Søk

Innhold

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 13 S (2017–2018) fra Samferdselsdepartementet og Prop. 16 S (2017–2018) fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Kap. 1300 Programkategori 21.10 Administrasjon m.m.

Post 30 Miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen

Komiteen merker seg at behovet for kjøp av tjenester i forbindelse med arbeidet med å etablere et oljevern- og miljøvernsenter i Lofoten/Vesterålen har vist seg å bli mindre enn forventet, og at bevilgningen på kap. 1300, post 20 Miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen som følge av dette foreslås redusert med 10 mill. kroner.

Kap. 5577 Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

Post 74 Sektoravgifter i Kystverket

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 5577 post 74 foreslås økt med 3,9 mill. kroner. Dette har sammenheng med at Kystverket over kap. 1360 post 1 i forbindelse med lønnsoppgjøret for 2017 ble tildelt 3,9 mill. kroner for den delen av virksomheten som er avgiftsregulert.

Post 75 Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Komiteen merker seg videre at bevilgningen på kap. 5577 post 75 Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet økes med 1 096 mill. kroner, dette for å samsvare med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, som i forbindelse med lønnsoppgjøret for 2017 ble tildelt 1 095 mill. kroner over kap. 1380 post 1.

Kap. 1310 Flytransport

Post 70 Kjøp av innenlandske flyruter

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 1310 post 70 Kjøp av innenlandske flyruter reduseres med 75 mill. kroner som følge av at utgiftene til reforhandlinger av kontraktene med flyselskapene nå er vurdert å bli lavere enn først lagt til grunn.

Kap. 1314 Statens havarikommisjon for transport

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen merker seg at departementet foreslår at bevilgningen på kap. 1314 post 1 økes med 3,15 mill. kroner for å dekke ekstraordinære utgifter i forbindelse med undersøkingen av helikopterulykken nordøst for Kapp Heer ved Barentsburg på Svalbard 26. oktober 2017. Årsaken til dette er at utgiftene til å berge helikopteret opp fra dypt vann i arktisk strøk er høyere enn det som kan dekkes innenfor den resterende bevilgningen for 2017.

Programkategori 21.30 Vegformål

Kap. 1320 Statens vegvesen

Post 23 Drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøretilsyn m.m.

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 1320 post 23 Drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøretilsyn m.m. økes med til sammen 132,4 mill. kroner.

Flom og ekstra kostnader til vinterdrift

Komiteen merker seg at av den totale økningen på post 23 på 132,4 mill. kroner utgjør 15 mill. kroner i merkostnader som følge av at flommen i Agder-fylkene i høst førte til større skader på riksveiene i både Aust-Agder og Vest-Agder. Videre økes posten med 20 mill. kroner som følge av at det vinteren 2017 har blitt ekstra store kostnader for vinterdriften grunnet særlig mye snø i fjellet og en uvanlig lang vinter. I tillegg har også vann som følge av sen snøsmelting ført til skader på veinettet.

Overføring av oppgaver til Jernbanedirektoratet

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøretilsyn m.m. reduseres med 1,1 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av kap. 1352 Jernbanedirektoratet, post 1 Driftsutgifter. Årsaken til dette er overflytting av oppgaver som Statens vegvesen tidligere har hatt. Disse oppgavene gjelder blant annet reiseplanlegging og elektronisk billettering for all kollektivtrafikk.

Post 30 Riksveginvesteringer

Endret kostnadsramme for E6 Ekeberg- og Svartdalstunnelen

Komiteen merker seg at kostnadsrammen for E6 Ekeberg- og Svartdalstunnelen foreslås endret til 860 mill. kroner, mens styringsrammen endres til 780 mill. kroner. Dette prosjektet har hatt en vesentlig kostnadsøkning etter at det ble tatt opp til bevilgning, og komiteen merker seg at denne kostnadsøkningen i hovedsak skyldes at overslaget som ble gjort i 2016, i for liten grad tok hensyn til den betydelige generelle uvissheten knyttet til utbedring av gamle tunneler. Det er derimot ikke gjort endringer i prosjektet som isolert har økt kostnadene.

