Innstilling fra finanskomiteen om Endringer i finansforetaksloven (overdragelse av forsikringsportefølje ved offentlig administrasjon mv.)

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen foreslås det endringer i lov om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) kapittel 21 om offentlig administrasjon av forsikringsforetak. Departementet foreslår en presisering i finansforetaksloven § 21-20 om offentlig administrasjon av forsikringsforetak, slik at det tydeligere fremgår at administrasjonsstyret kan foreslå at fripoliser skal konverteres til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak. Det foreslås også en regel om at risikoforsikringer i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon. En slik opphørsfrist på tre måneder vil gi samme regel som gjelder for skadeforsikringer.

Bakgrunnen for lovforslaget er et høringsnotat fra departementet av 19. august 2016 om enkelte endringer i reglene om offentlig administrasjon av forsikringsforetak. Offentlig administrasjon av forsikringsforetak er regulert i finansforetaksloven kapittel 21. I høringsnotatet gis det en gjennomgang av de ulike typer forsikringsavtaler et livsforsikringsforetak kan ha. Det gis også en gjennomgang av de prinsipper departementet antar vil bli lagt til grunn av et administrasjonsstyre når det skal beregne og nedsette kravene under en offentlig administrasjon. Gjennomgangen danner bakgrunnen for lovforslagene som foreslås i høringsnotatet, og er ikke en del av lovforslagene. Det er likevel flere høringsinstanser som har kommentert denne delen av høringsnotatet. Det gis en omtale av dette i kapittel 3 i proposisjonen. I kapittel 4 behandles forslaget om en presisering i loven slik at det tydeligere fremgår at administrasjonsstyret kan foreslå at fripoliser skal konverteres til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak. I kapittel 5 behandles forslaget om at risikoforsikringer i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon.

Se for øvrig proposisjonen for nærmere omtale av prinsipper for beregning og nedsetting av krav under offentlig administrasjon (kapittel 3), overdragelse av fripoliseportefølje til annet forsikringsforetak (kapittel 4) og opphør av risikoforsikringer i livsforsikring (kapittel 5).

Forslaget om å presisere i loven at fripoliser kan konverteres til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til ett eller flere forsikringsforetak under en offentlig administrasjon, er begrunnet i forsikringstakernes interesser av økonomisk gode løsninger og av en effektiv administrasjonsprosess. I dagens situasjon med lave renter vil det kunne være nødvendig for administrasjonsstyret å sette ned de garanterte ytelsene for å få fripoliser overdratt til et annet foretak. I en slik situasjon anser departementet at administrasjonsstyret bør kunne vurdere om det vil være en god løsning for forsikringstakerne å få konvertert sine fripoliser til investeringsvalg fremfor å få dem videreført som ytelsesbaserte forsikringer med reduserte ytelser i det nye forsikringsforetaket. Det er opp til hvert enkelt forsikringsforetak om det ut fra forretningsmessige vurderinger ønsker å overta forsikringsportefølje fra foretak under offentlig administrasjon. Dette vil administrasjonsstyret måtte ta hensyn til i sitt arbeid med å forsøke å få overdratt forsikringsporteføljen til et annet foretak. Forslaget anses ikke å ha budsjettmessige eller andre virkninger for det offentlige.

Forslaget om at risikoforsikringer i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon, innebærer en klargjøring av rettstilstanden for disse forsikringene ved en offentlig administrasjon. Regelen vil være aktuell for risikoforsikringer der forsikringstilfellet ikke har inntrådt før vedtaket om offentlig administrasjon. Forslaget skal sikre at krav som følge av forsikringstilfeller som inntrer i løpet av tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon, gis rett til dekning i boet. En slik klargjøring er positiv både for forsikringstakerne og for administrasjonsstyret i deres arbeid. Forslaget anses ikke å ha virkninger for forsikringsforetakene for øvrig eller for det offentlige.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i lov om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven) kapittel 21 om offentlig administrasjon av forsikringsforetak. Det foreslås en presisering i finansforetaksloven § 21-20 om offentlig administrasjon av forsikringsforetak, slik at det tydeligere fremgår at administrasjonsstyret kan foreslå at fripoliser skal konverteres til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak. Det foreslås også en regel om at risikoforsikringer i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon. En slik opphørsfrist vil gi samme regel som gjelder for skadeforsikringer.

Komiteen har merket seg at flere høringsinstanser støtter forslaget om å presisere at fripoliser skal kunne konverteres til investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet livsforsikringsforetak. Selv om loven i dag ikke er til hinder for at administrasjonsstyret også i dag kan foreslå en konvertering av fripoliser til fripoliser med investeringsvalg som ledd i en overdragelse til annet forsikringsforetak, er det hensiktsmessig at dette fremgår tydeligere av loven.

Forslaget om at risikoforsikringer i livsforsikring som gir utbetaling ved død eller uførhet, skal opphøre å gjelde tre måneder etter at foretaket er satt under offentlig administrasjon, innebærer en klargjøring av rettstilstanden for disse forsikringene ved en offentlig administrasjon.

Komiteen har merket seg at risikodekninger som sikrer etterlattepensjoner som følge av forsikredes død, er omfattet av lovforslaget.

Komiteen mener endringene presiserer gjeldende rett og oppklarer uklarheter og dermed gir bedre forutsigbarhet og tryggere pensjoner for kunder med fripoliser.

Komiteen slutter seg med dette til forslag til lov om endringer i finansforetaksloven.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i finansforetaksloven (overdragelse av forsikringsportefølje ved offentlig administrasjon mv.)

I

I lov 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern gjøres følgende endringer:

I § 21-19 skal overskriften lyde:
§ 21-19 Opphør av skadeforsikringer og visse livsforsikringer
§ 21-19 nytt fjerde ledd skal lyde:

(4) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder tilsvarende for risikoforsikringer som gir rett til utbetaling som følge av forsikredes død eller uførhet.

§ 21-20 første ledd skal lyde:

(1) Ved avvikling av livsforsikringsforetak skal administrasjonsstyret forsøke å få hele forsikringsbestanden overtatt av ett eller flere livsforsikringsforetak. Administrasjonsstyret skal utarbeide en redegjørelse over de tilbud som har vært vurdert av administrasjonsstyret. Vil overdragelsesavtalen medføre nedsettelse av forsikringsbeløpene, skal dette angis. Det samme gjelder dersom overdragelsesavtalen vil medføre at fripoliser konverteres til fripoliser med investeringsvalg.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i finanskomiteen, den 17. januar 2017

Hans Olav Syversen

Heidi Nordby Lunde

leder

ordfører