Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme sak om hvordan staten kan bidra til at nullutslippsteknologi
kan benyttes i kommende fergeanbud og at disse anbudene fremskyndes
i tid.
2. Stortinget ber regjeringen fremme sak
om hvordan utviklingen av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
fra fergetransporten kan akselereres.
3. Stortinget ber regjeringen snarest mulig
utarbeide en tilskuddsordning rettet mot fylkeskommunene for bruk
av ny teknologi i offentlige fergeanbud.
4. Stortinget ber regjeringen vurdere hvilke
fergeforbindelser som egner seg for bruk av ren elektrisk drift,
og i hvilken grad strømnettet må styrkes for å legge til rette for
bruk av slik teknologi.
5. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for bruk av ny teknologi og forutsigbare konkurranseforhold
gjennom å innføre standardiserte fergeanbud.
6. Stortinget ber regjeringen legge fram
en egen sak om forslag til tiltak for økt bruk av ny, utslippsreduserende
teknologi i nærskipsfarten.
7. Stortinget ber regjeringen påse at utvikling
av ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten
tillegges vekt i utarbeidelsen av nytt mandat for Enova.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Simon Molvær Grimstad,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Aasland, Eirik Sivertsen, Else-May
Botten, Eirin Sund og Magne Rommetveit om bruk av nullutslippsteknologi
i fergetransporten og bruk av ny teknologi i nærskipsfarten.
Komiteen mener det må innføres
en nullutslippsvisjon for transportsektoren i Norge, og mener Norge
må være ledende på å ta i bruk ny teknologi som reduserer utslipp
i transportsektoren. Komiteen viser for øvrig til
regjeringsplattformen som slår fast at:
«Regjeringen vil utarbeide krav om at alle nye offentlige
kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og diesel tog,
benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier
dette.»
Komiteen viser til klimaforliket,
Innst. 390 S (2012–2013), der det ble slått fast at norske utslipp
av klimagasser skal reduseres til 45–47 millioner tonn i 2020. I
2014 var norske utslipp på 53,8 millioner tonn. De nasjonale utslippene fra
transportsektoren utgjør om lag en tredjedel av norske utslipp.
Skal klimaforlikets mål nås, er omfattende utslippskutt i transportsektoren avgjørende
for å lykkes.
Komiteen viser også til Innst.
211 S (2014–2015), hvor Stortinget besluttet at Norge skal påta
seg en felles forpliktelse med EU om minst 40 pst. utslippsreduksjon
i 2030 sammenlignet med 1990-nivå. I dette målet inngår reduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor på opp mot 40 pst. som selvstendig mål.
Reduksjoner i klimagassutslipp fra transport er avgjørende for å
nå dette målet. Komiteen viser videre til at miljøvennlig skipsfart
er en av fem innsatsområder i denne stortingsmeldingen, og at Enova
derfor har opprettet et eget program for grønn skipsfart som skal
bidra til utvikling av ny teknologi og til utslippsreduksjoner i
maritim sektor.
Komiteen viser til Innst. 147
S (2014–2015), der Stortinget vedtok:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kollektivtrafikken
i 2025 som hovedregel benytter null- eller lavutslippsteknologi
eller klimanøytralt drivstoff.»
Komiteen viser til at Klima-
og miljødepartementet har bestilt en utredning fra DNV-GL som skal
identifisere barrierer mot bruk av lav- og nullutslippsteknologi
i fylkeskommunale ferjesamband. Utredningen skal ferdigstilles innen utløpet
av 2015.
Komiteen mener Norge har en spesiell
forutsetning til å utvikle nullutslippsteknologier innen skipsfarten.
Vi har innovative maritime miljøer og sterke samarbeidstradisjoner
i norsk næringsliv som gjør det mulig å skape ny innovativ teknologi. Komiteen viser
i den sammenheng til at olje- og gassnæringen sammen med det maritime
miljøet har vært pådrivere i utviklingen av ny utslippsreduserende
teknologi.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan
utviklingen av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
i fergesektoren kan akselereres, og ber regjeringen rapportere om
dette arbeidet i revidert nasjonalbudsjett.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere om det vil være
behov for å standardisere fergekontrakter, og ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere om det er nødvendig
å innføre egne tilskuddsordninger rettet mot fylkeskommunene eller
ytterligere styrke eksisterende ordninger for bruk av ny teknologi
i offentlige anbud, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.»
