Søk

Sammendrag

Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2016. Utgiftene foreslås redusert med til sammen 366,4 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås redusert med til sammen 267,3 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.

Endringsforslagene gjelder følgende kapittelnumre: 222, 225, 226, 227, 228, 230, 252, 256, 258, 260, 270, 281, 283, 288 og 2410 med tilhørende inntektskapitler.

De fleste forslagene gjelder justeringer av bevilgningsbeløp som følge av økt elevtall og andre endrede overslag, økning i driftsutgifter som følge av økte salgsinntekter mv. eller reduserte tilskudd på grunn av mindrebehov og lavere aktivitet enn forutsatt i Saldert budsjett 2016.

Kap. 222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat, post 1, er således økt med 6 mill. kroner som følge av at inntektskapitlet er tilført 6 mill. kroner i høyere inntekter fra fjernundervisning og andre salgsinntekter.

Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen, post 64 Tilskudd til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge, er redusert med 93,5 mill. kroner som følge av at elevtallet er lavere enn tidligere lagt til grunn. Under samme kapittel er den overførbare bevilgningen på post 65 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg økt med 17 mill. kroner ut fra oppdaterte renteforutsetninger, mens prognoser fra fylkesmennene gir et mindrebehov på 3 mill. kroner på post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring.

Under kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen, post 22 Videreutdanning for lærere og skoleledere, er det – etter fordeling av stipend, vikarmidler og studieplasser for skoleåret 2016–17 – anslått et mindrebehov på 38,2 mill. kroner i 2016. Under samme kapittel er post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner redusert med 3,4 mill. kroner på grunn av et anslått mindrebehov.

Videre er kap. 226 post 21 Spesielle driftsutgifter foreslått redusert med 1 mill. kroner, mot at kap. 225 post 74 Tilskudd til organisasjoner økes med 1 mill. kroner i tilskudd til FIRST Scandinavia.

Under kap. 228 Tilskudd til frittstående skoler mv. foreslås overslagsbevilgningene for 2016 økt eller redusert i henhold til korrigerte elevtall ved alle typer skoler under dette kapitlet.

Videre har departementet opprettet en ny post 83 Tilskudd til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring under kap. 228. Det ble under Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2016 bevilget 12 mill. kroner i kompensasjon for tapt merverdiavgiftskompensasjon til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring på kap. 228 post 71, jf. Innst. 400 S (2015–2016). Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å etablere en tilskuddsordning hvor de aktuelle skolene kan søke om kompensasjon. Kompensasjonen skal kun gjelde for de varer og tjenester som er brukt i virksomheten til og med 31. desember 2016, da nytt regelverk skal gjelde fra 1. januar 2017.

Departementet tar sikte på at tilskuddsordningen vil være på plass senest ved starten av 2017, og foreslår at det for 2016 bevilges 12 mill. kroner på kap. 228 ny post 83, mot en tilsvarende reduksjon av overslagsbevilgningen til frittstående videregående skoler (kap. 228 post 71). Det foreslås også at den nye posten i 2016 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III.

Hva angår kap. 258 Tiltak for livslang læring, arbeider regjeringen og partene i arbeidslivet med en felles «Nasjonal kompetansepolitisk strategi» (NKPS), som skal legges frem tidlig første halvår 2017. Departementet vil benytte 2,5 mill. kroner over post 21 til en forsøksordning i varehandelen for realkompetansevurdering av kompetanse ervervet utenfor det formelle utdanningssystemet. Forsøket skal administreres av Virke og finne sted i samarbeid med NHO, LO og YS, og i dialog med departementet.

Gjennom realkompetansevurdering vil en person i dag kunne få vurdert og godkjent kompetanse oppnådd på en ikke-formell eller uformell læringsarena, som en del av en kvalifikasjon innen det formelle utdanningssystemet. En tilsvarende standardisert prosess for vurdering finnes ikke utenfor det formelle utdanningssystemet, for eksempel for bransjeskolene og andre organiserte læringsaktiviteter i arbeidslivet. Mange ufaglærte har lang, men udokumentert yrkeserfaring. Det er uheldig å ikke ha dokumentert kompetanse, som kan bygges videre på gjennom effektive utdanningsløp, gi grunnlag for etter- og videreutdanning, og som kan være nyttig i omstillingsprosesser. En arbeidsgruppe bestående av Virke, NHO, LO og YS har i forbindelse med arbeidet med NKPS vurdert og foreslått muligheter for en forsøksordning innen varehandelen.

