I proposisjonen fremmes forslag til endringer
i lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids-
og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven). Det foreslås å regulere
at barns inntekt skal holdes utenfor ved vurdering av søknader om
økonomisk stønad.
Bakgrunnen for lovforslaget er et ønske om at barn
som vokser opp i familier som mottar økonomisk stønad, får levekår
som er mer likeverdige sammenliknet med andre barn. Forslaget tar
sikte på å begrense kommunenes adgang til å regne med barns inntekt
ved vurdering av søknader om, og beregning av økonomisk stønad (sosialhjelp)
til barnefamilier. Dette skal også bidra til at praksis i kommunene
blir mer lik og at barn i familier som mottar stønad til livsopphold
vil kunne bedre sin egen situasjon gjennom inntekt fra arbeid i
helger og skoleferier.
Proposisjonen inneholder forslag til et nytt
tredje ledd i sosialtjenesteloven § 18 (stønad til livsopphold)
som medfører at kommunene skal holde barns inntekt fra arbeid i
fritid og skoleferier utenfor ved vurdering av søknader om økonomisk
stønad til familien. Formålet med lovforslaget er å bedre levekårene
for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, gjøre
den enkelte selvhjulpen og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og
aktiv deltakelse i samfunnet.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.1 og
2.2 der bakgrunnen for lovforslaget og gjeldende rett er redegjort
for.
Forslaget har vært på høring med frist 2. desember
2014. Høringsforslaget og høringsuttalelsene er nærmere beskrevet
i proposisjonens kapittel 2.4 og 2.5.
For departementets vurderinger, herunder bestemmelsenes
rekkevidde og nærmere om begrepet barn og arbeid, vises det til
proposisjonens kapittel 2.6.
Forslaget anses ikke å få vesentlige konsekvenser
for kommunene, da det dreier seg om et begrenset antall barn.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda
Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra
Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø, viser til regjeringens forslag om å holde barns
inntekt utenfor ved vurdering av søknader om økonomisk stønad. Forslaget
begrunnes med at beregning av økonomisk stønad (sosialhjelp) til
barnefamilier blir gjort forskjellig i dag, avhengig av hvilken
kommune som skal gjennomføre beregningen, samt at slik inkludering av
barns inntekt virker hemmende på barn og unges mulighet til å forbedre
sin livssituasjon. Det som gjør slik inkludering spesielt uheldig,
er at det forsterker barnefattigdom.
Komiteen ønsker å tette denne
type hull i det sosiale sikkerhetsnettet for grupper som i dag faller
igjennom. Det innebærer blant annet å sikre mer likeverdige vilkår
for barn som vokser opp i fattige familier. Det er jo slik at inntekt
for barn i familier som ikke mottar økonomisk stønad, kan gå uavkortet
til de barn som tjener den. Derfor er det urimelig at inntekt for
barn i familier som mottar økonomisk stønad skal regnes med som
husholdsinntekt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at det
er all grunn til å stimulere barn og unge som vokser opp i fattige
familier til å forbedre sin egen livssituasjon. Ett av de sterkeste
virkemidler for å oppnå dette er nettopp å la de unge beholde sin egen
inntekt, uten at dette skal gi negative konsekvenser for familien.
På denne måten vil de unge se at lønnsarbeid er den beste måten
å forsørge seg selv på fremover.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil også vise
til at regjeringen sammen med sine to samarbeidspartier Kristelig
Folkeparti og Venstre i mai lanserte sin strategi mot barnefattigdom
«Barn som lever i fattigdom». Strategien er den første i sitt slag,
og viser et viktig engasjement i kampen mot barnefattigdom. Dette flertallet viser
også til at det i revidert nasjonalbudsjett for 2015 ble bevilget
ekstra midler til bekjempelse av barnefattigdom.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at man vet at det at foreldrene har arbeid er den viktigste
nøkkelen til at barn ikke vokser opp i fattigdom. Derfor er det
viktig med et trygt arbeidsmarked med lav arbeidsledighet og full sysselsetting,
og gode ordninger for å hjelpe folk til å komme i arbeid, eller
tilbake i arbeid etter fravær. Man vet også at barn og unge selv
må lære nytten av lønnsinntekt for at de skal kunne bryte ut av
en negativ sirkel.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
forslaget er en lovfesting av den fortolkningen som ble gjort i
forbindelse med en revisjon av rundskriv til sosialtjenesteloven
i 2012 som presiserte at barns inntekt fra ettermiddags- og lørdagsjobb ved
siden av skolen ikke bør føre til at foreldre ikke mottar stønad
for barnet.
Disse medlemmer har merket seg
at KOSTRA-rapporteringen året etter viste at en del kommuner ikke
hadde endret praksis til tross for presiseringen.
Disse medlemmer støtter derfor
forslaget om å lovfeste de presiseringer som ble inntatt i det nevnte
rundskrivet.
