Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Torstein
Tvedt Solberg, Vegard Grøslie Wennesland og Truls Wickholm, fra Høyre,
Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby
Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi,
Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:
«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer
i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret,
sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen
avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»
Komiteen viser til at avtalen
om revidert nasjonalbudsjett 2016 mellom regjeringspartiene Høyre
og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre følger
under pkt. 1.2 nedenfor.
Meld. St. 2 (2015–2016) er behandlet under kapittel
2 og Prop. 122 S (2015–2016), samt plenarvedtaksdelen av Prop. 121
LS (2015–2016) er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling.
Kapittel 5 inneholder en oversikt over de enkelte fraksjonenes primærforslag
som avviker fra regjeringens forslag. Kapittel 6 inneholder forslagene
fra komiteens mindretall, og kapittel 7 inneholder komiteens tilråding.
Komiteen viser videre til at
merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling
og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 119
S (2015–2016), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer
under omtalen av de respektive departementene.
Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St.
2 (2015–2016) og i Prop. 122 S (2015–2016), viser komiteen til
at disse er fremsatt i Prop. 121 LS (2015–2016). Komiteen viser
til Innst. 385 L (2015–2016) når det gjelder behandlingen av disse.
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre (heretter kalt «avtalepartene») er enige om en helhetlig
avtale om revidert nasjonalbudsjett for 2016. Avtalen innebærer
at Kristelig Folkeparti og Venstre gir tilslutning til regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2016, med følgende endringer:
Sammenligning av budsjettall,
kapitler og poster
Kap. | Post | Formål | Prop. 122 S | H, FrP, KrF og V |
| | | | |
Utgifter (i tusen
kroner) |
41 | | Stortinget | | |
| 1 | Driftsutgifter | 932 800 | 912 800
(-20 000) |
51 | | Riksrevisjonen | | |
| 1 | Driftsutgifter | 486 200 | 471 200
(-15 000) |
115 | | Næringsfremme-, kultur-
og informasjonsformål | | |
| 70 | Tilskudd til næringsfremme-, kultur-
og informasjonsformål | 49 242 | 48 242
(-1 000) |
118 | | Nordområdetiltak mv. | | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati
og menneskerettigheter mv. | 60 905 | 56 905
(-4 000) |
150 | | Bistand til Afrika | | |
| 78 | Regionbevilgning for Afrika | 2 070 640 | 2 094 640
(+24 000) |
151 | | Bistand til Asia | | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia | 591 500 | 581 500
(-10 000) |
152 | | Bistand til Midtøsten
og Nord-Afrika | | |
| 78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika | 584 000 | 574 000
(-10 000) |
160 | | Sivilt samfunn og
demokratiutvikling | | |
| 70 | Sivilt samfunn | 1 942 688 | 1 955 488
(+12 800) |
170 | | FN-organisasjoner
mv. | | |
| 70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 565 000 | 560 900
(-4 100) |
| 75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger
(UNRWA) | 125 000 | 112 500
(-12 500) |
222 | | Statlige grunn- og
videregående skoler og grunnskoleinternat | | |
| 1 | Driftsutgifter | 90 133 | 93 433
(+3 300) |
228 | | Tilskudd til frittstående
skoler mv. | | |
| 71 | Frittstående videregående skoler | 1 520 416 | 1 532 416
(+12 000) |
255 | | Tilskudd til freds-
og menneskerettssentre | | |
| 72 | Stiftelsen Arkivet | 25 522 | 26 122
(+600) |
260 | | Universiteter og høyskoler | | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler | 31 339 996 | 31 355 396
(+15 400) |
| 70 | Private høyskoler | 1 279 859 | 1 281 859
(+2 000) |
315 | | Frivillighetsformål | | |
| 86 | Tilskudd til internasjonale sykkelritt
i Norge | 26 000 | 27 000
