Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til Prop. 116 L (2015–2016)
Endringer i alkoholloven mv. (retten til begrenset salg av alkoholdig drikk
mv.) og registrerer at en sak som har vært debattert i mange år,
nå kommer til Stortinget for avgjørelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Venstre, ser at de foreslåtte endringene i alkoholloven,
som vil åpne for direkte salg fra produsent av produkter over 4,7
volumprosent alkohol som ikke er omfattet av EØS-avtalen og som
ikke er tilsatt brennevin eller blandet med andre alkoholholdige
drikkevarer, vil kunne tjene som en binæring spesielt knyttet til
gårdsturisme.
Flertallet understreker at det
må legges til grunn at de foreslåtte endringene i alkoholloven ikke
får konsekvenser for den norske alkoholpolitikken og ikke påvirker
Vinmonopolets stilling.
Flertallet understreker videre
at Vinmonopolet er et av de viktigste virkemidlene for å redusere
forbruk og hindre skader som følge av alkoholbruk.
Flertallet viser til at flertallet
av høringsinstansene mener omfanget av ordningen vil bli så lite
at det ikke vil utgjøre noen trussel mot konsistensen i den norske
alkoholpolitikken, og dermed heller ingen trussel mot monopolordningen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
er opptatt av i størst mulig grad å begrense de samfunnsmessige
og individuelle skadene som alkoholbruk kan innebære, men ser ikke
den foreslåtte endringen i lovverket som noen stor utfordring, siden
dette i liten grad vil øke tilgjengeligheten eller utfordre monopolordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ser
det som en forutsetning at lovendringen ikke skal svekke Vinmonopolets stilling.
Med bakgrunn i dette, og for å sikre at produsentene som selger
sine produkter fra Vinmonopolet og de som selger fra egen gård skal
få like vilkår, ønsker disse medlemmer at åpningstidene
for gårdssalg skal følge Vinmonopolets åpningstider.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Åpningstidene for den foreslåtte ordningen med
begrenset salg av produkter over 4,7 volumprosent alkoho, skal følge
salgstidene for annen alkoholholdig drikk som inneholder mer enn
4,7 volumprosent alkohol.»
Komiteen viser til
at høringsinstansene er delt i synet på forslaget, men at et flertall
av dem støtter det, blant andre NHO Reiseliv, Innovasjon Norge,
Stiftelsen Matmerk og Fylkesmannen i Hedmark.
Komiteen peker på at Helsedirektoratet
mener at «Forslaget synes i første rekke å være rettet mot gårdsturisme,
og det er i liten grad vurdert hvilken betydning dette vil få for
befolkningen for øvrig.». Videre skriver Helsedirektoratet at det
er «neppe grunnlag for å tro at ordningen vil få en svært stor utbredelse
på kort sikt, blant annet fordi det per i dag ikke er svært stor
etterspørsel etter de aktuelle alkoholtypene som kan produseres
i henhold til forslaget».
Komiteen viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet etter høringen foreslår en volumbegrensning
på 15 000 liter per produsent per år, en reduksjon fra det opprinnelige
forslaget på 20 000 liter.
Komiteen viser til at det eksisterer
en begrenset ordning for gårdssalg av alkoholholdig drikk i Finland.
Spørsmålet om å åpne for dette har også blitt utredet i Sverige,
men ordningen er foreløpig ikke innført.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
å følge utviklingen av ordningen med begrenset salg av produkter
over 4,7 volumprosent alkohol nøye. Disse medlemmer ønsker
derfor en evaluering av ordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at ordningen
med begrenset salg av produkter over 4,7 volumprosent alkohol evalueres
etter tre år.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til regjeringens forslag til endringer i
alkoholloven mv. (retten til begrenset salg av alkoholholdig drikk
mv.) Dette medlem påpeker at regjeringen foreslår
endringer som vil åpne for salg direkte fra produsent av produkter over
4,7 volumprosent alkohol. Regjeringen viser til at dette gjelder
produkter som ikke er omfattet av EØS-avtalen og som ikke er tilsatt brennevin
eller blandet med andre alkoholholdige drikkevarer. Regjeringen
foreslår videre at bevilling for salg bare kan gis dersom tilvirkningen
skal skje ved salgsstedet og minst 1/3 av innsatsvarene er egenproduserte,
og det skal maksimalt kunne selges 15 000 liter per år per produsent.