Flertallet ber regjeringen senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett på egnet vis redegjøre
for hvordan forslagene er fulgt opp eller tenkt fulgt opp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
forslag fremsatt i Dokument 8:126 S (2014–2015):
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
utviklingen av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
fra fergetransporten kan akselereres.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvilke fergeforbindelser
som egner seg for bruk av ren elektrisk drift, og i hvilken grad
strømnettet må styrkes for å legge til rette for bruk av slik teknologi.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for bruk av ny teknologi og forutsigbare konkurranseforhold gjennom
å innføre standardiserte fergeanbud.»
«Stortinget ber regjeringen påse at utvikling
av ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten
tillegges vekt i utarbeidelsen av nytt mandat for Enova.»
Disse medlemmer ber regjeringen
senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett legge fram en
egen sak for Stortinget, som redegjør for hvordan forslagene over
er fulgt opp eller tenkt fulgt opp.
Komiteen mener at
det offentlige kan ta i bruk sin sterke posisjon som innkjøper til
å stille miljøkrav, som kan bidra til at næringen utvikler innovative
løsninger som bidrar til å redusere utslipp. En slik utvikling vil
kunne skape et konkurransefortrinn for norsk skipsfart og bli et eksportprodukt
for norsk verftsindustri. Komiteen har merket seg
at det var miljøkrav i anbudet stilt fra staten, som ledet til byggingen
av verdens første el-ferge, Ampere, som i dag trafikkerer fergesambandet
E39 Lavik–Oppedal i Sogn.
Komiteen viser videre til Stortingets
vedtak i Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015) der det ble slått fast:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle kommende
fergeanbud har krav til nullutslippsteknologi (og lavutslippsteknologi)
når teknologien tilsier dette.»
Komiteen har merket seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen av 12. oktober 2015, som er vedlagt,
bekrefter at kravet til lav- eller nullutslippsteknologi allerede
er lagt til grunn i alle fremtidige statlige fergeanbud når teknologien tilsier
dette. Komiteen viser til at regjeringen har fulgt
opp dette ved krav til lav- og nullutslipp i anbudet for fergestrekket
Anda–Lote på E39 og forhåndsvarselet på anbudet Haljem–Sandvikvåg
på E39.
Komiteen vil peke på at de fleste
fergestrekninger i landet er fylkeskommunalt drevet. Komiteen mener
derfor det bør utredes hvordan man gjennom f.eks. lov om offentlige
anskaffelser mest effektivt kan stille krav til lav- og nullutslippsteknologi
også for fylkeskommunale og kommunale ferger, med sikte på å innføre
et slikt krav snarest mulig. Komiteen vil understreke
at naturgass i denne sammenheng ikke kan regnes som lavutslippsteknologi,
men at naturgass likevel kan brukes som reserve når biogass ikke
er tilgjengelig i tilstrekkelig mengde.
Komiteen viser til erfaringene
fra el-fergen Ampere, og peker på at el-ferger per i dag har vesentlig
høyere kapitalutgifter, men samtidig vesentlig lavere driftsutgifter
enn tradisjonelle dieselferger. Skal nullutslippsteknologi kunne konkurrere
med nedbetalte dieselferger, må derfor anbudene være av en slik
varighet at rederiene kan investere i ombygging eller nybygging av
ferger og rutebåter.
Komiteen viser til at de fleste
riksvegfergesamband i dag har en varighet på åtte–ti år. Komiteen har
også merket seg at omlegging til lav- og nullutslippsteknologi vil
innebære både nybygging av ferger og rutebåter og ombygging av eksisterende. Komiteen mener
derfor det er viktig at anbudene tar høyde for dette både med hensyn
til tidspunktet for når anbudet lyses ut og anbudets varighet.
Komiteen merker seg innspillene
fra rederinæringen, som mener det er nødvendig med anbud av minst
ti års varighet for å utløse nyinvesteringer. Komiteen viser
også til innspill fra verftsindustrien om at det er nødvendig med
minst to år fra anbudskontrakt tildeles til oppstart av fergedrift,
om det skal være tilstrekkelig tid til å prosjektere og bygge nye
fartøy. Komiteen vil be regjeringen sikre at disse innspillene
tillegges vekt i statens og fylkeskommunenes anbudsprosesser. Komiteen mener det
er viktig at det er god dialog mellom Statens vegvesen, fylkeskommunene
og bransjen, som sikrer at kunnskap og erfaring om anbudsutsetting
og drifting av ferger med nullutslippsteknologi deles.
Komiteen mener det er viktig
å vurdere den samlede energibruken gjennom hele anbudsperioden,
og at dette bør være en viktig del av vurderingene i en anbudsprosess.
