Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen sørge
for at videreutdanningstilbudene er av høy kvalitet, riktig dimensjonert
og tilpasset regionale behov. Videreutdanningstilbudene må organiseres
på en måte som minimerer unødvendig tidsbruk for den enkelte lærer.
II
Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at videreutdanningstilbud kan tilbys gjennom teknologiske
løsninger som e-læringssystemer og MOOC.
III
Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at utdannede lærere som i dag jobber utenfor skoleverket, kan
tilegne seg nødvendig kompetanse for å undervise i basisfagene.
IV
Stortinget ber regjeringen sørge
for at skoleeier gjør en vurdering av implementeringen av kompetansekravene,
og på bakgrunn av dette lager planer for at lærere som underviser
i og mangler kompetanse i de aktuelle fagene, skal gis gode muligheter
til å skaffe seg slik kompetanse i perioden fram til 2025. Skoleeiere
med svak utvikling må bli fulgt opp.
V
Stortinget ber regjeringen i overgangsperioden fram
til 2025 følge utviklingen i studiepoeng blant lærerne som underviser
i basisfagene, og årlig komme tilbake til Stortinget på egnet måte
med en beskrivelse av situasjonen.
VI
Dokument 8:11 S (2015–2016) –
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trond Giske, Christian
Tynning Bjørnø, Marianne Aasen, Tone Merete Sønsterud og Martin
Henriksen om konsekvensene av innføringen av kompetansekrav
for alle lærere – vedlegges protokollen.