Dette medlem viser til at en
rekke høringsinstanser er bekymret for at direkte salg fra småskalaprodusenter
vil kunne utfordre monopolordningen som vi har i Norge. Regjeringen
argumenterer for at ordningen ikke får konsekvenser for den norske
alkoholpolitikken og ikke vil påvirke Vinmonopolets stilling. Dette
medlem vurderer det dit hen at de foreslåtte lovendringene
kan utfordre salgsmonopolet. Dette medlem merker
seg at det i utredningen regjeringen støtter seg på, også tas høyde
for at EFTA kan vurdere saken annerledes enn slik rapporten konkluderer
når det gjelder salg av alkoholholdige drikkevarer som ligger utenfor EØS-avtalens
dekningsområde. Dette medlem deler bekymringene fra
Actis, Juvente, Helsedirektoratetat, Forbundet mot Rusgift, Statens
institutt for rusmiddelforskning og LO over ulike deler av forslaget,
herunder at forslaget over tid vil kunne utfordre monopolordningen i
Norge, kan ha negativ folkehelseeffekt og forårsake en glidningseffekt
mot ytterligere liberalisering.
Dette medlem reagerer på at regjeringen
vil legge reglene for dagligvaren til grunn når det gjelder åpningstider,
da dette omhandler produktkategorier som i dag selges på Vinmonopolet. Dette
medlem merker seg også at regjeringen har moderert seg i
det endelige lovforslaget, ved at det ikke lenger foreslås at dette
skal inkludere produkter tilsatt brennevin (produktkategori 3 omtalt
i alkoholloven). Når det gjelder volum som kan selges per år, foreslo
regjeringen opprinnelig 20 000 liter, men har nedjustert dette til 15 000. Dette
medlem viser til at Vinmonopolet i sin høringsuttalelse
påpeker at 20 000 liter er like mye som Vinmonopolets minste utsalg selger
per år. Dette medlem er lettet over at forslaget
på disse punktene modereres noe, men mener forslagene til tross
for dette ikke kan forsvares slik de foreligger.
Dette medlem viser videre til
at departementet har bestilt en EØS-rettslig utredning av Senter for
Europarett. Ifølge denne antas det ikke å ville få EØS-rettslige
konsekvenser dersom man begrenser ordningen til å gjelde salg av
alkoholholdige drikkevarer som ligger utenfor EØS-avtalens dekningsområde. Dette
medlem viser til at utredningen regjeringen begrunner sine argumenter
med, også påpeker at man ikke kan utelukke at EFTA-domstolen eller
andre vil se en begrenset utvidelse av salg av alkoholholdig drikk
på en annen måte enn slik rapporten konkluderer. Det vises til faren
for at ordningen kan bli trukket frem i en eventuell fremtidig rettssak om
salgsmonopolet, som et av flere utviklingstrekk i Norge som til
sammen svekker konsistensen i norsk alkoholpolitikk.
Dette medlem viser til at det
er foreslått og vedtatt en rekke alkoholpolitiske endringer de siste årene,
og mener lovforslaget om retten til begrenset salg av alkoholholdig
drikk forsterker liberaliseringen. Dette medlem er
urolig for at regjeringen ikke ser varsellampene når det gjelder
Vinmonopolet. Dette medlem minner om at Vinmonopolet
har stor oppslutning i befolkningen, men er bekymret for at politikken som
vedtas og føres viser at Vinmonopolet ikke har like stor oppslutning
i Stortinget. Det må innføres bevisste virkemidler for å styrke
monopolordningen, ikke svekke den. Dette er også i tråd med våre
felles politiske målsettinger og ambisjoner om en offensiv og solidarisk
alkoholpolitikk. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
representantforslag om en offensiv og solidarisk alkoholpolitikk
(Dokument 8:88 S (2014–2015)), og forslaget fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet om å la Vinmonopolet overta taxfreesalget (Dokument
8:83 S (2013–2014)). Dette medlem mener regjeringens
forslag i Prop. 116 L (2015–2016) og de øvrige justeringer i alkoholregelverket
de siste årene, utfordrer linjene i norsk alkoholpolitikk, og går
imot de foreslåtte endringene i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
hovedlinjene i lovforslaget som åpner for salg direkte fra produsent
av produkter over 4,7 volumprosent alkohol. Dette medlem legger til
grunn regjeringens vurdering av at forslaget er i tråd med EU-lovgivningen
og ikke medfører en EØS-rettslig prosessrisiko. Dette medlem merker
seg at lovforslaget er mulig fordi det er avgrenset til varer som
ikke omfattes av EØS- avtalen. I motsetning til ved EU-medlemskap dekker
EØS-avtalen som hovedregel ikke handel med landbruksvarer.
Dette medlem merker seg at i
den EØS-rettslige vurderingen som lovforslaget bygger på (Arnesen/Sejersted),
blir det fremhevet at forslaget i seg selv ikke anses som en trussel
i EØS-rettslig forstand. Men at den samlede utviklingen i den norske
alkoholpolitikken (sammen med for eksempel flere polutsalg, økt taxfree-omsetning,
tillatelse til økt markedsføring og andre forhold), kan bli trukket
fram i så henseende. I utredningen kommer det fram at sannsynligheten
for at EFTA-domstolen vil kunne se saken annerledes, reduseres jo
mer avgrenset ordningen med direktesalg gjøres.
