Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til representantforslag Dokument 8:128 S (2014–2015)
og vedlagte uttalelse datert 3. november 2015 fra Finansdepartementet
ved finansministeren i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,viser til at vi i Norge har lange og
gode tradisjoner med ideelle og private virksomheter som leverer
offentlig finansierte velferdstjenester. Flertallet vil
særlig trekke frem at det ikke hadde vært mulig å gjennomføre barnehageløftet
eller å innføre rett til barnehageplass uten bidraget fra de private barnehagene,
og vil også trekke frem den jobben private barnevernsinstitusjoner
gjør hver eneste dag for utsatte grupper i samfunnet vårt.
Flertallet har et pragmatisk
syn på bruk av private tjenesteleverandører. Flertallet mener derfor
at det som er avgjørende ikke er hvem som tilbyr tjenestene, men
derimot tjenestekvaliteten og prisen skattebetalerne må betale. Flertallet vil
videre påpeke at både ideelle, private og offentlige leverandører
har kapitalkostnader som må dekkes inn, selv om dette ikke defineres
som profitt når offentlig sektor dekker sine kapitalkostnader. Flertallet vil
videre påpeke viktigheten av at de som tilbyr tjenestene, har insentiver
til å komme opp med nye, innovative og kostnadseffektive løsninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, understreker at det sivile samfunn har lagt mye
av grunnlaget for dagens velferdssamfunn. Kirken etablerte de første
sykehusene allerede på 1200-tallet, med helsetilbud og sosialomsorg for
syke og fattige. Kirken brakte skriftspråket og boken til landet.
På 1500-tallet kom konfirmasjonsundervisningen, forløperen til folkeskolen.
Brede lag av folket – både gutter og jenter – fikk lese- og skriveferdigheter,
selve fundamentet for økonomisk og sosial utvikling.
Dette flertallet viser til at
mange ideelle institusjoner lever videre i dag, blant annet i regi
av Frelsesarmeen, Blå Kors, Kirkens Bymisjon eller Kirkens Sosialtjeneste.
De utgjør et viktig supplement til statlige og kommersielle tilbud. Dette
flertallet viser til at ideelle aktører opererer på ulike
vilkår med store kommersielle aktører. De har ulike eksistensgrunnlag,
og de har ofte svært ulike økonomiske forutsetninger. Dette handler
blant annet om bemanning, lønnsutgifter, pensjonsutgifter, markedsorientering
og strategisk selskapsstrukturering.
Dette flertallet understreker
at de ideelle institusjonene leverer tjenester med høy brukertilfredshet,
kvalitet og resultater. Kostnaden ved institusjonsplassene som ideelle
tilbyr, tilsvarer opp til halvparten av kostnaden i offentlige institusjoner
– uten at de ansattes pensjonsordninger og liknende er dårligere,
slik tilfellet er hos mange kommersielle aktører. De opererer på
en non-profitt-basis, som gir en ekstra trygghet for at midler brukes
i tråd med intensjonen. De ideelle aktørene samarbeider ofte med
frivilligheten. De bidrar til innovasjon og nytenkning fordi de
arbeider behovsorientert, og har gode tradisjoner for samarbeid
med andre tjenestetilbydere og erfaringsutveksling med offentlige bestillere.
Dette flertallet viser til forslaget
og behovet for mer kunnskap om bruken av offentlige midler på velferdsoppgaver
levert av kommersielle tilbydere.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg
som skal kartlegge pengestrømmer i offentlig finansierte velferdstjenester,
herunder handel mellom nærstående, bruk av skatteparadis, tynnkapitalisering
og utbytte. Utvalget skal foreslå løsninger som kan sørge for at
offentlige midler i størst mulig grad går til produksjon av faktisk
velferd, og hvordan man kan hindre uønsket skattetilpasning i selskap
som i all hovedsak er finansiert av offentlige midler.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at Kunnskapsdepartementet nedsatte
en ekspertgruppe for å utrede og presisere regelverket for bruk
av statlige tilskudd og egenbetaling fra studentene i private høyskoler
og fagskoler, og at rapporten har vært på høring med frist i juni 2015. Disse
medlemmer viser til at ekspertgruppen foreslår endringer
knyttet til blant annet innsyn, krav til rapportering, lovregulering
av handel med nærstående og en rettslig presisering av vilkåret
om at offentlige midler skal komme studentene til gode. Disse
medlemmer viser til at saken ligger hos Kunnskapsdepartementet, og
mener at det er viktig at departementet selv får tid til å vurdere
saken grundig.
