Jeg viser til brev fra Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité 24.11.15 om representantforslag 15 S (2015-2016)
fra Karin Andersen og Torgeir Knag Fylkesnes. Svaret er utarbeidet med
innspill fra Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet.
Representantene ber regjeringen foreslå regelverksendringer
og andre tiltak som skal gi innvandrere mulighet til å kombinere
tjenester og tilbud på tvers av sektorer. Representantene mener
introduksjonsprogrammet må bli mer fleksibelt og legge mer til rette
for utdanning og behov i arbeidslivet. En vekslingsmodell innen videregående
opplæring trekkes fram som et særlig egnet utdanningsløp for innvandrere,
og Røros og Gloppen nevnes spesielt. Det pekes på behovet for fleksibilitet
i regelverket som regulerer introduksjonsprogram, utdanning og NAVs ulike
ordninger.
Jeg er enig med representantene i at vi må utnytte
tiden og pengene effektivt i opplæring og kvalifisering av flyktninger
som kommer til landet og får opphold her. Jeg er enig i at det er
behov så langt som mulig å legge inn fleksibilitet i regelverket
som regulerer introduksjonsprogram, utdanning og NAVs ulike ordninger.
Dagens nivå på flyktningtilstrømningen vil utfordre kapasiteten
for eksempel i kommunesektoren, og understreker betydningen av et
effektivt kvalifiseringsarbeid. Vellykket integrering er avhengig
av innsats fra den enkelte selv. I tillegg krever det ofte innsats
fra flere sektorer lokalt for at den enkelte skal komme i gang med
livet sitt i Norge, kunne komme seg i arbeid og bli selvforsørget.
Regjeringen skal våren 2016 legge fram en melding
til Stortinget om livslang læring og utenforskap. Meldingen retter
seg mot voksne med svake grunnleggende ferdigheter, lav utdanning
eller som ikke får sin utdanning godkjent - og som står i fare for
å falle ut, eller som allerede har falt ut av arbeid. Innvandrere
er en sentral del av målgruppen. Meldingen er utarbeidet i fellesskap
av Kunnskapsdepartement, Arbeids- og sosialdepartementet og Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet. Målet er å utvikle en mer samordnet
og helhetlig politikk som skal bidra til at flere får en stabil tilknytning
til arbeidslivet. Gjennom meldingen om livslang læring og utenforskap
vil regjeringen fremme både tiltak som skal forbedre ordningene
i hver sektor og som skal gjøre tjenestetilbudet mer samordnet.
Det vil i samsvar med representantenes forslag for eksempel fremmes
tiltak for å legge bedre til rette for utdanning innenfor introduksjonsprogrammet.
For å gjøre opplæring for voksne mer fleksibel og individorientert
skal det også settes i gang forsøk med modulstrukturert opplæring
for voksne i utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogram. En av hensiktene
er å gjøre det lettere å kombinere videregående opplæring med introduksjonsprogrammet
og arbeidsrettede tiltak i NAV.
Den nye meldingen om integreringspolitikk som skal
legges fram våren 2016, skal vurdere hvordan virkemidlene vi har
for å få til rask bosetting og rask inntreden i arbeid og utdanning,
kan bli mer effektive og målrettede i lys av den økte asyltilstrømningen.
Representantene er inne på at språkopplæring
og arbeid må være mulig å kombinere, og at kvalifiseringen må rettes
inn mot behovene i lokalt arbeidsliv. Introduksjonsprogrammet skal
nettopp inneholde både opplæring i norsk og samfunnskunnskap og
tiltak som forbereder til arbeid eller utdanning. Regelverket gir
i dag kommunene stor fleksibilitet til å tilrettelegge programmet
ut fra individuelle behov. Mange kommuner har opparbeidet seg god
erfaring for eksempel med å kombinere språkopplæring og arbeidspraksis
fra et tidlig tidspunkt. Vi ser likevel at en del kommuner har utfordringer
med å tilby relevante tiltak og et individuelt nok tilpasset løp.
Flere pågående meldingsarbeider tar sikte på forbedringer av introduksjonsprogrammet
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Opplæring som tilbys gjennom NAV skal bidra til
at arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber. Opplæringen gis
som kortvarige arbeidsmarkedskurs (AMO), eller som ordinær utdanning
for de som har nedsatt arbeidsevne. Opplæring kan også gis i kombinasjon
med for eksempel arbeidspraksis.
NAVs opplæringstilbud til arbeidssøkere vil
forsterkes fra 2016, gjennom opprettelse av et nytt to-årig yrkesrettet
opplæringstiltak. Dette er et tiltak som er innrettet mot arbeidssøkere
med svake kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter
som står uten rett til opplæring i det ordinære utdanningssystemet
eller innenfor introduksjonsordningen for innvandrere. Tiltaket legger
til rette for et utvidet samarbeid med fylkeskommunen for å få flere
arbeidssøkere til å fullføre videregående opplæring.
Personer som ikke har rett til dagpenger, kan motta
tiltakspenger mens de deltar på tiltak. Dagpenger er en midlertidig
ytelse ved arbeidsledighet og hovedregelen er at det ikke gis dagpenger
til personer under utdanning. Unntak fra denne hovedregelen er blant
annet knyttet til
opplæring i form
av arbeidsmarkedstiltak eller visse typer kortvarige utdanningsløp
opplæring som er tilpasset fullt arbeid
på særlige vilkår; utdanning/opplæring
påbegynt min. seks måneder før ledigheten
deltakelse på full tid i godkjent opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere i inntil ett
år
deltakelse i introduksjonsprogrammet for nyankomne
innvandrere
Arbeids- og velferdsdirektoratet har foreslått noen
mindre justeringer i dagpengeregelverket som Arbeids- og sosialdepartementet
nå vurderer.