Utvidelsen av registreringsplikten til også
å omfatte møtende vararepresentanter trådte i kraft 1. april 2011,
jf. Innst. 226 S (2010–2011). I innstillingen viste presidentskapet
til at møtende vararepresentanter er likestilt med de øvrige representantene
med hensyn til den parlamentariske saksbehandlingen. Presidentskapet mente
at det bør være samme åpenhet om så vel arbeidsforhold som verv
og økonomiske interesser for alle folkevalgte som møter på Stortinget,
selv om mange av vararepresentantene bare møter en sjelden gang.
Reglementet inneholder ingen unntak for vararepresentanter, bortsett
fra § 12 som av praktiske hensyn har ulike frister for å melde opplysninger
til registeret.
Presidentskapet viser til reglementet
§ 3 tredje ledd om at enkeltoppdrag, eller oppdrag innenfor samme
kalenderår for samme oppdragsgiver, som representanten personlig
tar del i, skal spesifiseres når de har gitt en godtgjørelse på
mer enn 50 000 kroner, og skal ifølge forslag i denne innstillingen,
også oppgis med beløp. Da bestemmelsen i § 3 tredje ledd ble foreslått
i Innst. S. nr. 72 (2008–2009) gjaldt det ingen registreringsplikt
for vararepresentanter. I innstillingen ble plikten til å spesifisere
oppdrag begrunnet slik:
«Presidentskapet viser til at oppdrag av denne karakter
sjelden innebærer store enkeltutbetalinger. Man kan imidlertid ikke
se bort fra at et slikt oppdrag/arbeid i enkelte tilfeller kan gi
en ikke ubetydelig inntekt for representantene.»
Presidentskapet antar at en vararepresentant som
driver selvstendig inntektsbringende virksomhet, f.eks. som håndverker
eller advokat, personlig vil kunne komme til å utføre flere oppdrag
i løpet av ett år som overstiger beløpsgrensen i § 3 tredje ledd.
Presidentskapet mener at det
gjør seg gjeldene ulike hensyn for representanter og vararepresentanter
angående opplysningsplikt for oppdrag av denne karakter.
For en representant er det er fullt legitimt
å drive annen inntektsbringende virksomhet ved siden av stortingsvervet,
så lenge det er åpenhet om forholdet etter de retningslinjer som
registerets reglement gir anvisning på. Velger man å påta seg selvstendige
oppdrag, må man også forholde seg til opplysningsplikten. En vararepresentant som
har den selvstendige virksomheten som levebrød og hovedinntektskilde,
har ikke en slik valgfrihet. Hensynet til kunder og klienter kan
i noen tilfeller tilsi at det ikke bør være offentlighet om en slik
relasjon. For yrkesgrupper som driver selvstendig virksomhet hvor
lovbestemt taushetsplikt kan komme til anvendelse, som f.eks. advokater,
leger, psykologer, vil det kunne være lovstridig eller særlig uheldig
å bli pålagt å gi opplysninger som kan indentifisere klienter.
Presidentskapet mener på denne
bakgrunn at vararepresentanter som driver selvstendig virksomhet
bare skal gi de opplysninger om virksomheten som følger av § 3 første
og annet ledd, det vil si eksistensen og arten av virksomheten.
Presidentskapet kan ikke se at
dette bidrar til å svekke utgangspunktet om at det samme reglementet
skal gjelde for representanter og vararepresentanter.
På denne bakgrunn foreslår presidentskapet at
§ 3 tredje ledd ikke skal gjelde for innkalte vararepresentanter,
og at dette spesifiseres i § 1 tredje ledd. Unntaket foreslås ikke
gjort gjeldende for fast møtende vararepresentanter.
I stortingsgodtgjørelsesloven § 1 annet
ledd er «fast møtende vararepresentant» og «innkalt vararepresentant»
definert slik: «Som fast møtende regnes vararepresentanter som møter
for stortingsrepresentanter som er utnevnt til statsråder, statssekretærer
eller politiske rådgivere i regjeringen, eller for stortingsrepresentanter
som er avgått ved døden. Øvrige vararepresentanter betegnes i loven
her som innkalte.»
Presidentskapet fremmer følgende
forslag:
Ǥ 1 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
§ 3 tredje ledd gjelder ikke for innkalte vararepresentanter.»