Komiteen merker seg her at det er inngått kontrakt for hele prosjektet, slik at uvissheten knyttet til prosjektet er lavere fordi markedsusikkerheten er fjernet. Erfaringer viser imidlertid at det fortsatt vil være usikkerhet knyttet til kostnadene ved slike tunneltiltak.

Kap. 4320 Statens vegvesen

Post 1 Salgsinntekter m.m.

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 4320 Statens vegvesen, post 1 Salgsinntekter m.m. foreslås økt med 21,6 mill. kroner. Dette må sammenholdes med den tilsvarende økningen av utgifter under kap. 1320 post 23 Drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøretilsyn. Årsaken til økningen er at prognoser viser at inntektene vil bli høyere enn budsjettert, blant annet som følge av salg av personlige bilskilt og innbetalinger fra deltakere i samarbeidsprosjekt.

Post 2 Diverse gebyr

Komiteen merker seg videre at bevilgningen på kap. 4320 post 2 Diverse gebyr økes med 76,9 mill. kroner. Også dette må sammenholdes med tilsvarende økning av utgiftene under post 23 Drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøreforhold. Årsaken til økningen er at volumet for tjenestene med gebyr blir høyere enn det som ble lagt til grunn i budsjettet for 2017.

Kap. 1323 Vegtilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 1323 post 1 foreslås redusert med 1,5 mill. kroner. Årsaken til dette er at tilsynet vil få lavere utgifter enn lagt til grunn, blant annet lavere lønnsutgifter på grunn av permisjoner, ledige stillinger og mindre bruk av konsulenttjenester.

Programkategori 21.40 Særskilte transporttiltak

Tilføying av stikkord på kap. 1330 post 75

Komiteen registrerer at det er to aktuelle prosjekter av 43 som er aktuelle for å være med i ordningen for bompengereduksjon, som likevel ikke har søkt. For å sikre at de som har fått tilsagn om midler over denne ordningen, men som mangler dokumentasjon, foreslår departementet at stikkordet «kan overføres» føyes til kap. 1330 post 75.

Komiteen støtter dette.

Programkategori 21.50 Jernbaneformål

Kap. 1352 Jernbanedirektoratet

Post 1 Driftsutgifter

Overføring av oppgaver fra Statens vegvesen

Komiteen merker seg at tilskuddet på kap. 1352 post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 1,1 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon av kap. 1320 Statens vegvesen, post 23. Det vises til at en enstemmig komité har godkjent denne overføring av arbeidsoppgaver fra Statens vegvesen til Jernbanedirektoratet fra og med 1. april 2017.

Post 71 Kjøp av infrastrukturtjenester – drift og vedlikehold

Økte pensjonsutgifter for Bane NOR SF

Komiteen merker seg at tilskuddet på kap. 1352 post 71 foreslås økt med 43,6 mill. kroner Komiteen viser her til at det i saldert budsjett for 2017 er satt av 255 mill. kroner til pensjonsutgifter for Jernbanedirektoratet. Imidlertid viser nye beregninger at samlet pensjonspremie for Bane NOR SF, eksklusive ROM eiendom og medlemsdelen som ikke regnes med, er på 261,7 mill. kroner i 2017. Videre viser komiteen til at Jernbanedirektoratet også skal dekke arbeidsgiveravgift på arbeidsgiverdelen av pensjonspremien, eksklusive ROM eiendom, som er beregnet til 36,9 mill. kroner. Det er ikke satt av noe til denne arbeidsgiveravgiften i budsjettet for 2017, og sammen med økningen i pensjonsutgiftene utgjør denne 43,6 mill. kroner.

Omdisponering til investeringer

Komiteen merker seg at tilskuddet på kap. 1352 post 71 foreslås redusert med 216 mill. kroner, mens tilskuddet på post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester økes tilsvarende. Komiteen viser til at flere investeringsprosjekt for fornying av jernbanen i 2016 hadde lavere fremdrift enn forutsatt, og som følge av dette ble det gjennom behandlingen av Prop. 31 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet, jf. Innst. 129 S (2016–2017), omdisponert 592 mill. kroner fra kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen til post 23 Drift og vedlikehold. Av dette skulle 475 mill. kroner dekke utgiftene til den økte fornyelsen. Videre viser komiteen til at utgiftene til investeringsprosjektene som ble forsinket i 2016, og som i 2017 budsjetteres på kap. 1352 post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer, skal betales i samsvar med fremdriften. Komiteen viser til at disse kostnadene for 2017 vil utgjøre 216 mill. kroner, derav tilsvarende endring mellom post 71 og post 73.

