Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Energi- og miljøkomiteens utkast til foreløpig innstilling 15. mars vedrørende Prop. 4 S (2017–2018) er ifølge Stortingets vedtak forelagt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse før endelig innstilling avgis. Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler 20. mars 2018:

«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling datert 15. mars 2018 til Prop. 4 S (2017–2018), Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 93/2017 av 5. mai 2017 om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som inngår i den tredje energimarkedspakken.

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer viser til sine respektive partiers merknader i energi- og miljøkomiteens utkast til innstilling til Prop. 4 S (2017–2018).

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til sine respektive merknader i energi- og miljøkomiteens innstilling. Samtidig vil disse medlemmer understreke at det er i Norges sikkerhetspolitiske interesse å bidra til europeisk energisikkerhet. EUs tredje energimarkedspakke er et viktig virkemiddel for å realisere europeisk energisikkerhet, og det er derfor i Norges interesse å tilslutte seg den. Energibyrået ACER er videre et avgjørende verktøy for å sikre et grønt skifte i hele Europa, og disse medlemmer støtter derfor Norges tilslutning til energibyrået.

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sine merknader i energi- og miljøkomiteen si innstilling til Prop. 4 S (2017–2018) og sluttar seg til desse. Denne medlemen vil understreke at tilslutning til ACER inneber suverenitetsoverføring i Grunnlova si tyding. Fleirtalet vel likevel å gå utanom Grunnlova § 115 som set krav om tre fjerdedels fleirtal ved myndigheitsoverføring med den grunngjeving at dette er sett på som ‘lite inngripande’. Denne medlemen synes fleirtalet viser liten respekt for dei formelle reglane som er nedfelt i Grunnlova gjennom bruk av kreative rettslege vurderingar og formalistiske argument. Dette er eigna til å svekke tilliten til Stortinget som vårt viktigaste folkevalde organ.

Denne medlemen viser til at teorien om lite inngripande suverenitetsoverføring ikkje har noko haldepunkt i Grunnlova si ordlyd og at det klare utgangspunkt er at alle saker om suverenitetsoverføring må fylgje prosedyre og krav i § 115. Denne medlemen vil vise til Innst. 263 S (2015–2016), der en samla kontroll- og konstitusjonskomité ‘viser til at etter dagens ordning kan suverenitetsoverføring skje ved én av to måter’. Dei to måtane som komiteen viser til, er enten å bruke prosedyren i § 115 eller å gå veien om grunnlovsendring etter prosedyrane i § 121.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti sine merknader i energi- og miljøkomiteens innstilling til Prop. 4 S (2017–2018) og slutter seg til disse.

Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti mener suverenitetsavståelse av denne typen må behandles gjennom anvendelse av § 115 i Grunnloven. Dette medlem viser videre til LO som foreslår å utsette saken: «’Med det vi vet nå kan ikke LO anbefale at Norge implementerer tredje energimarkedspakke. LO mener at saken må utsettes til innholdet i den fjerde energipakken er kjent og en grundig konsekvensanalyse er foretatt.’»