Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i
proposisjonen endringer i universitets- og høyskoleloven. Disse
gjelder bl.a. kvalitetsutvikling ved institusjonene og tilsynsorganets rolle,
hjemmel til å lette stipendiaters arbeidsmuligheter etter endt doktorgradsarbeid,
opprettelse av en digital vitnemålsportal, samt flere andre ulike
bestemmelser i loven.
Styret for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
(NOKUT) foreslås utvidet, slik at også fagskolestudenter blir representert.
Videre foreslås lovendringer som gjelder NOKUTs akkrediterings-
og tilsynsarbeid, blant annet en presisering av at NOKUT skal føre
tilsyn med institusjonenes samlede kvalitetsarbeid. Endringene skal
legge til rette for et målrettet og tematisert tilsyn. Funn skal
følges opp og kvaliteten på studietilbudene utvikles videre. NOKUTs
tilsyn med kvalitetsarbeidet skal imidlertid ikke føre til standardisering
og ensretting.
Regjeringen viser til at NOKUT har initiert
et arbeid med å utvikle en nasjonal strategi for utdanningskvalitet
og en ny modell for tilsyn, jf. Meld. St. 18 (2014–2015). Regjeringen
ønsker med forslagene å gi NOKUT større handlingsrom til å gjennomføre
målrettede tilsyn med akkrediterte institusjoner og utdanningstilbud.
Proposisjonen inneholder videre forslag til
presisering av institusjonenes faglige fullmakter og presisering
av begrepet akkreditering. Etter forslaget er det et lovkrav at
akkrediterte studietilbud skal være i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Ved akkreditering av studietilbud fra nye tilbydere må studiet minst føre
til bachelorgrad.
Hva angår klage, foreslås lovhjemmel til at
institusjonene kan fastsette en kortere frist for å påklage ikke
bestått forprøve. Hensikten er å ikke forsinke opptaket til lærerutdanning
for de som tar forkurs og avlegger nasjonal forprøve i matematikk
sommeren før semesterstart. Det foreslås også å begrense klageadgangen
over vedtak fattet av Senter for internasjonalisering av utdanningen
(SIU). SIU utøver i sine søknadsvurderinger høy grad av spesialisert
skjønn som det uansett vil være vanskelig og arbeidskrevende å overprøve.
Regjeringen foreslår en lovhjemmel til å kunne forskriftsfeste
at doktorgradsutdanning ikke skal regnes som tjenestetid etter tjenestemannsloven §§ 9
og 10. Doktorgradsstipendiater vil da kunne være aktuelle for korte
engasjementer straks etter endt utdanning, noe dagens regler i praksis
er til hinder for. Ansatte i midlertidig stilling med mer enn fire
års tjeneste har i dag fortrinnsrett til faste stillinger. Regjeringen
mener det er uheldig at faste stillinger, uten utlysning, besettes
av tidligere stipendiater med sterkt stillingsvern. Kvalitet sikres
best gjennom åpen konkurranse om vitenskapelige stillinger.
I proposisjonen foreslås også enkelte andre bestemmelser
i loven endret. Disse gjelder nasjonal deleksamen, overtredelsesgebyr
og en egen nasjonal vitnemåls- og karakterportal.
Det foreslås en generell lovhjemmel til å pålegge utdanningsinstitusjonene
å avholde nasjonale deleksamener i enkelte fag eller emner. Bakgrunnen
er at det i strategien «Lærerløftet» vil bli innført nasjonale deleksamener
i utvalgte fag på basis av nye rammeplaner for grunnskolelærerutdanningene.
NOKUT har fått i oppdrag å lage en mulighetsstudie og et pilotprosjekt
for gjennomføring av nasjonale deleksamener i enkelte profesjonsfag.