Disse medlemmer deler det andre
flertallets syn på at det kan være et behov for mer kunnskap om
bruken av offentlige midler på velferdsoppgaver levert av kommersielle
tilbydere, spesielt knyttet til ulike kreative modeller for å unngå eventuelle
krav offentlige myndigheter har satt.
Disse medlemmer mener imidlertid
ikke at et offentlig utvalg har noen reell mulighet til å være et
slags granskningsutvalg som skal «kartlegge pengestrømmer i offentlig
finansierte velferdstjenester, herunder handel mellom nærstående, bruk
av skatteparadis, tynnkapitalisering og utbytte» slik mindretallet
legger til grunn og foreslår.
Disse medlemmer mener at det
på denne bakgrunn vil være mer riktig at regjeringen – bl.a. basert
på høringsrunden knyttet til den allerede nedsatte ekspertgruppen
som skal presisere regelverket for bruk av statlige tilskudd og egenbetaling
fra studentene i private høyskoler og fagskoler – på egnet måte
legger fram en sak for Stortinget hvor det foreslås endringer og
presiseringer i gjeldende regelverk knyttet til et bredt politisk
ønske om at offentlige midler i størst mulig grad skal gå til produksjon
av faktisk velferd, og hvordan man kan hindre uønsket skattetilpasning
i selskap som i all hovedsak er finansiert av offentlige midler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte legge fram
en sak for Stortinget hvor det foreslås endringer og presiseringer
i gjeldende regelverk som sikrer at offentlige midler som går til
å kjøpe tjenester fra private eller ideelle virksomheter, går til
kostnadseffektiv tjenesteproduksjon av høy kvalitet, samt forslag
til hvordan man kan hindre uønsket skattetilpasning i selskap som
i all hovedsak er finansiert av offentlige midler.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
flere mediesaker om privatskoler, barnehager og offentlige sykehjem kan
ha bidratt til å så tvil om de midlene vi i fellesskap bruker på
velferdstjenester går dit de virkelig burde, nemlig til produksjon
av tjenestene. I Oslo har man også erfaring med at kommersielle
aktører har fortrengt ideelle tilbydere, og dermed redusert mangfoldet.
Disse medlemmer har merket seg
at tjenester som produseres av kommunale leverandører, er underlagt
demokratisk kontroll både gjennom tilsyn og behandling i kommunestyrer
landet over. Kommersielle tilbydere har ikke det samme oversynet,
men svarer selvfølgelig til norsk lov og norske regnskapsregler. Disse medlemmer mener
at det likevel er verdt å merke seg at aksjeselskaps hovedformål
etter aksjeloven er å skape avkastning på investert kapital til
aksjonærene. Ideelle aktører har ikke det samme presset, og har
i liket med offentlige aktører som hovedformål å levere tjenester.
Alle disse tre organisasjonsformene bidrar i dag til å levere velferd
som det norske fellesskapet er avhengige av. Det er likevel lurt
å stoppe opp og se på at ting gjøres slik vi i fellesskap ønsker
det.
Handel mellom nærstående, bruk av skatteparadis
og tynnkapitalisering er eksempler disse medlemmer har
merket seg gjennom media har vært brukt for å hente ut kapital utover
rent utbytte fra kommersielle velferdsleverandører. Disse
medlemmer mener det er uheldig om skattebetalernes penger
ikke går dit de var tiltenkt, og at det er behov for å få en bedre
oversikt over dette slik at debatten om hvordan vi bruker penger
i det offentlige kan få en felles plattform.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at i Norge i 2040 bør 25 prosent av velferdstilbudet
komme fra ideell sektor, i tråd med anbefalingen i NOU 2011:11 Innovasjon
i omsorg. Det er avgjørende at de ideelle velferdsinstitusjonene
får løpende avtaler som sikrer stabilitet og forutsigbarhet for
brukerne og institusjonene. Det bør etableres fond for sosial innovasjon,
som kan støtte ideelle prosjekter som kan løse sosiale utfordringer
i samfunnet.