(+1 000) |
| 87 | Tilskudd til X-Games Oslo | 0 | 8 000
(+8 000) |
320 | | Allmenne kulturformål | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | 37 298 | 39 298
(+2 000) |
328 | | Museums- og andre
kulturvernformål | | |
| 70 | Det nasjonale museumsnettverket | 1 173 881 | 1 174 881
(+1 000) |
410 | | Domstolene | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 094 833 | 2 098 833
(+4 000) |
430 | | Kriminalomsorgen | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 60 872 | 65 872
(+5 000) |
440 | | Politidirektoratet
– politi- og lensmannsetaten | | |
| 1 | Driftsutgifter | 14 574 199 | 14 579 199
(+5 000) |
| 70 | Tilskudd | 74 033 | 73 533
(-500) |
491 | | Utlendingsnemnda | | |
| 1 | Driftsutgifter | 270 090 | 265 090
(-5 000) |
496 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere | | |
| 71 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner
og annen frivillig
virksomhet | 81 208 | 83 708
(+2 500) |
534 | | Erstatningslokaler
for departementene | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | -10 000
(-10 000) |
552 | | Nasjonalt samarbeid
for regional utvikling | | |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | 441 400 | 436 400
(-5 000) |
572 | | Rammetilskudd til
fylkeskommuner | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 31 547 475 | 31 481 975
(-65 500) |
576 | | Vedlikehold og rehabilitering | | |
| 60 | Tilskudd til vedlikehold og rehabilitering
i kommuner | 250 000 | 400 000
(+150 000) |
601 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | | |
| 70 | Tilskudd | 35 130 | 30 130
(-5 000) |
732 | | Regionale helseforetak | | |
| 70 | Særskilte tilskudd | 800 543 | 801 543
(+1 000) |
761 | | Omsorgstjeneste | | |
| 62 | Dagaktivitetstilbud | 276 333 | 267 333
(-9 000) |
| 65 | Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene | 1 062 200 | 1 045 500
(-16 700) |
| 68 | Kompetanse og innovasjon | 346 948 | 348 948
(+2 000) |
762 | | Primærhelsetjeneste | | |
| 63 | Allmennlegetjenester | 123 604 | 99 604
(-24 000) |
781 | | Forsøk og utvikling
mv. | | |
| 79 | Tilskudd | 62 318 | 63 318
(+1 000) |
854 | | Tiltak i barne- og
ungdomsvernet | | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid mv. | 35 252 | 34 452
(-800) |
855 | | Statlig forvaltning
av barnevernet | | |
| 22 | Kjøp av private barnevernstjenester | 1 917 724 | 1 924 724
(+7 000) |
920 | | Norges forskningsråd | | |
| 50 | Tilskudd til forskning | 2 296 636 | 2 316 636
(+20 000) |
1320 | | Statens vegvesen | | |
| 34 | Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 339 900 | 299 900
(-40 000) |
| 37 | E6 vest for Alta | 357 600 | 337 600
(-20 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 984 300 | 954 300
(-30 000) |
1350 | | Jernbaneverket | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 8 167 594 | 8 187 594
(+20 000) |
1360 | | Kystverket | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 51 736 | 36 736
(-15 000) |
1400 | | Klima- og miljødepartementet | | |
| 76 | Støtte til nasjonale og internasjonale
miljøtiltak | 53 305 | 53 805
(+500) |
1481 | | Klimakvoter | | |
| 22 | Kvotekjøp, generell ordning | 200 000 | 178 000
(-22 000) |
1600 | | Finansdepartementet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 329 458 | 326 458
(-3 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 55 396 | 52 396
(-3 000) |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg
og nyanlegg | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 488 899 | 3 483 899
(-5 000) |
1800 | | Olje- og energidepartementet | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 24 450 | 22 950
(-1 500) |
1815 | | Petoro AS | | |
| 72 | Administrasjon, Petoro Iceland AS | 3 000 | 1 500
(-1 500) |
| 73 | Statlig deltakelse i petroleumsvirksomhet
på islandsk
kontinentalsokkel | 10 600 | 9 100
(-1 500) |
1820 | | Norges vassdrags-
og energidirektorat | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 93 050 | 91 550
