Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til at dokumentet har vært oversendt finansministeren
for uttalelse. Finansministerens svarbrev av 19. desember 2016 er
lagt ved denne innstilling.
Komiteen viser til at forvaltningsmandatet § 2-2
første, jf. tredje ledd, skal sikre at forvaltningsvirksomhet av
Statens pensjonsfond utland (SPU) baseres på hensynene til god selskapsstyring,
miljø og samfunnsmessige forhold i forvaltningen, såkalte ESG-hensyn,
i tråd med internasjonalt anerkjente prinsipper og standarder som
FNs Global Compact, OECDs retningslinjer for eierstyring og selskapsledelse
og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, og at disse
ESG-hensyn også omfatter menneskerettighetene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Finansdepartementet har fastsatt retningslinjer for
observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU på grunnlag av produkter,
adferd, herunder grove eller systematiske krenkelser av menneskerettigheter eller
andre særlige grove brudd på grunnleggende etiske normer. Flertallet vil
understreke at disse retningslinjene ikke har noen henvisninger
til ulike konvensjoner som Norge som stat har sluttet seg til. Flertallet støtter
regjeringens vurdering av at det ikke er hensiktsmessig å vise til
enkelte menneskerettigheter/konvensjonsbestemmelser fremfor andre, slik
dette representantforslaget legger opp til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet påpeker
at urfolk har krav på et særlig vern. FNs konvensjon om sivile og
politiske rettigheter, Den internasjonale arbeidsorganisasjonens
konvensjon nr. 169 og FNs urfolkserklæring er viktige dokumenter
som må respekteres og tillegges stor vekt. Urfolk har blant annet
rett til å bevare og styrke sine egne institusjoner og til å ta
vare på sin egen kultur og sine egne tradisjoner. Urfolk har rett
til å delta i alle saker som angår dem. Disse medlemmer presiserer
at det foreliggende representantforslaget ikke innebærer stillingtaken
til slike rettigheter, men dreier seg om en vurdering av hvordan
oljefondets retningslinjer formmessig skal innrettes. Disse medlemmer ønsker
å understreke viktigheten av at urfolks rettigheter blir respektert
og håndhevet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at Statens
pensjonsfond utland har investert i flere selskaper som er ansvarlig
for å bygge, eie og drifte Dakota Access Pipeline Project. Dette
er en oljerørledning som er i konflikt med urfolksinteresser i USA,
og som i tillegg innebærer betydelig risiko knyttet til forurensning
av drikkevann.
Disse medlemmer viser til at
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) er en del av
lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven).
Bestemmelser i denne type konvensjoner skal ved motstrid gå foran bestemmelser
i annen lovgivning. Norge har også ratifisert ILO-konvensjon nr.
169 (ILO-169) om urfolk og stammefolk i selvstendige stater. Artikkel
27 i SP må oppfattes som en forpliktelse for den norske stat til
ikke å investere i prosjekter som kan nekte eller vesentlig krenke
retten urfolk har til å dyrke og utøve sin egen kultur. Disse medlemmer peker
på at det er vist til at den omtalte oljerørledningen vil ødelegge
gravplasser og det som oppfattes som hellige steder for Standing
Rock Sioux-folket, og gi en risiko for at de kan få ødelagt drikkevannet
sitt. Flere av bestemmelsene i ILO-169 må også kunne oppfattes som
relevante i denne sammenheng, inkludert det krav som er satt til
konsultasjoner i artikkel 6, og urfolks rett til naturressurser
i artikkel 15.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelser til
denne saken fra Den norske kirke og Sametinget hvor det anbefales
å ta henvisning til FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter,
samt ILO-169, inn i de etiske retningslinjene. Den norske kirke
skriver blant annet at
«[e]rfaringene fra Standing Rock illustrerer
hvor stor risikoen er for at finansaktører bidrar til menneskerettighetsbrudd
i saker som gjelder urfolk, og vi håper disse erfaringene nå kan
bidra til at Stortinget tar grep for å redusere denne risikoen ved
å innføre av SP og ILO 169 i retningslinjene.»
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunnen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta inn henvisning til FNs konvensjon om sivile og
politiske rettigheter (SP) og International Labour Organization-konvensjonen
nr. 169 (ILO-169) som grunnlag for SPUs etiske retningslinjer for
investeringer.»