Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til midlertidig lov: Lov om informasjonstilgang m.m.
for Barnevoldsutvalget. Bakgrunnen for forslaget er at Kongen i
statsråd 13. november 2015 satte ned et utvalg for å gjennomgå saker der
barn og ungdom har blitt utsatt for grov vold, seksuelle overgrep
eller alvorlig omsorgssvikt.
Formålet med loven er å gi utvalget tilgang
til nødvendig taushetsbelagt informasjon, slik at utvalget skal
kunne utføre sine oppgaver på en god måte. Lovforslaget inneholder
konkrete bestemmelser om: adgang til å gi opplysninger til utvalget,
utvalgets taushetsplikt, utvalgets adgang til å behandle personopplysninger,
og forbud mot bruk av opplysninger som bevis i senere straffesak
og sivil sak.
Departementet har i tillegg vurdert proposisjonens
forhold til menneskerettighetene – herunder vern om privatlivet,
uskyldspresumsjonen og forbudet mot å gi lover tilbakevirkende kraft
til skade for borgerne – slik disse rettighetene er formulert i
Grunnloven og EMK.
Det antas at lovforslaget vil innebære økonomiske
konsekvenser av liten betydning. Det kan tenkes at domstolene vil
få merarbeid og derved økte kostnader, som følge av at utvalget
har anledning til å begjære bevisopptak etter domstolloven § 43.
Det antas videre at de administrative konsekvenser
blir beskjedne, og kun vil bestå av noe arbeid for den enkelte behandler
i forbindelse med å finne frem og viderebringe opplysningene til
utvalget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lise Wiik, fra
Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders
B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Eva Kristin Andersen og Jan Arild Ellingsen,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at Kongen i statsråd den 13. november
2015 oppnevnte et utvalg som skal undersøke saker der barn har vært utsatt
for grov vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt. Bakgrunnen
for oppnevningen relaterer seg til regjeringens tiltaksplan for
å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom (2014–2017)
«En god barndom varer livet ut». Ifølge tiltak 18 i tiltaksplanen
vil
«en ekspertgruppe få i oppdrag å analysere et utvalg
saker der barn og ungdom har vært utsatt for vold og seksuelle overgrep.
Hensikten er å avdekke svikt og utfordringer i det offentlige tjenesteapparatets
håndtering av sakene.»
Komiteen viser til at hensikten
er å avdekke hvorvidt, i hvilken grad og på hvilken måte det har
forekommet svikt i det offentlige tjenesteapparats håndtering av
disse sakene. Utvalget skal gi anbefalinger som kan bidra til at
fremtidige tilfeller forebygges og forhindres.
Komiteen viser videre til at
i lys av erfaringene med utvalgets arbeid, skal utvalget blant annet vurdere
hvorvidt det er hensiktsmessig å etablere en permanent undersøkelseskommisjon.
Komiteen viser til at lovforslaget
nå skal gi utvalget tilgang til nødvendig taushetsbelagt informasjon,
slik at utvalget skal kunne utføre sine oppgaver på en god måte.
Komiteen viser til at lovforslaget
inneholder konkrete bestemmelser om:
1. Adgang til å gi opplysninger
til utvalget. Enhver skal uten hinder av lovbestemt taushetsplikt kunne
gi de opplysninger til utvalget som er nødvendig for at utvalget
skal kunne utføre sine oppgaver.
2. Utvalgets taushetsplikt. Medlemmene
i utvalget, samt alle som vil utføre tjeneste eller arbeid for utvalget,
vil underlegges taushetsplikt.
3. Utvalgets adgang til å behandle personopplysninger.
Utvalget skal kunne behandle opplysninger som er nødvendige og relevante
for utvalgets arbeid og uten samtykke fra dem opplysningene gjelder.
4. Forbud mot bruk av opplysninger som
bevis i senere straffesak og sivil sak. Opplysninger utvalget mottar,
kan ikke brukes som bevis i senere straffesak eller sivil sak mot
den som avgir opplysningene.
Komiteen merker seg at lovforslaget
er vurdert å ligge godt innenfor de rammene Grunnloven og menneskerettskonvensjonene
setter.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om informasjonstilgang m.m. for Barnevoldsutvalget
§ 1 Formålet
med loven
Formålet med loven er å gi utvalg oppnevnt av Kongen i
statsråd 13. november 2015 som skal gjennomgå alvorlige barnevoldssaker
m.m., tilgang på opplysninger som er nødvendige for å få utført
sitt arbeid i henhold til mandatet.
§ 2 Opplysninger til utvalget
Enhver kan uten hinder av taushetsplikt gi utvalgets leder,
nestleder og sekretariat de opplysningene som er nødvendige for
utvalgets arbeid.
Opplysninger om navn, adresse og andre direkte identifiserbare
opplysninger om dem saken direkte gjelder, skal fjernes før de øvrige
medlemmene i utvalget får tilgang til dokumentene i den enkelte
saken.
§ 3 Taushetsplikt
Medlemmene i utvalget og enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for utvalget, har taushetsplikt i medhold av forvaltningsloven
§ 13. Forvaltningsloven §§ 13 c og 13 f gjelder tilsvarende, likevel
slik at taushetsplikten først bortfaller etter 100 år.
Når personer som nevnt i første ledd mottar opplysninger
som er undergitt strengere regler om taushetsplikt enn det som følger
av forvaltningsloven, skal de strengere reglene gjelde. Tilsvarende
gjelder dersom de nevnte personene mottar opplysninger som er undergitt
taushetsplikt som først bortfaller på et senere tidspunkt enn det
som følger av første ledd.
§ 4 Adgangen til å formidle
opplysninger
Taushetsplikten etter § 3 er ikke til hinder for:
1. At opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte
gjelder.
2. At opplysninger gis når dette er nødvendig for å innhente
opplysninger til utvalget.
3. At opplysninger brukes for å oppnå det formålet de er
gitt eller innhentet for.
4. At opplysninger gis etter samtykke fra den som har krav
på taushet.
5. At opplysninger gis i statistisk form eller ved at individualiserende
kjennetegn utelates. Slike opplysninger kan bare gis når behovet
for beskyttelse må anses ivaretatt.
6. At opplysningene brukes når ingen berettiget interesse
tilsier at de holdes hemmelig, f.eks. når de er alminnelig kjent
eller alminnelig tilgjengelig andre steder.
§ 5 Behandling av personopplysninger
Utvalget kan behandle de opplysninger som er nødvendige
og relevante for formålet med utvalgets arbeid, uten samtykke fra
dem opplysningene gjelder. Opplysningene skal slettes når utvalget
har avsluttet sitt arbeid.
Utvalget trenger ikke konsesjon etter personopplysningsloven
kapittel VI.
§ 6 Forbud mot bruk av opplysninger
som bevis i senere straffesak eller sivil sak
Opplysninger som utvalget mottar i medhold av § 2, kan
ikke brukes som bevis i en senere straffesak eller sivil sak mot
den som har gitt opplysningene.
§ 7 Ikrafttredelse og opphør
Loven trer i kraft straks. §§ 2, 4 og 5 gjelder
til og med 30. juni 2019.
Oslo, i justiskomiteen, den 3. mai 2016
Hadia Tajik | Margunn Ebbesen |
leder | ordfører |