Loven foreslås endret slik at departementet
kan ilegge overtredelsesgebyr for den som bruker en vernet institusjonsbetegnelse
eller tildeler/bruker en tittel for grad eller yrkesutdanning i
strid med loven. I dag straffes dette med bøter. En administrativ
reaksjon vil mer effektivt føre til at bestemmelsene om beskyttelse
av gradsbetegnelser eller titler og institusjonsbetegnelser blir
etterlevd. Det vil også gjøre det enklere å sanksjonere brudd på
bestemmelsene.
Endelig foreslås en lovhjemmel for å opprette
en nasjonal digital vitnemåls- og karakterportal. Forfalskning av
vitnemål og karakterutskrifter er et stort problem. Stadig mer ressurser
må brukes på kontroll. Det gjelder også dokumentasjon av fullført
norsk utdanning. Portalen er ment å bli en tjeneste der man på en
enkel måte kan synliggjøre sine resultater for potensielle arbeidsgivere,
utdanningsinstitusjoner og andre, og der mottakerne kan stole på
at resultatene er korrekt gjengitt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Anne
Odenmarck og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at flere av
lovendringsforslagene regjeringen fremmer i proposisjonen følger
av Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet. Strukturreform
i universitets- og høyskolesektoren, der regjeringen varslet en gjennomgang
av regelverket for å sikre at institusjonene i tilstrekkelig grad
gjennomfører det kvalitetsarbeidet som følger av de faglige fullmaktene.
Komiteen viser til
forslaget om å utvide NOKUTs styre. Styret har det overordnede ansvaret for
NOKUTs virksomhet. Forslaget om å utvide styret med én representant
bunner i ønsket om å sikre representasjon fra fagskolestudentene
i NOKUTs styre. I perioden 2004–2014 har ikke fagskolestudentene
vært representert i styret. I inneværende periode er en representant
for fagskolestudentene vararepresentant for Norsk studentorganisasjons
medlem i styret. Komiteen deler synet om at det er
viktig å sikre fagskolestudentene representasjon i NOKUTs styre. På
denne måten sikres studenter på universiteter, høyskoler og fagskoler
representasjon i NOKUTs styre.
Komiteen viser til
departementets omtale av bakgrunnen for de foreslåtte endringene
i universitets- og høyskoleloven vedrørende kvalitetsarbeid. Universitets-
og høyskoleloven fastslår at ansvaret for utdanningskvaliteten ligger
til den enkelte utdanningsinstitusjonen. Departementet forslår å
endre NOKUTs modell for tilsyns- og akkrediteringsarbeid. Målet
er å legge bedre til rette for NOKUTs arbeid med å styrke kvaliteten
i høyere utdanning. Hovedendringen i departementets forslag er å
endre NOKUTs tilsynsansvar overfor institusjonene fra «kvalitetssikringssystem»
til «kvalitetsarbeid». Departementet foreslår også å fastsette en
hjemmel for departementet til å kunne gi utfyllende forskrifter
om NOKUTs oppgaver og myndighet. Et flertall av høringsinstansene
støtter helt eller delvis de foreslåtte endringene. Komiteen er
kjent med de betenkeligheter og forslag som har kommet frem i høringsrunden. Komiteen merker
seg at departementet foreslår å dreie NOKUTs rolle over til å føre
tilsyn med institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid for hele
utdanningsløpet, og støtter forslaget. Komiteen understreker
behovet for god involvering av universitetene og høyskolene i NOKUTs operasjonalisering
av begrepet «kvalitetsarbeid» før det gjennomføres tilsyn etter
den nye hjemmelen. Det er viktig at slikt tilsyn skjer etter forutsigbare
kriterier og med respekt for institusjonenes selvstendighet og ansvar.
Komiteen er positiv til økt vektlegging
av kvalitet og betydningen av systematisk kvalitetsarbeid, men merker
seg at flere høringsinstanser problematiserer at kvalitetsbegrepet
ikke er tydelig definert i loven, og at rammene for NOKUTs tilsyn
etter den foreslåtte lovendringen dermed kan fremstå som uklare.
