Meldinga omfattar statsrekneskapen med ein løyvingsrekneskap
og ein kapitalrekneskap. Løyvingsrekneskapen syner samla løyving
og rekneskap for kvar post i statsbudsjettet. Under utgiftspostane
ser ein òg overført løyving frå 2014 til 2015 og overført løyving
frå 2015 til 2016. Kapitalrekneskapen syner statens eigedelar, gjeld
og eigenkapital. Meldinga inneheld òg oversyn over rekneskapen for
Svalbard, statens garantiansvar, tilsegns- og bestillingsfullmakter
og oversyn over aksjar som staten eig.
Meldinga gjer greie for løyvingane i statsbudsjettet
og for dei rekneskapsførte tala. Det er lagt vekt på å forklare
avvik mellom budsjett og rekneskap. Budsjettutviklinga gjennom 2015
fram til nysalderinga er nærare omtalt i Prop. 34 S (2015–2016)
Ny saldering av statsbudsjettet 2015.
I kapittel 1 er det gjort greie for hovudelementa
i statsrekneskapen og budsjettpolitikken. Dette omfattar mellom
anna bruken av petroleumsinntekter, veksten i statsutgiftene og
statens skatte- og avgiftsinntekter frå Fastlands-Noreg og frå petroleumsverksemda.
Lånetransaksjonar og finansieringsbehov vert òg omtalt. Kapittel
2 tek føre seg områda til kvart departement for seg. I kapittel
3 er rekneskapen til Statens pensjonsfond omtalt, og i kapittel
4 er det gjort greie for statens balanse og finanspostar.
Dei samla utgiftene vart 1 634,9 mrd. kroner, medan
inntektene før statslånemidlar vart 1 539,6 mrd. kroner. Overskot
før lånetransaksjonar i statsrekneskapen og netto lånepostar (post
90–99) gjev eit brutto finansieringsbehov på 95,3 mrd. Dette er
postert på kap. 5999 Statslånemidlar, slik at samla inntekter medrekna statslånemidlar
òg vert 1 634,9 mrd. kroner.
Avslutningskontoen (eigenkapitalen) auka i 2015
med 1 047,0 mrd. kroner. Det meste av auken skriv seg frå Statens
pensjonsfond. Overskotet før lånetransaksjonar aukar eigenkapitalen
og eigenkapitalen går opp som følgje av at overføringane av unytta
løyving til neste budsjettermin minkar. Anna endring i eigenkapitalen er
nærare omtalt i kapittel 4.
Det oljekorrigerte underskotet går fram av netto utgifter
og inntekter (post 1–89) utanom kontantstraum frå petroleumsverksemda
og overføringane til og frå Statens pensjonsfond utland (SPU). Underskotet
vert dekt med ei overføring frå SPU til statsbudsjettet som svarar
til det oljekorrigerte underskotet slik det vart rekna i nysaldert
budsjett.
Det oljekorrigerte underskotet i 2015 vart 185,3 mrd.
kroner, medan statsrekneskapen vart gjort opp med eit overskot på
0,8 mrd. kroner.
Overskotet i Statens pensjonsfond vart 224,2 mrd.
kroner. Til saman vert statsrekneskapen og Statens pensjonsfond
gjorde opp med eit overskot på 225,0 mrd. kroner i 2015.
Bruken av petroleumsinntekter vert målt ved
det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskotet. I utrekninga
av dette underskotet tek ein mellom anna omsyn til at ein del av
statens inntekter og utgifter varierer med konjunkturane og med
endringar i rekneskapstilhøve.
Med utgangspunkt i statsrekneskapen for 2015 er
bruken av petroleumsinntekter i 2015 no rekna til 167,2 mrd. kroner,
målt ved det strukturelle, oljekorrigerte underskotet. Dette er
om lag 3,6 mrd. kroner meir enn i saldert budsjett 2015, der det
strukturelle, oljekorrigerte underskotet vart rekna til 163,7 mrd.
kroner. Venta realavkastning av Statens pensjonsfond utland i 2015 er
rekna til 257,2 mrd. kroner, eller 90,0 mrd. kroner høgare enn det
strukturelle, oljekorrigerte underskotet. Det strukturelle, oljekorrigerte
underskotet svarar til 6,4 prosent av no anslått trend-BNP for Fastlands-Noreg
i 2015 og til 2,6 prosent av Statens pensjonsfond utland ved inngangen
til 2015.
