Representantforslag
fra Audun Lysbakken, Solfrid Lerbrekk og Nicholas Wilkinson
om å sikre økonomisk trygghet for foreldre til alvorlig syke barn
gjennom pleiepengeordningen (Dokument 8:17 LS (2017–2018))
Jeg viser til brev av 18. oktober 2017 der Arbeids-
og sosialkomiteen ber om statsrådens vurdering av forslaget i dokument
8:17 LS (2017–2018).
I 8:17 LS (2017–2018)
blir det foreslått at pleiepenger skal ytes med 100 prosent i 1 300
dager og etter 1 300 stønadsdager kan pleiepenger ytes til personer
som har omsorg for barn under 18 år som har en sykdom eller skade,
og som har behov for kontinuerlig tilsyn og pleie. Det er i tillegg
foreslått unntak fra aldersgrensen for mennesker med utviklingshemming.
Det foreslås også at regjeringen skal iverksette en levekårskartlegging
av familier med barn som har alvorlig sykdom eller funksjonsnedsettelser.
Jeg vil innlede
med noen generelle betraktninger om endringene i pleiepengeordningen.
Deretter vil jeg først gi min vurdering av forslaget om 100 prosent
pleiepenger og stønadsdager utover 1 300 dager, og etter
det unntaket fra aldersgrensen på 18 år. Til slutt vil jeg kommentere
forslaget til anmodningsvedtak om å iverksette en levekårskartlegging
av familier med barn som har alvorlig sykdom eller funksjonsnedsettelser.
Innledning
Pleiepenger er en
statlig midlertidig inntektssikringsordning i folketrygden. Pleiepenger
skal erstatte tapt arbeidsinntekt ved midlertidig fravær fra arbeidet for
å pleie syke barn, jf. folketrygdloven kapittel 9. Ytelsen beregnes
utelukkende på grunnlag av bortfalt arbeidsinntekt og er dermed
– på samme måten som sykepenger, foreldrepenger og dagpenger – kun
for yrkesaktive.
Den tidligere pleiepengeordningen
fikk kritikk i mange år for å være urimelig streng og komplisert.
Store grupper syke barn var ikke omfattet av ordningen, eller gikk
inn og ut av ordningen på grunn av de strenge unntaksreglene. Eksempelvis
hadde foreldre i utgangspunktet ikke rett til pleiepenger dersom
barnets pleiebehov skyldtes varig sykdom. De kunne likevel få pleiepenger
i startfasen av en svært alvorlig varig sykdom, i ustabile perioder
av svært alvorlig varig sykdom eller ved svært alvorlig progredierende
sykdom. Regelverket inneholdt således flere vanskelige skjønnsvilkår
som var utfordrende for Arbeids- og velferdsetaten å saksbehandle
og dermed egnet til forskjellsbehandling. Mange foreldre opplevde
ordningen som lite forutberegnelig.
I forslaget til
nytt regelverk for pleiepenger ønsket regjeringen å fjerne flere
krevende skjønnsvurderinger, som blant annet vilkårene «livstruende
eller annen svært alvorlig sykdom» og at en «varig» sykdom først
må være «stabil» for rett til pleiepenger. Regjeringen foreslo derfor
å lempe på det strenge sykdomskravet og inkludere varig syke barn
helt i ordningen, slik at foreldre til varig syke barn skulle behandles
likt med foreldre til barn med sykdom som ikke er varig. Et regelverk
som er lettere å forstå for brukere og lettere å saksbehandle i Arbeids-
og velferdsetaten, øker forutsigbarheten og likebehandling i pleiepengesaker.
I tillegg ønsket regjeringen en mer fleksibel pleiepengeordning
for å gjøre det lettere for foreldre å kombinere delvis arbeid og pleieoppgaver.
Graderingsmuligheten ble derfor utvidet til 20 prosent. Ved uttak
av graderte pleiepenger, vil også stønadsdagene telles slik at pleiepengeperioden kan
forlenges, maksimalt til ti år, slik at foreldre skal få uttelling
for delvis arbeid og omsorg. Videre ble de tidligere syv karensdagene
i forbindelse med institusjonsopphold fjernet, slik at pleiepenger
kan ytes fra første dag. Regjeringen ønsket også at begge foreldre
skal ha mulighet til å ta ut pleiepenger samtidig fra første dag.
