1.1 Bareboatregistrering
Departementet foreslår
at skip registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk
internasjonalt skipsregister (NIS) tillates å bareboatregistrere
i utenlandske skipsregistre (bareboatutflagging), og at utenlandskregistrerte
skip tillates å bareboatregistrere i NOR og NIS (bareboatinnflagging).
Bareboatregistrering
innebærer at et skip som er registrert i én stat (primærstaten),
på grunnlag av kontraktsformen bareboatcerteparti samtidig registreres midlertidig
i en annen stat (bareboatstaten). Skipet får sistnevnte stats nasjonalitet
og gis rett til å seile under denne statens flagg i en begrenset
periode. Samtidig mister skipet retten til å seile under primærstatens
flagg. Når et skip bareboatregistreres, fordeles skipsregistreringens
offentligrettslige og privatrettslige funksjoner mellom de to statene.
Dette innebærer blant annet at flaggstatsjurisdiksjonen overføres
til bareboatstaten, mens eierskap og rettsstiftelser forblir registrert
i primærstaten i hele perioden skipet er bareboatregistrert.
Bareboatregistrering
er ikke tillatt etter norsk rett, og en adgang til bareboatregistrering
krever derfor lovendring.
Et av formålene med
å åpne for bareboatregistrering er å legge til rette for at norske
rederier gis tilgang til viktige markeder, og samtidig hindre alminnelig,
permanent utflagging fra norske skipsregistre.
Rederinæringen har
lenge uttrykt at det er et sterkt behov for at Norge åpner for bareboatregistrering.
I dag flagges skip ut av norske skipsregistre fordi norsk rett ikke
tillater bareboatutflagging fra NOR og NIS. En av hovedårsakene
til at norske rederier bareboatregistrerer skip, er behovet for
nasjonalt flagg for å få tilgang til viktige markeder. Enkelte stater
der norske rederier har store interesser, krever nasjonalt flagg
for å tillate skip å seile i innenriks fart eller operere på statens
kontinentalsokkel (kabotasje). En annen årsak til at skip bareboatregistreres
er at bareboatbefrakter har flaggpreferanser, eller fordi det er
bestemte fordeler ved å seile under et bestemt flagg (økonomiske
eller konkurransemessige fordeler). Bareboatregistering er også
aktuelt for norske rederier som må se etter nye markeder på grunn
av den krevende markedssituasjonen de befinner seg i, spesielt norske
offshorefartøy.
Det legges til grunn
at adgang til bareboatutflagging øker sannsynligheten for at skipene
hentes «hjem» under norsk flagg når skipene går av kontrakt og det
ikke er nødvendig eller ønskelig å seile under bareboatstatens flagg.
Det antas at dette vil ha positive konsekvenser for norske sjøfolk.
I forslaget er det
også lagt vekt på at den norske rederinæringen vil gis den fleksibilitet
som eksisterer i andre skipsregistre, og som etterspørres i markedet.
Også interessene til bank- og finansinstitusjoner ivaretas ved at
norsk lovgivning kommer til anvendelse på deres registrerte rettsstiftelser.
Muligheten for bareboatregistrering
har allerede lenge vært tilbudt i flertallet av de store flaggstatene. Hvis
Norge også i fremtiden skal være en stor sjøfartsnasjon, er det
viktig at Norge opprettholder og utvikler en sterk maritim kompetanse
og flåte. Dette forutsetter at de norske skipsregistrene anses attraktive
blant aktørene i den maritime næringen. Adgangen til bareboatregistrering
vil gi den fleksibilitet som eksisterer i andre skipsregistre, og
bidra til å styrke skipsregistrenes internasjonale konkurranseevne
og attraktivitet.
I forslaget legger
departementet vekt på at virkningene av å åpne for bareboatregistrering
i stor grad vil avhenge av vilkårene for bareboatregistrering. Den
internasjonale konkurransen mellom ulike lands skipsregistre fører
til at registrene oppstiller gunstige vilkår for å tiltrekke seg
tonnasje. For å hindre at skip flagger permanent ut til andre registre,
og for å sikre at bareboatordningen blir benyttet og får den tilsiktede
virkning, er det derfor viktig at skipsfartsnæringen gis fleksible
og konkurransedyktige vilkår sammenliknet med andre registre. For
å oppnå dette har departementet blant annet sett hen til internasjonale
retningslinjer og andre staters regelverk om bareboatregistrering.
I tilknytning til dette foreslår departementet at det ikke fastsettes
begrensninger for hvilke land et skip kan bareboatutflagges til.
Dette er det nærmere redegjort for under pkt. 2.5.4 i proposisjonen.
Høringsinstansenes
syn er omtalt i pkt. 2 i proposisjonen.