(-1 500) |
1840 | | CO2-håndtering | | |
| 50 | Forskning, utvikling og demonstrasjon
av CO2-håndtering | 254 600 | 239 600
(-15 000) |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | 4 175 000 | 4 122 400
(-52 600) |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend | 6 173 579 | 6 180 079
(+6 500) |
| 72 | Rentestøtte | 865 662 | 865 762
(+100) |
| 90 | Økt lån og rentegjeld | 24 348 023 | 24 367 923
(+19 900) |
2421 | | Innovasjon Norge | | |
| 50 | Innovasjon – prosjekter, fond | 583 500 | 553 500
(-30 000) |
| 72 | Forsknings- og utviklingskontrakter | 296 100 | 306 100
(+10 000) |
| 76 | Miljøteknologi | 424 500 | 464 500
(+40 000) |
2426 | | Siva SF | | |
| 70 | Tilskudd | 69 992 | 79 992
(+10 000) |
2490 | | NVE Anlegg | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 3 500 | 2 500
(-1 000) |
Inntekter (i tusen
kroner) |
5538 | | Veibruksavgift på
drivstoff | | |
| 72 | Veibruksavgift på naturgass og LPG | 100 000 | 6 000
(-94 000) |
5617 | | Renter fra Statens
lånekasse for utdanning | | |
| 80 | Renter | 3 669 249 | 3 669 349
(+100) |
Avtalepartene foreslår følgende endring i vedtak om
veibruksavgift på drivstoff:
«I
Fra 1. juli 2016 gjøres følgende endringer i
Stortingets vedtak av 14. desember 2015 om veibruksavgift på drivstoff
del I:
§ 1 første ledd bokstav c skal lyde:
c) naturgass per Sm3:
kr 0,00
II
Endringen under I gjøres gjeldende med virkning fra
1. januar 2016.
III
Fra 1. juli 2016 gjøres følgende endringer i
Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff del II:
§ 1 første ledd ny bokstav d skal lyde:
d) LPG per kg: kr 0,69.
§ 6 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring,
avgrensing av og vilkår for fritak.»
«Stortinget ber regjeringen følge utviklingen
og endringene i rammebetingelser og muligheter for flyplassene nøye
og gi en grundig vurdering av situasjonen, spesielt av de ikke-statlige
flyplassers fremtidige rolle i Østlandsområdet, i forbindelse med
budsjettet for 2017.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kriteriene for
tilskuddsordningen Aktivitet for seniorer og eldre under kap. 761
post 21 endres slik at Tjukkasgjengen kan omfattes av ordningen.»
Flertallet viser til at regjeringen
vil legge til rette for ny organisering av rettsmedisinske fag ved at
fagområdet innlemmes i Oslo universitetssykehus og ikke lenger skal
være en del av Folkehelseinstituttet. Flertallet er
enige med regjeringen i at en samlokalisering med OUS kan bidra
til faglig styrking og tettere samarbeid, men har over lengre tid også
vært bekymret for at organiseringen av rettsmedisinske fag ikke
har vært hensiktsmessig. Flertallet mener at et sterkt
rettsmedisinsk miljø i Norge er avgjørende for å bekjempe blant
annet vold mot barn, og for å styrke rettssikkerheten.
Flertallet viser til at det arbeides
med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av rv. 19 er et
svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor
for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en
del premisser for valg av løsning for rv. 19. Flertallet ber
Samferdselsdepartementet bidra til fortgang i planleggingen, slik
at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring
av KVU-veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.
Flertallet har merket seg at
skatteplikt for sluttvederlag kan ha utilsiktede konsekvenser for
ulike ytelser fra folketrygden. Flertallet ber derfor regjeringen
utrede konsekvenser og vurdere behov for endringer i trygderegelverket.
Flertallet viser til anmodningsvedtak
nr. 467 av 24. mars 2015 om at regjeringen særlig skal prioritere
økning av plasser til det nye sammenslåtte tiltaket Arbeidsforberedende
trening (AFT) og til at regjeringen i RNB varsler oppstart av det
tiltaket i høst. Flertallet understreker at det nye
AFT-tiltaket må startes opp så raskt som mulig for å sikre at flere
med nedsatt arbeidsevne får gode oppfølgende tilbud for å komme
i jobb.
