1. Innledning

Stortingets presidentskap fremmer i denne innstillingen forslag om ny stortingsgodtgjørelseslov til erstatning for lov 16. desember 2011 nr. 61 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven). Presidentskapet fremmer samtidig forslag om at forskrift 8. desember 2011 nr. 1265 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesforskriften, heretter forskriften) oppheves, og at reglene som i dag er gitt i forskriften, videreføres i loven. Forslaget innebærer relativt omfattende endringer i lovens struktur, noen språklige endringer og enkelte innholdsmessige endringer og presiseringer.

Presidentskapet fremmer forslaget av flere årsaker. Reglene knyttet til stortingsrepresentantenes godtgjørelser fremkommer i dag både av lov, forskrift og ulike retningslinjer. Regelverket som regulerer stortingsrepresentanters godtgjørelse mv., er ikke så omfattende at det er hensiktsmessig at reglene både skal finnes i lov og forskrift, og det kan i dag være krevende å finne frem til hvilke regler som gjelder.

Vanligvis er endringer av forskrift en enklere prosess enn lovendringer, da myndigheten til å endre forskrifter enten er lagt til Kongen eller departementet. Endringer i stortingsgodtgjørelsesforskriften må imidlertid i likhet med lovendringer behandles i Stortinget og prosessen med endringer er derfor ikke enklere for forskriften enn for loven. Presidentskapet ser derfor ingen vektige grunner til at reglene både skal være gitt i lov og forskrift.

Presidentskapet anser det som et viktig hensyn at gjeldende rett skal være lett tilgjengelig. Det vil forenkle tilgjengeligheten at reglene slås sammen og i sin helhet inntas i loven. Presidentskapet mener også at det vil gi en mer oversiktlig og pedagogisk utforming av regelverket, og at dette vil sikre at det blir enklere for brukerne av regelverket å orientere seg i loven.

Videre mener presidentskapet at en del av reglene i forskrift og retningslinjer er så sentrale at de bør være vedtatt i lovs form. De av bestemmelsene som i dag er gitt i forskrift eller retningslinjer og som foreslås flyttet til lov, er redegjort nærmere for under omtalen av de enkelte temaene.

Presidentskapet foreslår at det videreføres en adgang for presidentskapet til å kunne gi retningslinjer innenfor enkelte områder. Dette er nærmere omtalt under de aktuelle bestemmelsene. Presidentskapet vil, for enkelhets skyld, i det følgende bruke begrepene «nåværende» og «ny» lov for å betegne de to lovene.