Komiteen har merket seg at det
er overordnede føringer som skal sikre at statens kjøp av fergetjenester
er et viktig virkemiddel for å utvikle og implementere ny miljøvennlig
teknologi i maritim sektor. Komiteen har også merket
seg at det i forskningsprogrammene ENERGIX og Transport 2025 er
gitt føringer for forsterket innsats på kunnskapsutvikling og løsninger
som reduserer klimagassutslipp i transportsektoren.
Komiteen viser til at Norge har
en aldrende nærskipstrafikkflåte, og at mange skip vil erstattes
i årene som kommer. Komiteen har merket seg at regjeringen
i Prop. 1 S (2015–2016) foreslår å bevilge 40 mill. kroner til grønn fornyelse
av norsk nærskipsflåte gjennom Innovasjon Norge. Komiteen viser
til at virkemiddelapparatet for å fremme miljøvennlige løsninger
ikke vil være det samme for nærskipsfarten som for ferjene, da førstnevnte
utgjøres av private aktører i et kommersielt marked mens sistnevnte
inngår i et offentlig transporttilbud.
Komiteen har merket seg at regjeringen
i sin maritime strategi «Maritime muligheter – blå vekst for grønn
fremtid» vil sørge for et gebyr- og avgiftsregime som styrker en
miljøvennlig skipsfart. Komiteen mener det er viktig
at regjeringen går i dialog med nærskipsfartsrederiene for å finne
ut hvordan vi kan etablere langsiktige rammevilkår som sikrer en
omlegging av nærskipsfartsflåten til nullutslipp. Komiteen viser
til at flere havner også på eget initiativ har innført miljødifferensierte
priser.
Komiteen mener det er nødvendig
å kombinere miljøkrav med positive virkemidler for å sikre et grønt
skifte i nærskipstrafikkflåten.
Komiteen peker på at de største
mulighetene for raske utslippsreduksjoner oppnås gjennom utslippskutt
i eksisterende fergeflåte. Eksisterende ferger kan ombygges både
til hybridferger, til ladbare hybridferger og tilpasses med små eller
ingen endringer til å benytte biodiesel. Komiteen ber
regjeringen sikre at det finnes gode virkemidler for å ivareta dette
i ny avtale med Enova.
Komiteen viser til at NOX-fondet spiller en viktig rolle i omstillingen
av den eksisterende fergeflåten i lav- og nullutslippsretning. Komiteen viser
til at NOX-fond-ordningen har virket etter
hensikten, og at vi i dag har utslipp innenfor våre forpliktelser
etter Gøteborg-protokollen. Komiteen ønsker å videreføre
NOX-fond-ordningen med nye reduksjonsmål
for næringen, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
om dette på egnet måte.
Komiteen merker seg at rederiene
får utgifter knyttet både til utbygging av nett og til effektleddet
ved investering i el-nettet. Komiteen ber regjeringen
om å vurdere tilpasninger i regelverket som bedre fordeler utgiftene
med utbygging over ulike anbudsperioder, og som i større grad tar
hensyn til den samfunnsmessig optimale fordelingen mellom batteripakker
og lading direkte over nett.
Komiteen peker på at en rekke
fergestrekninger i dag ikke anses som egnet for ren elektrisk drift.
I den anledning mener komiteen det er viktig at andre
nullutslippsløsninger som kan være egnet for lengre strekk, testes
ut. Komiteen mener regjeringen bør benytte utviklingskontrakter
til å få inn anbud på hydrogenferger og andre nullutslippsteknologier.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
stilles strenge krav til støy og NOX-
og partikkelutslipp i anbudsprosessene.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at utvikling av
ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten tillegges
vekt i utarbeidelsen av ny avtale og mandat for Enova.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
til tiltak for økt bruk av lav- og nullutslippsteknologi i nærskipsfarten,
og komme tilbake til Stortinget med dette.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
at nye fergeanbud utlyses så tidlig som mulig, uten å avslutte tidligere
inngåtte kontrakter, for å sikre god tid til nybygging og utbedring
av ferger og rutebåter.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, foreslår
videre:
«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
som sikrer at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter
benytter lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud og på ruter
i egenregi.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener Norge har en spesiell forutsetning
for å kunne ta en verdensledende rolle innenfor null- og lavutslippsteknologi
i den maritime delen av transportsektoren. Disse medlemmer viser
til at representantforslaget på en god måte underbygger en målsetting
om at den maritime kompetansen kan utnyttes til å innta en verdensledende
posisjon i null- og lavutslippsteknologi innenfor skipsfarten.
