Nærings- og fiskeridepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden.
Bakgrunnen for forslaget er Stortingets anmodningsvedtak 28. mai
2018, i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:170 S (2017–2018)
om balansert makt i verdikjeden for mat og dagligvarer. Stortinget
ba regjeringen «fremme forslag til lov om god handelsskikk med tilsyn
som innehar selvstendig beslutningskompetanse, men tilsynsalternativer
kan utredes».
Lovforslaget bygger
på anbefalingene i NOU 2013:6 God handelsskikk i dagligvarekjeden
av 30. april 2013. Utredningen ble sendt på høring i 2013, og høringsuttalelsene
til denne ble vurdert i departementets høringsnotat våren 2019.
Dagligvareutvalget ble nedsatt på bakgrunn av funnene og anbefalingene
fra det såkalte Matkjedeutvalget i NOU 2011:4 Mat, makt og avmakt –
om styrkeforholdene i verdikjeden for mat.
Lovforslaget legger
til rette for effektive forhandlinger og kontrakter mellom dagligvareleverandører og
-kjeder for å bidra til mer samfunnsøkonomisk effektive løsninger.
Overskuddet kan deretter videreføres til forbrukerne gjennom konkurranse
mellom dagligvarekjedene. Med andre ord vil både næringsdrivende
og forbrukere kunne ha fordeler av at loven innføres.
Med «dagligvarer»
forstår departementet matvarer og andre nærings- og nytelsesmidler,
dyremat, vaske- og rengjøringsmidler, toalettartikler, husholdningsvarer av
papir og plast og liknende. Dagligvaremarkedet i Norge har et betydelig
omfang. Tall for 2018 fra Nielsen Norge viser at omsetningen på
detaljistnivå ble anslått til rundt 176 mrd. kroner.
Kapittel 2 i proposisjonen
inneholder en nærmere beskrivelse av bakgrunnen for lovforslaget.
I kapittel 3 i proposisjonen
behandles forholdet til annen relevant regulering. De fleste av
de forholdene som omfattes av lovforslaget, er allerede omfattet
av annen regulering. Lovforslaget endrer ikke gjeldende lover og
regler som gir rammer for samarbeid mellom leverandører og videreforhandlere,
her kalt vertikalt samarbeid, men vil være et supplement underlagt
offentligrettslig håndheving. Lovforslaget er derfor, i motsetning
til gjeldende rett, ikke avhengig av at kontraktspartene selv tar
initiativ til håndheving. Spørsmålet om eventuell gjennomføring
av EU-direktivet om urimelig handelspraksis i matkjeden drøftes
også i dette kapitlet.
I kapittel 4 til
6 i proposisjonen gjennomgås alle bestemmelsene i lovforslaget.
Mens kapittel 4 omhandler de innledende bestemmelsene om formål
og virkeområde, behandles de materielle bestemmelsene om kravet
til god handelsskikk i kapittel 5. Bestemmelser om håndhevingen
av loven, om klage og domstolsbehandling, samt de avsluttende bestemmelsene
(forskriftshjemmel, ikrafttredelse og overgangsregler), omtales
i kapittel 6.
Det fremgår av lovforslaget
§ 1 at formålet med loven skal være å bidra til effektiv bruk av
samfunnets ressurser og ivaretakelse av forbrukernes interesser.
Dette skal oppnås gjennom å stille krav til vertikale kontrakter
mellom næringsdrivende og partenes adferd i forhandlinger innenfor
dagligvarebransjen. Formålet er ikke å fremme næringsinteresser,
men å effektivisere samarbeid i kontraktsforhold mellom leverandører
og videreforhandlere på en måte som skal kunne gi gevinster som
også kommer forbrukerne til gode gjennom vanlige markedsmekanismer.
Lovforslaget § 2
gjelder lovens virkeområde. Bestemmelsen slår fast at loven gjelder
for forhandlinger og avtaler om leveranser av dagligvarer som er
ment for videresalg til forbruker. Loven omfatter ikke hele verdikjeden,
men gjelder handel mellom leverandører og videreforhandlere/detaljister.
Dagligvaregrossisters videresalg til storhusholdningsvirksomhet
som for eksempel kantine, hotell og restaurant omfattes også. Loven regulerer
derimot ikke salg til forbrukere. Den gjelder heller ikke avtaler
mellom primærprodusenter og industriaktører.
Lovforslaget § 3
inneholder en generalklausul som slår fast at det ikke skal foretas
handlinger som strider mot god handelsskikk i forretningsforhold
mellom næringsdrivende i dagligvarebransjen. Bestemmelsen angir
også hvilke prinsipper god handelsskikk skal være basert på. Disse
prinsippene er redelighet, forutberegnelighet og lojalitet. Bestemmelsen
må leses i sammenheng med de etterfølgende særbestemmelsene, som
gir eksempler på typer adferd som vil være i strid med disse prinsippene.
Generalklausulen for god handelsskikk skal bidra ved tolkningen
av de etterfølgende særbestemmelsene, men står også på egne ben
og kan anvendes selvstendig.
Særbestemmelsene
som presiserer typetilfeller som vil være i strid med god handelsskikk,
fremgår av lovforslaget §§ 4 til 10.
