjonsrettigheter til ansatte i virksomheter som overdras
fra offentlig sektor til private aktører ved konkurranseutsetting.
Forslaget redegjør for noen av de utfordringer en slik konkurranseutsetting
innebærer.
Komiteen viser til at det er
bred enighet om at ansattes rettigheter skal sikres ved overdragelse
av virksomhet. Slik sikring av ansattes rettigheter gjøres i arbeidsmiljøloven.
Der slås det fast at ansatte har rett til å opprettholde arbeidsforhold
og fastholde arbeidsvilkårene hos den nye arbeidsgiveren. Det er rettigheter
som gjelder uavhengig av hvilken part virksomheten overdras fra
og hvilken part virksomheten overdras til. Det har tidligere – senest
i 2011 – blitt vurdert om tariffbestemte regler om pensjonsordninger
skulle inkluderes i de ovennevnte rettigheter, men det har ikke
blitt gjennomført.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
det er store forskjeller mellom pensjonsordninger i offentlig og
privat sektor. Dette er et gjentagende tema i vurderinger av pensjonssystemet i
Norge, og det er mange gode grunner til å harmonisere. Inntil en
slik harmonisering er gjennomført, vil det medføre en lang rekke
utfordringer å sikre ansattes pensjonsordninger ved virksomhetsoverdragelse. For
eksempel vil det kunne bli et spørsmål om den ansatte skal kunne
ha rett til å stå i «gammel» pensjonsordning, noe som vil skape
en situasjon hvor en virksomhet vil kunne ha ansatte på flere vidt
forskjellige pensjonsordninger.
Komiteen viser for
øvrig til at overgangen til ny AFP-ordning skal evalueres av partene
i arbeidslivet senest i 2017.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til åpen
høring om representantforslaget 2. november 2015, der LO Kommune,
LO Stat, Unio, YS, Akademikerne og Handel og Kontor møtte. Arbeidstakerorganisasjonene
understreket at forskjellene i AFP- og tjenestepensjonssystemet
kan føre til en av de mest alvorlige konsekvensene for de ansatte
ved bytte av arbeidsgiver. De påpekte også de konkurransemessige
konsekvensene av forskjeller i tjenestepensjonsordningene i offentlig
og privat sektor. Arbeidsmiljøloven § 16-2 sier at pensjonsordningen
kan videreføres ved virksomhetsoverdragelse, men brukes i praksis
ikke etter at lov om obligatorisk tjenestepensjon trådte i kraft
i 2006. Det er heller ikke noe krav i forskriften om arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter om å stille krav til kvaliteten i pensjonsordninger
ved tjenestekontrakter. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til statsrådens svarbrev, datert 15. september 2015,
som sier at det i 2011 ble vurdert om kravet til lønns- og arbeidsvilkår
ved offentlige anskaffelser også burde omfatte tariffbestemte regler
om pensjonsordninger, men uten at dette ble gjennomført.
Disse medlemmer mener at det
for kjerneområder som helse, skole og eldreomsorg skal være gode
offentlige tilbud som omfatter alle, og at slike grunnleggende velferdstjenester
ikke skal privatiseres eller kommersialiseres. Disse medlemmer viser
til at pensjon kan utgjøre en vesentlig kostnadsforskjell når offentlige
tjenester settes ut på anbud. Som representantforslaget viser til,
har man over en tid sett at det særlig er pensjonsvilkårene til
de ansatte som kommer under press. Disse medlemmer mener
derfor at det må vurderes hvordan arbeidstakernes pensjonsvilkår
kan sikres ved bruk av anbud, virksomhetsoverdragelse, franchiseorganisering, skifte
av leverandør mv.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at det pågår flere utredninger som er relevante for den utfordringen
som reises i forslaget. Det vises i den forbindelse til statsrådens
svarbrev til komiteen, datert 15. september 2015, der det fremgår
at partene i privat sektor har blitt enige om å evaluere overgangen
til ny avtalefestet pensjon, senest i 2017. Statsråden viser også
til det arbeidet som ble igangsatt 12. juni 2015 sammen med partene
når det gjelder tjenestepensjon til offentlig ansatte, og at utforming av
AFP i offentlig sektor er en del av dette arbeidet. I første omgang
utarbeides en rapport som er ventet ferdig før utgangen av 2015.
En problemstilling som ikke er tatt opp i representantforslaget,
gjelder ideelle aktører. Disse medlemmer viser til
at regjeringen 10. april 2015 nedsatte et ekspertutvalg som skal
vurdere eventuell statlig dekning av ideelle organisasjoners historiske pensjonskostnader.
