Innstilling fra justiskomiteen om representantforslag om å styrke arbeidet mot voldtekt

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Stortingsrepresentantene Hadia Tajik, Lene Vågslid, Kari Henriksen og Jorodd Asphjell fremmet 26. april 2017 følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen sørge for at anmeldte voldtekter ikke blir liggende på vent hos politiet, men at voldtekt, vold i nære relasjoner og vold og overgrep mot barn, herunder overgrep som er dokumentert på nett, prioriteres etterforsket av politiet.

  2. Stortinget ber regjeringen utarbeide en forpliktende handlingsplan mot voldtekt.

  3. Stortinget ber regjeringen snarest sørge for at det etableres overgrepsmottak i hele landet, som også har kapasitet til å ta imot barn.

  4. Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidet med grensesetting gjennomsyrer det helhetlige arbeidet i barnehager og i skolen, og dermed styrke det langsiktige forebyggende arbeidet mot voldtekt.

  5. Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med å endre holdninger knyttet til voldtekt, og sørge for at dommere og meddommere i domstolene får økt kunnskap om voldtekt, særlig ‘fest- og sovevoldtekter’.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Dokument 8:110 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Hadia Tajik, Lene Vågslid, Kari Henriksen og Jorodd Asphjell. Komiteen viser til at forslagsstillerne gjennom representantforslaget foreslår tiltak for å styrke arbeidet mot voldtekt, og at justis- og beredskapsministeren har uttalt seg om forslagene i brev av 10. mai 2017 til justiskomiteen.

Komiteen deler forslagsstillernes intensjon bak forslaget om å styrke arbeidet mot voldtekt, og vil understreke at dette gjelder alvorlig kriminalitet som krenker enkeltmennesker på det groveste. Komiteen viser til at forslagsstillerne reiser viktige problemstillinger når det gjelder grensesetting, holdningsskapende arbeid og oppfølging av ofre, og deler deres bekymringer over at mange voldtektsofre opplever at de tillegges et ansvar av omgivelsene for overgrepet de har vært utsatt for. Komiteen mener at det må arbeides videre med holdningsendringer når det gjelder voldtekt, og at ofrenes stilling må styrkes.

Komiteen er videre enig med forslagsstillerne i at politiet må prioritere etterforskning av alvorlige lovbrudd som voldtekt, vold i nære relasjoner og vold og overgrep mot barn, herunder overgrep som er dokumentert på nett. Komiteen merker seg at Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden i brev til justiskomiteen av 10. mai 2017 gir uttrykk for at det allerede er tatt grep for å ivareta de hensyn som det er pekt på i representantforslaget. I denne forbindelse viser statsråden til flere tiltak, deriblant at Justis- og beredskapsdepartementet i sitt tildelingsbrev til Politidirektoratet har uttrykt klare føringer om kvalitet og effektivitet i straffesaksbehandlingen av voldtekt, vold i nære relasjoner og overgrep mot barn. Statsråden viser videre til at flere påtalejurister, etterforskere og avhørere skal settes av til dette kriminalitetsområdet, samt at Statens barnehus, Kripos sin seksjon for seksuallovbrudd og innsatsen mot internettrelaterte overgrep mot barn skal styrkes.

Komiteen viser til at det i representantforslaget blir foreslått å utarbeide en forpliktende handlingsplan mot voldtekt. Komiteen er kjent med at forrige handlingsplan mot voldtekt gikk ut i 2014, og har merket seg at statsråden i nevnte brev peker på at en rekke av tiltakene fra denne planen er effektuert, og at andre tiltak er under oppfølging. Statsråden viser videre til at Riksadvokatens særskilte kvalitetsundersøkelse av politiets etterforskning av voldtektssaker og saker som omhandler mishandling i nære relasjoner, ble lagt fram 4. mai i år. Statsrådens vurdering er at spørsmålet om utvikling av en ny handlingsplan må vurderes i lys av dette og opp mot andre effektive virkemidler som kan tas i bruk. Komiteen registrerer at statsråden i brev til justiskomiteen av 10. mai 2017 om Dokument 8:127 S (2016–2017) uttrykker at han ikke har umiddelbare planer om fremleggelse av en ny handlingsplan mot voldtekt.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at Kripos’ seksjon for seksuallovbrudd styrkes i årets budsjettforlik, og vi får flere påtalejurister, etterforskere og avhørere. Statens barnehus styrkes for å sikre at avhør tas innenfor lovpålagte frister og for at volds- og overgrepsutsatte barn som avhøres får god oppfølging. Nærpolitireformen gir større distrikter med større fagmiljøer som skal håndtere sakene bedre. Etterforskningsløft med mer etterforskning på åstedet skal bidra til at sakene oppklares bedre og raskere. Flertallet mener derfor det allerede gjøres mye for at seksuallovbrudd blir etterforsket og prioritert.