Lovforslaget § 4
regulerer partenes krav på opplysninger ved forhandlinger og gjennomføring
av avtaler om leveranser av dagligvarer. Hver av partene skal legge frem
opplysninger som de kjenner til, og som de har grunn til å tro er
av betydning for den annen part. Det kan være tale om opplysninger
som er avgjørende for om avtalen i det hele tatt skal inngås, eller
for innholdet i avtalen, for eksempel forhold som har betydning
for vurdering av risiko. Opplysningsplikten gjelder ikke informasjon
som partene har en berettiget grunn til å holde hemmelig. Bestemmelsen
skal redusere risikoen for at avtalene er ubalanserte fordi partene
har vesentlig ulik tilgang til informasjon.
Lovforslaget § 5
gir vern for investeringer eller andre tiltak som er foretatt i
forståelse med den andre parten. Bestemmelsen skal motvirke at aktører
utnytter den ubalansen i forholdet som kan oppstå som følge av slike
investeringer, til å presse gjennom mer fordelaktige vilkår.
Lovforslaget § 6
nedfeller et krav til skriftlighet og klarhet. Dette er et formkrav
som innebærer at vesentlige elementer må være nedfelt i avtalen
mellom partene og ikke ensidig kan endres av én part. Formålet er
å skape forutsigbarhet og notoritet i avtaleforholdet.
Lovforslaget § 7
slår fast at avtalen skal regulere ansvaret for svinn og kundereklamasjoner.
Kommunikasjon mellom partene om hvilken risiko de tar på seg, vil presumptivt
føre til en mer effektiv risikofordeling enn det som synes å være
tilfellet i dag.
Lovforslaget § 8
gjelder delisting av produkter og oppsigelse av avtaleforholdet.
Delisting innebærer at kjedene fjerner enkelte varer fra sortimentet.
En part står fritt til selv å bestemme sitt varesortiment, men formkravene
i bestemmelsen må oppfylles. Det skal avtales frister for varsling
av delisting og oppsigelse. Delisting skal begrunnes skriftlig når
en avtalepart krever det.
Lovforslaget § 9
nedfeller et vern mot etterligninger, for eksempel i forbindelse
med forhandlerens utvikling av egne merkevarer i konkurranse med
leverandørens produkter. Bestemmelsen rammer etterligninger som må
anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater
og fører med seg fare for forveksling.
Lovforslaget § 10
slår fast at ingen parter må benytte ord eller handlinger som kan
fremkalle alvorlig frykt, for eksempel trusler om utilbørlige represalier
eller spredning av usann informasjon. Bestemmelsen adresserer påstander
om en «fryktkultur» i bransjen.
Reglene om håndheving
er nedfelt i lovforslaget §§ 11 til 19. Det foreslås opprettet et
nytt faglig uavhengig og selvstendig offentlig tilsyn (Dagligvaretilsynet), som
samlokaliseres med Forbrukertilsynet når dette etableres i Grenlandsområdet
innen 1. januar 2021. I lovforslaget § 11 foreslås bestemmelser
for å sikre Dagligvaretilsynets uavhengighet i saksbehandlingen.
Dagligvaretilsynet
vil være helt avhengig av å få informasjon fra markedsaktørene og
andre som har tilgang til opplysninger av interesse. Tilsynets fremste
virkemiddel for å få tilgang til informasjon som er nødvendig for
å håndheve loven, er lovens bestemmelse om opplysningsplikt. Enhver
har plikt til å gi Dagligvaretilsynet de opplysninger som tilsynet
krever for å kunne utføre sine oppgaver etter loven, jf. forslaget
§ 12. En annen viktig kilde til informasjon vil være tips fra foretak eller
personer om mulige overtredelser av loven. Etter forslaget § 13
har Dagligvaretilsynet taushetsplikt om identiteten til aktører
som gir tilsynet tips om adferd som er i strid med loven. Bakgrunnen
for forslaget er at frykt for represalier eller andre negative virkninger
ikke skal hindre foretak eller personer med informasjon om overtredelser
i å dele disse med Dagligvaretilsynet.
Dagligvaretilsynet
foreslås gitt et vidt spekter av virkemidler for å oppnå etterlevelse
av loven. Departementet foreslår at Dagligvaretilsynets primære
virkemiddel skal være å drive veiledning og informasjonsarbeid overfor
aktørene, jf. forslaget § 14. I konkrete saker skal tilsynet dermed
først gå i dialog og søke å veilede om hvordan loven kan overholdes.
Dersom dette ikke fører frem, kan tilsynet treffe vedtak om forbud
eller påbud mot aktører som bryter lovens materielle bestemmelser,
jf. forslaget § 15. Ved brudd på et slikt vedtak kan tilsynet ilegge
tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr etter forslag til §§ 16 og
17.
I §§ 18 og 19 foreslår
departementet at Dagligvaretilsynets vedtak kan påklages til Markedsrådet
eller bringes inn for domstolene. Markedsrådets vedtak etter loven
kan også bringes inn for domstolene.
Lovforslaget åpner
ikke for privat håndheving. Det er altså ikke anledning til å påberope
seg lovens bestemmelser i et privat søksmål for domstolene.
I kapittel 7 i proposisjonen
gir departementet vurderinger av de økonomiske og administrative
konsekvensene av lovforslaget.