Reformen, som trådte
i kraft 1. oktober 2017, innebærer samlet sett en betydelig utvidelse
av pleiepengeordningen. Ny pleiepengeordning er anslått å gi 8 000–9 000
nye mottakere, som er mer enn en dobling av antall mottakere. Endringene
er samlet anslått å gi en årlig merutgift på om lag 574 mill. kroner,
noe som utgjør mer enn en dobling av folketrygdens utgifter til
pleiepenger.
Alle velferdsytelser
må ha noen rammer. Det er helt nødvendig dersom vi skal ha et bærekraftig
velferdssystem. Folketrygdens system er i hovedsak innrettet slik
at midlertidige og kortvarige ytelser dekkes med full kompensasjon,
mens mer langvarige ytelser gis noe lavere kompensasjon.
Det er videre et
delt kommunalt og statlig ansvar å bistå foreldre til syke barn
med stort pleiebehov. Kommunens ansvar knytter seg til tjenester
som skal bistå og avlaste pårørende som utøver omsorg, i tillegg
til å sørge for nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester
til alle som oppholder seg i kommunen. Statens ansvar knytter seg
til i hovedsak til kompensasjon for tapt inntekt i folketrygden
gjennom pleiepenger og kompensasjon for utgifter for særskilt tilsyn
og pleie på grunn varig sykdom, skade eller lyte gjennom hjelpestønad
fra folketrygden. Staten skal ikke dekke opp for manglende kommunale
tjenester.
Formålet med endringene
i pleiepengeordningen var blant annet å gi foreldre med syke barn
den samme mulighet til å dekke bortfalt arbeidsinntekt ved midlertidige
fravær på grunn av omsorgen – uavhengig av om barnet har en varig
eller ikke-varig sykdom. Når barn med varig sykdom og dermed varige
pleiebehov inkluderes i en pleiepengeordning som er ment å dekke
midlertidige/kortere fravær, må ordningen nødvendigvis begrenses
i tid. Regjeringen forslo derfor å tidsbegrense ytelsen til 1 300
stønadsdager per barn, som tilsvarer fem år hvis det tas ut sammenhengende.
Av disse dagene skal 260 dager (ett år) gis med 100 prosent kompensasjon
(opptil seks ganger grunnbeløpet), mens 1 040 dager (fire år) med
66 prosent kompensasjon. Folketrygdens system er som nevnt slik
at kortvarige ytelser som sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger,
omsorgspenger, opplæringspenger og pleiepenger gis med full lønnsdekning,
mens mer langvarige ytelser gis med lavere kompensasjon. Forslaget
om nedgang fra 100 til 66 prosent etter en periode på 260 dager
også for pleiepenger er således i tråd med folketrygdens generelle struktur.
Og med den betydelige utvidelsen av målgruppen for pleiepenger,
er det etter Regjeringens vurdering også riktig og naturlig at ordningen
følger denne generelle strukturen.
Både under departements
høring av forslaget til ny pleiepengeordning og under Stortingets
høring av Prop. 48 L (2016–2017) ga de fleste høringsinstansene
gjennomgående støtte til utvidelsene. Under høringen i Stortinget
sa flere høringsinstanser på direkte spørsmål fra Arbeids- og sosialkomiteen,
at de heller vil ha ny ordning enn gammel ordning om de måtte velge.
Jeg vil også minne om at det var et enstemmig Storting som vedtok
å erstatte den tidligere pleiepengeordningen med den nye ordningen
våren 2017.
100 prosent pleiepenger og unntak
for stønadsdager utover 1 300 dager
Pleiepenger etter
de nye reglene som trådte i kraft 1. oktober 2017 skal gis til personer
med omsorg for barn under 18 år som på grunn av sykdom har behov
for kontinuerlig tilsyn og pleie, jf. folketrygdloven § 9-10. Pleiepenger
skal gis med 1 300 dager per barn, hvorav 260 dager gis med 100
prosent kompensasjon av beregningsgrunnlaget opp til seks ganger
grunnbeløpet (kr 561 804 per 1. mai 2017). De neste 1 040 dagene
gis med 66 prosent, jf. folketrygdloven § 9-12.