Universitetet i Oslo peker på at lovendringen kan lede til en form
for standardisering, der kvalitetsbegrepet – av hensyn til muligheten
for å gjennomføre et tilsyn – ikke knyttes til programmenes faglige
profil, forskningsorientering og kontekstuelle forhold. Menighetsfakultetet
er opptatt av at «god kvalitet» ikke nødvendigvis må innebære «identisk
kvalitet», i den forstand at man definerer studiekvalitet som en
ensartet størrelse. Komiteen vil understreke betydningen
av at departementets og NOKUTs krav fremstår som forutsigbare for
sektoren, og at tilsynsmandatet ikke utformes på en måte som truer
institusjonenes egenart og autonomi.
Komiteen er opptatt av å sikre
kvalitet i hele utdanningssystemet. Komiteen forventer
at regjeringen vil sikre at NOKUTs arbeid med tilsyn og akkreditering
også vil gjelde for å sikre kvalitet i fagskolene. Komiteen ser
frem til regjeringens varslede stortingsmelding om fagskolene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at et bredt flertall av høringsinstansene
støtter regjeringens forslag til endringer i modellen for NOKUTs
tilsyns- og akkrediteringsarbeid. Disse medlemmer understreker
at formålet med endringen er å utløse det potensialet for kvalitetsforbedring
og kvalitetsheving som ligger i å dreie tilsynet mot institusjonens
kvalitetsarbeid for hele utdanningsløpet. Disse medlemmer mener
dette er et av mange ledd i arbeidet for å styrke kvaliteten i høyere
utdanning. Disse medlemmer vil fremheve at NOKUTs
tilsynsarbeid etter denne nye modellen må skje i nært samråd med
institusjonene.
Komiteen viser til
at akkrediteringsprosesser kan være tidkrevende for institusjoner.
Samtidig er det viktig å ha et akkrediteringssystem som kvalitetssikrer
studietilbud og institusjoner. Komiteen viser til
at departementet ønsker at NOKUT i større grad bør arbeide med kvalitetsutfordringer
gjennom risikobasert tilsyn med den faglige kvaliteten. Komiteen viser
til at departementet ønsker at NOKUT i større grad skal bruke sammenligning
som metode for tilsyn. Komiteen viser til departementets
forslag om at bachelorgrad, for helt nye institusjoner, skal være
den minste enheten som kan akkrediteres. Forslaget gjelder kun akkreditering
av første studietilbud. Komiteen viser til at departementet
i lovendringsforslaget har tatt inn en presisering som kom inn i
høringsrunden fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen. Komiteen viser
til departementets forslag til presisering av universitetenes selvakkrediteringsrett.
Komiteen viser til at strukturreformen
i sektoren har ført til at et flertall av institusjonene nå er selvakkrediterte
institusjoner som følge av fusjoner mellom universiteter og høyskoler. Komiteen vil
understreke at dette ikke må føre til en konkurransevridning eller
svakere oppfølging i de selvakkrediterende institusjonene kontra
de institusjonene som må søke godkjenning hos NOKUT.
Komiteen merker seg
at regjeringen foreslår å gi institusjonene mulighet til å fastsette
kortere frist for å påklage ikke bestått forprøve, for å hindre
forsinkelser i opptak til lærerutdanningen for studenter som gjennomfører
forkurs og avlegger nasjonal eksamen i matematikk sommeren før semesterstart. Komiteen merker
seg at forslaget får bred støtte blant høringsinstansene. Komiteen merker
seg videre at departementet foreslår å begrense klageadgangen over
vedtak fattet av Senter for internasjonalisering av utdanningen
(SIU) begrunnet med at det i SIUs arbeid med søknadsvurdering utøves
høy grad av spesialisert skjønn som det i praksis er både vanskelig og
arbeidskrevende å overprøve.