I revidert nasjonalbudsjett 2015 vart anslaget
på det strukturelle, oljekorrigerte underskotet sett opp med 5,1
mrd. kroner, til 168,8 mrd. kroner. Dei strukturelle skatte- og
avgiftsinntektene vart redusert med 11,3 mrd. kroner, medan budsjettet vart
styrkt med netto 6,2 mrd. kroner på andre postar. Frå revidert nasjonalbudsjett
2015 til nysaldert budsjett 2015 vart det strukturelle, oljekorrigerte
underskotet sett ned med 0,4 mrd. kroner, til 168,4 mrd. kroner.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskotet er no rekna til å vere 1,1
mrd. kroner lågare enn i nysaldert budsjett.
Utviklinga i utgiftene i statsbudsjettet frå
år til år kjem til uttrykk ved den reelle, underliggjande veksten.
I den reelle, underliggjande veksten i utgiftene vert det korrigert
for utgifter til dagpengar, renter og petroleumsverksemda og for visse
rekneskapstilhøve og ekstraordinære endringar. Ved utrekninga av
den reelle, underliggjande veksten i utgiftene vert det òg korrigert for
prisendringar, slik at talet er uttrykk for volumendringar knytte
til driftsutgiftene, investeringane og overføringane i statsbudsjettet.
I nasjonalbudsjettet 2015 var den reelle, underliggjande
veksten i utgiftene i statsbudsjettet rekna til 2,3 prosent. I revidert
nasjonalbudsjett for 2015 vart han rekna til 2,8 prosent. Med utgangspunkt
i statsrekneskapen for 2015 er veksten rekna til 2,8 prosent.
Samanlikna med rekneskapen for 2014 har finansieringsbehovet
auka med 113,7 mrd. kroner, frå ‑18,3 mrd. kroner i 2014 til 95,3
mrd. kroner i 2015. Utlån og aksjeteikning m.m. minka med 13,4 mrd.
kroner, medan tilbakebetalingane minka med 89,0 mrd. kroner. Overskotet
før lånetransaksjonar betra seg med 4,6 mrd. kroner slik at netto
finansieringsbehovet vart 71,0 mrd. kroner høgare enn i 2014. Auka
lånebehov må òg sjåast i samanheng med at kapitalen på 100 mrd.
kroner i Statens finansfond og Statens obligasjonsfond vart tilbakeført
i 2014 og teknisk ført som ei tilbakebetaling til statskassa. Det
var ein auke i betalt avdrag på statsgjelda på 42,7 mrd. kroner
i 2015 samanlikna med 2014. Endringane i gjeldsavdrag må sjåast
i samanheng med avdragsprofilen på statsgjelda.
Utgiftene til utlån vart om lag 3,5 mrd. kroner
lågare enn venta ved nysalderinga. Endringar i utlån frå nysaldert
budsjett går fram av tabell 1.10.
Mindreutgiftene under Statens pensjonskasse, bustadlånsordninga
svarar til 6,6 prosent av løyvinga, og meirutgiftene under Lånekassa
svarar til 0,5 prosent av løyvinga. Mindreutgiftene på lån frå Husbanken
svarar til 3,5 prosent av løyvinga, medan mindreutgiften utgjer
0,7 og 10,7 prosent for høvesvis Innovasjon Noreg og eksportfinansieringsordninga.
Tilbakebetalingane vart 1,9 mrd. kroner høgare enn
det var venta i nysalderinga.
Netto utlån vart dermed 5,4 mrd. kroner lågare enn
i nysaldert budsjett. Sidan rekneskapen syner eit overskot på knapt
0,8 mrd. kroner, vart netto finansieringsbehov 6,1 mrd. kroner mindre enn
i nysaldert budsjett.
Ved ein feil vart ikkje budsjettet for avdrag
på statsgjelda justert ned i nysalderinga. Avdrag på innanlandsk
statsgjeld i 2015 vart difor 1,5 mrd. kroner lågare enn budsjettet,
og brutto finansieringsbehov er dermed 7,6 mrd. kroner mindre enn i
nysaldert budsjett. Lånetransaksjonar knytte til petroleumsverksemda
vert dekte med overføring frå Statens pensjonsfond utland. Det vart
ikkje rekneskapsført lånetransaksjonar knytte til petroleumsverksemda
i 2015.