Disse medlemmer er enig i at
det er viktig å motivere til arbeid og at en tilknytning til arbeidslivet
bidrar til å løfte flere ut av fattigdom. Allerede i 2006 la regjeringen
Stoltenberg II frem en handlingsplan mot fattigdom som et ledd i
arbeidet med å redusere økonomiske og sosiale forskjeller og fattigdom.
Planen ble revidert flere ganger, og tiltak som leksehjelp fra 1. til
4. trinn, ny GIV for å redusere frafall i videregående skole, økt
barnetillegg i arbeidsavklaringspenger, endringer i bidragsforskudd,
lavterskeltiltak for barn med foreldre som er psykisk syke og/eller
rusavhengige, styrking av bostøtten og nivået på de statlige satsene
for økonomisk stønad ble økt med 5 pst. utover prisstigning 2 ganger.
I tillegg ble en rekke ordninger som ferietilbud, kultur- og aktivitetstiltak
finansiert.
Disse medlemmer støtter derfor
at disse planene videreføres og forsterkes gjennom en egen plan
for barnefattigdom. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at regjeringen foreslo et kutt i barnetillegget i uføretrygden
som var beregnet til 590 mill. kroner i fjorårets forslag til statsbudsjett,
samtidig som at innretningen på de skattelettene som er gitt, vanskelig kan
defineres som et bidrag til å redusere de økonomiske og sosiale
forskjeller i samfunnet. Det er, etter disse medlemmers mening,
vanskelig å se sammenhengen i regjeringens politikk overfor de som
har minst i samfunnet.
Disse medlemmer vil understreke
at full sysselsetting og små inntektsforskjeller er den mest effektive
måten å forhindre fattigdom i Norge på. Disse medlemmer vil
her sitere følgende flertallsmerknad fra kapittel 1.2 under overskriften
«Politikk for bedre fordeling og mindre fattigdom» i Innst. 222
S (2011–2012), jf. Meld. St. 30 (2010–2011), sitat:
«Arbeidsmarkedspolitikken og makroøkonomisk politikk
påvirker den primære inntektsfordelingen gjennom å påvirke sysselsetting
og inntektsutvikling. Den primære inntektsfordelingen kan endres
gjennom inntektsoverføringer i trygdesystemet og utforming av skattesystemet. Dette
gir den sekundære inntektsfordelingen. Forbruksmulighetene påvirkes
også av at viktige velferdstjenester tilbys gratis eller til lav
kostnad av fellesskapet. Helse og omsorg, kultur og bolig kan være
eksempler på dette. En offensiv forbrukerpolitikk vil også påvirke
folks økonomiske ressurser.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at tilbudssjokket
i det norske arbeidsmarkedet som følge av den ikke-regulerte EØS-innvandringen
siden utvidelsene av Den europeiske union (EU) østover i 2004, har
gitt lavere produktivitetsvekst, lavere lønnsvekst og større forskjeller,
jf. «Rapport nr. 2-2015» fra Senter for lønnsdannelse. Videre vil disse medlemmer understreke
at full sysselsetting i det norske arbeidsmarkedet fordrer en regulert tilbudsside
i det norske arbeidsmarkedet – ikke-regulert innvandring vanskeliggjør
full sysselsetting og små inntektsforskjeller.
Komiteens medlem fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at omfanget av barnefattigdom
øker i Norge i dag. Barn som vokser opp i fattigdom har ikke de samme
mulighetene som andre barn. Dårlige levekår utfordrer barns muligheter
til å realisere sine rettigheter slik de er nedfelt i barnekonvensjonen.
Barn som vokser opp i fattige familier, deltar mindre i sosiale
aktiviteter og har større sannsynlighet for å bli fattige når de
blir voksne. Samfunnet har derfor et helt spesielt ansvar for å hindre
barnefattigdom.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Representantforslag 122 S (2014–2015) fra Kirsti Bergstø og
Karin Andersen om barnefattigdom, som har 11 konkrete forslag for
å redusere barnefattigdommen i Norge. Disse forslagene er basert
på en forståelse av at man trenger kraftfulle tiltak for å forebygge
og redusere omfanget av barnefattigdom.
Dette medlem vil særlig understreke
behovet for at barnetrygd holdes utenfor ved utmålingen av sosialhjelp,
som foreslått i det tidligere nevnte representantforslaget. Dette
handler, akkurat som dette forslaget fra regjeringen, om at barn som
vokser opp i familier som mottar økonomisk stønad får levekår som
er mer likeverdige sammenliknet med andre barn.
Komiteen støtter forslaget fra
regjeringen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i sosialtjenesteloven (økonomisk
stønad til barnefamilier)
I
I lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen gjøres følgende endringer:
§ 18 nytt tredje ledd skal lyde:
Ved vurdering av søknad om stønad til familier skal
det ikke tas hensyn til barns inntekt av arbeid i fritid og skoleferier.
§ 18 nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
24. november 2015
Arve Kambe | Erlend Wiborg |
leder | ordfører |