I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige regelendringer
og tiltak for å sikre at minoritetsspråklige får mulighet til å
kombinere ulike ordninger språkopplæring, introduksjonsordning og
andre ordninger med formell utdanning og arbeide – etter modell
fra forsøkene med opplæringstilbud for helsefagarbeidere i Røros og
Gloppen kommuner.»
Forslagsstillerne peker på at det er behov for
å bruke både tiden og pengene mer effektivt når flyktninger skal
integreres, og få opplæring og utdanning i Norge. Nødvendig fleksibilitet
i hele systemet som har ansvar for integrering, utdanning og arbeid,
må til. I tillegg er det nødvendig å se på endringer i bosettingsordningen. Forslagsstillerne
peker på at Integreringsprogrammet må gjøres mer fleksibelt og må
kunne benyttes til å gi formell kompetanse og forlenges når det
er en del av et fastlagt løp. Språkopplæring og arbeid må kobles
sammen så flyktningene oppnår bedre og mer formell kompetanse raskere.
Det er også behov for å tilpasse ulike utdanningsløp gjennom vekslingsmodellen
eller andre tilpasninger, slik at de kan rettes mer direkte mot
behov i kommunesektoren eller i annet lokalt arbeidsliv. Det vil
gi flere mulighet til fullført løp, mer praktisk opplæring og bedre
språkopplæring som en del av det formelle opplæringsløpet.
Flere steder i landet er det nå satt i gang
fireårige løp for helsefagarbeidere, blant annet i Røros og Gloppen
kommuner.
Bakgrunnen er de problemene som mange asylsøkere/flyktninger
har med å få seg utdanning og arbeid.
Det vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.