Disse medlemmer viser til forslag
1 i representantforslaget, hvor man ber regjeringen fremme sak om
hvordan staten kan bidra til at nullutslippsteknologi kan benyttes
i kommende fergeanbud, og at disse anbudene fremskyndes i tid. Disse
medlemmer viser til at omtalen av hvordan staten kan bidra
også handler om statens rolle og bidrag overfor fylkeskommuner og kommuner
som benytter ferger.
Disse medlemmer viser til at
det kan medføre økte kostnader for fylkeskommunene om de blir pålagt
nye anbudskrav knyttet til fremskyndete anbud og nullutslippsteknologi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
som sikrer at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter
benytter lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud og på ruter
i egenregi. Det etableres en egen tilskuddsordning som dekker merkostnadene
knyttet til dette.»
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
staten kan bidra til at nullutslippsteknologi kan benyttes i kommende
fergeanbud, og at disse anbudene fremskyndes i tid.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet kan
ikke støtte et forslag fremsatt av flertallet – om å iverksette
tiltak som sikrer at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og
hurtigbåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud
og på ruter i egenregi – uten at økte kostnader er dekket. Dette
medlem mener derfor at det må etableres en tilskuddsordning rettet
mot fylkeskommunene for bruk av ny teknologi i offentlige fergeanbud
når et krav om slik teknologi blir satt i verk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
på bakgrunn av lavkonjunkturen som foreligger innenfor petroleumsnæringen
og den maritime sektoren, at det er viktig å stimulere til utvikling
som kan gi bedre grunnlag for framtidig posisjon.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen innføre et større
program for teknologiutvikling innenfor lav- og nullutslippsteknologi
i skipsfarten, herunder ferger og nærskipsfart, slik at norsk maritim
sektor kan videreutvikle en ledende posisjon internasjonalt på dette
området. Spesielt bør erfaringene innenfor hydrogen og elektrisk
framdrift vektlegges.»
Komiteen viser til
Rapport no. 2015-0500 fra DNV-GL på oppdrag fra Energi Norge, som anslår
et investeringsbehov på 900 mill. kroner for å elektrifisere 52
fergesamband. For å fjerne usikkerhet i anbudsprosessen knyttet
til oppgraderingsbehov i strømnettet og tidsbruk for å gjennomføre
eventuelle utbedringer, er det viktig at dette kartlegges i forkant
av anbudsutlysning.
Komiteen har merket seg at en
rekke ferjer i riksvegnettet og fylkesvegnettet opererer på relativt
korte strekninger, og har en driftsprofil som gjør det mulig å drifte
med ren elektrisk drift. Komiteen viser til at alle
nettselskap etter energiloven er pålagt å knytte forbruk til nettet
med mindre det er driftsmessig uforsvarlig.
Komiteen peker på at ladepunkter
for ferjer vil på lik linje med annet forbruk bli knyttet til nettet gjennom
det lokale nettselskapet under vanlige betingelser for tilknytning. Komiteen vil
understreke at det er viktig at eventuelle oppgraderinger av strømnettet
vurderes som en del av anbudsprosessen. Komiteen legger
til grunn at muligheter og utfordringer for elektrifisering av transportsektoren,
herunder ferjer, omtales i den bebude Energimeldingen fra regjeringen.
Komiteen mener det er positivt
at det i Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) foreslås redusert el-avgift
for el-fartøy over 400 tonn. Komiteen vil be regjeringen
vurdere om det er hensiktsmessig å redusere den nedre grensen på
400 tonn, slik at også mindre fartøy, som rutebåter, omfattes av
den nye og lavere el-avgiften.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig
å oppheve grensen på 400 tonn for fartøy som får lav el-avgift,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteen viser til at mange fylkeskommuner mener
det vil være kostnadskrevende å legge om til nullutslippsferger.
Etter komiteens vurdering tyder erfaringene fra Oppedal–Lavik
på at dette ikke alltid er tilfelle, utover kostnadene knyttet til
oppgradering av nettet. Komiteen vil også gi ros
til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune for å gjennomføre 100
pst. fossilfri kollektivtransport fra 2020.
