Utenriks- og forsvarskomiteen har i brev av
2. juni 2016 kommet med følgende uttalelse:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til finanskomiteens
utkast til innstilling datert 27. mai 2016 vedrørende Prop. 100
S (2015–2016) Samtykke til 1) deltakelse i åtte beslutninger i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem
og enkelte andre rettsakter, 2) overføring av myndighet til å utøve
beføyelser med direkte virkning i Norge til EFTAs overvåkningsorgan
og EFTA-domstolen ved fremtidig innlemmelse i EØS-avtalen av forordning
(EU) nr. 600/2014, forordning (EU) nr. 1286/2014 og forordning (EU)
nr. 2015/2365.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer
slutter seg til finanskomiteens utkast til innstilling til Prop.
100 S (2015–2016). Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Senterpartiet, har for øvrig ingen merknader.
Medlemen
i komiteen frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sine merknader
i finanskomiteen si innstilling til Prop. 100 S (2015–2016), og
slutter seg til desse.
Denne medlemen viser til at
det etter mellombels avgjeving frå finansfraksjonen har kome fram
ny og vesentleg informasjon som ytterlegare forsterkar alvoret i
saka.
Denne medlemen viser til at det er gitt uklare
signal frå regjeringa om kva konsekvensar tilknyting til EU sitt
finanstilsyn vil ha for Noreg si moglegheit til å innføre strengare
reguleringar av finansinstitusjonar i Noreg enn i EU. I eit brev
til Stortingets Europautval, datert 31. mai 2016, skriv finansministeren at
«hvordan vi skal håndtere eventuelle strengere regler tilpasset
norske forhold enn det som følger av rammeverket i kapitalkravsforordningen,
vil departementet komme tilbake til når kapitalkravsregelverket skal
innlemmes i EØS-avtalen».
Denne medlemen viser til
at statssekretær i Finansdepartementet, Tore Vamraak, i Politisk
kvarter i NRK måndag 30. mai 2016 gav uttrykk for noko anna. På
spørsmål om i kva grad Noreg mister sine nasjonale verktøy til å
vere aktive ovanfor norske banker og finansinstitusjonar i ein situasjon
som krev det, fortalde statssekretæren at «det å ha felles europeisk
regulering er i seg selv positivt, men baksiden av medaljen er jo
selvfølgelig at vi ikke står fritt til å innføre fullt så strenge
reguleringer som vi ønsker fra norsk side.» På spørsmål om dette
kunne gjelde særnorske kapitalkrav til bankane, var svaret at «på
kapitalkravssiden så holder vi oss innenfor de felles retningslinjene
som EU har trukket opp. Et annet eksempel er da innskuddsgarantiene
for norske innskytere, som regjeringen til Vedum var med på å kjempe for
at vi skulle få lov til å beholde de norske grensene på 2 mill.
kroner pr. innskyter». På spørsmål om innskotsgarantiordningane
ikkje ville verte så gode, var svaret at «der fikk man til en overgangsordning
frem til 2018. Men det er et område der EU har ønsket en fullharmonisering.
Norge har måttet gi fra seg den gode reguleringen».
Denne
medlemen viser til at uvissa kring kapitalkrav peikar mot eit behov
for utsetjing av saka og at heile regelverkspakka vert handsama
samstundes.
Denne medlemen peiker på at fleire av
dei mest framståande professorane i rettsvitskap i Noreg åtvarar
sterkt mot løysinga for suverenitetsavståing som vert foreslått
i Prop. 100 S (2015–2016). Denne medlemen viser mellom anna til
at professorane i rettsvitskap, Eirik Holmøyvik og Halvard Haukeland
Fredriksen, skriv følgjande i ein kronikk i DN 12. mai 2016:
«Problemet
med den skisserte løsningen er at det er pinlig klart at det er
en konstruksjon. ESAs vedtak skal baseres på ferdige forslag fra
EU-tilsynene. ESA vil ikke bli tilført ressurser som muliggjør en
selvstendig vurdering av forslagene. Den reelle saksbehandlingen
vil skje i EU. Som departementet selv vedgår i proposisjonen:
‘Det
er en underliggende forutsetning i den fremforhandlete modellen
at EFTAs overvåkningsorgan, kort tid etter mottak av et slikt utkast
fra den relevante EU-tilsynsmyndigheten, vil fatte et likelydende
eller tilnærmet likelydende vedtak’. Kort sagt: ESA skal ikke gjøre
annet enn å strø sand på EU-tilsynenes innstillinger.»
Denne
medlemen viser til at i same kronikk konkluderer professorane med
at «dersom Stortinget slutter seg til regjeringens forslag, knesetter
man en svært formalistisk tilnærming til medlemskapskriteriet i
Grunnloven § 115».