Representantene
Lysbakken, Lerbekk og Wilkinson foreslår å gi 100 prosent pleiepenger
i 1 300 dager med et unntak om fortsatt rett etter 1 300 stønadsdager.
Det foreslås at vilkåret for å få pleiepenger etter 1 300 dager skal
være det samme som for de første 1 300 dagene. Det innebærer i realiteten
at pleiepenger skal gis med 100 prosent og uten tidsavgrensning.
Rent lovteknisk er det uheldig og uryddig å gi et unntak som egentlig
blir hovedregelen. I så fall bør det lovteknisk foreslås at pleiepenger
skal gis med 100 prosent kompensasjon og uten å begrense det i tid.
Jeg vil påpeke at
pleiepenger etter ny ordning på samme måte som tidligere skal være
kompensasjon for midlertidig bortfall av arbeidsinntekt ved midlertidig fravær
fra arbeidet. Pleiepenger forutsetter også forutgående yrkesaktivitet.
Forslaget om pleiepenger med 100 prosent kompensasjon og uten tidsavgrensning
strider således mot folketrygdens system som midlertidig inntektserstatning.
Et slik innretning har ikke vært utredet.
Jeg vil peke på
at Kaasa-utvalget (NOU 2011:17 Når sant skal sies om pårørendeomsorg)
foreslo å innføre en egen rett til pleiepenger med inn til 20-50
prosent av bortfalt inntekt til foreldre med barn under 18 år som har
alvorlige varige lidelser. Det ble ikke foreslått andre endringer
i reglene for pleiepenger. Utvalget ønsket å styrke familier med
barn som har alvorlig varig sykdom eller funksjonshemming, og at
disse skal kunne kombinere arbeidstilhørighet og omsorgsoppgaver.
Dersom tidsavgrensningen for pleiepenger i realiteten oppheves,
er ikke lenger ordningen en midlertidig ytelse i folketrygden. Ordningen
vil i stedet få karakter av å være en statlig pleielønn, og i så
fall er det grunn til å vurdere mer grunnleggende endringer i ordningen
samlet sett. Jeg vil komme tilbake til det senere.
Det er viktig å
være klar over skillet mellom det statlige og det kommunale ansvaret.
Gjennom helse- og omsorgstjenesteloven er kommunen gitt ansvar for
å bistå og avlaste pårørende som utøver omsorg for sine nærmeste,
i tillegg til at kommunen skal tilby nødvendige og forsvarlige helse-
og omsorgstjenester til personer, barn som voksne, som oppholder
seg i kommunen. Folketrygden og statens ansvar derimot er å erstatte
tapt arbeidsinntekt gjennom pleiepenger ved midlertidig jobbfravær.
Pleiepenger er således ikke ment å være en varig betaling for pleie
syke barn, det skal heller ikke kompensere for manglende kommunale
tilbud. Pleiepenger gis videre kun til yrkesaktive foreldre, ikke
til foreldre utenfor jobb. Pleiepenger ytes ved midlertidig jobbfravær,
og målet er at foreldrene vender tilbake til jobb etter endt pleiepengeperiode.
Det følger også av arbeidsmiljøloven at arbeidstaker har rett til
permisjon når det gis pleiepenger fra folketrygden. Dersom et barn trenger
langvarig omsorg og pleie, er det et offentlig kommunalt ansvar
å sørge for familien får hjelp – enten gjennom helse- og omsorgstjenester
eller kommunal omsorgsstønad dersom foreldrene utfører oppgavene kommunene
ellers plikter å utføre.
Pleiepenger forutsetter
forutgående yrkesaktivitet (i fire uker før fraværet) og beregnes
utelukkende på grunnlag av bortfalt arbeidsinntekt (den aktuelle
ukeinntekten). En slik ytelse som representantene foreslår vil kunne
oppleves urimelig overfor omsorgspersoner som ikke er yrkesaktive
og dermed ikke har rett på pleiepenger, men som har samme omsorgsbyrde
over like lang tid. I tillegg beregnes pleiepenger ut fra den tidligere
inntekten. Det kan stilles spørsmål ved om det er rimelig at foreldre
med tidligere høy inntekt skal få dekket denne med full kompensasjon
over lang tid samtidig som foreldre med lav forutgående inntekt
og samme omsorgsbyrde får lavere dekning over tilsvarende lang tid.