Post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer

Kostnadsramme for IC-prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad på Østfoldbanen

Komiteen merker seg at prosjektet foreslås startet opp i 2018 innenfor en foreslått styringsramme på 8 676 mill. kroner og en kostnadsramme på 9 502 mill. kroner.

Komiteen viser til at prosjektet omfatter vel 10 km dobbeltsporet jernbane, av dette ca. 5 km i tunnel og kulvert, dagsoner, ny stasjon i Moss, anlegg for vending av tog og arbeid for å legge til rette for å koble til nytt havnespor. Videre viser komiteen til at prosjektet går gjennom sentrum av Moss, og at utbyggingen er en vesentlig forutsetning for å øke tilbudet på Østfoldbanen sør for Ski. Følgelig er utbyggingen et premiss for å realisere potensialet for tilbudsforbedringer som det pågående Follobaneprosjektet gir.

Komiteen viser til at prosjektet har vært til ekstern kvalitetssikring i regi av Bane NOR SFs egen ordning med kvalitetssikring. Ekstern kvalitetssikrer tilrår en kostnadsramme på 9 956 mill. kroner med en styringsramme på 9 130 mill. kroner. Videre viser komiteen til at Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF har gjennomgått prosjektet for å identifisere ytterligere innsparinger, noe som til sammen har redusert kostnads- og styringsrammen med 454 mill. kroner. Komiteen merker seg at reguleringsplanen i Moss ble endelig fastsatt i 2017, og hovedarbeidet starter etter planen tidlig i 2019, med sikte på at nye spor kan tas i bruk i desember 2024.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at partiet gjennom alle år primært har ønsket et annet trasévalg for jernbanen gjennom Østfold, også for traseen Sandbukta–Moss–Såstad. Disse medlemmer registrerer at det er og har vært et annet flertall for dette trasévalget over lang tid, og forholder seg derfor til flertallets trasévalg.

Kostnadsramme for IC-prosjektet Venjar–Eidsvoll–Langset på Dovrebanen

Komiteen merker seg at prosjektet foreslås startet opp i 2018 innenfor en foreslått styringsramme på 5 467 mill. kroner og en kostnadsramme på 6 570 mill. kroner. Prosjektet omfatter bygging av dobbeltspor gjennom å etablere et nytt enkeltspor langs det eksisterende enkeltsporet på Gardermobanen mellom Vinjar og Eidsvoll, gjøre jernbanetekniske tilpasninger på Eidsvoll stasjon og etablere nytt dobbeltspor på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Langset. Samlet strekningslinje for prosjektet er ca. 13 km, og dimensjonerende fart er 200 km/t. Komiteen viser til at også dette prosjektet har vært til ekstern kvalitetssikring i regi av Bane NOR SFs egen ordning med kvalitetssikring, der ekstern kvalitetssikrer tilrår en kostnadsramme på 6 720 mill. kroner med en styringsramme på 5 610 mill. kroner. Jernbanedirektoratet og Bane NOR SF har i etterkant gjennomgått prosjektet for å identifisere ytterligere innsparinger, noe som har resultert i en total reduksjon av styringsrammen med 143 mill. kroner og av kostnadsrammen med 130 mill. kroner. Komiteen merker seg at anleggsarbeidene for hovedarbeidet etter planen starter opp ved årsskiftet 2018/2019. Videre merker komiteen seg at departementet legger til grunn at strekningen kan tas i bruk i desember 2023, og at alt arbeid er ventet avsluttet i 2024.

Post 76 Merverdiavgift på kjøp av infrastruktur

Komiteen merker seg at det foreslås at tilskuddet på denne posten for 2017 utgår. Komiteen viser til at årsaken til dette er at det etter vurdering fra Sentralskattekontoret for storbedrifter er avklart at Jernbanedirektoratets kjøp av infrastrukturtjenester fra Bane NOR SF ikke er merverdiavgiftspliktig omsetning.