Flertallet viser til at det i forrige handlingsplan mot voldtekt var flere tiltak som nå er effektuert, og flere andre tiltak er under oppfølging innenfor rammene av nærpolitireformen. Riksadvokaten la i mai frem en undersøkelse av politiets etterforskning av voldtektssaker og saker som omhandler mishandling i nære relasjoner. Dette gir god kunnskap om hvordan politiet skal jobbe videre med disse sakene, og politiet blir i dag organisert, utstyrt og styrket for å håndtere dette.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser videre til at spesialisthelsetjenesten har overtatt hovedansvaret for tilbud til barn og voksne utsatt for seksuelle overgrep. Samtidig skal eksisterende robuste kommunale overgrepsmottak videreføres. De regionale helseforetakene har fått i oppdrag å bygge tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for å tilby alle barn som avhøres ved Statens barnehus, medisinsk undersøkelse ut over de kliniske rettsmedisinske undersøkelsene som rekvireres av politiet.

Når det kommer til grensesetting i barnehager og skole, viser disse medlemmer til at Kunnskapsdepartementet har iverksatt arbeid med rammeplanen som skal tydeliggjøre barnehagens ansvar når det gjelder forebygging og avdekking av vold og overgrep. Skolens rolle i det forebyggende arbeidet er også styrket gjennom nye kompetansemål i samfunnsfag. Læreplanverket for Kunnskapsløftet skal fornyes i tråd med prinsipper om folkehelse og livsmestring. Justis- og beredskapsdepartementet har i 2017 gitt støtte til UNICEFs rettighetskort, som er materiell for bruk i barnehage og småskole som har fokus på barns rettigheter.

Når det kommer til holdninger og spredning av kunnskap knyttet til voldtektssaker i norske domstoler, er det etter disse medlemmers oppfatning ikke grunnlag for å si at vi har behov for å endre dommeres holdninger. Disse medlemmer mener norske domstoler tar voldtektssaker på største alvor. Domstoladministrasjonen gjør et viktig arbeid med å spre informasjon og kunnskap til meddommere, og har et omfattende kompetansetilbud rettet mot ansatte i norske domstoler. Videre er domstolene uavhengige, og disse medlemmer er av den oppfatning at det ikke skal legges føringer for hvordan dommere skal dømme i enkeltsaker. Disse medlemmer viser til at aktor har et eget ansvar for å sørge for at saken blir tilstrekkelig belyst, med andre ord er det aktors ansvar å ha god kunnskap om voldtekt, herunder «fest- og sovevoldtekter».

Disse medlemmer deler for øvrig ønsket om økt fokus på «fest- og sovevoldtekter». Tall fra Kripos for 2015 viser at nesten 40 prosent av alle anmeldte voldtekter er festrelaterte, og majoriteten av gjerningspersonene er gutter/menn. Kripos har lansert en holdningskampanje kalt «kjernekar», hvor målgruppen er unge menn. Dette er et viktig forebyggingstiltak. Videre har minstestraffen for voldtekt til samleie blitt hevet fra fengsel i 2 år til 3 år i 2010. Disse medlemmer viser til at det nylig har kommet et forslag fra regjeringen om å øke maksimalstraffen fra 21 til 26 år i de tilfeller der gjerningspersonen har begått to eller flere integritetskrenkelser med en strafferamme på 15 år eller mer. Dette inkluderer voldtekt til samleie. På denne måten får domstolene mulighet til å dømme strengere straff i de aller mest graverende og alvorlige sakene med flere ofre som får sine liv ødelagt. Det er også foreslått å endre reglene når det kommer til utmåling av oppreisningsansvar der den straffbare handling er begått av flere i fellesskap, slik at offeret får en mer rettferdig kompensasjon.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til Dokument 8:127 S (2016–2017), representantforslag fra Kristelig Folkeparti om tiltak for å bekjempe voldtekt og merknadene her.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er bekymret over at anmeldte voldtekter blir liggende på vent hos politiet, og foreslår at regjeringen sørger for at voldtekt, vold i nære relasjoner og vold og overgrep mot barn, herunder overgrep som er dokumentert på nett, prioriteres etterforsket av politiet. Disse medlemmer er skuffet over at man fremdeles får meldinger og rapporter om at voldtekt ikke prioriteres høyt nok, og at saker blir liggende til fordel for behandling av andre saker.