Komiteen merker seg
at regjeringen foreslår endringer i beregning av tjenestetid for
stipendiater, slik at doktorgradsstipendiater kan være mer aktuelle
for korte engasjementer i forlengelsen av endt utdanning. Komiteen understreker
at det er en stor utfordring i sektoren med omfattende bruk av midlertidige
stillinger, og ser denne endringen som et skritt i riktig retning. Komiteen viser
til Innst. 209 L (2015–2016), der man understreket viktigheten av
god personal- og kunnskapsledelse for å bedre rekrutteringspolitikken
og få ned den høye midlertidigheten i universitets- og høyskolesektoren. Komiteen imøteser
for øvrig regjeringens oppfølging av Tjenestemannslovutvalgets rapport,
som blant annet har forslag til begrensning av mulighetene for midlertidige
ansettelser.
Komiteen merker seg at departementet
fastslår at den foreslåtte endringen om beregning av tjenestetid
for stipendiater verken vil øke eller redusere antallet midlertidige
ansettelser i sektoren, men merker seg også at mange høringsinstanser
ikke støtter endringen.
Komiteen viser til Tjenestemannslovutvalgets rapport
og til Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe som kartla midlertidighet
i UH-sektoren som del av dette arbeidet. Komiteen forutsetter at
regjeringen følger opp arbeidet med å redusere midlertidighet i
sektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Venstre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at for eksempel Forskerforbundet uttaler at de er direkte
uenig i denne konkrete vurderingen av konsekvenser for midlertidighet,
og Unio skriver at «konsekvensen av regelendringen er at adgangen
til å tilsette forskerrekruttene i ulike midlertidige stillinger
øker» – med de konsekvenser dette har for den enkelte arbeidstaker
når det gjelder stabilitet og låneadgang. Flertallet deler
denne bekymringen. Flertallet merker seg innspillene
fra NTL som åpner for «at opptjeningen for stipendiater skal reduseres
noe, og at alle fire årene i stipendiatperioden ikke skal telle
fullt ut ved beregning av tjenestetid».
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at dagens lovverk har
negative konsekvenser for rekruttering til vitenskapelige stillinger
og for stipendiater som er ansatt i åremålsstillinger. Etter dagens
lovverk regnes doktorgradsutdanning ved universiteter og høyskoler
som tjenestetid etter tjenestemannsloven. Dette medfører at midlertidig ansatte
med mer enn fire års tjeneste får såkalt sterkt oppsigelsesvern
og fortrinnsrett til faste stillinger. Disse medlemmer mener
dette får en uheldig konsekvens ved at stipendiater ikke får kortvarige
engasjementer rett etter endt utdanning, og at institusjonene må
skyve lovende kandidater fra seg, med mindre de har en fast stilling
å tilby. Disse medlemmer deler departementets vurdering
i proposisjonen om at det er viktig å legge til rette for åpen konkurranse om
vitenskapelige stillinger i sektoren. Disse medlemmer mener
regjeringens forslag vil bidra til nettopp dette, noe som vil styrke kvaliteten
i sektoren. Disse medlemmer merker seg at departementet
vurderer at forslaget ikke vil påvirke det totale nivået på midlertidighet
i sektoren i negativ retning, og at departementet vil følge opp
arbeidet med å redusere midlertidigheten i sektoren. Disse medlemmer merker
seg også at regjeringen har sendt på høring endringer i tjenestemannsloven
som legger til rette for mindre midlertidighet i universiteter og
høyskoler.
Komiteen merker seg
at det foreslås å innføre nasjonale deleksamener i enkelte fag eller
emner. Regjeringen varslet i sin strategi «Lærerløftet» at den ville
foreslå nasjonale deleksamener i utvalgte fag basert på nye rammeplaner
for grunnskolen. NOKUT har fått i oppdrag å gjennomføre et pilotprosjekt
der nasjonale deleksamener innenfor enkelte profesjonsfag ble gjennomført. Komiteen merker
seg at erfaringene NOKUT har fra nasjonale deleksamener i bachelor
i regnskap og revisjon og bachelor i sykepleie, er så positive at
fagmiljøene har bedt NOKUT om å gjennomføre nasjonale deleksamener
i disse to studiene i 2016 og 2017. Komiteen merker
seg at det er delte meninger om forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til forslaget om å innføre nasjonale deleksamener i enkelte
fag eller emner. Flertallet ser at nasjonale deleksamener
i enkelte utdanninger kan være et verdifullt bidrag i arbeidet med
å heve kvaliteten i universitets- og høyskolesektoren. Informasjon fra
nasjonale deleksamener gir fagmiljøene mulighet til erfaringsdeling
og videreutvikling av utdanningen.