Kap. 4352 Jernbanedirektoratet

Post 1 Innbetalinger til Norsk jernbaneskole og Norsk jernbanemuseum

Komiteen merker seg at tilskuddet på kap. 4352 post 1 Innbetalinger til Norsk jernbaneskole og Norsk jernbanemuseum foreslås økt med 64,8 mill. kroner. Komiteen viser her til at Bane NOR SF fra og med 2017 skal betale Jernbanedirektoratet for kurs som blir holdt ved Norsk jernbaneskole, noe som før gjennomføringen av jernbanereformen var interne aktiviteter i Jernbaneverket. Mens det i saldert budsjett 2017 var bevilget 31 mill. kroner, viser siste prognose at inntektene vil bli 95,8 mill. kroner. Komiteen viser til at disse inntektene har en tilsvarende kostnadsside, derav den foreslåtte økningen under kap. 4352 post 1.

Kap. 1356 Bane NOR SF

Post 86 Driftskreditt

Komiteen merker seg at det foreslås bevilget 500 mill. kroner til en driftskredittordning for Bane NOR SF på kap. 1356 post 86. Komiteen viser til at Jernbanereformen legger opp til at Bane NOR SF skal kunne drive effektivt innenfor de rammene som er satt av Stortinget, og i Meld. St. 27 (2017–2018) På rett spor vises det til behovet for en driftskredittordning for raskt og fleksibel tilgang på ekstra likviditet ved ekstraordinære situasjoner. Videre viser komiteen til at Bane NOR SF også har en omfattende virksomhet der tidsforskyvninger av inn- og utbetalinger kan gi variasjoner i likviditet. Derimot blir tilgjengelig likviditet lavere enn det som er lagt til grunn, som følge av at statens kjøp av infrastrukturtjenester fra Bane NOR SF likevel ikke er merverdiavgiftspliktige, se omtale under post 76. Komiteen viser til at en ordning med driftskreditt vil legge til rette for at foretaket vil få bedre forutsetninger for å drive den samlede virksomheten sin uten at likviditeten hindrer rasjonelle eller akutte tiltak.

Andre saker

Oppgjør av Jernbaneverkets mellomværende med statskassen

Komiteen merker seg at Jernbaneverkets mellomværende med statskassen er gjort opp i 2017 ved å holde tilbake 997,8 mill. kroner av tilskuddet i 2017 til Bane NOR SF. Komiteen viser til at fra 1. januar 2017 ble Jernbaneverkets virksomhet overført til Bane NOR SF og Jernbanedirektoratet, og i den forbindelse måtte Jernbaneverkets mellomværende med statskassen gjøres opp, blant annet betalt merverdiavgift for varer og tjenester for siste termin i 2016 som ved årsskiftet enda ikke var refundert fra myndighetene. Komiteen viser videre til at refusjonen på 997,8 mill. kroner i 2017 ble utbetalt til Bane NOR SF, og for å gjøre opp Jernbaneverkets mellomværende er altså tilsvarende sum av tilskuddet i 2017 til Bane NOR SF holdt tilbake.

Post- og telekommunikasjoner

Kap. 1370 Posttjenester

Post 70 Kjøp av post- og banktjenester

Komiteen merker seg at det foreslås bevilget 180 mill. kroner til Posten Norge AS (Posten) for plikten til å opprettholde to brevstrømmer i 2017. Komiteen viser til at opprinnelig tilskudd i 2017 på 177 mill. kroner til Posten har bidratt til postomdeling fem dager i uken i hele landet, gratis fremsending av blindeskriftsendinger og grunnleggende banktjenester i landpostnettet. Videre viser komiteen til at Posten er pålagt å opprettholde to brevstrømmer frem til 1. januar 2018, og nye beregninger viser at denne plikten medfører økte merkostnader estimert til 180 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at det både for 2017 og 2018 er stor forskjell mellom Samferdselsdepartementets forslag til betaling for ulønnsomme posttjenester og det Posten Norge fremsetter som beregning. En av forutsetningene da ny postlov ble vedtatt, var at staten skulle betale for ulønnsomme posttjenester, slik at en sikrer et likeverdig posttilbud i hele landet. Disse medlemmer ber derfor om at Samferdselsdepartementet må komme til enighet med Posten Norge om hva som er de reelle merkostnadene.

