Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Stortinget,
i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:170 S (2017–2018) om
balansert makt i verdikjeden for mat og dagligvarer, ba regjeringen
om å «fremme forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn som
innehar selvstendig beslutningskompetanse, men tilsynsalternativer
kan utredes». Bakgrunnen for forslaget er at det over flere år har
vært utfordringer knyttet til en sterk maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen.
Utredninger har også vist at det over tid har utviklet seg ulike
former for uheldig forretningspraksis i dagligvarebransjen. Komiteen viser
til at lovforslaget var forutsatt å skulle bygge på anbefalingene
i NOU 2013:6 God handelsskikk i dagligvarekjeden, og er tilfreds
med at dette er ivaretatt gjennom det lovforslaget som er fremlagt.
Komiteen har merket seg at
regjeringen i proposisjonen mener lovforslaget legger til rette
for effektive forhandlinger og kontrakter mellom dagligvareleverandører
og -kjeder, noe som skal bidra til mer samfunnsøkonomisk effektive
løsninger. Deretter kan overskuddet videreføres til forbrukerne
gjennom konkurranse mellom dagligvarekjedene. Komiteen har videre merket
seg at regjeringen mener både næringsdrivende og forbrukere vil
kunne ha fordeler av at loven innføres.
Komiteen har merket seg at
regjeringens høringsrunde viste at nesten alle høringsinstansene
var positive til at det skulle innføres en lov om god handelsskikk
i dagligvarekjeden. Også i den åpne høringen i komiteen ble det
uttrykt bred støtte til at det nå er fremmet et slikt lovforslag
for Stortinget.
Komiteen viser til at det over
flere år har pågått omfattende diskusjoner om behovet for å regulere
dagligvarekjeden bedre enn hva som i dag gjøres gjennom de ulike
eksisterende lover som omfatter aktørene i dagligvarekjeden. Komiteen mener
det som har fremkommet både gjennom NOU 2013:6 God handelsskikk i
dagligvarekjeden og NOU 2011:4 Mat, makt og avmakt – om styrkeforholdene
i verdikjeden for mat, tydelig viser en handelspraksis som krever
ytterligere regulering for å bidra til bedre, mer effektiv, rettferdig
bruk av samfunnets ressurser samtidig som forbrukerinteressene om
pris, kvalitet, utvalg og tilgjengelighet ivaretas på en god måte.
Komiteen mener lovforslaget
ikke løser alle problemstillinger som har vært diskutert i tilknytning
til dagligvarekjeden, men at forslaget kan bidra til mer åpenhet
i dagligvarebransjen og dermed være et viktig første skritt for
å sikre mer konkurranse.
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet at den i løpet av våren 2020 vil legge frem en stortingsmelding
målrettet mot konkurransen i dagligvaremarkedet. Komiteen forventer at det i
meldingen vil komme konkrete tiltak for å sikre en mer balansert
makt, og et større mangfold av aktører, i verdikjeden for mat og dagligvarer.
Komiteen er bekymret over manglende
konkurranse i distribusjonsleddet. Både NOU 2013:16 og Oslo Economics’
rapport 2017-46 pekte på at tilgang til distribusjon på like vilkår
har en stor betydning for konkurransesituasjonen. Komiteen peker på at det for
mange er begrensede muligheter for å velge mellom ulike distribusjonsløsninger
utenom kjedens egne løsninger. Komiteen peker på at det er
i forbrukernes interesse at de løsningene som avtales for distribusjon,
er effektive. Komiteen mener
dette forutsetter konkurranse i distribusjonsleddet.
Komiteen viser til Innst. 292
S (2017–2018), der et samlet storting ba regjeringen gjennomføre
en utredning og legge frem en egen sak der man gjennomgår og vurderer
forhold knyttet til distribusjon og hvordan disse spiller inn på
konkurransesituasjonen. Komiteen imøteser
den kommende stortingsmeldingen om konkurransesituasjonen og mener
det der bør gjøres en nærmere vurdering av distribusjonens innvirkning
på konkurransen i dagligvarekjeden.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet slutter seg til beskrivelsen i Prop.