Folketrygdens har
også andre ytelser som skal kompensere for bortfalt inntekt i yrkesaktiv
alder. Disse beregnes ut fra tidligere inntekt, men ytes med en
lavere kompensasjonsgrad. Det er forskjellige opptjenings- og beregningsregler
for ytelsene. Arbeidsavklaringspenger skal sikre inntekt for et
medlem som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått nedsatt
arbeidsevne og som får aktiv behandling eller deltar på arbeidsrettet
tiltak. Ytelsen gis med 66 prosent av tidligere inntekt og beregnes
ut fra den pensjonsgivende inntekten i kalenderåret før året da
arbeidsevnen ble nedsatt. Grunnlaget skal likevel fastsettes ut
fra gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt i de tre siste kalenderårene
før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag. Minste årlig
ytelse er likevel to ganger grunnbeløpet, dvs. at ytelsen også kan
ytes til personer uten tidligere yrkesaktivitet. Arbeidsavklarings-penger
kan fra 1. januar 2018 gis i inntil tre år, og i visse tilfeller
forlenges i inntil to år. Dagpenger under arbeidsløshet skal gi
delvis dekning for bortfall av arbeidsinntekt ved arbeidsløshet.
Grunnlaget fastsettes ut fra inntekt i det siste avsluttede kalenderåret
eller på grunnlag av gjennomsnittlig inntekt i de tre siste avsluttede
kalenderårene. Dagsatsen er 2,4 promille av dagpengegrunnlaget,
dvs. om lag 62,4 prosent av tidligere inntekt. Ytelsen kan gis for
inntil 104 uker ved tidligere inntekt på minst to ganger grunnbeløpet. Uføretrygd
skal sikre inntekt for personer under 67 år som har fått inntektsevnen
varig nedsatt på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Uføretrygd
gis med 66 prosent av beregningsgrunnlaget. Grunnlaget tilsvarer gjennomsnittlig
inntekt i de tre beste av de fem siste kalenderårene før uføretidspunktet.
Uføretrygd gis med en minste årlig ytelse, dvs. at ytelsen også
kan ytes til personer uten tidligere yrkesaktivitet. Det kan stilles spørsmål
om det er rimelig at en pleiepengeordning med 100 prosent kompensasjon
uten tidsbegrensning skal beregnes ut fra den aktuelle ukeinntekten
når kravet om ytelsen settes fram. Vil inntekt i en uke gi et riktig bilde
på inntekten som skal erstattes over lengre tid, når til sammenlikning
andre langvarige ytelser beregnes ut fra inntekt over mye lengre
tidsløp (arbeidsavklaringspenger ut fra gjennomsnittet av de tre
siste årene dersom det gir høyere grunnlag og uføretrygd ut fra
gjennomsnittlig inntekt i de tre beste av de fem siste årene)?
Flere av de nevnte
ytelsene har som det framgår også minsteytelser for de som ikke
har vært yrkesaktive eller har hatt lav tidligere inntekt. Pleiepenger
har ingen minsteytelse siden ytelsen er forbeholdt yrkesaktive. Dersom
man skal ha en pleiepengeytelse uten tidsbegrensning, kan det være
rimelig å reise spørsmål om også personer uten tidligere arbeidsinntekt
bør inkluderes i ordningen ved å fjerne kravet til forutgående arbeidstilknytning
og innføring av en minsteytelse.
Jeg viser til at
pleiepenger er omfattet av EØS-avtalen om trygd. Det innebærer at
hovedregelen i folketrygdloven § 9-4, jf. § 8-9, om opphold i Norge
i mange tilfeller må fravikes og at vilkåret om forutgående yrkesaktivitet
kan fylles gjennom opptjening i annet EØS-land. En EØS-borger som
arbeider i Norge (uten å ha flyttet hit), vil således ha rett til
pleiepenger utbetalt i sitt hjemland dersom barnet blir syk. Å fjerne
tidsbegrensningen og/eller innføre en minsteytelse vil kunne påvirke
omfanget av antall mottakere bosatt i andre EØS-land.