Statens lånebehov og behovet for lånefullmakter kan
avvike frå finansieringsbehovet. Grunnen er at ein ved utforming
av lånefullmakter tek omsyn til einskilde lånetransaksjonar som
inngår i lånebehovet, men som ikkje har likviditetseffekt. Det gjeld
til dømes ved overføring av kapital til og frå tilskotsfond som
infrastrukturfondet. Dette er nærare omtalt i framlegg for Stortinget om
fullmakt til å ta opp statslån. Det vart i 2015 overført 40 mrd.
kroner i kapital til infrastrukturfondet og 9,3 mrd. kroner til
klimafondet.
Statsrekneskapen for 2015 syner at dei samla inntektene
frå skattar og avgifter frå Fastlands-Noreg utgjorde 892,6 mrd.
kroner i 2015, ein auke på 24,4 mrd. kroner eller 2,8 prosent frå året
før.
I statsrekneskapen for 2015 vart dei samla skatte-
og avgiftsinntektene om lag 29,4 mrd. kroner lågare enn i saldert
budsjett. I samband med revidert nasjonalbudsjett 2015 vart anslaget sett
ned 20,0 mrd. kroner. Ved nysalderinga av 2015-budsjettet er berekna
skatte- og avgiftsinntekter frå Fastlands-Noreg sett ned med endå
8,4 mrd. kroner, i hovudsak på grunn av lågare skattar frå føretak.
Samla inntekter frå skattar og avgifter frå Fastlands-Noreg vart
i statsrekneskapen om lag 1,0 mrd. kroner lågare enn i nysaldert
budsjett.
Av dei samla skatte- og avgiftsinntektene frå Fastlands-Noreg
på 892,6 mrd. kroner i statsrekneskapen for 2015 utgjorde skatt
på inntekt og formue medrekna arveavgifta 238,3 mrd. kroner. Dette
var 1,1 prosent lågare enn i 2014. Trygdeavgift og arbeidsgjevaravgift
utgjorde 299,4 mrd. kroner i 2015, ein auke på 5,5 prosent frå året
før. Inntektene frå meirverdiavgifta auka med 4,0 prosent, til 252,2
mrd. kroner i 2015. Frå 2014 til 2015 auka andre særavgifter og
tollinntekter med 1,8 prosent, frå 100,8 mrd. kroner til 102,6 mrd.
kroner.
Utgiftene til petroleumsverksemda skriv seg
frå investeringar i statens direkte deltaking i petroleumsverksemda
(SDØE). Utgiftene til petroleumsverksemda vart 29,0 mrd. kroner
i 2015. Inntektene frå petroleumsverksemda omfattar skatt og avgift
på utvinning, aksjeutbyte frå Statoil ASA og inntekter frå SDØE.
Inntektene frå SDØE er for det meste driftsresultat og kalkulatoriske
avskrivingar og renter. Dei samla innbetalte skattane og avgiftene
frå petroleumsverksemda og CO2-avgifta
vart 110,2 mrd. kroner i 2015. Inntektene frå SDØE vart 121,7 mrd.
kroner, medan utbyte frå Statoil ASA i 2015 vart 15,4 mrd. kroner.
Samla inntekter frå petroleumsverksemda vart dermed 247,2 mrd. kroner
i 2015, og netto kontantstraum frå petroleumsverksemda vart 218,3
mrd. kroner. Det er 85,7 mrd. kroner mindre enn i saldert budsjett
og 10,4 mrd. kroner mindre enn i nysaldert budsjett, jf. tabell
1.12.
Overføringa frå Statens pensjonsfond utland
til statsbudsjettet over kap. 5800 vert rekneskapsført i samsvar
med stortingsvedtaket i nysaldert budsjett, medan overføringa til
fondet over kap. 2800 er tilpassa netto kontantstraum frå petroleumsverksemda.
Netto avsetjing til fondet i 2015 vart 32,2 mrd. kroner.
Ein viser til nærare omtale i meldinga.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, tar omtalen til orientering, og viser for øvrig til
Dokument 1 fra Riksrevisjonen som blir behandlet i kontroll- og
konstitusjonskomiteen.
Komiteen har ellers ingen merknader.
Komiteen viser til
det ovenstående, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Meld. St. 3 (2015–2016) – om Statsrekneskapen 2015
– vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. mai 2016
Hans Olav Syversen |
leder og ordfører |