Dette medlem viser til at det
i lovforslaget foreslås å sette en volumbegrensning på 15 000 liter
per produsent per år. Dette medlem viser til at Vinmonopolets
minste utsalg selger om lag 20 000 liter per produsent per år, og
at det i lovproposisjonen presiseres at ordningen bare er ment å
gi mulighet for begrenset direktesalg og ikke er ment å være en
hovedsalgskanal for distribusjon av kommersielle produkter. Dette medlem viser
til at flere høringsinstanser ut fra dette tilrår å sette volumgrensen
til 10 000 liter per produsent per år, noe dette medlem støtter. Dette
medlem viser til at regjeringen i proposisjonen påpeker
at det ved produksjon av et større kvantum vil være aktuelt for
produsenten å bli grossist og komme inn i Vinmonopolets varesortiment
og/eller selge til horeca-markedet ved å få statlig tilvirkningsbevilling.
Komiteen vil i den
forbindelse be regjeringen sørge for at Vinmonopolet, innenfor gjeldende regelverk,
tilrettelegger for salg av produkter fra lokale småskalaprodusenter
og at det gjøres nødvendige tilpasninger og justeringer i innkjøpsordninger,
butikker og nettbutikk for å sikre dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forslaget om at en tredjedel av innsatsvaren som benyttes til
produksjon av drikken, skal være egenproduserte. Krav til egenproduksjon
er etter dette medlems syn nødvendig for å hindre
at produsenter starter utsalgssteder ut fra rene produksjonsanlegg,
uten produksjon av råvarer. Dette medlem merker seg
at kravet i Finland er at 50 prosent av hovedinnsatsvaren skal være
selvprodusert, og mener at Norge bør legge seg på samme linje. Dette
medlem viser til at selve formålet med ordningen er å gjøre
det mulig for nisjeprodusenter å tilby salg av egne produkter ved
salgsstedet. Dette medlem mener at krav om en betydelig
andel egenproduserte varer vil beskytte dem som er i målgruppen for
ordningen, nemlig småskala alkoholprodusenter som bruker egenproduserte
frukt og bær i produksjonen.
Dette medlem mener det bør settes
krav om at 50 prosent av hovedinnsatsvaren skal være egenprodusert
og at det settes en volumgrense på 10 000 liter per produsent per
år, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Ny § 1-7f skal lyde:
§ 1-7f Krav ved bevilling etter § 3-1b
Bevilling etter § 3-1b kan bare gis hvis tilvirkningen
skal skje ved salgsstedet, og tilvirkningen og salget vil utgjøre
en del av stedets helhetlige karakter og salgstilbud.
Bevilling etter § 3-1b første ledd annet punktum og
annet ledd for alkoholholdig drikk gruppe 2 kan bare gis for inntil
10 000 liter per år og på følgende vilkår:
1. Den alkoholholdige
drikken må være omfattet av produktlisten i kommentar til posisjon
22.06 i Tolltariffen og kan ikke være tilsatt brennevin eller blandet
med alkoholholdige produkter utenfor produktlisten i kommentar til
posisjon 22.06 i Tolltariffen.
2. Minst 50 prosent av innsatsvarer som
gir produktet dets karakter, må være egenprodusert.»
Komiteens medlem fra Venstre vil primært
ha en volumbegrensning på 20 000 liter per produsent, slik det opprinnelige
høringsforslaget var. For de få denne ordningen gjelder, er markedet
i hovedsak rettet mot utenlandske turister og reiseselskaper som
planlegger og annonserer med et sesongprodukt. For å få en helhet
er det viktig for produsentene at de ikke opplever å måtte si nei
til turister på slutten av sesongen fordi produksjonskvoten er satt
for lavt.
Dette medlem skulle helst sett
at det tillates innblanding av brennevin som et alternativ til gjæring,
forutsatt at råstoffet til brennevinet er dyrket på egen gård, eventuelt
leid jord eller er plukka i norsk utmark. Kun juice av frukt og
bær dyrket eller som vokser vilt i Norge kan benyttes. Alle deler
av tilvirkningsprosessen må skje på egen gård (produksjonssted)
i henhold til tilvirkningsbevilling fra Helsedirektoratet. Terskelen
for å få bevilling, samt øvre volumbegrensning, vil i seg selv sterkt
begrense antall produsenter. For de få det gjelder, vil muligheten
for innovasjon og produktutvikling bli noe bedre ved å åpne for
innblanding av brennevin. Dette medlem ser heller
ikke hvordan noen skal kontrollere hvordan produktene er fremstilt,
da eksisterende kontroll- og tilsynshavere som tollvesen, skatteetaten
eller den kommunale skjenkekontrollen per i dag ikke har kompetanse
til å kontrollere produksjonsmåte. Tilsvarende vil det også være
krevende for produsenter som leverer produkter som kirsebær- eller
eplelikør innblandet med brennevin til salg i Vinmonopol og som
er produsert på samme sted, være krevende å forklare kunder og turister hvorfor
det ene kan selges fra gården og ikke det andre.