Mange av de ideelle aktørene som leverer tjenester til det offentlige,
har tradisjonelt hatt offentlige tjenestepensjoner for sine ansatte. Kostnadene
har etter hvert blitt så store at mange av de ideelle aktørene vurderer
om de er i stand til å levere slike tjenester i fremtiden. Flere
av dem har også byttet arbeidsgiverorganisasjon, for å komme inn
under rimeligere pensjonsordninger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan
det kan motvirkes at bruk av anbud i offentlig sektor, herunder
ved virksomhetsoverdragelse og skifte av leverandør, svekker ansattes
pensjonsvilkår.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
et godt, trygt og forutsigbart pensjonssystem i Norge. Arbeidstakere
kan i dag oppleve store tap i pensjon som følge av at arbeidsplassen
deres privatiseres. En lovendring som sikrer ansattes pensjon ved
konkurranseutsetting vil gjøre hverdagen tryggere for mange. Den
vil også gjøre det enklere å rekruttere til særlig helse- og omsorgssektoren,
hvor det er et stort behov for personale i årene som kommer. Å forhindre
dårlige pensjonsordninger i denne sektoren vil være avgjørende for
om man lykkes med det.
Dette medlem viser til at det
ble arrangert høring om forslaget 2. november 2015, der LO Kommune,
LO Stat, Unio, Akademikerne, YS og Handel og Kontor var til stede.
Arbeidstakerorganisasjonene støttet forslaget og ba om at nødvendige
endringer i lov og regelverk blir iverksatt så raskt som mulig.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring som
gjør det mulig å etablere likeverdige pensjonsordninger uavhengig
av driftsform, jf. sykepleierordningen, eller gir ansatte rett til
å beholde minst like gode pensjonsytelser som før ved privatisering
av virksomhet i offentlig sektor.»
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan
motvirkes at bruk av anbud i offentlig sektor, herunder ved virksomhetsoverdragelse
og skifte av leverandør, svekker ansattes pensjonsvilkår.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring som
gjør det mulig å etablere likeverdige pensjonsordninger uavhengig
av driftsform, jf. sykepleierordningen, eller gir ansatte rett til
å beholde minst like gode pensjonsytelser som før ved privatisering
av virksomhet i offentlig sektor.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:109 S (2014–2015)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Audun
Lysbakken, Karin Andersen og Snorre Serigstad Valen om å sikre pensjon
ved privatisering – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Arbeids- og sosialkomiteen 6, mai
d.å. der komiteen ber om min vurdering av følgende representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Audun Lysbakken, Karin
Andersen og Snorre Serigstad Valen (Dokument 8:109 S (2014-2015)):
Stortinget ber regjeringen
foreslå en lovendring som gjør det mulig å etablere likeverdige
pensjonsordninger uavhengig av driftsform, jf. sykepleierordningen,
eller gir ansatte rett til å beholde minst like gode pensjonsytelser
som før ved privatisering av virksomhet i offentlig sektor.
Forslagsstillerne ber regjeringen se på om det
er mulig å lage tverrgående tjenestepensjonsordninger for flere
offentlige tjenesteområder, som skal sikre de ansatte pensjonsrettigheter
ved privatisering av den offentlige virksomheten. Et slikt forslag
forutsetter omfattende endringer både i de private og offentlige tjenestepensjonsordningene.
Tjenestepensjonsordninger i privat sektor etableres,
organiseres og finansieres av de enkelte foretakene. Lov om obligatorisk
tjenestepensjon regulerer hvilke foretak som har plikt til å opprette
tjenestepensjonsordning for sine ansatte, hva slags pensjonsordning
de minst må ha, og minstekravene til premie eller innskudd i slike
ordninger. Foretaket kan velge å opprette pensjonsordning for de
ansatte etter foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven.
I disse lovene stilles det krav bl.a. om forholdsmessighet og likebehandling
av de ansatte, men ordningene gir også gunstig skattemessig behandling.
Foretakene kan alternativt opprette pensjonsordninger uten å forholde
seg til kravene i disse lovene, men ordningene vil da ikke gi gunstig skattemessig
behandling.
Reguleringen bidrar til at ansatte i private
foretak tjener opp pensjon etter lov om obligatorisk tjenestepensjon,
samtidig som foretakene har insentiver til å bidra til å sikre de
ansatte ytterligere opptjening.
Reguleringen bidrar til at ansatte i private
foretak tjener opp pensjon etter lov om obligatorisk tjenestepensjon,
samtidig som foretakene har insentiver til å bidra til å sikre de
ansatte ytterligere opptjening. Reguleringen gir foretakene muligheter
til å tilpasse sine pensjonsordninger til sin kostnadsmessige bæreevne,
konkurransesituasjon og behovet for å bruke pensjonsordningen som
faktor for å tiltrekke seg attraktiv arbeidskraft.
I offentlig sektor er det et enhetlig system
for tjenestepensjon, der alderspensjonen er ytelsesbasert med en
bruttogaranti. Pensjonen beregnes med utgangspunkt i sluttlønnen
på pensjoneringstidspunktet. Den pensjonsordningen som utbetaler
pensjonen medregner også eventuell tidligere opptjeningstid hos
andre offentlige pensjonsordninger, og utbetaler en samlet pensjon.
Et slikt system med sammenlegging av opptjente rettigheter forutsetter
at ordningene i hovedsak har det samme pensjonsproduktet. Plikten
til å ha en tjenestepensjonsordning er lovfestet (staten) eller
den kan følge av tariffavtaler (blant annet i kommunal sektor, unntatt
Oslo kommune). Det er noen få unntak fra hovedregelen om virksomhetsbaserte
pensjonsordninger. Pensjonsordningene for apotekansatte og sykepleiere
er profesjonsbaserte, det vil si at det er tilknytning til en bestemt
profesjon som er avgjørende, uavhengig av om det er offentlig eller
privat sektor. Ordningene ble lovfestet henholdsvis i 1957 og 1962.