Disse medlemmer viser for øvrig til sine respektive partiers merknader i budsjettinnstillingen for 2018 (Innst. 13 S (2017–2018)).

Kap. 4370 Posttjenester

Post 70 Tilbakebetaling post- og banktjenester

Komiteen merker seg at det foreslås bevilget 77,3 mill. kroner på kap. 4370 post 70 Tilbakebetaling post- og banktjenester. Komiteen viser til at etterregning i tråd med etterregningsmodellen, som over tid vil sikre at det ikke bevilges mer enn det faktiske behovet, viser et faktisk behov i 2016 for de tjenestene det ble bevilget midler til, på 327 mill. kroner, noe som er 76 mill. kroner mindre enn det som ble bevilget i 2016. Videre viser komiteen til at departementet legger opp til at Posten Norge AS betaler rente på det beløpet som selskapet skal betale tilbake, der beregnet rente utgjør 1,3 mill. kroner. Komiteen viser til at dette til sammen utgjør den foreslått økte bevilgningen på 77,3 mill. kroner.

Kap. 1380 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen merker seg at bevilgningen på kap. 1380 post 1 foreslås økt med 1 mill. kroner til å evaluere den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging. Se omtale under post 71. Komiteen viser til at midlene ikke inngår i selvfinansieringsordningen for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Post 70 Tilskudd til telesikkerhet og -beredskap

Komiteen merker seg at tilskuddet på kap. 1380 post 70 foreslås økt med 5,4 mill. kroner til kompensasjon for merverdiavgift. Komiteen viser til at Sentralskattekontoret for storbedrifter har fattet vedtak om at kompensasjon til Telenor for pålagte tiltak etter ekomloven § 2-10 annet ledd er å anse som merverdiavgiftspliktig omsetning. Komiteen viser videre til at tilskuddet på posten i forbindelse med behandlingen av Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2017 ble økt med 76,5 mill. kroner for å kompensere for merverdiavgift. Videre viser komiteen til at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet også har utbetalt ytterligere krav på til sammen 5,4 mill. kroner til Telenor, som har dekket merverdiavgift på tilskudd for 2.–4. termin 2016. Rentenotaen kommer videre av at tidligere krav ble betalt for sent, og utgjør 1,3 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til bredbåndsutbygging

Komiteen merker seg at EFTAs overvåkningsorgan (ESA) har pålagt Norge å evaluere den statlige tilskuddsordningen for bredbåndsutbygging, og utgiftene til evalueringen foreslås dekket ved å redusere tilskuddet på kap. 1380 post 71 med 1 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 1380 post 1. Komiteen viser til at dette samsvarer med Nasjonal sikkerhetsmyndighets utgifter til å evaluere, og bemerker at sluttrapporten etter evalueringen er sendt ESA.

Kap. 542 Internasjonalt IKT-samarbeid og utviklingsprogram

Post 70 Tilskudd til internasjonale program, «kan overføres»

Komiteen merker seg at bevilgningen på post 70 foreslås redusert med 12,6 mill. kroner til 16,7 mill. kroner. Komiteen viser til at bevilgningen på posten dekker EU-programmer som Norge tar del i etter EØS-avtalen, og som er knyttet til utviklingen av informasjonssamfunnet og elektronisk forvaltning. Videre viser komiteen til at Utenriksdepartementet hvert år mottar innbetalingskrav fra EU hvor de samlede kontingentforpliktelsene fremgår, mens Kommunal- og moderniseringsdepartementet senere mottar faktura fra Utenriksdepartementet hvor utgiftene til det enkelte program og etterslep fra tidligere avsluttede programmer er spesifisert. Komiteen viser til at utbetalingstakt og valutakurs innebærer at bevilgningsbehovet i det enkelte år vil variere, noe som er årsaken til den foreslåtte reduksjonen på posten.