Flertallet viser imidlertid også
til høringssvarene hvor det er til dels sterk motstand mot å innføre
nasjonale deleksamener. Dette begrunner flere instanser med at den
akademiske friheten trues av en slik standardisert eksamen som skal være
lik uansett lærested og institusjon. Dessuten advarer pedagogiske
fagmiljøer mot at det er en fare for at undervisningen tilpasses
eksamensformen, og at eksamensformen vektlegges mer enn den faglige
vurderingen av læringsutbytte.
Flertallet mener derfor at nasjonale
deleksamener bare bør brukes i et begrenset omfang og først og fremst
i fag som styres av rammeplaner eller lignende. Det er allerede
satt i gang pilotprosjekter, og erfaringene fra pilotprosjektene
må vektlegges ved eventuell videreføring av disse og innføring av
deleksamen i nye utdanninger.
Flertallet mener det må være
en forutsetning for at nasjonale deleksamener skal lykkes etter hensikten,
at fagmiljøene har innflytelse på utvikling og gjennomføring av
de nasjonale deleksamenene. God forankring i fagmiljøene vil hindre
at innføring av nasjonal deleksamen griper inn i institusjonenes
studietilbud på en uheldig måte eller fører til en ensretting av
utdanningene.
Flertallet ber om at regjeringen
orienterer Stortinget om erfaringene med nasjonal deleksamen etter
2017, når pilotprosjektene er avsluttet og evaluert.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er kritisk til å gi departementet en generell
hjemmel til å innføre deleksamen og at det kan innføres gebyr om
ikke dette blir innført.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
forslaget om nasjonale deleksamener i enkelte fag møter massiv motstand
fra et flertall av høringsinstansene. Disse medlemmer deler
bekymringen for at nasjonale eksamener vil føre til større grad
av standardisering og svekket autonomi, og at den kompetansen som
kartlegges i nasjonale eksamener, vil få forrang i studiet fremfor
kompetanse og ferdigheter som ikke kan testes på standardisert vis. Disse
medlemmer merker seg at departementet mener nasjonale eksamener vil
gi grunnlag for å sammenligne utdanningsinstitusjoner, og at dette
kan bidra til positiv utvikling av fagmiljøene, men deler Forskerforbundets
bekymring for at økt grad av rangering kan være negativt og føre
til uheldige endringer i undervisningen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener nasjonale prøver og deleksamener
kun må benyttes i et begrenset omfang. Derfor må prøvene rullere
mellom fag/emner og begrenses til ett fag/emne pr. år. Disse
medlemmer vil i tillegg understreke at en praksis med nasjonale prøver
ikke må føre til ensretting av utdanningene, komme i konflikt med
akademisk frihet eller med institusjonenes selvstendige ansvar for å
utforme studietilbudet. Disse medlemmer vil påpeke
at tidspunkt for prøvene må varsles i god tid slik at institusjonene
kan innpasse prøvene i sine studieplaner.
Komiteen merker seg
at loven foreslås endret slik at departementet kan ilegge overtredelsesgebyr,
istedenfor bøter slik det er i dag, for den som bruker en vernet
institusjonsbetegnelse eller tildeler/bruker en tittel for grad
eller yrkesutdanning i strid med loven. Komiteen merker
seg at departementet mener dette vil være en mer effektiv måte å
sanksjonere brudd på bestemmelsene.