Det kan være store kostnader knyttet til pensjon. Etter
regjeringens syn er det uheldig dersom staten skal pålegge private
virksomheter kostnader utover det som følger av obligatorisk tjenestepensjon.
Gjeldende lovgivning er utformet som et rammeverk, og er tilstrekkelig
fleksibelt til at virksomhetene kan utforme gode tjenestepensjonsordninger
for sine ansatte. Representantene viser i den sammenhengen selv til
eksempler der konkrete løsninger har vunnet fram innenfor gjeldende
regelverk. Det gjeldende rammeverket åpner også opp for at foretakene
kan etablere fellesordninger, dersom slik samhandling er ønskelig.
Arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse
kan omfatte konkurranseutsetting av offentlig virksomhet. Etter
hovedregelen har de ansatte rett til å opprettholde arbeidsforholdet
og å fastholde arbeidsvilkårene hos den nye arbeidsgiveren. Den
nye arbeidsgiveren kan likevel velge å la egen pensjonsordning gjelde
også for de overførte arbeidstakerne.
Forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige
kontrakter § 5 regulerer hvilke lønns- og arbeidsvilkår det kan
stilles krav om i offentlige anskaffelser. I 2011 ble det vurdert
om kravet til lønns- og arbeidsvilkår også burde omfatte tariffbestemte
regler om pensjonsordninger, men det ble ikke gjennomført. Min vurdering
er at dette regelverket ikke er egnet til å stille krav om pensjonsordning.
Når det gjelder AFP i privat sektor, er denne
ordningen basert på en avtale mellom partene. I avtalen i privat
sektor i lønnsoppgjøret i 2008 utformet partene nærmere den nye
AFP-ordningen. Herunder ble det satt krav om tilknytning til AFP-bedrifter,
blant annet må arbeidstakeren på uttakstidspunktet være tilknyttet
en bedrift som er omfattet av en avtale om AFP. I tillegg kreves
det at vedkommende har vært omfattet av en avtale om AFP i minst
7 av de siste 9 årene før fylte 62 år. Dette tilknytningskravet
sikrer at vedkommendes arbeidsgiver(e) har bidratt til finansiering
av ordningen i en tilsvarende periode. Den enkelte arbeidstakeren
mister ikke retten til AFP ved jobbskifte innen den organiserte
delen av privat sektor, da ordningen er en felles ordning for den delen
av privat sektor. Jeg gjør oppmerksom på at partene har blitt enige
om å evaluere overgangen til ny AFP senest i 2017.
Det er uheldig med svært forskjellige tjenestepensjonsordninger
i offentlig og privat sektor, da dette kan motvirke mobilitet av
arbeidskraft mellom sektorene. Offentlig tjenestepensjon har enkelte
klare svakheter, blant annet er det for svake arbeidsinsentiver
i den gjeldende ordningen. Jeg har derfor igangsatt et arbeid sammen
med partene i arbeidslivet for å finne fram til bedre pensjonsløsninger
for offentlig ansatte, der blant annet mobilitetshindringene mellom
sektorene må bygges ned. Utformingen av AFP i offentlig sektor er
en del av dette arbeidet.
Jeg vil oppsummere med at regjeringen arbeider for
å legge til rette for trygge og forutsigbare rammer for private
tjenestepensjonsordninger. Innenfor privat tjenestepensjon har Stortinget
over tid gjort store endringer, blant annet ved innføringen av obligatorisk
tjenestepensjon, tilpasningen av privat tjenestepensjon til pensjonsreformen
og fra 2014 et nytt kollektivt tjenestepensjonsprodukt, jf. lov
om 13. desember 2013 nr. 106 om tjenestepensjon.
Någjeldende lovgivning gir derfor i stor grad foretakene
stor fleksibilitet. Foretakene er etter lov om obligatorisk tjenestepensjon
pålagt å opprette en tjenestepensjonsordning for sine ansatte etter
foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven.
Ved utformingen av pensjonsordningene i de enkelte foretakene må
foretakenes egen vurdering av virksomhetens økonomiske bæreevne
mv. være sentralt.
Et system med tverrgående pensjonsordninger
i tillegg vil kunne frata foretakene noe av kontrollen med pensjonskostnadene
sine, alternativt innebære at kostnadseffektene av den tverrgående
ordningen må balanseres ut ved endret pensjonsopptjening for arbeidstakere
som ikke er medlem i den tverrgående ordningen. Et lovpålegg om
at enkelte virksomheter innen for eksempel helsesektoren plikter
å opprette en bestemt tverrgående pensjonsordning vil ikke bare innebære
en strukturell omlegging av tjenestepensjonsområdet innenfor privat
sektor, men også bryte med prinsippet om selvregulering i den norske
arbeidslivsmodellen.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
24. november 2015
Arve Kambe | Erlend Wiborg |
leder | ordfører |