Jeg vil også bemerke
at det ikke er gitt at det beste for verken barnet eller foreldrene
er at foreldre står for all pleien eller pleie over veldig lang
tid. Som påpekt i Kaasa-utvalget (NOU 2011:17) har barn behov for
en barndom som ikke bare inkluderer foreldre og søsken. Foreldre
som pleier over lang tid risikerer også slitasje og utbrenthet.
Det kan medføre en fare for overgang til andre folketrygdytelser
og at de faller ut av arbeidslivet for godt. Det er også viktig
at det foreligger reell mulighet til å vende tilbake til arbeidslivet
etter endt pleiepengeperiode og da må lengden på perioden foreldre står
utenfor arbeidslivet ikke bli for lang. Siden pårørende som yter
omsorg over lengre tid er i en utsatt situasjon i forhold til karrieremuligheter
samt har behov for kunnskap og opplæring, foreslo Kaasa-utvalget
en lovfestet pårørendestøtte i kommunen med tiltak som skulle verdsette
og inkludere pårørende og kvalitetssikre tjenestene. Utvalget foreslo
tiltak som pårørendekontrakt, et samlet vedtak som beskriver tjenestene
rettet mot bruker og mot pårørende, koordinator for familie, opplæring
og veiledning til omsorgsstønadsmottakere og krav til kontroll,
oppfølging og evaluering mv. Våren 2017 vedtok Stortinget regjeringens
forslag til endringer helse- og omsorgstjeneloven om styrket pårørendestøtte
(Prop. 49 L (2016–2017)). Siktemålet for endringene var å samle
og tydeliggjøre kommunens plikt til pårørendestøtte. Kommunen skal
tilby nødvendig pårørendestøtte i form av avlastning, omsorgsstønad,
opplæring og veiledning. Kommunen får en tydeligere plikt til å
foreta en selvstendig vurdering av pårørendes behov og fatte vedtak
om tiltak. Samlet sett gir det en styrket rettsstilling for pårørende.
Jeg mener at en
tidsubegrenset stønad for å være hjemme og pleie barn har sine klare
utfordringer i et likestillings- og integreringsperspektiv. Kaasa-utvalget viste
til at det gjennomgående er kvinner som tar ut omsorgslønn (kommunal
pengeytelse uten tidsavgrensning). Bare 18 prosent menn tok ut omsorgslønn
(NOU 2011:17). Det er viktig at ordningen innrettes slik at den balanserer
familiens behov for å pleie sitt syke barn samtidig som en kan opprettholde
kontakten med arbeidsgiver.
Jeg vil også påpeke
at en tidsubegrenset pleiepengeordning vil ha konsekvenser for arbeidsgivere
siden det i dag gis rett til permisjon etter arbeidsmiljøloven for perioden
man mottar pleiepenger. Det vil sette arbeidsgivere i en vanskelig
situasjon dersom de skal måtte gi permisjon uten tidsbegrensning
ved tidsubegrenset pleiepengeperiode.
Jeg mener videre
at dersom man ønsker at pleiepengeperioden skal forlenges, må folketrygdens
ordning med forhøyet hjelpestønad vurderes opphevet. Hjelpestønad
i folketrygden skal kompensere for utgifter til privat pleie til
personer som på grunn av varig sykdom har behov for særskilt tilsyn
og pleie. Hjelpestønad er en kontantytelse og gis etter 4 satser.
