Stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Jenny
Klinge fremmet 6. oktober 2015 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om lokalisering
av hovedsetene i de nye politidistriktene.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Veronica
Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Dokument 8:8 S (2015–2016)
representantforslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og
Jenny Klinge om lokalisering av hovedseter i de nye politidistriktene.
Komiteen viser til at ved Stortingets
behandling av Prop. 61 LS (2014–2015) og Innst. 306 S (2014–2015)
vedtok flertallet i Stortinget å overlate til Politidirektoratet
å utrede og beslutte fremtidige administrasjonssteder i politidistriktene.
Justiskomiteens medlem fra Senterpartiet fremmet i Innst. 306 S
(2014–2015) følgende forslag hva gjelder plassering av hovedsetene
i de nye politidistriktene:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
om hvor administrasjonsstedene i de nye politidistriktene skal ligge.»
Komiteen peker på at forslagsstillerne
mener at dersom man legger retningslinjene for lokalisering av statlige
arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon til grunn, skal Justis-
og beredskapsdepartementet fatte endelig vedtak om hvor hovedsetene
skal ligge, og mener også at saken skal behandles i regjeringen,
i og med at det er tale om en større strukturendring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
bemerker at spørsmålet om lokalisering av hovedsete i de nye politidistriktene
ble drøftet under behandlingen av Prop. 61 LS (2014–2015) Nærpolitireformen.
Flertallet viser til at i Innst.
306 S (2014–2015) om Prop. 61 LS (2014–2015) fastslår komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, at Politidirektoratet gis fullmakt til
å bestemme hvor administrasjonsstedet i det enkelte politidistrikt
skal plasseres.
Flertallet bemerker at Stortingets
flertall sluttet seg til innstillingen fra justiskomiteen på dette
punkt.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil bemerke
at plasseringen av hovedsetene vekker stor debatt lokalt. Det dreier
seg om hvor man mener plasseringen er best med hensyn til en best
mulig beredskap og med hensyn til lokalisering av et stort antall
statlige arbeidsplasser. Ved behandlingen av politireformen, Innst.
306 S (2014–2015), foreslo Senterpartiet at Stortinget, og ikke
Politidirektoratet, skulle beslutte lokaliseringen av hovedsetene
i de nye politidistriktene. Dette ble det ikke flertall for. Dette medlem merker
seg at Politidirektoratets forslag til lokalisering har skapt betydelig
engasjement og debatt. Det er således beklagelig at det ikke er
et folkevalgt organ som skal treffe beslutningen.
Dette medlem vil bemerke at dette
er hensyn som i stor grad krever politisk skjønn og politisk håndtering.
Å overlate dette til et direktorat er uheldig, og i strid med regjeringens
egne retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser.
Dette medlem vil påpeke at regjeringen
gjennom egne retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser
og statlig tjenesteproduksjon pkt. 3 har fastslått at:
«Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har
det overordna ansvaret for å tolke og gi informasjon om retningslinjene.
Fagdepartementa
har det overordna ansvaret for at retningslinjene blir gjort kjende
i underliggjande verksemder som er omfatta av retningslinjene, og
for at retningslinjene blir følgde.
Fagdepartementet
skal gjere endeleg vedtak om lokalisering av underliggjande verksemder
som er omfatta av retningslinjene. Dette gjeld ikkje universitet
og høgskule, der styra kan gjere endeleg vedtak med heimel i universitets-
og høyskoleloven. Ved avgjerd om lokalisering ved større strukturendringar
og ved nyoppretting av statleg verksemd, skal saka leggjast føre
regjeringa.
Fagdepartementet skal varsla KMD ved
oppstart av prosessar innan eige ansvarsområde som er omfatta av
retningslinjene.
Vurderingar av lokaliseringsalternativ
i tråd med retningslinjene, jf. pkt. 5, skal sendast KMD før endeleg
avgjerd blir teken. Fagdepartementa har ansvar for å sikre at dette
skjer. KMD skal få ein rimelig frist på å avklare og gi tilbakemelding
på om vurderingane oppfyller krava i retningslinjene.»
Dette medlem vil fremheve at
retningslinjene ble fastsatt ved kgl. res. av 28. november 2014, slik
at innholdet burde være godt kjent for regjeringen. Retningslinjer
blir utarbeidet fordi de skal etterleves. Er man uenig i retningslinjene,
må man endre dem, ikke unngå å følge dem. Dette medlem er
av den oppfatning at regjeringen i denne saken bryter egne retningslinjer.
Dette medlem mener at dersom
man legger retningslinjene til grunn, skal Justis- og beredskapsdepartementet
fatte endelig vedtak om hvor hovedsetene skal ligge. Dette
medlem mener også at saken skal behandles i regjeringen,
i og med at det helt klart er tale om en større strukturendring
når en går fra 27 til 12 politidistrikter, når regjeringen legger
opp til å bryte disse retningslinjene, må Stortinget som lovgiver
gripe inn for å sikre politisk behandling av saken.
Dette medlem fremmer slikt forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om lokalisering
av hovedsetene i de nye politidistriktene.»
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak om lokalisering
av hovedsetene i de nye politidistriktene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:8 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad og Jenny Klinge om lokalisering
av hovedseter i de nye politidistriktene – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 8. desember
2015
Hadia Tajik | Hårek Elvenes |
leder | ordfører |