Tilskudd til kompetanseutvikling for tillitsvalgte i arbeidslivet ble evaluert i 2015. Konklusjonen var at ordningen i noen grad bidrar til kompetanseheving hos ansatte, men at det varierer i ulike deler av arbeidslivet, og at ordningen ikke når dem som trenger det mest. Tilskuddet er fra høsten 2016 lyst ut med ny innretning, utarbeidet etter dialog mellom Vox og organisasjoner i arbeidslivet.

Regjeringen viser til at Meld. St. 16 (2015–2016) Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring, presenterte en rekke flerårige tiltak, der det er vanskelig å anslå hvor stor andel av kostnadene som vil falle på det enkelte budsjettår. Flere av tiltakene finansieres over kap. 258 post 21. Det foreslås derfor at bevilgningen for 2016 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III nedenfor.

Når det gjelder nye studieplasser under kap. 260 Universiteter og høyskoler og tiltak i 2016 for at flyktninger og andre innvandrere som nylig er kommet til Norge, raskt kan komme ut i arbeidslivet, foreslås en teknisk betont tilpasning av bevilgningene under kap. 260 post 50, kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 50 og 72, og kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler, post 1. Deler av midlene er brukt til studieplasser i kompletterende utdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus og flyttes derfor til rammebevilgningen for denne høyskolen. Videre er det lagt inn studiestøtteeffekter av tiltaket.

Under kap. 270 Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter, post 75 Tilskudd til bygging av studentboliger, foreslår departementet – ut fra prognoser fra Husbanken – å redusere posten med 168,8 mill. kroner. Samtidig foreslås tilsagnsfullmakten endret, jf. forslag til vedtak II nedenfor.

Under kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler opplyser departementet at Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim kommune m.fl. arbeider for at den internasjonale Starmus-festivalen kan arrangeres i Trondheim i 2017. NTNU, kommunen og fylkeskommunen støtter festivalen økonomisk. Det er imidlertid behov for ytterligere statlig finansiering for å kunne gjennomføre festivalen. Departementet foreslår å tildele 10 mill. kroner over kap. 281 post 1 for at NTNU skal kunne gjennomføre festivalen og foreslår å øke bevilgningen i 2016 med 6 mill. kroner for å gi rom for tildelingen på 10 mill. kroner. Det er videre foretatt en teknisk omfordeling mellom post 1 og 70 under kap. 281. Når det gjelder ulike tiltak for flyktninger og andre under dette kapitlet, vises til omtalen ovenfor under kap. 260.

Styrket kronekurs og andre valutaendringer i 2016 er bakgrunnen for forslag om å justere flere bevilgninger, jf. utkast til vedtak under kap. 283 Meteorologiformål og kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak og kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 71. Andre forhold kan også spille inn, f.eks. er den overførbare bevilgningen under kap. 288 post 73 EUs rammeprogram for forskning redusert med 90 mill. kroner. Mindrebehovet her skyldes ikke bare styrket kronekurs, men også lavere kontingentkrav enn antatt i revidert budsjett.

Under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning foreslås videre avsetningen til utdanningsstipend økt med 14,2 mill. kroner (post 50) fordi en del av de studentene som ble tatt i bokontrollen i 2015, ikke har fått vedtak om mislighold og dermed har rett til framtidig støtte. Det er også foreslått justeringer i overslagsbevilgningene for stipend (post 70 og 71) og for rentestøtte (post 72), jf. også kap. 5617 post 80 Renter. For øvrig er bevilgningen over kap. 5310 post 29 Termingebyr satt ned fordi flere benytter e-faktura og avtalegiro, og likeledes har post 89 purregebyr gradvis gått ned etter overgangen fra kvartalsvis til månedlig forfall i juli 2014.