Flertallet viser til at frittstående
skoler med internat og skoler som gir undervisning til voksne elever
uten rett til videregående skole er økonomisk rammet av gjeldende
praksis knyttet til regelverket for merverdiavgiftskompensasjon.
Dette innebærer for disse skolene bl.a. krav om tilbakebetaling
for tidligere mottatt kompensasjon, redusert kompensasjon og omgjøring
av vedtak fra skattemyndighetenes side. Flertallet forutsetter
at samtlige skoler får kompensert for den tapte merverdiavgiftskompensasjonen
som følge av praktiseringen av eksisterende regelverk. Kompensasjonen
skal også gjelde for de krav og avkortninger som fremsettes inntil
nytt regelverk er kommet på plass, og det forutsettes at et slikt nytt
regelverk gjøres gjeldende fra 1. januar 2017. Flertallet viser
til at kompensasjonen som både skal gjelde internat og voksne elever
uten rett til videregående skole, bevilges over KDs budsjett kap. 228
post 71, men også kan omfatte skoler som får sine driftstilskudd
over poster også utenfor kap. 228.
Flertallet viser til at denne
situasjonen har skapt utfordrende betingelser for de skoler dette
gjelder, og vil understreke behovet for mer forutsigbare og bestandige
regelfortolkninger over tid.
Flertallet viser til at det i
budsjett for 2015 ble bevilget midler til kjøp av barnevernstjenester
hos fem ideelle foreldre og barn-sentre med 35 mill. kroner. Midlene
ble først feilpostert og i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2015 ble midlene fordelt mellom Bufdir 21 mill. kroner og Oslo kommune 14 mill.
kroner. Flertallet viser til at midlene er videreført
og prisjustert til 36 mill. kroner i statsbudsjettet for 2016, hvorav
21,6 mill. kroner er disponert av Bufdir. Den resterende summen
på 14,4 mill. kroner som ble bevilget til Oslo kommune har ikke
gått til kjøp av tjenester hos de to Oslo-baserte sentrene i slikt
omfang som forutsatt verken i 2015 eller i 2016. Flertallet ber
regjeringen bidra til at midlene bevilget til Oslo kommune går til
det formålet de var tiltenkt, og ber regjeringen eventuelt omdisponere
midlene fra Oslo kommune til kjøp gjennom Bufdir fra 2017.
Flertallet forutsetter at kjøp
av plasser og tjenester fra disse fem ideelle foreldre og barn-sentrene videreføres
på samme nivå i 2016 slik avtalen for 2015 la opp til. En eventuell
underdekning på posten omdisponeres innenfor rammen til Bufdir.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn å bevilge ytterligere 7 mill. kroner til kjøp av tjenester
gjennom Bufdir fra de ideelle foreldre og barn-sentrene.
Flertallet ber regjeringen vurdere
redusert elavgift også for datasentre med uttak under 5 MW, tilsvarende
den som gjelder for industrien, herunder om det er behov for eventuell
notifisering til ESA.
Flertallet viser til Innst. 305
S (2014–2015) om utviklingsplan for kapasitet i kriminalomsorgen der
komiteen skriver:
«Komiteen viser til KS1: Fengselskapasitet i Agder,
Buskerud, Telemark og Vestfold der det anbefales at det bygges 300
nye fengselsplasser i Agder. Det opprettes ett Agder fengsel med
en felles administrasjon og to driftsenheter. Kapasiteten fordeles
på to driftsenheter med 150 plasser hver, som er et fornuftig kompromiss
mellom stordriftsulemper ved en driftsenhet på 300 plasser og smådriftsulemper
ved tre driftsenheter med 100 plasser. Agder fengsel med 300 plasser
fordelt på to like store driftsenheter vil plasseres i Mandal og
Froland.»
