Dokument 8: 128 S (2016-2017)
- representantforslag om nedsettelse av offentlig utvalg som skal foreta
en gjennomgang av konkurransesituasjonen på norsk sokkel
Jeg viser til brev datert 4. mai 2017 fra
Næringskomiteen med oversendelse av dokument 8:128 S (2016–2017)
– representantforslag om nedsettelse av offentlig utvalg som skal
foreta en gjennomgang av konkurransesituasjonen på norsk sokkel.
Stortinget ber regjeringen nedsette
et offentlig utvalg som skal foreta en gjennomgang av konkurransesituasjonen
på norsk sokkel, særlig knyttet til at norsk sokkel er dominert
av én aktør på operatørsiden, og hvordan dette slår ut for norsk
leverandørindustri.
Forslagsstillerne tar tak i Statoils
innkjøpsmakt på norsk sokkel, og ser på denne som problematisk av
hensyn til leverandørindustrien. Det er uklart i hvilken grad de
ulike representantene for leverandørindustrien i dag deler denne
virkelighetsoppfatningen, men etter det dramatiske oljeprisfallet
i 2014 er det åpenbart at det i oljeselskapene er tatt grep for
å kutte kostnader. Omstillingen er en nødvendig konsekvens av den
betydelige reduksjon som har skjedd i oljeprisen.
Petroleumsvirksomheten er en bærebjelke
i norsk økonomi, og vil fortsette å være det i lang tid fremover.
Den er Norges største næring målt i verdiskaping, statlige inntekter,
investeringer og eksportverdi, og bidrar derigjennom til å finansiere
velferdsstaten. Det er over tid bygd opp en petroleumsindustri og
leverandørindustri som skaper arbeidsplasser og nærings-, teknologi,
og samfunnsutvikling over hele landet. Selv om den samlede produksjonen av
olje og gass har gått noe ned siden toppåret 2004, har produksjonen
stabilisert seg de siste årene og næringen vil fortsatt være viktig
i mange tiår framover.
For å bevare denne velstanden er
det viktig at alle aktørene, herunder også Statoil og deres leverandører,
er konkurransedyktige både i et nasjonalt og et internasjonalt markedet.
I denne sammenheng er det et viktig poeng at ingen bedrifter blir
konkurransedyktig i internasjonale markeder, ved å bli skjermet mot
krevende kunder og hard konkurranse i hjemmemarkedet.
Det er en gjensidig avhengighet i
næringen. Det er viktig at aktørene har god dialog og blir enige
når rammebetingelsen gjør at spillereglene må endres. Det er avgjørende
at næringen selv bidrar til dette. Vi har en aktiv politikk for
økt aktørmangfold på norsk sokkel, blant annet gjennom leterefusjon-,
TFO-, og prekvalifiseringsordningene. Dette har gitt resultater. Antall
aktører på norsk sokkel har nær doblet seg siden tidlig 2000-tall.
Først var det størst økning i aktørmangfoldet i letefasen, men i
de siste årene har vi sett flere aktører inn i utbyggings-og driftsfasen. ConocoPhillips
og Shell driver viktige felt. Selskaper som AkerBP og Lundin satser
tungt på norsk sokkel. Centrica og DEA har nylig levert PUD på henholdsvis
Oda og Dvalin. Blant andre selskaper så har Wintershall overtatt
driften av Brage og bygger nå ut Maria-funnet og Repsol er operatør
for flere eldre felt.
Deler av norsk leverandørindustri har etter
oljeprisfallet i 2014 stått overfor et svakere marked, med redusert
aktivitet som konsekvens. Marginene har kommet under sterkere press
og konkurransesituasjonen har blitt mer krevende. Noen deler av
sektoren er hardere rammet enn andre, og for noen er det tegn på
at aktivitetsnivået er på vei oppover igjen. Slike omstillinger
er smertefulle mens de pågår, men kan på lengre sikt føre til både
effektivisering og innovasjon. De er nødvendige for å bevare langsiktig
konkurransekraft. Jeg mener på den bakgrunn at det kan være fornuftig
å gjennomføre en utredning av situasjonen og framtidsutsiktene for
norsk leverandørindustri etter den omstillingen næringen har vært
gjennom.