Søk

Innhold

2. Finansdepartementet

2.1 Prioriterte oppgaver i 2017

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Nokre av dei viktigaste oppgåvene Finansdepartementet i 2018 skal utføre, i tillegg til å samordne den økonomiske politikken, er å arbeide med:

  • Oppfølging av NOU 2017:13 Ny sentralbanklov – organisering av Norges Bank og Statens pensjonsfond utland

  • Statens pensjonsfond

  • Regelverksarbeid på finansmarknadsområdet

  • Skatte- og avgiftsområdet

  • Fornye, forenkle og forbetre

Ein viser til kap. 2 i proposisjonen for nærare omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

2.2 Oppfølging av anmodningsvedtak

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Ein viser til kap. 3 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen viser til tabell 3.1 i proposisjonen, merknader nedenfor, og til de respektive merknader til anmodingsvedtakene i Innst. 3 S (2017–2018).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at det flere steder i budsjettproposisjon Prop. 1 S (2017–2018) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Disse medlemmer vil understreke at disse medlemmers merknader til disse ikke er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og således ikke kan erstatte den normale behandlingen gjennom stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen.

Vedtak nr. 602 (2014–2015) Offentlig eierskapsregister

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 792 (2014–2015) LLR-rapportering, synliggjøring og tilsyn

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til Representantforslag 86 S (2016–2017) om tiltak mot svart økonomi og skatteomgåelse, og tilhørende Innst. 338 (2016–2017), hvor det påpekes en rekke problemer med regjeringens oppfølging av vedtak nr. 792 (2014–2015). Disse medlemmer peker på at gjeldende forskrift er utformet på en slik måte at det åpnes opp for tilpasninger hos foretakene ved at enkelte land ikke behøver å rapporteres for. Dette kunne blitt løst med små endringer i forskriften og uten at det ville økt den administrative belastningen eller kostnader for selskapene.

Disse medlemmer viser til merknader fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre i Innst. 338 (2016–2017), hvor saken er oppsummert på følgende måte:

«Disse medlemmer viser til at Finansdepartementet 22. desember 2016 fastsatte de hittil siste endringer i forskrift om land-for-land-rapportering. Disse medlemmer er fornøyd med den uttalte intensjonen i endringen, men vil peke på at detaljer i nåværende forskrift gjør at den fremdeles ikke er egnet til å synliggjøre uønsket skattetilpasning. Nåværende forskrift har låst plikten til å gi opplysninger til kun å gjelde land der selskaper har betalinger til myndighetene på over 800 000 kroner. Konsekvensen er at man kun får se enkelte deler av investeringer, inntekter og kostnader, ikke de fulle tallene i tråd med årsregnskapet. Når bare deler må rapporteres, undergraver dette formålet med å opplyse om investeringer, inntekter og kostnader. Det betyr videre at relevante opplysninger knyttet til LLR-rapporteringen fra datterselskaper og støttefunksjoner i tredjeland ikke fremkommer i regnskapet. Disse medlemmer vil understreke at det ikke er selve materialitetsgrensen på 800 000 kroner som er problemet, men at denne materialitetsgrensen knyttes opp til hvilke land rapporteringsplikten skal gjelde for. Videre må hovedtallene i LLR inntas i note til finansregnskapet for å sikre at det benyttes allerede reviderte tall, og ikke fiktive tall. Siden dette er informasjon som allerede finnes, og er revidert, i regnskapet, vil det ikke medføre ekstra kostnader for bedriftene.»

Disse medlemmer mener på denne bakgrunnen at regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak på tilfredsstillende måte.

Vedtak nr. 48 (2016–2017) LLR-rapportering, regnskaps- og skatterapportering m.m.

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 49 (2016–2017) LLR-rapportering for skatteformål – internasjonal prosess

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 88 (2015–2016) Skatteinsentiv for langsiktige investeringer i oppstartselskap

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 639 (2015–2016) Krav til offentlig finansiert tjenesteproduksjon

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Gul bok

Det vises til proposisjonens kap. 8.2 for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 108 pkt. 4 (2016–2017) Engangavgift på motorsykler

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 108 pkt. 15 (2016–2017) Globalt klimamål

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 108 pkt. 19 (2016–2017) Materialavgift

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 108 pkt. 23 (2016–2017) Vurdere Oslo kommunes klimabudsjett

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 294 (2016–2017) Mva.-kompensasjon og ordninger for tilskudd – stønad til bosteder for vanskeligstilte

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 306 (2016–2017) Skatteinsentiv for oppstartselskap

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 557 (2016–2017) Rentetak

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 787 Rentetak

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 1035 (2016–2017) Forsikringer ved eiendomshandel

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 1104 (2016–2017) Avgift for biodrivstoff

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Vedtak nr. 1116 (2016–2017) Fradrag for tilskudd til vitenskapelig forskning m.m.

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Det vises til proposisjonen for omtale.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

2.3 Oversiktstabeller for budsjettet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Ein viser til kap. 4 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar tabellene til orientering.

2.3.1 Likestilling og mangfold

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Ein viser til kap. 6 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

2.4 Miljø- og ressursspørsmål

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Ein viser til kap. 7 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.