Komiteen merker seg
forslaget om å opprette en digital nasjonal vitnemåls- og karakterportal slik
at man på en enkel og trygg måte kan synliggjøre sine resultater
for arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner og andre. Komiteen imøteser
alle gode tiltak som kan gjøres for å styrke arbeidet med å hindre
forfalskning av vitnemål og karakterutskrifter, som er et økende problem.
Komiteen forutsetter at hensynet
til personvernet til eierne av vitnemålet er tilstrekkelig ivaretatt,
og merker seg at Datatilsynet støtter lovhjemmelen slik den er fremlagt. Komiteen viser
til at karakterer ikke er definert som sensitive personopplysninger,
men som taushetsbelagt informasjon, men peker på at Datatilsynet anbefaler
at departementet vurderer en hjemmel som åpner for behandling av
sensitiv personinformasjon ut fra en argumentasjon om at vurderingene
som framgår av vitnemål, kan være relevante for sosiale forhold
og helseforhold. Komiteen merker seg at forslaget
fra departementet ikke følger opp dette. Komiteen viser til
at forslaget til ny § 4-14 tredje ledd gir departementet hjemmel
til å regulere gjennom forskrift hvilke opplysninger som skal registreres og
behandlingen av disse, og understreker viktigheten av at dette må
gi forutsigbarhet om hvordan de registrertes rettigheter skal ivaretas.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i universitets- og høyskoleloven (NOKUTs
tilsyn, nasjonal vitnemålsportal mv.)
I
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
gjøres følgende endringer:
§ 1-6 første ledd skal lyde:
Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende
internt system for kvalitetssikring som skal sikre og videreutvikle
kvaliteten i utdanningen. Studentevalueringer skal inngå
i systemet for kvalitetssikring.
§ 1-6 annet ledd oppheves.
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1. NOKUTs oppgaver og myndighet
(1) NOKUT er et faglig uavhengig statlig forvaltningsorgan.
(2) Formålet med NOKUTs virksomhet er å føre tilsyn med
kvaliteten i høyere utdanning og fagskoleutdanning, gi generell
godkjenning av utenlandsk høyere utdanning, og å stimulere til kvalitetsutvikling
som sikrer et høyt internasjonalt nivå i utdanningstilbudene ved
institusjonene. NOKUTs arbeid skal bidra til at samfunnet kan ha
tillit til kvaliteten i norsk høyere utdanning, fagskoleutdanning
og godkjent høyere utenlandsk utdanning. I sitt arbeid
skal NOKUT søke å bistå institusjonene i deres utviklingsarbeid.
(3) NOKUT skal akkreditere institusjoner og studietilbud,
føre tilsyn med institusjonenes kvalitetsarbeid og føre tilsyn med
at institusjoner og eksisterende studietilbud fyller gjeldende standarder
og kriterier for akkreditering. NOKUT skal også gi generell godkjenning
av utenlandsk utdanning. NOKUT kan benytte andre virkemidler
og gjennomføre andre tiltak, så langt de er i samsvar med formålet
med NOKUTs virksomhet.
(4) NOKUT skal gjennomføre evalueringer av betydning for
å kunne bedømme kvaliteten i høyere utdanning. Departementet kan
pålegge NOKUT å foreta slike evalueringer. Alle evalueringer
som foretas av NOKUT, er offentlige, og NOKUT skal bidra til at
disse gjøres kjent.
(5) NOKUTs vedtak overfor private institusjoner kan i forskrift
unntas fra bestemmelsene i forvaltningsloven kap. VI.
(6) Departementet kan gi forskrift om
a) krav til kvalitetssikringssystemer
og kvalitetsarbeid
b) standarder og kriterier for akkreditering av
institusjoner og studietilbud
c) saksbehandlingsregler for NOKUTs virksomhet.
NOKUT kan gi utfyllende forskrift om de samme emnene.
§ 2-2 annet ledd skal lyde:
(2) Styret oppnevnes av departementet og består av ni medlemmer.