Flertallet viser til at for å
løse kapasitetsutfordringen ble det valgt en midlertidig løsning
med leie av soningskapasitet i Nederland, og en permanent løsning
om utbygging av kapasitet i Norge. Flertallet understreker
derfor viktigheten av at byggingen av 300 plasser i Agder og at
dette må iverksettes så raskt som mulig. Flertallet foreslår
derfor å øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 5 mill. kroner
slik at utbygging av fengslene i Mandal og Froland kan gjøres parallelt.
Flertallet viser til at samarbeidspartiene
har satset betydelig på å bekjempe vold mot barn. Statens Barnehus
har fått mer en doblet sine budsjetter, men arbeidet har også medført
mange flere anmeldelser og dermed en sterk økning i tilrettelagte
avhør ved barnehusene. Ifølge Politidirektoratet (POD) ligger det
an til en økning på antall tilrettelagte avhør ved barnehusene på
ca. 30 pst. sammenlignet med 2015. Mange av avhørene blir fremdeles
ikke tatt innen den lovfestede fristen, og hovedproblemet ifølge
POD er manglende kapasitet ved barnehusene. Flertallet foreslår
derfor å øke bevilgningen til økt kapasitet ved Statens Barnehus
med 5 mill. kroner under kap. 440 post 1.
Flertallet viser til at boplikten
for prester ble opphevd med virkning fra 1. september 2015. I forberedelsene
til avviklingen av boplikten har det vært forhandlet med prestenes
tjenestemannsorganisasjoner, da tjenestebolig- og bopliktordningen
regnes for å være en del av prestenes generelle lønns- og arbeidsvilkår.
Det har vært uttrykt bekymring for de økonomiske og kapasitetsmessige
konsekvenser disse endringene har fått for prestenes arbeidsavtale.
Flertallet ber regjeringen gjøre
en vurdering av de økonomiske og kapasitetsmessige konsekvenser
disse endringene har fått, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Flertallet har merket seg at
det i proposisjonen foreslås å belaste bistandsbudsjettets kap.
152 og 164 med i alt 54,9 mill. kroner til betaling av en leveranse
uran fra Kasakhstan til Iran. Beløpet dekkes inn ved reduksjoner
i andre kapitler under bistandsbudsjettet. Flertallet mener
Iran-avtalen kan være et viktig tiltak i et sikkerhetspolitisk perspektiv,
og er kjent med at den aktuelle bevilgningen er et engangstilfelle.
Flertallet viser til Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2016, hvor et flertall i transport-
og kommunikasjonskomiteen pekte på at utbygging av Skomedal kunne
startes opp i 2016, under forutsetning av at oppstart kunne dekkes
av ledige midler fra mindreforbruk på prosjekter innenfor rv. 9,
samt bruk av egenfinansiering. Flertallet viser til
at vilkårene nå er på plass. Flertallet forutsetter
derfor at arbeidet på Skomedal kan starte opp høsten 2016.
Flertallet viser til at det vil
være en forutsetning for prosjektet at Statens vegvesen, Region
sør, finner midler til fullføring av prosjektet innenfor egne rammer
og bruk av lokal finansiering.
Flertallet viser til E18-utbyggingen
gjennom Østfold med planer om videre utbygging til Vinterbro, inkludert
krysningspunkt for E18 og jernbane. Flertallet er
opptatt av mest mulig rasjonell fremdrift i samferdselsprosjekter
med helhetlig og sammenhengende veiutbygging. Flertallet ber
Samferdselsdepartementet sikre at Statens vegvesen og Jernbaneverket
inngår enighet om nødvendig sportilgang og stengning for å forsikre
at utbyggingen ikke forsinkes. Det må avsettes midler for inneværende
år for oppstart av planleggingsarbeidet for å samkjøre E18s kryssing
av jernbanesporet med planlagt stans i trafikken.
Flertallet viser til at det i
forhandlingene om statsbudsjettet, Innst. 2 S (2015–2016) romertallsvedtak
18, ble fattet slik anmodningsvedtak:
«Stortinget ber regjeringen etablere en støtteordning
for hydrogenfyllestasjoner i forbindelse med utarbeidelse av ny
avtale og mandat for Enova».