33 L (2019–2020) av den vertikale integrasjonen i dagligvarebransjen
og peker på at den tilnærmede monopolsituasjonen som har oppstått,
er svært uheldig for forbrukere og for konkurrenter til etablerte
produsenter. Disse medlemmer understreker
imidlertid at problemet ikke løses gjennom å innføre en lov om god
handelsskikk, men at en dypere dereguleringsreform må gjennomføres. Disse medlemmer vil
derfor primært arbeide for å oppheve de politiske reguleringene
som hemmer konkurransen og hindrer forbrukermakten. Det dysfunksjonelle
systemet som har oppstått i dagligvarebransjen, har bakgrunn i disse
reguleringene. Disse
medlemmer mener derfor at dagens produksjonskvoter og konsesjonsbegrensninger
i norsk landbruk bør liberaliseres og på sikt avvikles. Disse medlemmer mener
at samvirkenes særordninger og markedskontroll bør avvikles. Videre
mener disse medlemmer at
norske tollsatser på matvarer bør senkes, fordi høye tollsatser
fører til mindre konkurranse som igjen resulterer i dyrere matvarer
for forbrukerne. Disse
medlemmer mener vi har kommet i den situasjonen at vi nå regulerer
reguleringene.
Disse medlemmer vil likevel
støtte Prop. 33 L (2019–2020) subsidiært og ber regjeringen sikre
at den ikke innfører mer byråkrati og administrativt merarbeid for
næringsdrivende enn det som er strengt tatt nødvendig. Disse medlemmer ser
for øvrig frem til den varslede stortingsmeldingen om konkurransesituasjonen
i dagligvarekjeden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener forslaget til lov om god
handelsskikk i dagligvarekjeden er et fornuftig skritt på veien
mot mindre maktkonsentrasjon og bedre forretningspraksis i dagligvarekjeden. Dette medlem mener
imidlertid at loven ikke går til roten av problemene i dagligvarebransjen. Dette medlem viser
til at den oligopolistiske markedsstrukturen i dagligvarebransjen generelt
fører til høyere priser på dagligvarene enn det som er samfunnsøkonomisk
optimalt, og at forbrukerne derfor vil betale mer enn nødvendig
for varene så lenge inngangsbarrierene for andre aktører ikke reduseres. Dette medlem viser
til NOU 2011:4 Mat, makt og avmakt – om styrkeforholdene i verdikjeden
for mat, som påpekte at dagligvarekjedene bruker sine maktposisjoner
som innkjøpere til å presse marginene og overføre risiko til leverandørene
og skaper et avhengighetsforhold for leverandørene, i tillegg til
at de kamuflerer hvor deres egne marginer oppstår ved hjelp av kryssprising,
samt driver med strategisk prising og tilbud av egne merkevarer.
Dette medlem mener derfor det
bør innføres eierskapsbegrensninger i dagligvarebransjen, slik Matkjedeutvalget
foreslo i 2011.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en egen lov om eierskapsbegrensninger innenfor
dagligvarehandelen. Utredningen bør vurdere et øvre tak på erverv
og ervervslignende avtaler for aktører med betydelig eierstilling.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsinnspill
fra Norges Bondelag, hvor det påpekes at
«[p]rimærprodusentene
er presset i verdikjeden for mat, der flere offentlige utvalg har
pekt på utfordringer med høy konsentrasjon, økt innslag av vertikal
integrasjon og uklare kontrakter og risikofordeling. Dette er ikke
et særnorsk fenomen, og verdens bondeorganisasjon (WFO) er bekymra
for en stadig mer konsentrert verdikjede der bonden blir pressa
på pris og stadig mindre uavhengig.»
Disse medlemmer peker videre
på at det er av avgjørende betydning å sørge for tilgang til produkter fra
småskalaprodusenter i det norske dagligvaremarkedet. Politikken
for dagligvarebransjen må også sees i sammenheng med våre jordbrukspolitiske
mål om matsikkerhet, bærekraftig matproduksjon og distriktsutvikling.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan man kan øke tilgangen til produkter
fra småskalaprodusenter i det norske dagligvaremarkedet, og komme
tilbake til Stortinget med en sak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til behovet
for gode merkeordninger for å sørge for god informasjon til forbrukerne,
slik at de kan gjøre informerte valg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at informasjon om varers produksjonssted også er relevant informasjon
for forbrukeren, som Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund
(NNN) påpeker i sitt høringssvar, og manglende merking gjelder særlig
butikkenes egne merkevarer (EMV).
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til at butikkenes egne merkevarer (EMV)
merkes med produksjonssted.»
Komiteen viser
til de respektive merknader under de ulike lovparagrafene.