Ett medlem skal være student ved universitet eller høyskole,
og ett medlem skal være student ved fagskole. Ett medlem
skal oppnevnes blant NOKUTs ansatte og skal ha stemmerett i saker som
angår de ansattes forhold. Det skal oppnevnes varamedlemmer, herunder
personlige varamedlemmer for de ansattes og studentenes medlemmer.
Departementet oppnevner styrets leder.
§ 3-1 skal lyde:
§ 3-1 Akkreditering av studietilbud
og institusjoner
(1) Akkreditering forstås i denne loven som en faglig bedømming
av om en høyere utdanningsinstitusjon eller et studietilbud
fyller standarder og kriterier gitt av departementet
og NOKUT. Akkreditering er et vilkår for å kunne tilby høyere utdanning.
Akkrediterte studietilbud skal være i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Studietilbud fra nye tilbydere kan bare akkrediteres dersom studietilbudet
minst fører til en bachelorgrad
(2) NOKUTs akkreditering av institusjoner og studietilbud
skal baseres på evaluering foretatt av eksterne sakkyndige oppnevnt
av NOKUT.
(3) Utdanningsinstitusjoner som er akkreditert etter
§ 3-3 første og annet ledd, kan selv akkreditere nye studietilbud
i samsvar med sine faglige fullmakter. Institusjonenes akkrediteringer
skal bygge på standarder og kriterier som nevnt i første ledd, og vurderingen
av studietilbud skal være dokumentert.
(4) Hvis NOKUT finner at en institusjon eller
et studietilbud ikke oppfyller fastsatte standarder
og kriterier, skal det gis en frist for å rette forholdene. Hvis standardene og
kriteriene fortsatt ikke er oppfylt, skal NOKUT
trekke akkrediteringen av institusjonen eller studietilbudet tilbake.
§ 3-2 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Departementet kan fastsette at det skal avholdes
obligatoriske nasjonale deleksamener i enkelte fag eller emner,
og om resultatet skal føres på vitnemålet.
Nåværende tredje til femte ledd blir fjerde til sjette ledd.
§ 3-2 nytt syvende ledd skal lyde:
(7) Den som forsettlig eller
uaktsomt tildeler eller bruker en tittel, alene eller som en del
av en annen tittel, uten å ha rett til dette etter første eller femte ledd i
denne paragrafen, eller i strid med forbud gitt
i medhold av sjette ledd, kan ilegges
overtredelsesgebyr av departementet. Foretak kan ilegges slikt overtredelsesgebyr
selv om ingen enkeltperson har utvist skyld som beskrevet i første
punktum. Departementet kan gi forskrift om utstedelse, størrelse,
forfall, klage, overprøving og lemping av overtredelsesgebyret. Endelig
vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 3-3 skal lyde:
§ 3-3 Faglige fullmakter
(1) Institusjoner som er akkreditert som universitet, har
fullmakt til selv å akkreditere studietilbud institusjonene
skal tilby.
(2) Institusjoner som er akkreditert
som vitenskapelig høyskole eller høyskole, har fullmakt til selv
å akkreditere studietilbud de skal tilby på
lavere grads nivå. Innenfor fagområder der de kan tildele
doktorgrad eller tilsvarende, kan institusjonene selv akkreditere
studietilbud de skal tilby på lavere og høyere grads
nivå. For fagområder der institusjonene ikke kan tildele
doktorgrad, må de søke NOKUT om akkreditering av studietilbud
på høyere grads nivå.
(3) Styret fastsetter studieplan for det faglige innholdet
i studiene, herunder bestemmelser om obligatorisk kurs, praksis
og lignende og om vurderingsformer.
(4) Fullmakter etter første og annet ledd kan trekkes tilbake
av departementet dersom institusjonene ikke har et tilfredsstillende kvalitetsarbeid
som sikrer og videreutvikler kvaliteten i utdanningen.
§ 3-4 tredje punktum oppheves.
§ 3-5 femte ledd andre punktum oppheves.
