Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om Innovasjon Norge
(ansvarsforhold og forvaltning)
I
I lov 19. desember 2003 nr. 130 om Innovasjon Norge
gjøres følgende endringer:
§ 7 første ledd annet punktum oppheves.
Ny § 7 a skal lyde:
§ 7 a Krav om forsvarlig egenkapital
Selskapet skal til enhver tid ha en egenkapital som
er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i
selskapet.
Hvis det må antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig
ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet, skal
styret straks behandle saken. Styret skal innen rimelig tid innkalle
foretaksmøtet, gi det en redegjørelse for selskapets økonomiske
stilling og foreslå tiltak som vil gi selskapet en forsvarlig egenkapital.
Det samme gjelder hvis det må antas at selskapets egenkapital er
blitt mindre enn halvparten av innskuddskapitalen.
Hvis styret ikke finner grunnlag for å foreslå
tiltak som nevnt i annet ledd, eller slike tiltak ikke lar seg gjennomføre,
skal det foreslå selskapet oppløst.
Ny § 7 b skal lyde:
§ 7 b Forhøyelse av innskuddskapitalen
ved nyinnbetaling
Foretaksmøtet kan beslutte å øke eiernes innskudd
ved innbetaling av ny kapital.
Møteprotokollen skal angi hvor mye innskuddet skal
forhøyes med. Er innskuddet andre formuesverdier enn penger, skal
protokollen angi hva som skal skytes inn. Innskuddet kan ikke overføres
til et høyere beløp enn det antas å kunne oppføres med i selskapets
balanse. På foretaksmøtet skal det legges fram en bekreftelse fra
revisor om at innskuddet ikke er verdsatt høyere enn tillatt etter
forrige punktum. Bekreftelsen skal vedlegges protokollen.
Innskuddet skal være innbetalt eller overført
til selskapet senest samtidig med at forhøyelsen registreres i Foretaksregisteret.
Forhøyelsen anses gjennomført når den er registrert i Foretaksregisteret.
Ny § 7 c skal lyde:
§ 7 c Forhøyelse av innskuddskapitalen
uten nyinnbetaling
Foretaksmøtet kan beslutte å øke eiernes innskudd
i selskapet ved overføring fra selskapets egenkapital i den utstrekning
denne etter den senest fastsatte balansen overstiger det tidligere
innskuddsbeløpet. Møteprotokollen skal angi hvor mye innskuddet
skal forhøyes med. Forhøyelsen anses for gjennomført når den er
registrert i Foretaksregisteret.
Ny § 7 d skal lyde:
§ 7 d Nedsetting av innskuddskapitalen
Foretaksmøtet kan beslutte å sette ned eiernes innskudd.
Møteprotokollen skal angi hvor mye innskuddet skal settes ned med,
og om beløpet skal anvendes til:
1. dekning av tap som ikke kan dekkes på
annen måte,
2. tilbakebetaling til eierne, eller
3. overføring til fond.
Beslutning som nevnt i første ledd nr. 2 og 3
kan ikke gjelde større beløp enn at det etter nedsettingen er full
dekning for det gjenværende innskudd. Ved beregningen av beløpet
skal balanse for det siste regnskapsår legges til grunn, men det
skal tas tilbørlig hensyn til tap som måtte være lidt etter balansedagen.
På foretaksmøte skal det legges fram en bekreftelse fra revisor
på at vilkårene i første og annet punktum er oppfylt. Bekreftelsen
skal vedlegges protokollen.
Bestemmelsene i aksjeloven §§ 12-4 til 12-6 gjelder
tilsvarende.
Ny § 7 e skal lyde:
§ 7 e Utbytte
Utdeling av selskapets midler til eierne som ikke skjer
ved nedsettelse av innskuddskapitalen, jf. § 7 d eller ved oppløsning,
jf. 36 a, kan bare foretas som utdeling av utbytte.