Komiteen mener at fylkene og
kommunene spiller en viktig rolle i gjennomføringen av et grønt
skift i ferge- og rutebåttrafikken, og er derfor positive til at
Enova støtter omleggingen til lav- og nullutslipps ferge- og rutebåttrafikk,
og vil be regjeringen sikre at dette arbeidet prioriteres videre.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre et større
program for teknologiutvikling innenfor lav- og nullutslippsteknologi
i skipsfarten, herunder ferger og nærskipsfart, slik at norsk maritim
sektor kan videreutvikle en ledende posisjon internasjonalt på dette
området. Spesielt bør erfaringene innenfor hydrogen og elektrisk
framdrift vektlegges.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
som sikrer at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter
benytter lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud og på ruter
i egenregi. Det etableres en egen tilskuddsordning som dekker merkostnadene
knyttet til dette.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
staten kan bidra til at nullutslippsteknologi kan benyttes i kommende
fergeanbud, og at disse anbudene fremskyndes i tid.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
utviklingen av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
fra fergetransporten kan akselereres.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen vurdere hvilke fergeforbindelser
som egner seg for bruk av ren elektrisk drift, og i hvilken grad
strømnettet må styrkes for å legge til rette for bruk av slik teknologi.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
bruk av ny teknologi og forutsigbare konkurranseforhold gjennom
å innføre standardiserte fergeanbud.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen påse at utvikling
av ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten
tillegges vekt i utarbeidelsen av nytt mandat for Enova.
Bak tilrådingen romertall I, II og III står
et flertall i komiteen bestående av alle partiene unntatt Arbeiderpartiet.
Bak tilrådingen romertall IV–VII og romertall IX står komiteen.
Bak tilrådingen romertall VIII står et flertall i komiteen bestående
av alle partiene unntatt Arbeiderpartiet og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan utviklingen
av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
i fergesektoren kan akselereres, og ber regjeringen rapportere om
dette arbeidet i revidert nasjonalbudsjett.
II
Stortinget ber regjeringen vurdere om det vil være
behov for å standardisere fergekontrakter, og ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere om det er nødvendig
å innføre egne tilskuddsordninger rettet mot fylkeskommunene eller
ytterligere styrke eksisterende ordninger for bruk av ny teknologi i
offentlige anbud, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.
IV
Stortinget ber regjeringen sørge for at det stilles strenge
krav til støy og NOX- og partikkelutslipp i
anbudsprosessene.
V
Stortinget ber regjeringen sørge for at utvikling av
ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten tillegges
vekt i utarbeidelsen av ny avtale og mandat for Enova.
VI
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
til tiltak for økt bruk av lav- og nullutslippsteknologi i nærskipsfarten,
og komme tilbake til Stortinget med dette.
VII
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at
nye fergeanbud utlyses så tidlig som mulig, uten å avslutte tidligere
inngåtte kontrakter, for å sikre god tid til nybygging og utbedring
av ferger og rutebåter.
VIII
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som sikrer
at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter benytter
lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud og på ruter i egenregi.
IX
Stortinget ber regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig
å oppheve grensen på 400 tonn for fartøy som får lav el-avgift,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
X
Dokument 8:126 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Aasland, Eirik Sivertsen, Else-May
Botten, Eirin Sund og Magne Rommetveit om bruk av nullutslippsteknologi
i fergetransporten og bruk av ny teknologi i nærskipsfarten – vedlegges
protokollen.
Det vises til brev av 21.09.2015, vedlagt representantforslag
126 S (2014-2015) om bruk av nullutslippsteknologi i ferjetransporten
og bruk av ny teknologi i nærskipsfarten. I det følgende kommenteres
forslagene som fremmes. Departementet har innhentet innspill fra
Olje- og energidepartementet hvor dette har vært relevant. Forslagene
vi bli kommentert i henhold til nummereringen i representantforslaget.
"Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
staten kan bidra til at nullutslippsteknologi kan benyttes i kommende
ferjeanbud og at disse anbudene fremskyndes i tid"
I henhold til Stortingets anmodningsvedtak høsten
2014 er det allerede lagt til grunn at alle fremtidige ferjeanbud
skal ha krav til nullutslippsteknologi (eller lavutslippsteknologi)
når teknologien tilsier dette.
Statens vegvesen er ansvarlig for utlysning
av riksvegferjeanbud. I den forberedende fasen av anskaffelsesprosessen
foretas det grundige analyser av sambandets egnethet for null- eller
lavutslippsteknologi før det eventuelt stilles konkrete krav i utlysningen
av et samband. Samtlige riksvegferjeanbud som er lyst ut i etterkant
av Stortingets anmodningsvedtak, med unntak av en kort kontrakt,
er lyst ut med krav til null- eller lavutslippsteknologi.