Ny § 4-14 skal lyde:
§ 4-14 Nasjonal vitnemåls- og
karakterportal
(1) Nasjonal vitnemåls- og karakterportal er en tjeneste
for digital, tidsbegrenset tilgjengeliggjøring av vitnemål og karakterer.
Formålet med systemet er å sikre sannferdig informasjon om vitnemål
og karakterer og å forhindre bruk av forfalskede vitnemål og karakterutskrifter.
Portalen eies av staten gjennom departementet.
(2) I portalen vil identitetsopplysninger som fødselsnummer,
D-nummer og identifiseringsinformasjon knyttet til utdanningsinstitusjonen,
bli innhentet automatisk, uavhengig av om portalen er tatt i bruk av
den informasjonen gjelder. Vitnemål og karakterer vil kun innhentes
fra utdanningsinstitusjonene når portalen er tatt i bruk av den
informasjonen gjelder. Den informasjonen gjelder, bestemmer hvem
som skal få tilgang til informasjon i portalen, hvilken informasjon
de skal få tilgang til, og for hvilket tidsrom.
(3) Departementet er behandlingsansvarlig for Nasjonal
vitnemåls- og karakterportal. Departementet gir forskrift om portalen,
blant annet om hvilke opplysninger som skal registreres og behandlingen av
opplysningene.
§ 5-2 første ledd skal lyde:
(1) Den som har vært oppe til eksamen eller prøve, kan
klage over formelle feil innen tre uker etter at han eller hun er
eller burde vært kjent med det forhold som begrunner klagen. Slik
klage må fremsettes for institusjonen. Institusjonen kan
fastsette kortere klagefrist enn tre uker ved ikke bestått forprøve.
Klagefristen kan ikke settes kortere enn én uke.
§ 5-3 femte ledd skal lyde:
(5) Bedømmelse av muntlig prestasjon og vurdering av praksisstudier
eller lignende som etter sin art ikke lar seg etterprøve, kan ikke
påklages. Forprøver kan bare påklages når prøven ikke er bestått. Institusjonen
kan, dersom sensurtidspunktet kunngjøres senest når forprøven avholdes,
fastsette kortere klagefrist enn tre uker ved ikke bestått forprøve.
Klagefristen kan ikke settes kortere enn én uke.
Ny § 5-4 skal lyde:
§ 5-4 Senter for internasjonalisering
av utdanning
(1) Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU)
er et nasjonalt kompetanse- og informasjonssenter som skal arbeide
for å samordne og fremme internasjonalt utdanningssamarbeid gjennom
hele utdanningsløpet. SIU er administrativt underlagt departementet.
(2) Enkeltvedtak om tildeling av midler som SIU fatter,
kan påklages til det organet som har delegert vedtaksmyndigheten.
Klageorganet kan ikke overprøve SIUs skjønnsmessige vurderinger.
(3) Departementet kan gi forskrift om SIUs saksbehandling,
mandat, organisering og øvrige administrative forhold.
§ 6-4 fjerde ledd skal lyde:
(4) For stillinger etter første ledd bokstavene f til i
gir departementet forskrift om varighet, arbeidets omfang og innhold,
og om adgangen til å fornye ansettelsesforholdet. Departementet
kan gi forskrift om beregning av tjenestetid for stipendiater etter
tjenestemannsloven §§ 9 og 10.
§ 7-2 sjette ledd skal lyde:
(6) Den som forsettlig eller uaktsomt bruker en vernet
institusjonsbetegnelse i strid med denne paragrafen, kan ilegges
overtredelsesgebyr av departementet. Foretak kan ilegges slikt overtredelsesgebyr selv
om ingen enkeltperson har utvist skyld som beskrevet i første punktum.
Departementet kan gi forskrift om utstedelse, størrelse, forfall,
klage, overprøving og lemping av overtredelsesgebyret. Endelig vedtak
om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 31. mai 2016
Trond Giske | Kristin Vinje |
leder | ordfører |