Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2015 under Kulturdepartementet

Dette dokument

  • Innst. 92 S (2015–2016)
  • Kildedok: Prop. 25 S (2015–2016), kap. 310, 340, 342 og 3340
  • Dato: 01.12.2015
  • Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetall: 3

Til Stortinget

Sammendrag

Regjeringen v/Kulturdepartementet legger i proposisjonen fram følgende forslag til endringer i statsbudsjettet for 2015:

Kap. 310 Tilskudd til trossamfunn m.m.

Post 70 Tilskudd til tros- og livssynssamfunn, overslagsbevilgning

Tilskudd til tros- og livssynssamfunn er en rettighetsbasert ordning, hjemlet i lov 13. juni 1969 nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna og lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn. Formålet med ordningen er å sikre stor grad av økonomisk likebehandling av Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn.

Tilskuddssatsen per medlem i tros- og livssynssamfunn beregnes ut fra statens bevilgninger og Opplysningsvesenets fonds bidrag til driften av Den norske kirke, delt på antallet medlemmer i Den norske kirke. Satsen for beregning av statstilskudd til tros- og livssynssamfunn for 2015 er fastsatt til 486 kroner per medlem.

På bakgrunn av gjennomførte kontroller utgjør antall tilskuddstellende medlemmer om lag 559 000 i 2015. Dette er om lag 70 000 færre medlemmer enn det som ble lagt til grunn for bevilgningen under posten. Bevilgningen foreslås etter dette redusert med 34,4 mill. kroner.

Kap. 340 Den norske kirke

Post 1 Driftsutgifter

Utgiftene ved høstens kirkevalg er i sin helhet budsjettert under kap. 340 post 70. Men betydelige deler av utgiftene ved valget dekkes av Kirkerådet og bispedømmerådene under kap. 340 post 1. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på post 1 med 47 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av post 70, jf. omtale nedenfor.

Til og med 2014 har kap. 340 post 75 hatt stikkordsfullmakten «kan nyttes under post 1». I omgrupperingsproposisjonen for 2014, jf. Prop. 31 S (2014–2015) og Innst. 112 S (2014–2015), ble det overført midler fra post 75 til post 1 for å dekke utgifter ved trosopplæringsprosjekter i regi av Kirkerådet. Det ble imidlertid den gang ikke tatt hensyn til utgiftene som disse prosjektene ville generere på post 1 i 2015. Med denne bakgrunn foreslås bevilgningen på post 1 økt med 3,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av post 75, jf. omtale nedenfor.

Samlet foreslås bevilgningen på posten økt med 50,5 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til prosjekter og tiltak i regi av Kirkerådet og bispedømmerådene, som finansieres ved eksterne midler. Bevilgningen knyttes til oppdragsinntekter under kap. 3340 post 2. Oppdragsinntektene forventes å bli 10 mill. kroner lavere enn budsjettert i 2015. Utgiftsbevilgningen kan dermed reduseres tilsvarende.

Bevilgningen på posten foreslås etter dette redusert med 10 mill. kroner.

Post 70 Kirkevalg, kan nyttes under post 1

Utgifter til dekning av sentrale tiltak, bl.a. utsendelse av valgkort m.m., og andre administrative utgifter ved kirkevalget utgiftsføres på kap. 340 post 1. Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 47 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 340 post 1, jf. omtale ovenfor.

Post 75 Tilskudd til trosopplæring og andre kirkelige tiltak

Kirkerådet og bispedømmerådene har utgifter ved oppfølging og tilrettelegging av trosopplæringstiltakene i Den norske kirke. Disse føres på post 1, jf. ovenfor.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 3,5 mill. kroner.

Kap. 342 Kirkebygg og gravplasser

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

Bevilgningen skal dekke Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeiders (NDRs) utgifter til antikvarisk vedlikehold, forvaltning og drift av Nidaros domkirke og Erkebispegården. Departementet har ansvaret for forvaltning og vedlikehold av rundt 28 000 utenlandske krigsgraver i Norge. Vedlikeholdet og stellet av gravene utføres av lokale gravferdsmyndigheter. Tidligere har disse fakturert Kulturdepartementet for utlegg til krigsgravene. Men fra og med 2015 mottar de i stedet et årlig tilskudd mot vedlikeholdsplikt av gravene. Med bakgrunn i dette foreslås kap. 342 post 1 redusert mot tilsvarende økning av kap. 342 post 70, jf. omtale nedenfor.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 2,3 mill. kroner.

Post 60 Rentekompensasjon – kirkebygg

Bevilgningene under posten skal dekke renteutgiftene for de investeringskostnadene som det er gitt tilsagn om kompensasjon for i perioden 2005–2015. På bakgrunn av nye renteforutsetninger for 2015 for Husbanken, foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 4 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd til sentrale tiltak for kirkebygg og gravplasser

På bakgrunn av det som omtales under kap. 342 post 1 ovenfor, foreslås bevilgningen på posten økt med 2,3 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon under kap. 342 post 1.

Kap. 3340 Den norske kirke

Post 2 Inntekter ved oppdrag

Posten gjelder inntekter fra prosjekter og tiltak i regi av de kirkelige rådene som er finansiert av private, offentlige instanser eller Opplysningsvesenets fond. Kirkerådet og bispedømmerådene forventer at inntektene fra eksterne oppdrag blir 10 mill. kroner lavere enn opprinnelig budsjettert. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under posten redusert med 10 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av utgiftsbevilgningen under kap. 340 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til proposisjonen og har ingen merknader.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

310

Tilskudd til trossamfunn m.m.

70

Tilskudd til tros- og livssynssamfunn, overslagsbevilgning, nedsettes med

34 350 000

fra kr 305 718 000 til kr 271 368 000

340

Den norske kirke

1

Driftsutgifter, forhøyes med

50 523 000

fra kr 1 236 939 000 til kr 1 287 462 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

10 000 000

fra kr 38 255 000 til kr 28 255 000

70

Kirkevalg, kan overføres, kan nyttes under post 1, nedsettes med

47 023 000

fra kr 76 167 000 til kr 29 144 000

75

Tilskudd til trosopplæring og andre kirkelige formål, kan overføres, nedsettes med

3 500 000

fra kr 459 068 000 til kr 455 568 000

342

Kirkebygg og gravplasser

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, nedsettes med

2 300 000

fra kr 57 757 000 til kr 55 457 000

60

Rentekompensasjon – kirkebygg, kan overføres, nedsettes med

4 000 000

fra kr 58 475 000 til kr 54 475 000

70

Tilskudd til sentrale tiltak for kirkebygg og gravplasser, forhøyes med

2 300 000

fra kr 12 667 000 til kr 14 967 000

Inntekter

3340

Den norske kirke

2

Inntekter ved oppdrag, nedsettes med

10 000 000

fra kr 38 255 000 til kr 28 255 000

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. desember 2015

Trond Giske

leder og ordfører