Riksvegferjesambandene driftes i de fleste tilfeller
på kontrakter med varighet på mellom 8-10 år. Det er ikke ønskelig
å terminere inngåtte kontrakter for å lyse ut på nytt med krav om
null- og nullutslippsteknologi da dette vil både ha store økonomiske-
og markedsmessige konsekvenser. Dette innebærer at krav til null-
og lavutslipp må legges til grunn når disse sambandene skal lyses
ut på nytt, i god tid før oppstart av ny kontraktsperiode for å
sikre tid til nybygg og implementering av ny teknologi.
Fylkeskommunene er ansvarlig for fylkesvegdriften.
Klima- og miljødepartementet (KLD) har nylig gitt DNV GL i oppdrag
å utrede hvordan nullutslippsløsninger kan realiseres i anbudsprosesser
for fylkeskommunale ferjesamband.
Departementet vil komme tilbake med ytterligere
informasjon om dette i henhold til spørsmål i Stortingets brev av
5.10.2015.
"Stortinget ber regjeringen fremme sak om hvordan
utviklingen av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp fra fergetransporten
kan akselereres".
Gjennom anmodningsvedtaket fra Stortinget og Regjeringens
maritime strategi «Maritime muligheter – blå
vekst for grønn fremtid» er de overordnede føringer allerede
slik at statens kjøp av ferjetjenester skal fortsette å være et
viktig virkemiddel for å utvikle og implementere ny miljøvennlig
teknologi i maritim sektor.
På riksvegsambandene har vi i dag 13 LNG-drevne
ferjer og en batteriferje. Den første LNG-drevne ferjen var et resultat
av et statlig initiert pilotprosjekt, mens batteriferjen Ampere
er et resultat av en statlig utviklingskontrakt.
I tillegg vil to ferjer fra 1.1.2016 for første
gang i Norge driftes med 100 prosent biodiesel. Dette er et resultat
av at det ble krav til CO2-ekvivalenter/kWh riksvegferjeanbudet.
Biodiesel er i denne kontrakten oppgitt til å være om lag 30 prosent
dyrere enn den dieselen som ellers brukes i riksvegferjedriften.
Merkostnaden dekkes over Statens vegvesens budsjett.
Grunnavgiften på mineralolje ble innført i 2000 for
å motvirke overgang til olje som følge av økt avgift på elektrisk
kraft. Da skip i liten grad betaler avgift på mineralolje, men blir
ilagt avgift på strøm fra land, kan avgiften på elektrisk kraft bli
et hinder for å utvikle elektriske løsninger for skip. Regjeringen
foreslår derfor i statsbudsjettet for 2016 å redusere avgiften på
elektrisk kraft som leveres fra land til skip i næringsvirksomhet fra
14,5 øre per kWh, til redusert sats for industri mv. på 0,48 øre
per kWh. Denne avgiftsreduksjonen vil kunne bidra til å akselerere
bruken av elektrisk drevne skip i næringsvirksomhet.
For å få til en økt anvendelse av ny teknologi
er det viktig å støtte opp under alle faser av utviklingsløpet.
Ønske om å utvikle av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
fra ferjetransporten reflekteres derfor også i FoU innsatsen på
transportområdet. I Samferdselsdepartementet sitt tildelingsbrev
til Forskningsrådet for 2015 gis det føringer for forskingsprogrammet
ENERGIX og Transport2025. I ENERGIX forutsettes det at midlene blant
annet skal "anvendes til kunnskapsutvikling
og løsninger som reduserer klimaskadelig utslipp fra transportsektoren" og
i Transport2025 pekes det på et "særskilt kunnskapsbehov om effektiv
sjøtransport og kombinerte transportløsninger".
I tildelingsbrevet forutsettes det videre et
samarbeid mellom Forskningsrådet og Enova "for koordinering av prosjektsøknader
på transportområdet, oppfølging av prosjekter fra grunnforskning
mot markedsintroduksjon og formidling av forskningsaktiviteter".
"Stortinget ber regjeringen snarest mulig utarbeide
en tilskuddsordning rettet mot fylkeskommunene for bruk av ny teknologi
i offentlige fergeanbud"
Enova er et viktig verktøy i Regjeringens satsing på
miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon samt utvikling
av energi- og klimateknologi. Regjeringen foreslo i statsbudsjettet
for 2015 at Transnovas oppgaver ble overført til Enova.
En finansiering gjennom Energifondet legger grunnlaget
for en robust og langsiktig satsing der transport, herunder maritim
sektor og nærskipsfarten, vil være viktige elementer.