Utbytte kan bare besluttes utdelt så langt selskapet
har en nettoformue som overstiger innskuddskapitalen. Ved beregningen
av beløpet skal balansen for det siste regnskapsåret legges til
grunn. Det kan ikke i noe tilfelle besluttes utdelt mer enn forenlig med
forsiktig og god regnskapsskikk under tilbørlig hensyn til tap som
måtte være inntruffet etter balansedagen eller som må forutsettes
å ville inntreffe.
Beslutning om utdeling av selskapets midler treffes
av foretaksmøtet.
§ 8 tredje punktum skal lyde:
Ved offentlig finansiering er det oppdragsgiveren som
fastsetter vilkårene for oppdraget.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Ansvar for selskapets forpliktelser
Eierne hefter ikke overfor kreditorene for selskapets
forpliktelser. Eierne plikter ikke å gjøre innskudd i selskapet
eller i tilfelle dets konkursbo ut over det som følger av stiftelsesdokumentet
eller vedtak om å forhøye innskuddskapitalen.
Oppdragsgiveren er ansvarlig for at selskapet kan
ivareta forpliktelser knyttet til de låne- og garantiordningene
som oppdragsgiveren har lagt til selskapet.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Selskapets virkemidler
For å fremme selskapets formål,jf.
§ 1, kan selskapets midler brukes til:
1. finansiering, herunder tilskudds-, låne-,
garanti- og egenkapitalordninger
2. rådgiving og kompetansehevende tiltak
3. nettverk og infrastruktur
4. profilering av norsk næringsliv i utlandet
For å fremme selskapets formål er selskapet forpliktet
til å utføre oppdrag for fylkeskommunene. Dette gjelder også enkeltoppdrag
fra fylkeskommunene såfremt selskapet har kapasitet til dette.
Eierne kan gi nærmere regler om selskapets virkemidler
gjennom foretaksmøtet.
For å fremme selskapets formål kan eierne
gjennom foretaksmøtet tillegge selskapet å utføre oppgaver knyttet
til forvaltningen av andre statlige og regionale virkemidler, og
kan i denne forbindelse fastsette nærmere regler om utøvelsen av
slike oppgaver.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Selskapets ledelse
Selskapet ledes av et styre og en administrerende direktør.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Styrets sammensetning m.m.
Selskapet skal ha et styre på minst ni medlemmer.
Ved behandling av administrative saker suppleres styret med
ytterligere to styremedlemmer eller deres varamedlemmer som
velges av og blant de ansatte.
Styret oppnevnes av foretaksmøtet.
Styret skal ha en leder og nestleder
som velges av foretaksmøtet.
Bestemmelsene i aksjeloven § 20-6 om
representasjon av begge kjønn i styrene gjelder tilsvarende.
Administrerende direktør kan ikke være medlem av styret.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Tjenestetid
Styremedlemmene tjenestegjør i to år.
Kortere tjenestetid kan fastsettes i spesielle tilfeller. Tjenestetiden
opphører ved utløpet av det ordinære foretaksmøtet i det år tjenestetiden
utløper.
Et styremedlem blir stående inntil nytt
styremedlem blir valgt selv om tjenestetiden er utløpt.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Opphør av styreverv før
tjenestetiden er utløpt
Når særlige forhold foreligger, har et styremedlem rett
til å tre tilbake før tjenestetiden er ute. Ved fratredelse skal
det gis rimelig forhåndsvarsel til eierne og styret.
Medlem av styret som er valgt av foretaksmøtet,
kan til enhver tid fjernes ved beslutning av foretaksmøtet.
Opphører vervet for et styremedlem før
utløpet av tjenestetiden, skal foretaksmøtet
oppnevne et nytt styremedlem for resten av perioden.
Oppnevnelsen kan likevel utstå til neste ordinære foretaksmøte dersom styret er
vedtaksført med de gjenværende medlemmer.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Styrets myndighet
Forvaltningen av selskapet hører under styret, som
også påser at virksomheten drives i samsvar med reglene gitt i eller
i medhold av loven her og i forskrift gitt i medhold av loven.