Flertallet forventer at ordningen
trer i kraft snarest mulig.
Flertallet viser til budsjettforliket
hvor det er bevilget 8 mill. kroner til X Games Oslo. 6 mill. kroner
av bevilgningen forutsetter fullfinansiering av arrangementet. Det
øvrige forutsettes gitt som generell driftsstøtte. Det forutsettes
videre at det foreligger en tilfredsstillende dopingløsning godkjent
av Antidoping Norge for arrangementet.
Flertallet ber regjeringen sikre
at Enovas støtte til landstrømanlegg går til de beste og mest miljø-
og kostnadseffektive prosjektene.
Flertallet viser til budsjettforliket
og forventer at Husbankens utviklingsprosjekt «Morgendagens Generasjonssamfunn»
tilgodeses med 1 mill. kroner innenfor kap. 2412 post 21.
Flertallet viser til at naturgass
som backupgass er viktig for etableringen av et marked for biogass
og at regjeringen har foreslått en kompensasjon for veibruksavgift
for andel backupgass på inntil 30 pst. Flertallet er
opptatt av konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser for
biogass. Flertallet mener derfor regjeringen også
bør avklare forholdene rundt en kompensasjon for veibruksavgift
på backupgass, og undersøke mulighetene for gjennomslag hos ESA. Flertallet ber
regjeringen rapportere status på dette arbeidet i forbindelse med
statsbudsjettet for 2017. Flertallet mener en slik
ordning bør iverksettes så snart det er mulig, men erkjenner at
problemstillingen er kompleks og at det kan ta tid. Utgangspunktet
bør være at en full avgiftssats kompenseres for en andel backupgass
på inntil 50 pst. og at denne kompensasjonen gradvis fases ut innen
2025.
Flertallet legger til grunn at
satsen på veibruksavgift på naturgass for 2016 settes til 0,00 kroner
per Sm3. Flertallet legger
opp til at endringen skal gjelde med virkning for hele 2016. Dette
innebærer at avgiftsmyndighetene må korrigere avgiftsinnbetalingene
for perioden fra 1. januar til 1. juli 2016. Dette vil være til
gunst for de avgiftspliktige.
Flertallet legger videre til
grunn at kompensasjoner for økt veibruksavgift på naturgass gitt
over rammetilskuddet til fylkeskommunene kan kuttes med 100 pst.,
siden avgiftssatsen reduseres med 100 pst. Det vises til forslag
til avgiftsvedtak.
Flertallet viser til at veibruksavgift
for LPG er vedtatt å innføres fra 1. juli 2016. Flertallet viser
til innspill fra Norsk petroleumsinstitutt (NP) og LPG Norge om
en gradvis innfasing av veibruksavgiften på LPG. Flertallet viser
til at det per i dag ikke er bio-alternativer til auto-LPG i kommersielt salg,
og at innføring av full avgift nå vil kunne føre til at et distribusjonsnettverk
for fremtidige bio-alternativer vil kunne forsvinne. Flertallet mener
derfor veibruksavgift på LPG bør innføres gradvis over en lengre
periode, og fremmer derfor forslag om at veibruksavgiften på LPG
settes til 0,69 kroner per kg LPG. Dette utgjør 10 pst. av full
sats, og satsen forutsettes økt trinnvis i kommende budsjetter opp
til full sats i 2025. Det vises til forslag til avgiftsvedtak.
Flertallet vil understreke viktigheten
av en best mulig utvikling for norsk luftfart. Dette inkluderer
en vurdering av OSL og de ikke-statlige lufthavnenes rolle i flytrafikken
på det sentrale Østlandsområdet både med tanke på en helhetlig og
samfunnsøkonomisk best mulig utvikling av fremtidig kapasitetsutbygging,
Avinors rolle og Forsvarets virksomheter. Flertallet viser
i denne forbindelse til Innst. 310 S (2015–2016).
