Stortinget vedtok Nasjonal sykkelstrategi 2014–2023,
som er en del av Nasjonal transportplan 2014–2023, jf. Innst. 450
S (2012–2013). Der heter det at økt sykling skal gi bedre framkommelighet,
bedre miljø og samfunnsgevinster, særlig i form av bedre helse.
Det vises til regjeringens folkehelsemelding, Meld. St. 19 (2014–2015).
Sykkelstrategien har målsetting om 8 pst. sykkelandel.
Antall sykkelturer må mer enn dobles. Stortinget har sluttet seg
til at trafikkveksten i byområdene skal skje med kollektivtransport, sykkel
og gange.
Forslagsstillerne er opptatt av at det må legges opp
til en målrettet satsing på trygge sykkelveger, og viser til både
Nasjonal transportplan og behandlingen av Dokument 8:115 S (2014–2015)
hvor Stortinget ba regjeringen utrede og fremme forslag om å gi
økt fleksibilitet i hvordan sykkelveger, -felt og traseer kan utformes.
Forslagsstillerne er opptatt av å gjøre sykling
så sikkert som mulig, særlig når andelen som bruker sykkel til sport
og transport øker i takt med Stortingets målsettinger.
For å bedre trafikksikkerheten til syklende
mener forslagsstillerne at regjeringen bør gjennomgå regelverket
for trafikksikkerheten for syklende og fremme en stortingsmelding
om dette.
Forslagsstillerne mener det er et kritisk behov for
å forenkle vikepliktsreglene, og viser til SINTEFs rapport «Utredning
om problemstillinger knyttet til vikepliktsreglene for syklister» (2006).
SINTEF foreslo i rapporten bl.a. at kjørende gis vikeplikt for syklister
som kommer fra gang- og sykkelveg. I høringsrunden etter SINTEFs
rapport fulgte Transportøkonomisk institutt (TØI) opp med et forslag
om at bilister skal ha vikeplikt for syklister også når de kommer
fra fortau eller sykkelveg ut på et gangfelt.
Forslagsstillerne peker på at det er bred enighet om
at vikepliktsreglene for syklister er uklare. Trafikkregler må være
enkle å forstå og tydelig formidlet overfor brukerne, da denne forståelsen kan
bety forskjell mellom liv og død.
Forslagsstillerne foreslår et kompromiss av forslagene
fra SINTEF og TØI, med referanse til § 9 i forskrift om kjørende
og gående trafikk, «Særlige plikter overfor gående» i trafikkreglene.
Forslagsstillerne er opptatt av at sykkelsporten skal
ha gode rammevilkår for å kunne utvikle seg. Regelverket omkring
avviklingen av sykkelritt bør derfor gjennomgås.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utrede og fremme en stortingsmelding med forslag til tiltak som kan
bedre trafikksikkerheten til syklende trafikanter, samt sørge for
at statens sykkelhåndbok revideres og oppdateres.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
som definerer en minimumsavstand mellom motoriserte kjøretøy og
sykkel ved forbikjøring. Denne avstanden bør ikke være mindre enn
1,5 meter, der vegen tillater det. Kan den syklende ikke få trygg
plass, må forbikjøringen utsettes.
3. Stortinget ber regjeringen endre forskrift
om kjørende og gående trafikk slik at kjørende som krysser sykkelveg,
gang- og sykkelveg eller sykkelfelt, har vikeplikt for syklende.
Ved sykkelkryssing hvor trafikken ikke reguleres av politi eller
ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for syklende som befinner
seg i sykkelkryssingen eller på vei ut i den.
4. Stortinget ber regjeringen endre forskrift
om kjørende og gående trafikk slik at fører av motorvogn som skal
svinge til høyre i kryss eller ved avkjørsel, plikter å være særlig
oppmerksom på syklende som ligger til høyre i kjørebanen i samme
kjørefelt eller i sykkelfelt. Kjøretøy som skal svinge til høyre,
plikter å holde tilbake og slippe fram syklende på høyre side før
sving kan foretas.
5. Stortinget ber regjeringen utforme regler
for ileggelse av straff for overtredelse av regel om minsteavstand
mellom motoriserte kjøretøy og syklist i forbindelse med forbikjøring.
6. Stortinget ber regjeringen endre læreplanene for
kjøreopplæringen slik at samspillet mellom motoriserte kjøretøy,
syklende og gående får høyere prioritet i opplæringen.
7. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
retningslinjer for avvikling av sykkelritt, med det formål å fremme
forslag som bedrer trafikksikkerheten for deltakere i ritt, samt
de andre trafikkerende i løypen. Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av vegtrafikkloven slik at politiet er pålagt
å delegere myndighet der det er forsvarlig.»