Styret har ansvaret for en forsvarlig
organisering av selskapet og skal påse at dets virksomhet, regnskap
og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll. Styret skal
føre tilsyn med administrerende direktørs ledelse av virksomheten.
I vedtektene kan det bestemmes at visse saker skal avgjøres
av styret.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Styremøter
Styrets leder sørger for at styret holder
møter så ofte som det trengs. Medlem av styret og
administrerende direktør kan kreve at styret sammenkalles.
Om ikke styret for det enkelte tilfelle bestemmer
noe annet, har administrerende direktør rett til å være til
stede og til å uttale seg på styremøtene.
Styremøtene ledes av styrelederen, eller
i hans eller hennes fravær, av nestlederen. Er ingen av disse til
stede, velger styret selv sin møteleder.
Ved styremøtene skal det føres protokoll
som underskrives av samtlige tilstedeværende styremedlemmer. Dersom styremedlem eller
administrerende direktør er uenig i styrets beslutning,
kan de kreve sin oppfatning innført i protokollen.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Vedtaksførhet og flertallskrav
Styret er vedtaksført når mer enn halvparten
av samtlige styremedlemmer som kan delta isaken,
er til stede. Styret kan likevel ikke treffe
beslutning med mindre alle medlemmene av styret så vidt mulig er gitt
mulighet til å delta i behandling av saken.
Som styrets beslutning gjelder det som
flertallet blant de møtende har stemt for, eller ved stemmelikhet
det som møtelederen har stemt for. De som stemmer for en beslutning,
må likevel alltid utgjøre mer enn 1/3 av samtlige styremedlemmer
som kan delta i den aktuelle sak.
Ved valg og ansettelse anses den valgt eller ansatt som
får flest stemmer. Styret kan på forhånd bestemme
at det skal holdes ny avstemning dersom ingen får flertall av de
avgitte stemmer. Står stemmene likt ved valg av møteleder, avgjøres
valget ved loddtrekning.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Administrerende direktør
Selskapet skal ha en administrerende direktør som tilsettes
av styret. Styret fastsetter
også administrerende direktørs lønn. Styret treffer
vedtak om å si opp eller avskjedige administrerende direktør.
§ 21 skal lyde:
§ 21 Administrerende direktørs
myndighet
Administrerende direktør forestår den daglige ledelse av
selskapet og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret gir.
Administrerende direktør skal sørge for at selskapets regnskap er
i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er
ordnet på en betryggende måte.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets
forhold er av uvanlig art eller stor betydning, eller som etter
vedtektene eller annet vedtak av foretaksmøtet hører under styret.
Slike saker kan administrerende direktør bare avgjøre om styret i
enkelte tilfelle har gitt ham eller henne myndighet til det, eller styrets beslutning
ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for selskapets virksomhet. Styret skal i
så fall snarest underrettes om saken.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Styrets og administrerende
direktørs representasjonsrett
Styret representerer selskapet utad
og tegner dets firma.
Styret kan gi styremedlemmer eller
administrerende direktør rett til å tegne selskapets firma. Vedtektene
kan begrense styrets myndighet etter første punktum
og også selv gi bestemmelser om fullmakt som der nevnt.
Administrerende direktør representerer selskapet utad i
saker som faller innenfor hans eller hennes myndighet etter § 21.
§ 27 annet ledd skal lyde:
Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret eller
noen som har fullmakt fra styret gir på vegne
av selskapet til eierne.
§ 28 annet ledd skal lyde:
Staten representert ved eierdepartementet, fylkeskommunene,
selskapets styre, administrerende direktør og
revisor har rett til å være til stede og til å uttale seg i foretaksmøtet.
Administrerende direktør og styrets leder har
plikt til å være til stede med mindre dette er åpenbart unødvendig
eller det foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal
det utpekes en stedfortreder. Selskapets revisor
har plikt til å være til stede i den grad de sakene som skal behandles,
er av slik art at revisors nærvær er ønskelig.
§ 28 c oppheves.