Forhøyet hjelpestønad ytes til barn under 18 år (sats 2–4). Sats
1 tilsvarer 14 412 kr. per år, sats 2 28 824 kr. per år, sats 3
57 648 kr. per år og sats 4 86 472 kr. per år. Hjelpestønad ytes
til den pleietrengende og forutsetter ikke forutgående yrkesaktivitet
hos den som utfører pleien. Regjeringen valgte å ikke gjøre endringer
i hjelpestønadsordningen i Prop. 48 L (2016–2017), siden pleiepengeperioden
ble foreslått tidsbegrenset. Hvis man velger å oppheve tidsbegrensingen
eller forlenger perioden mer enn det som ligger i regelverket i
dag, bør ikke hjelpestønaden bestå slik den er nå siden pleiepenger
og hjelpestønad da i mye større grad vil overlappe hverandre både
i formål og tid. Det er imidlertid viktig å være klar over av hjelpestønaden
gis uavhengig av ev. tidligere inntekt og også kan gis foreldre
som er i (fullt) arbeid, men som har pleie- og omsorgsoppgaver knyttet
til barn utover det foreldre til friske barn har (kveldstid, natt
mv). Personer som trekker seg ut arbeidslivet for å pleie sine barn,
kan da komme bedre ut enn foreldre som kombinerer pleieoppgaver
med fortsatt arbeid (kombinert lønn og hjelpestønad), da sistnevnte
vil kunne miste hjelpestønaden.
Det er viktig framover
at vi sikrer et bærekraftig velferdssystem. Framtidens utfordringer
med lavere oljeinntekter, eldrebølge, digitalisering og automatisering av
arbeidsmarkedet gjør at vi må sørge for at flere står i jobb, at
flere står i jobb lenger og ikke minst at flere kommer tilbake til
jobb etter fravær. Inntektssikringsordningene i folketrygden skal
og må stimulere til arbeid. Folketrygdens system må derfor være
innrettet slik at midlertidige og kortvarige ytelser dekkes med
full kompensasjon, mens mer langvarige ytelser gis med lavere kompensasjon.
Videre er det et kommunalt ansvar å hjelpe familier med særlig tyngende
omsorgsforpliktelser, og folketrygdens ordninger skal ikke dekke
dette.
Etter mitt syn har
representantforslaget mer karakter av å være en statlig pleielønn.
Da mener jeg at man har grepet et langt stykke inn på kommunens
ansvarsområde. Hvis man ønsker å gi en stønad uten tidsavgrensning,
bør det vurderes om en slik ordning bør legges til kommunen i stedet
for på statlig nivå. Det bør da også vurderes om stønaden skal gis
etter egne satser, og ikke som inntektskompensasjon for å kunne
omfatte foreldre som ikke er yrkesaktive eller har forutgående svært
lav inntekt. Slike satser kan være nasjonale og regulert i lov eller
forskrift, og ordning som sådan kan være rettighetsbasert. Det vil
i større grad sikre forutsigbarhet og likebehandling. I en slik
ordning vil det være lettere å se helheten i det kommunale omsorgstjenestetilbudet,
og det vil være et forvatningsnivå som håndterer sakene. Det vil
være naturlig å innlemme pleiepengeordningen og hjelpestønadsordningen
i en slik stønadsordning. En eventuell slik ordning må imidlertid utredes
nærmere i samråd med Helse- og omsorgsdepartementet, da dette så
langt ikke har vært gjort.
Dersom det er ønskelig
å gi en form for offentlig stønad til foreldre som pleier syke barn
over lengre tid, bør det utredes nærmere om det skal være en satsbasert
stønad. En slik ordning bør også vurderes lagt til kommunene.
Unntak fra aldersgrensen for
mennesker med utviklingshemming
Representantene
foreslår et unntak fra aldersgrensen for mennesker med utviklingshemming.
Dette forslaget
er videre enn det tidligere unntaket fra aldersgrensen. Tidligere
folketrygdlov § 9-11 tredje ledd ga rett til pleiepenger uten hensyn
til aldersgrensen på 18 år til personer med omsorg for en psykisk utviklingshemmet
person som hadde en
livstruende eller annen svært alvorlig skade. Det var altså
et strengt sykdomskrav for rett til pleiepenger etter denne bestemmelsen.
I ny pleiepengeordning er sykdomskravet lempet på, nå kreves det
kun at barnet har en sykdom, skade eller lyte som krever kontinuerlig
tilsyn og pleie. Representantforslaget legger derfor opp til at
personer med omsorg for utviklingshemmede personer over 18 år skal
få rett til pleiepenger når den utviklingshemmede personene er syk
med behov for kontinuerlig tilsyn og pleie. Dette vil da inkludere
en noe større gruppe enn det gamle unntaket. I tillegg vil det omfatte
varig sykdomstilstander, som det tidligere unntaket ikke omfattet.
