1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen å endre lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 36 a om gebyr for overlasting. Det vises til egen innstilling L om lovendringen.

Proposisjonen fremmes som følge av EØS-komiteens beslutning om å innlemme i EØS-avtalen europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/719, som endrer gjeldende direktiv om tillatte vekter og dimensjoner for visse veigående kjøretøyer i Fellesskapet.

Direktivet pålegger blant annet medlemsstatene å fastsette regler om dokumentasjon og ansvar for avsender og transportør for manglende eller feilaktige vektopplysninger for containere og vekselflak, der kjøretøyet eller kjøretøykombinasjonen er overbelastet. Departementet foreslår å endre vegtrafikkloven § 36 a for å oppfylle direktivets krav.

Beslutningen om å ta inn europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/719 i EØS-avtalen ble gitt med forbehold om Stortingets samtykke. Departementet foreslår derfor også at Stortinget gir sitt samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 316/2015 av 11. desember 2015 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport).

Departementet foreslår videre å endre § 36 a for å innføre en hjemmel til å ilegge gebyr for overtredelse av bestemmelser om tillatte dimensjoner for kjøretøy, slik at også disse overtredelsene kan sanksjoneres med gebyr. Det foreslås også her at både kjøretøyeier, transportør og avsender skal kunne gjøres ansvarlig for betaling av gebyret. Bakgrunnen for dette forslaget er blant annet behovet for mer effektiv og lik håndheving. Forslaget er ikke direkte utledet av europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/719.

Departementet foreslår for øvrig enkelte språklige og lovtekniske endringer i vegtrafikkloven § 36 a.

1.1 Bakgrunnen for forslaget

EØS-komiteen besluttet 11. desember 2015 å ta inn europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/719 (heretter «endringsdirektivet») i EØS-avtalen. Beslutningen ble gitt med forbehold om Stortingets samtykke.

Endringsdirektivets artikkel 1 punkt 8 introduserer en ny artikkel 10f i rådsdirektiv 96/53/EF om fastsettelse av største tillatte dimensjoner i innenlands og internasjonal trafikk og av største tillatte totalvekt i internasjonal trafikk for visse veigående kjøretøyer i Fellesskapet (heretter «vekt- og dimensjonsdirektivet»).

I henhold til ny artikkel 10f punkt 1 skal medlemsstatene fastsette regler med krav om at:

  1. avsenderen skal utstede et dokument som angir en containers eller et vekselflaks vekt til den transportør som transporterer containeren eller vekselflaket, og

  2. transportøren skal gi tilgang til all relevant dokumentasjon fra avsenderen.

I henhold til ny artikkel 10f punkt 2 skal medlemsstatene fastsette regler om ansvar for både avsenderen og transportøren, alt etter hva som er relevant, i de tilfeller der opplysningene nevnt i nr. 1 mangler eller er feilaktige, og kjøretøyet eller kjøretøykombinasjonen er overbelastet.

Ny artikkel 10f krever endring av vegtrafikkloven, siden den ikke inneholder slike krav eller ansvarsplassering. Endringsdirektivets øvrige bestemmelser vil bli gjennomført i forskrifts form med hjemmel i vegtrafikkloven.

1.2 Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning

Endringsdirektivet skal legge til rette for mer miljøvennlig og trafikksikker transport. Direktivet skal også redusere hindringer for intermodal transport og sikre bedre etterlevelse av vekt- og dimensjonsdirektivet ved innføring av felles kontrollsystem og -rutiner.

Endringsdirektivets artikkel 1 punkt 8 introduserer nye bestemmelser i vekt- og dimensjonsdirektivet, blant annet ny artikkel 10e om at medlemsstatene skal fastsette regler om sanksjoner for overtredelse av vekt- og dimensjonsdirektivet og at medlemsstatene skal treffe alle nødvendige tiltak for å sikre at sanksjonene gjennomføres. Sanksjonene skal være virkningsfulle, ikke-diskriminerende, avskrekkende og stå i forhold til overtredelsen. Sanksjonene skal notifiseres til Kommisjonen og, for Norges del, til EFTAs overvåkingsorgan.

Bakgrunnen for endringen er at det gjennom vekt- og dimensjonsdirektivets levetid har utviklet seg ulik håndhevingspraksis. Kommisjonen mener dette har ført til at overlastovertredelser har økt, noe som gir negative konsekvenser for veginfrastrukturen, trafikksikkerheten og konkurransen.

Ny artikkel 10f krever Stortingets godkjenning av EØS-komiteens beslutning om å innlemme endringsdirektivet i EØS-avtalen.

Endringsdirektivet inneholder videre bestemmelser om økt tillatt totalvekt og lengde for kjøretøy og vogntog. Økt totalvekt vil i hovedsak gjelde for motorvogner som benytter alternative drivstoff, slik at ikke batterier, gasstanker eller lignende reduserer nyttelasten. Økt tillatt lengde skal legge til rette for mer aerodynamisk utforming av kjøretøyene, uten at lasteflaten reduseres.

Endringsdirektivet inneholder også bestemmelser om et felles kontrollsystem, basert på to alternative løsninger: 1) kontrollsystemer i bakken eller 2) online-løsninger mellom kjøretøyet og kontrollmyndighetene.

1.2.1 Om EØS-komiteens beslutning nr. 316/2015

EØS-komiteens beslutning nr. 316/2015 av 11. desember 2015 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) inneholder en fortale og fire artikler. I fortalen vises det til EØS-avtalen, og særlig artikkel 98, som gjør det mulig å endre vedleggene til EØS-avtalen ved beslutning i EØS-komiteen.

Artikkel 1 fastsetter at endringsdirektivet skal innlemmes i EØS-avtalens vedlegg XIII nr. 15a, mens artikkel 2 fastsetter at teksten i endringsdirektivet på islandsk og norsk, som skal kunngjøres i EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende, skal gis gyldighet. Artikkel 3 fastsetter at beslutningen trer i kraft etter at EØS-komiteen har fått alle meddelelser etter EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1, mens artikkel 4 presiserer at beslutningen skal kunngjøres i EØS-avdelingen og EØS-tillegget til Den europeiske unions tidende.