§ 29 a skal lyde:
§ 29 a Beslutning av foretaksmøte
uten møte
Styret kan forelegge en sak til avgjørelse
for foretaksmøtet uten å innkalle til møte. Dette gjelder bare hvis styret finner
at saken kan behandles på en betryggende måte ved at den skriftlig
forelegges eierne til avgjørelse.
Styret skal i slike tilfeller sende
saksdokumentene med forslag til beslutning og begrunnelse for forslaget
til alle eierne og til daglig leder og revisor. Det skal angis en
frist for å avgi stemme som ikke kan være kortere enn fristen for
å innkalle til foretaksmøte, med mindre alle eierne er enige om
en kortere frist. Eierne skal gjøres kjent med at de kan kreve at saken
forelegges foretaksmøtet i møte.
Saken skal forelegges foretaksmøtet i møte dersom dette
kreves av et styremedlem, en eier eller revisor
før utløpet av fristen for å avgi skriftlig stemme.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Ekstraordinært foretaksmøte
Styret kan bestemme at det skal innkalles
til ekstraordinært foretaksmøte.
Styret skal innkalle til ekstraordinært
foretaksmøte når revisor eller eiere som representerer minst en
tredjedel av eierandelene krever det for å få behandlet et nærmere
bestemt emne. Styret skal sørge for at foretaksmøtet
holdes innen en måned etter at kravet er framsatt.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Innkalling til foretaksmøte
Styret innkaller til foretaksmøte og
bestemmer innkallingsmåten. Innkallingen til ordinært foretaksmøte
skal foretas skriftlig senest én måned før møtet, og skal være vedlagt
årsregnskap, årsberetning og revisors beretning. Innkallingen til
ekstraordinært foretaksmøte skal foretas senest to uker før møtet,om ikke
kortere varsel i særlig tilfelle er påtrengende nødvendig.
Til møtet innkalles de som etter § 28 annet ledd har rett
til å være til stede i foretaksmøtet.
Innkallingen skal bestemt angi de saker som skal behandles
på møtet. Vil vedtektene bli foreslått endret, skal hovedinnholdet
i forslaget gjengis i innkallingen. Foretaksmøtet kan ikke treffe
vedtak i andre saker enn de som er nevnt i innkallingen med mindre samtlige
av de som etter § 28 annet ledd har rett til å være til
stede samtykker i det.
§ 31 a skal lyde:
§ 31 a Eiernes rett til å få
saker behandlet på foretaksmøtet
En eier har rett til å få behandlet spørsmål på foretaksmøtet
som er meldt skriftlig til styret tidsnok til
at det kan tas med i innkallingen. Har innkallingen allerede funnet
sted, skal det sendes ut ny innkalling dersom det er minst to uker
igjen til foretaksmøtet skal holdes.
§ 32 første ledd skal lyde:
Foretaksmøtet ledes av styrets leder.
Kapittel 7 overskriften skal lyde:
Kapittel 7. Regnskap, revisjon, gransking, oppløsning
og avvikling
§ 35 fjerde ledd skal lyde:
Den som på vegne av eierne forestår gransking, har rett
til å foreta de undersøkelsene i selskapet som finnes nødvendig,
og kan i denne forbindelse kreve nødvendig bistand av selskapet.
Den som forestår gransking, kan av styret,
administrerende direktørog enhver
ansatt eller tillitsvalgt i selskapet, kreve enhver opplysning om
selskapets forhold som granskingen gjør nødvendig. Den som på vegne
av eierne foretar granskingen har taushetsplikt etter samme regler
som gjelder revisorer, jf. revisorloven § 6-1.
I kapittel 7 skal ny § 36 a lyde:
§ 36 a Oppløsning og avvikling
Ved oppløsning og avvikling gjelder bestemmelsene
i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak §§ 46, 49, 50, 51,
52 og 53 så langt de passer.
II
1. Loven gjelder
fra den tid Kongen bestemmer.
2. For forpliktelser som Innovasjon Norge
har pådratt seg før loven trer i kraft, er eieransvaret ikke begrenset
etter § 9 første ledd.
3. Departementet kan gi nærmere overgangsbestemmelser.