2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Prop. 32 L (2019–2020), der det foreslås å innføre adgang til bareboatregistrering for skip i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) og Norsk ordinært skipsregister (NOR) og å hjemle adgang til å ilegge gebyr ved overtredelse av fartsområdebegrensingene i medhold av NIS-loven § 4. De to endringsforslagene er to separate forslag.

Komiteen viser til at formålet med å tillate bareboatregistrering er å styrke norskregistrerte fartøyers konkurranseevne i de fartsområder der stater krever en bestemt flaggstat for å kunne føre frakt eller operere. I tillegg er formålet å styrke de norske registrenes attraktivitet. Det forventes at de foreslåtte endringene vil øke sannsynligheten for at norskregistrerte skip returnerer til norsk flagg etter endt oppdrag i et fartsområde med spesielle flaggkrav.

Komiteen viser til at formålet med å innføre overtredelsesgebyr er å stimulere til å overholde fartsområdebegrensningene for skip i NIS. Komiteen vil understreke at disse fartsområdebegrensningene er satt for å skjerme norsk innenriksfart, og at det derfor er viktig med en effektiv sanksjonering med preventiv effekt.

Komiteen viser for øvrig til proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser også til at fartøy registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS-registeret) har klare begrensninger på å operere mellom norske havner. Fartsområdebegrensningene er gitt for at NIS-fartøy ikke skal konkurrere med NOR-fartøy, som har norske vilkår og i all hovedsak norsk mannskap. Disse medlemmer understreker at fartsområdebegrensningene derfor er gitt ut fra et formål om å sikre et fungerende norsk arbeidsmarked i norske farvann.

Disse medlemmer understreker at det er viktig med aktiv og utøvende kontroll med fartsområdebegrensningene i NIS.

Disse medlemmer er kjent med at Norsk Sjømannsforbund i april 2017 ba Sjøfartsdirektoratet om en redegjørelse om hvordan det føres tilsyn med fartsområdebegrensninger for både lasteskip og cruiseskip i NIS. Disse medlemmer vil understreke at dersom det ikke føres aktiv kontroll med regelverket, eller ikke reageres på eventuelle brudd på regelverket, undergraves tilliten til både reglene og tilsynet selv. Dette er i så fall uakseptabelt. Disse medlemmer har merket seg at det i departementets høringsbrev i denne aktuelle saken ikke er gitt noen omtale av hvordan tilsynet utføres i dag. Etter disse medlemmers oppfatning bygger et eventuelt overtredelsesgebyr på en forutsetning om at det føres tilsyn som avdekker eventuelle regelbrudd. Disse medlemmer etterlyser en nærmere redegjørelse fra regjeringen om hvordan myndighetenes kontrollregime foregår i praksis, og ser det som viktig at det sikres aktiv kontroll som kan gi tilfredsstillende resultater.

Disse medlemmer mener målet med å innføre overtredelsgebyr må være at rederiene bestreber seg på å følge loven og forsikrer seg om at aktiviteten ligger trygt innenfor regelverkets rammer. Disse medlemmer understreker at dersom det skal ha noen hensikt å innføre overtredelsesgebyr, må gebyret være merkbart og av en slik størrelsesorden at det forebygger lovbrudd.