Enova offentliggjorde 8. september seks programmer
rettet mot å redusere klimagassutslipp og å fremme teknologiutvikling
i transportsektoren, maritim sektor omfattes av flere av disse. Enova
har innrettet programmene mot utvikling av ny teknologi, introduksjon
av energi- og klimaeffektive løsninger, produksjon av biodrivstoff,
samt infrastruktur for alternative drivstoff. Målgruppen for disse
programmene vil variere, og Enova har bred kontakt med aktørene
innen transportområdet.
Enova står godt rustet med sin kompetanse og markedsnærhet
til å fremme utviklingen på dette området. Enovas arbeid skal bygge
opp under en utvikling av en miljøvennlig omlegging på lang sikt
gjennom å utvikle og ta i bruk teknologier som kan bidra til dette.
Støtte til innovative prosjekter innen nærskipsfarten, herunder
ferjer, vil kunne være et ledd i dette.
"Stortinget ber regjeringen vurdere hvilke fergeforbindelser
som egner seg for bruk av ren elektrisk drift, og i hvilken grad
strømnettet må styrkes for å legge til rette for bruk av slik teknologi"
Det er om lag 120 ferjesamband på det norske riks-
og fylkesvegnettet. 17 av disse sambandene er riksvegferjesamband.
Ferjesambandene betjenes av omlag 200 ferjer med varierende størrelser
og kapasitet. Ferjesektoren er spesielt egnet for batteridrift fordi
ferjene stort sett opererer i faste ruter, med høy regularitet og
i lange perioder. Dette gjør at batteriene kan lades regelmessig
ved dedikert infrastruktur på kai. Energiforbruk og potensialet
for utslippsreduksjon varierer i betydelig grad for de ulike ferjestrekningene
og henger nøye sammen med lengde på strekningen, seilingshastighet
og hvor mange ferjer som opererer i ruten.
For å få til ren elektrisk drift på en strekning
må noen viktige forutsetninger være på plass. Energibehovet for
en overfart kan ikke være for høyt (for lange ferjestrekninger og
/eller for høy hastighet), det må være tid nok ved kai til opplading
og det må være tilstrekkelig kapasitet i strømforsyningen til kaiene.
En rekke ferjer i riksvegnettet og fylkesvegnettet opererer
på relativt korte strekninger og har en driftsprofil som gjør det
mulig med ren elektrisk drift. Det kan imidlertid være nødvendig
å gjøre enkelte justeringer i ruteplanene for å sikre god og optimal
drift av rene elektriske ferjer.
Statens vegvesen har allerede foretatt overordnede
analyser av muligheten for å stille krav til null- og lavutslipp
på til sammen 12 riksvegferjesamband som skal lyses ut i perioden
2018-2020. Analysene indikerer at halvparten av disse sambandene
kan ha mulighet for en eller flere ferjer i helelektrisk drift.
Merkostnaden ved hybrid/fullelektriske ferjer
er om lag 15-20 prosent i et samband. Dette inkluderer investeringer
på landanlegg (batteripakker, ladeplugger, automatisk fortøyningssystem,
og enkle oppgraderinger av strømtilførsel), investeringer på ferjer
og endring i driftskostnader som følge av elektrifisering. Det forventes
at kostnaden for maritime batterisystemer reduseres når teknologien
blir mer utbredt.
På de øvrige riksvegferjesambandene vil det være
utfordrende å få til ferjer på helelektrisk drift fordi de opererer
på strekninger som er for kraftkrevende, det er nødvendig med krevende utbygging
av strømnettet, eller det er operasjonelle forhold som gjør at dette
ikke er mulig eller hensiktsmessig. På noen strekninger kan det
på sikt vurderes å benytte plugg-inn hybrid ferjer, hvor vesentlige
deler av energibehovet kommer fra strømnettet.
De resterende riksvegferjesambandene som skal lyses
ut i perioden er urealistisk med hensyn på plugg-inn og elektrisk
drift. Her kan blant annet LNG og biodrivstoff være relevante null-
og lavutslippsalternativer. For øvrig skjer det stor utvikling innenfor
batteriteknologi og ladesystemer mv slik at grensene for hva som
er mulig og kostnadseffektivt kan utvikle seg i positiv retning
fremover. Statens vegvesen vil følge denne utviklingen nøye.
Alle nettselskap er gjennom Energiloven pålagt å
knytte forbruk til nettet med mindre det er driftsmessig uforsvarlig.
Ladepunkter for ferjer vil på lik linje med annet forbruk bli knyttet
til nettet gjennom sitt lokale nettselskap under vanlige betingelser
for tilknytning (tariffer og eventuelle anleggsbidrag).