Flertallet viser til at utviklingen
og endringer i rammebetingelser og markedsmuligheter for flyplassene,
særlig de ikke-statlige, kan skje raskt og at det er viktig at regjeringen
følger denne utviklingen med stor oppmerksomhet. Flertallet viser
til at slike endringer kan ha betydelige konsekvenser både for privat
sektor, for ansatte og for staten og skape vesentlige, uønskede
ringvirkninger i samfunnet. Det er derfor avgjørende at staten har
god oversikt over situasjonen og utviklingen til enhver tid og kan
handle på et godt faglig grunnlag om det skulle være nødvendig.
Det vises til anmodningsforslag.
Flertallet viser til at teknologisenteret
for CO2-fangst på Mongstad er et demonstrasjonsanlegg av
en betydelig størrelse. Prøving og feiling er en naturlig del av
aktivitetene som utføres ved anlegget. Det er derfor lagt til grunn
at det vil være behov for modifikasjoner og utbedringer av anlegget
i driftsperioden. Det har vist seg at behovet for slike investeringer
i 2016 er lavere enn opprinnelig forutsatt.
Flertallet har merket seg at
Tjukkasgjengen er et godt tiltak som har spredt seg rundt i hele
Norge. Flertallet viser til at dette er et lavterskeltilbud
ettersom man ikke trenger å melde seg inn eller registrere seg,
og at dette gjør at mange mennesker kommer seg ut og i aktivitet. Flertallet mener
at kriteriene for tilskuddsordningen Aktivitet for seniorer og eldre,
kap. 761 post 21, endres slik at Tjukkasgjengen kan omfattes av
ordningen. Det vises til anmodningsforslag.
Flertallet er kjent med at Lotteri-
og stiftelsestilsynet har åpnet sak overfor Romanifolket/taternes
kulturfond. Flertallet forutsetter at departementet
avventer Stiftelsestilsynets vurderinger før det tas nærmere stilling
til om tilskuddet kan utbetales, og eventuelt hvordan saken bør
følges opp videre. Det er viktig at potten til denne gruppen opprettholdes,
og flertallet understreker at kulturstøtte til dette
miljøet er viktig.
Flertallet er opptatt av å få
en god løsning for et helsearkiv, og viser til at regjeringen vil
legge et digitaliseringsanlegg for arkiv på Tynset. Flertallet viser
til at Norsk helsearkiv skal digitalisere pasientjournaler så langt
det er mulig, og at digitalisering vil føre til økt tilgjengelighet
til dokumentene. Flertallet påpeker videre at ved
digitalisering vil behovet for magasinplass for papirarkiv bli redusert, og
at kompetansearbeidsplasser knyttet til digitalisering vil bli stadig
viktigere i årene som kommer.
Flertallet mener derfor det viktige
er at arbeidsplasser knyttet til saksbehandling, kontorbygg og administrasjon
skal legges til Tynset. Flertallet mener en løsning
for depot og lokalisering av papirdokumenter bør løses på en mest
mulig kostnadseffektiv måte og viser til at Kulturdepartementet
nå undersøker flere løsninger.
Flertallet viser til helse- og
omsorgskomiteens behandling av Dokument 8:79 S (2015–2016) Representantforslag
om sikker lagring av pasientopplysninger og understreker at denne
merknaden gir uttrykk for et omforent standpunkt.
Flertallet ser frem til at regjeringen
innen utgangen av 2016 kommer tilbake til Stortinget på egnet måte
når pågående utredninger er gjennomført og beslutningsgrunnlaget
anses tilstrekkelig.
Flertallet viser til Prop. 122
S (2015–2016) kap. 919 post 60 Diverse fiskeriformål, der regjeringen
foreslår at den ene tillatelsen til lakseoppdrett som ikke ble tildelt
i tildelingsrunden 2013 ikke retildeles. Etter flertallets syn
bør tillatelsen retildeles, på den måten departementet finner mest
hensiktsmessig, selv om det vil kreve noe ressurser hos forvaltningen
å tildele denne. Det var også stor interesse knyttet til tillatelsene,
og en retildeling vil kunne bidra ytterligere til å fremme næringens
arbeid med å løse miljøutfordringene den står overfor.