Jeg forutsetter videre at forslaget kun omfatter hjemmeboende personer
over 18 år, jf. vilkåret om "personer med omsorg for". Det innebærer
at foreldre til utviklingshemmede personer som bor i omsorgsbolig ikke
skal ha tilsvarende rett til pleiepenger.
Som det framgår
av Prop. 48 L (2016–2017) var regjeringens ambisjon at forslagene
til ny pleiepengeordning samlet sett skulle gi en bedre og forenklet
ordning ved å inkludere grupper av barn som tidligere ikke var omfattet
av ordningen, samt fjerne krevende skjønnsvilkår som kunne være
vanskelige å forstå for brukerne og som var svært krevende for Arbeids-
og velferdsetaten å saksbehandle. På den måten skulle forutberegnelighet
og likebehandling i sakshåndteringen sikres. Som en del av dette
forslo regjeringen at pleiepengeordningen skulle gis en utvidet,
generell og øvre aldersgrense. Det ville inkludere barn mellom 12
og 18 år i forbindelse med behandling i helseinstitusjon som etter
tidligere regler falt utenom ordningen, samt fjerne et krevende
skjønnsvilkår. Ved fylte 18 år får man selvstendige rettigheter
til inntektssikring i folketrygden. Et barn under 18 år vil ikke
ha rett til inntektssikring fra folketrygden. Foreldrene har forsørgelsesplikt
i henhold til barneloven. Da er det riktig at foreldre kan få dekket
inntektstap når de er midlertidig borte fra arbeidet for å pleie
barnet når det er sykt. Når barnet fyller 18 år vil det kunne få
egen livsoppholdsytelse fra staten som skal sikre at personen kan
dekke sine nødvendige behov. Blant annet kan uføretrygd ytes til
personer ved fylte 18 år som har inntektsevne varig nedsatt med minst
halvparten på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Videre er
hjelpestønad en kontantytelse i folketrygden (ikke inntektssikring)
som ytes til personer som på grunn av varig sykdom, skade eller
lyte har behov for særskilt tilsyn eller pleie, slik at disse kan
kjøpe seg/betale for privat pleie. Dette gjelder selv om personen
det ytes pleie til bor hjemme hos foreldrene etter fylte 18 år.
Jeg mener det fortsatt
var riktig å gi en, generell aldersgrensen på 18 år i pleiepengeordningen.
Etter fylte 18 år får man selvstendige rettigheter i folketrygden.
Jeg gjør oppmerksom på at dersom det gis mange unntaksregler mister
den nye pleiepengeordningen mye av forenklingseffekten.
Anmodningsvedtak om levekårskartlegging
Representantene
Lysbakken, Lerbrekk og Wilkinson foreslår også at Stortinget
ber regjeringen iverksette en levekårskartlegging av familier med
barn som har alvorlig sykdom eller funksjonsnedsettelser.
Jeg avventer tilbakemelding
fra Barne- og likestillingsdepartementet som har ansvar for dette
området.
Avslutning
Jeg vil understreke
at ny pleiepengeordning nå gir rett til pleiepenger til veldig mange
familier som tidligere ikke fikk, eller som var inn og ut av ordningen
i strenge unntakssituasjoner. Jeg mener det sikrer større grad av
økonomisk trygghet og forutsigbarhet for familier i vanskelige situasjoner
med syke og pleietrengende barn.
Jeg vil også påpeke
at pleiepengeordningen skal evalueres. Mitt departement har nylig
inngått en kontrakt med Oxford Research som skal undersøke hvordan
de nye reglene om pleiepenger virker, om de nye reglene
når formålet med endringene eller om de har medført utilsiktede
virkninger og nye utfordringer. Evalueringen skal følge ordningen
i perioden 2017 til 2022. Ev. større endringer i pleiepengeordningen
bør etter min vurdering avvente resultatet av dette arbeidet.