Strømtilførsel til ferjekaiene er normalt ikke
dimensjonert for å kunne levere den energimengde som kreves for
å drifte ferjer. Det kan derfor være nødvendig med utvidelser i
kapasiteten i det lokale distribusjonsnettet hvis fergestrekninger
skal elektrifiseres. Hvor stor utbygging som kreves og hvor kostnadskrevende
den vil være avhenger av hvilke effekter som kreves, hva slags ladeløsning
som velges og kapasitetene på det eksisterende lokale og regionale strømnettet.
Her er det store forskjeller i behov og kostnader mellom kaiene.
"Stortinget ber regjeringen legge til rette for bruk av
ny teknologi og forutsigbare konkurranseforhold gjennom å innføre
standardiserte fergeanbud".
Statens vegvesen og fylkeskommunene samarbeider
om en kontraktsmal for ferjeanbud. De ønsker å videreføre og styrke
dette samarbeidet for å sikre en mest mulig ensartet oppdragsgiverside.
Den teknologiske utviklingen innen lav- og nullutslippsteknologi
er i stadig endring, og det er fortsatt for tidlig å standardisere
alle sider ved krav til lav- og nullutslippsteknologi. Det er imidlertid
viktig at oppdragsgiversiden samarbeider for å sikre at disse kravene
er mest mulig ensartet får å unngå at en får spesialbygde ferjer som
kun egner seg på ett samband. Det er også viktig at Statens vegvesen
og fylkeskommunene er forutsigbare innkjøpere og har miljøkrav som er
konsistente over tid. Dette betyr at rederier som har investert
i miljøteknologi som følge av anbudskrav skal kunne føle trygghet
for at disse, (eventuelt med ombygginger) skal kunne benyttes også
i fremtidige anbud.
Statens vegvesen har for øvrig allerede satt
i gang et større arbeid som skal utrede og vurdere tiltak for å
utvikle ferjemarkedet på lang sikt. Mulighet for standardisering
av ferjeanbud vil utredes i denne sammenheng. Statens vegvesen vi
legge frem sine anbefalinger for Samferdselsdepartementet i løpet
av våren 2016.
"Stortinget ber om at regjeringen legge frem egen
sak om forslag til tiltak for økt bruk av ny, utslippsreduserende
teknologi i nærskipsfarten"
Virkemiddelapparatet for å fremme miljøvennlig
løsninger vil ikke være det samme for nærskipsfarten som for ferjene,
da førstnevnte utgjøres av private aktører i et kommersielt marked
mens sistnevnte inngår i et offentlig transporttilbud. Imidlertid
kan man benytte ulike incitamenter som miljødifferensierte avgifter
for å fremme klima- og miljøvennlig nærskipsfart.
Samferdselsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet
og Finansdepartementet har ansvar for avgifter og gebyrer for sjøtransporten.
Samferdselsdepartementet har ansvar for losavgiftene og sikkerhetsavgiftene.
I regjeringens maritime strategi "Maritime muligheter
– blå vekst for grønn fremtid" er det vist til at regjeringen vil
sørge for et gebyr- og avgiftsregime som styrker en miljøvennlig
nærskipsfart. Fra 2015 er losberedskapsavgiften miljødifferensiert.
Videre har regjeringen i budsjettet for 2016 foreslått å redusere
losberedskapsavgiften med 86 mill. kroner. Forslaget vil styrke
nærskipfartens rammebetingelser som et miljøvennlig alternativ for
transport av gods.
Flere havner har også på eget initiativ innført miljødifferensierte
priser.
"Stortinget ber regjeringen påse at utviklingen av
ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten tillegges
vekt i utarbeidelsen av nytt mandat for Enova"
Olje- og energidepartement inngikk i juni 2012 en
avtale med Enova om forvaltningen av midlene fra Energifondet. Avtalens
varighet var til 31 desember 2015, men som følge av nye føringer,
blant annet knyttet til en ny satsing på miljøvennlig transport,
ble avtalen med Enova forlenget med ett år til 31.desember 2016.
Som en følge av den nye transportsatsingen har Enova allerede etablert
6 programmer rettet mot å redusere klimagassutslipp og å fremme
teknologiutvikling i transportsektoren, som omtalt under forslag
3 ovenfor.
Regjeringen vil legge fram en energimelding våren
2016, og det er naturlig at Enovas rolle framover blir tema i meldingen.
På bakgrunn av denne tas det sikte på å inngå en ny avtale med Enova
for perioden 2017-2020.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. november 2015
Ola Elvestuen | Heikki E. Holmås |
leder | ordfører |