4. Ny bestemmelse om at det skal tas særlig hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske virksomhet

4.1 Hensynet til åpenhet

Åpenhet og sikkerhet kan etter omstendighetene være verdier som kan stå i motstrid, og som må balanseres mot hverandre.

Det følger av Grunnloven § 84 at Stortinget skal holdes for åpne dører med mindre noe annet fastsettes ved stemmeflertall. Det følger videre av Stortingets forretningsorden § 78 at adgangen til tilhørerplassene må være så fri som mulig innenfor de ordensreglene som gjelder for bygningen.

Presidentskapet har vurdert om det uttrykkelig bør fremgå at det ved anvendelse av sikkerhetsloven skal legges særskilt vekt på krav til åpenhet. Det vises i denne forbindelse til at hensynet til åpenhet er løftet særlig frem i lignende regelverk for den svenske riksdagen.

1. april 2019 trådte en ny lov om «Säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter» i kraft. Bakgrunnen for loven var at Riksdagen i mai 2018 vedtok en ny sikkerhetslov som gjorde det nødvendig å revidere de eksisterende reglene om sikkerhetslovens anvendelse for Riksdagen. I loven § 4 andre ledd heter det:

«Vid utformingen av säkerhetsskyddet i riksdagen og Riksdagsförvaltningen ska öppenhet gentemot allmänheten og företredäre for massmedierna särskilt beaktas.»

Og videre i § 8 første ledd:

«Den fysiska säkerheten ska utformas så att enskildas rätt att röra sig fritt inte inskränks mer än nödvändigt.»

Presidentskapet mener at det også i det norske regelverket er ønskelig å løfte frem hensynet til åpenhet slik at det sikres at hensynet til åpenhet særlig vektlegges i det forebyggende sikkerhetsarbeidet. Presidentskapet foreslår derfor at det i bestemmelser om sikkerhetslovens anvendelse for Stortingets administrasjon § 1 tas inn et nytt annet ledd med følgende ordlyd:

«Ved håndtering av risiko og fastsettelse av et forsvarlig sikkerhetsnivå skal det tas særskilt hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske virksomhet, slik at allmennhetens og medienes tilganger ikke innskrenkes mer enn nødvendig.»

Presidentskapet understreker at selv om hensynet til åpenhet her løftes frem som et viktig hensyn, innebærer dette ikke at åpenhet alltid vil være avgjørende. Bestemmelsen vil imidlertid sikre at nødvendigheten av å innskrenke åpenhet og tilganger inngår i vurderingsgrunnlaget for den beslutningen som skal treffes. I enkelte situasjoner vil en for eksempel kunne stå overfor et valg mellom ulike innretninger av sikringstiltak eller overfor en beslutning om hvorvidt en gitt risiko kan aksepteres. I slike situasjoner vil en bestemmelse om at det skal tas særskilt hensyn til åpenhet om Stortingets parlamentariske virksomhet kunne gi sentral veiledning i vurderingen.

Presidentskapet vil for øvrig vise til at den foreslåtte bestemmelsen ikke har betydning for hvorvidt det skal utvises åpenhet om eller gis innsyn i gradert informasjon som behandles i Stortingets parlamentariske virksomhet. Dette reguleres i Stortingets forretningsorden. Reglene i Stortingets forretningsorden om behandling av gradert informasjon ble gjennomgått våren 2019, jf. Innst. 426 (2018–2019).