Disse medlemmer vil vise til at den forrige handlingsplanen mot voldtekt gikk ut i 2014, for tre år siden. Disse medlemmer mener det er behov for en ny. Konkrete handlingsplaner med ansvarsfordeling og konkrete tiltak er det gode erfaringer med, og disse medlemmer stiller seg undrende til at regjeringen har nedprioritert å fortsette med dette arbeidet og er skuffet over at statsrådens svarbrev av 10. mai 2017 til komiteen heller ikke lover godt nytt når det gjelder dette forslaget.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti stiller seg undrende til at regjeringen ikke har utarbeidet ny handlingsplan, og at statsråden i sitt svarbrev til justiskomiteen datert 10. mai 2017 ikke lovet ny handlingsplan. Dette medlem er glad for at statsråden nå har uttrykt at han vil legge frem en ny handlingsplan. Dette medlem viser til forslag i innstilling til Kristelig Folkepartis representantforslag om tiltak for å bekjempe voldtekt, Dokument 8:127 S (2016–2017) om å be Stortinget be regjeringen legge frem en ny handlingsplan mot voldtekt.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det er avgjørende viktig med overgrepsmottak over hele landet. Det er viktig for å sikre bevis og for at den voldtatte blir tatt best mulig vare på. Flertallet mener også overgrepsmottakene må kunne ta imot barn.

Flertallet vil fremheve at voldtekt må forebygges gjennom et langsiktig arbeid. Dette arbeidet må styrkes, og flertallet mener regjeringen må sørge for at arbeidet med grensesetting gjennomsyrer det helhetlige arbeidet i barnehager og i skolen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at voldtekt er voldtekt. Disse medlemmer registrerer at debatten stadig reises av enkelte innenfor domstolene som mener at enkelte voldtekter er verre enn andre. Disse medlemmer mener det er nødvendig å intensivere arbeidet med å endre holdninger knyttet til voldtekt og sørge for at dommere og meddommere i domstolene får økt kunnskap om voldtekt, særlig «fest- og sovevoldtekter».

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forslag i innstilling til Kristelig Folkepartis representantforslag om tiltak for å bekjempe voldtekt, Dokument 8:127 S (2016–2017), hvor Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt det vil være hensiktsmessig med mer omfattende opplæring av lekdommere når det gjelder saker om voldtekt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at anmeldte voldtekter ikke blir liggende på vent hos politiet, men at voldtekt, vold i nære relasjoner og vold og overgrep mot barn, herunder overgrep som er dokumentert på nett, prioriteres etterforsket av politiet.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest sørge for at det etableres overgrepsmottak i hele landet, som også har kapasitet til å ta imot barn.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidet med grensesetting gjennomsyrer det helhetlige arbeidet i barnehager og i skolen, og dermed styrke det langsiktige forebyggende arbeidet mot voldtekt.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en forpliktende handlingsplan mot voldtekt.»

«Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med å endre holdninger knyttet til voldtekt, og sørge for at dommere og meddommere i domstolene får økt kunnskap om voldtekt, særlig ‘fest- og sovevoldtekter’.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at anmeldte voldtekter ikke blir liggende på vent hos politiet, men at voldtekt, vold i nære relasjoner og vold og overgrep mot barn, herunder overgrep som er dokumentert på nett, prioriteres etterforsket av politiet.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen utarbeide en forpliktende handlingsplan mot voldtekt.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med å endre holdninger knyttet til voldtekt, og sørge for at dommere og meddommere i domstolene får økt kunnskap om voldtekt, særlig «fest- og sovevoldtekter».

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding I og II fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen snarest sørge for at det etableres overgrepsmottak i hele landet, som også har kapasitet til å ta imot barn.

II

Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidet med grensesetting gjennomsyrer det helhetlige arbeidet i barnehager og i skolen, og dermed styrke det langsiktige forebyggende arbeidet mot voldtekt.

III

Dokument 8:110 S (2016–2017) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hadia Tajik, Lene Vågslid, Kari Henriksen og Jorodd Asphjell om å styrke arbeidet mot voldtekt – vedlegges protokollen.

Oslo, i justiskomiteen, den 6. juni 2017

Hadia Tajik

Jenny Klinge

leder

ordfører