Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sikre at lærere utdannet
før 1. januar 2014 får dispensasjon fra kompetansekravene, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til nødvendige
lovendringer. Det skal fortsatt være skoleeiers ansvar å sikre at
kompetansekravene oppfylles. Dispensasjonen skal ikke vare lenger
enn til 1. august 2025.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at lærere som er utdannet før 1. januar 2014 eller har fullført
«gammel lærerutdanning» etter 1. januar 2014, beholder samme undervisningskompetanse som
tidligere frem til 2025, for å sikre at det blir en reell overgangsperiode
uten avskilting av læreres godkjente undervisningskompetanse.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for at utdanningsinstitusjonene
har gode systemer for godkjenning av allerede dokumentert erfaring/kurs/opplæring,
i tråd med etablerte prinsipper for godkjenning av realkompetanse.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at lærere med godkjent utdanning før 1. januar 2014 fortsatt
gis full undervisningskompetanse.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sørge for at dimensjoneringen
av videreutdanningstilbudet i fagene norsk, matematikk og engelsk
ikke går på bekostning av videreutdanningstilbud i andre fag.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen gjennomføre tilsyn med
videreutdanningstilbudene slik at det sikres god kvalitet i tilbudet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med
en sak om vurdering av rett og plikt til etter- og videreutdanning
for lærere.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre
studiepoeng for kortere etterutdanningskurs.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen endre finansieringsordningen
for etter- og videreutdanning, slik at lærerandelen bortfaller
i overgangsperioden for allmennlærere som må ta videreutdanning
for å oppfylle de nye kompetansekravene.