Denne medlemen viser til at i Nationen
tysdag 24. mai 2016 åtvarar professor i rettsvitskap ved UiO, Eivind
Smith, mot at dette vil medføre ei omgåing av Grunnlova: «Løysinga
regjeringa vil ha Stortinget med på er mest ei reint formalistisk
omgåing av krava for overføring av mynde i Grunnlova».
Denne
medlemen viser til debatten om EU/EØS-utgreiinga torsdag 26. mai
2016. I ei replikkveksling uttala regjeringa sin EU- og EØS-minister
at:
«Svein Roald Hansen tar også opp spørsmålet om
alle disse byråene som Norge har ytret ønske om å kunne delta i,
og hvordan innretningen blir av dem. Nå har vi funnet en løsning
på finanstilsynet, som retter seg mot både offentlige og private.
Når det gjelder ACER, derimot, snakker vi om offentlige regulatorer.
Så det er nødvendigvis ikke slik at en løsning passer for alle typer
byråer».
Denne medlemen peiker på at det i Nationen måndag
30. mai 2016 like fullt kom fram at EU no ynskjer seg same modell
for norsk tilknyting til EUs energibyrå, ACER. Nationen skriv at
i følgje Geelmuyden Kiese Brussel stadfestar kjelder i EU si utanriksteneste
no at Noreg har gått med på det. «ESA vil dermed få styresmakt til
å handheve ACER sine avgjerder ovanfor Noreg», skriv kommunikasjonsbyrået
i sitt nyhendebrev.
Denne medlemen viser til at i
e-post til Nationen skriv EU- og EØS-ministeren på spørsmål om suverenitetsoverføring
til ACER at «det ligg vel kanskje i korta at når vi har knekt ei
viktig nøtt i forhold til finanstilsyna, så er det ei oppskrift
vi kan bruke i fleire samanhengar». Denne medlemen understreker
at det under høyringa til Prop. 100 S (2015–2016) ikkje vart kommunisert
frå regjeringa at EU og regjeringa no ser ut til å verte samde om
å kunne nytte modellen frå Prop. 100 S (2015–2016) for suverenitetsoverføring
til andre EU-byrå.
Denne medlemen viser til at det
i saka har vore argumentert med at Noreg er avhengig av å vedta Prop.
100 S (2015–2016), om norske bankar og finansinstitusjonar skal
ha tilgjenge til EUs finansmarknad. Denne medlemen peiker på at
det i særs lita grad er dokumentert korleis finansinstitusjonar
frå ei rekkje andre land like fullt har tilgjenge til EUs marknad,
utan at desse landa har gitt frå seg suverenitet over tilsyn og
kontroll med nasjonal finansmarknad. Denne medlemen peiker på at
det mellom anna frå Finans Noreg har vore argumentert med at land
som Sveits og USA har bilaterale avtalar med EU som sikrar marknadstilgang.
Denne medlemen viser til at et burde vore klargjort kva for avtalar
dette er, og på kva desse avtalane omfattar. På same måte ville
det vore trong for å vite om det finst land med eventuelle bilaterale
avtalar innan finanstenester, som like fullt har tilgjenge til EU
sin finansmarknad.
Denne medlemen peiker på at ABC
Nyheter i ein artikkel laurdag 28. mai 2016 viste at juristen Per Christian
Bærøe alt er tilsett i den eine stillinga som overvakingsorganet
ESA utvidar staben med i påvente av Noreg si forventa tilknyting
til EU sitt tilsynssystem for finansvesenet. Bærøe gjer det klart
at ein ikkje no kan seie kva som blir konsekvensane av suverenitetsoverføringa:
«(…) ingen vet jo hvordan dette vil fungere i fremtiden», fortel
Bærøe til ABC Nyheter.
Denne medlemen viser til saka
sin kompleksitet har gjort at ho har vore til handsaming hjå regjeringa i
mange år, noko finansministeren sjølv understreka under høyringa
til saka. Saka sin kompleksitet, kombinert med det faktum at fleire
opplysningar er komne fram etter at saka var mellombels avgitt frå
finanskomiteen, gjer samla sett at utanriks- og forsvarskomiteen
treng meir tid til nøye å gå gjennom alle sider ved denne saka.
Denne medlemen ber difor om at handsaminga av Prop. 100 S (2015–2016)
vert utsett til neste sesjon.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti anbefaler på dette
grunnlaget følgjande:
Utanriks- og forsvarskomiteen
utset handsaminga av Prop. 100 S (2015–2016) til representantane
i komiteen får forsvarleg tid til å setje seg inn i dei moglege
konsekvensane av Prop. 100 S (2015–2016), både utifrå saka sine
konstitusjonelle implikasjonar og ut frå konsekvensane dei føreslåtte endringane
vil ha for Noreg sitt handlingsrom til å føre tilsyn med og regulere
finansnæringa i Noreg.»