Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Forslag til takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland og til forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til et særskilt unntak fra ordinære retningslinjer for fastsettelse av takster for takst- og rabattsystemet for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland. Dette innebærer et endret forslag til takster sammenliknet med det som opprinnelig er lagt til grunn, jf. Prop. 109 S (2011–2012) og Innst. 363 S (2011–2012). Bakgrunnen for forslaget er et lokalt ønske om et lavere takstnivå enn det Statens vegvesen har anbefalt ved takstfastsettelse før oppstart av innkrevingen med utgangspunkt i Prop. 109 S (2011–2012).

I Prop. 109 S (2011–2012) er det lagt til grunn 20 års innkreving og gjennomsnittstakster på 210 kroner for Ryfylketunnelen og 27 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå). Det var da forutsatt at dagens ferjesamband skulle nedlegges. Imidlertid legges det nå opp til fortsatt ferjedrift på ett av de to ferjesambandene, hvilket gir økt usikkerhet om nødvendig trafikkmengde kan oppnås med dette takstnivået.

Med bakgrunn i dette og i tråd med rutinene for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter har Statens vegvesen i forbindelse med fastsettelse av takstene før oppstart av innkrevingen gjennomgått økonomien i prosjektet. Statens vegvesen anbefaler takstnivå med gjennomsnittstakster på 156 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå). Dette kan imidlertid øke innkrevingsperioden til 24 år med mindre den faktiske trafikken blir høyere enn det de siste trafikkprognosene indikerer.

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune ønsker enda lavere takster for Ryfylketunnelen ved oppstart av innkrevingen. De lokalpolitiske vedtakene innebærer en gjennomsnittstakst på 112 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå).

På bakgrunn av det lokale ønsket om lavere takster legger Samferdselsdepartementet til grunn vedtakene fra lokale myndigheter om takstnivå ved oppstart av innkrevingen for rv. 13 Ryfast.

Rogaland fylkeskommune fattet vedtak i fylkestinget 12. juni 2018 om at det skal gis konsesjon for ett løyve for kommersiell ferjedrift på strekningen Lauvvik–Oanes, og det ble ved årsskiftet 2018/2019 gjennomført konkurranse for tildeling av løyvet. Kontrakt er tildelt Boreal Sjø AS, som iht. anbudet legger opp til et døgnåpent ferjesamband. Det kommersielle ferjetilbudet startet opp ved årsskiftet 2019/2020.

1.2 Forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1

Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 ble vedtatt av Stortinget i 2009, jf. St.prp. nr. 98 (2008–2009) og Innst. nr. 82 S (2009–2010). Innkrevingsordningen ble utvidet med inntil tre måneder, til april/mai 2020, ved behandlingen av Prop. 110 S (2018–2019), jf. Innst. 416 S (2018–2019). Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune gikk høsten 2018 inn for å avgrense fase 2 av samferdselspakken til å videreføre nåværende bompengeopplegg for å delfinansiere prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og noen programområdetiltak i Kristiansandsregionen. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er i startfasen. En fremdrift der fase 2 av pakken kan avløse nåværende bompengeopplegg, vil ikke lenger være mulig. Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem en sak om fase 2 for Stortinget sommeren 2020. For at ikke innkrevingen må stanses i noen måneder for så å starte opp igjen, foreslår departementet av hensyn til kontinuitet i bompengeinnkrevingen at nåværende innkreving fortsetter til ut 2020. Midlene som blir innkrevd, skal gå til finansiering av fase 2 av pakken. Dersom fase 2 ikke blir vedtatt av Stortinget, skal midlene fra innkrevingen brukes til mindre tiltak i Kristiansandsregionen. Bompengeopplegget i en fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen vil avløse nåværende opplegg når det eventuelt blir vedtatt av Stortinget. En forutsetning for en eventuell videreføring av nåværende innkreving er at det blir fattet kommunalt og fylkeskommunalt vedtak om dette.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Stine Margrethe Knutsdatter Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at saken omhandler både takst- og rabattsystemet for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland og forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase1.

2.1 Takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland

Komiteen viser til at departementet i sakens del 1 om forslag til nytt takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland ber om en fullmakt til å fastsette nærmere regler for takst- og rabattsystemet.

Komiteen har merket seg at det forslås endringer i forhold til det som ble lagt til grunn ved behandlingen av Prop. 109 S (2011–2012) Utbygging og finansiering av rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast).

Komiteen har merket seg at saken har grunnlag i et lokalt initiativ fra Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune, som ønsker lavere takster ved oppstart av bompengeinnkrevingen. Bakgrunnen for ønsket er forventede konsekvenser av at ett av ferjesambandene som var forutsatt nedlagt, allikevel vil bli videreført i privat regi.

Komiteen har merket seg at det er en divergens mellom Statens vegvesens forslag til nye takster og de lokale myndigheter, men at Samferdselsdepartementet velger å legge det lokale forslaget til grunn. Bakgrunnen for dette er at takstnivået skal evalueres etter ett års drift, og at et eventuelt inntektstap ikke vil bety mer enn anslagsvis 3 måneders forlenget innkreving. Videre viser departementet til garantistenes (Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune) vilje og evne til å ta risiko.

Komiteen merker seg at departementet etter dette legger opp til følgende takstopplegg:

  • Ved oppstart av bompengeinnkrevingen settes gjennomsnittstaksten til 112 kroner i Ryfylketunnelen og 21 kroner i Hundvågtunnelen.

  • Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 med elektronisk brikke og gyldig avtale betaler 50 pst. av ordinær takst etter rabatt. Det innføres inntil videre ikke betaling for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2.

  • Det settes et månedlig passeringstak i Ryfylketunnelen på 40 passeringer og i Hundvågtunnelen på 75 passeringer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter at takstnivået vedtatt av lokale myndigheter for rv. 13 Ryfast legges til grunn, og at det gjennomføres en evaluering etter ett års drift med det lokalt fastsatte takstnivået. Disse medlemmer mener at det skal være et premiss for denne evalueringen at hverken takster eller innkrevingstid skal økes ut over hva som er forankret i det lokale vedtaket om takster. Dersom nedbetalingen ikke går som forutsatt, må dette løses ved at bompengegjelden reduseres. Disse medlemmer mener at veiutbygging er et statlig ansvar, og at bompenger ikke skal brukes på det offentlige veinettet. Disse medlemmer mener at bompenger er en ekstra beskatning av bilistene som må avvikles, og at det øvrige avgiftstrykket på bilistene skal reduseres betydelig.

2.2 Forlengelse av bompengeinnkrevingen i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1

Komiteen viser til at departementet i sakens del 2 ber om tillatelse til å forlenge innkrevingen av bompenger i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 til utgangen av 2020. Det forutsettes at det er lokal tilslutning til dette.

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem en sak om fase 2 for Stortinget sommeren 2020, og at det vil være uhensiktsmessig å stanse innkrevingen i noen måneder før fase 2 settes i gang. Det forutsettes at innkrevde midler skal gå til finansiering av fase 2.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet konstaterer at regjeringen nok en gang fremmer forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen for Kristiansandsregionen. Disse medlemmer peker på at innkrevingsperioden allerede ble forlenget i fjor etter forslag fra samferdselsminister Jon Georg Dale i Prop. 110 S (2018–2019) Nokre saker om veg, jernbane og post. Disse medlemmer minner om at Fremskrittspartiet på Stortinget bidro til et flertall for en utvidelse av innkrevingsperioden for bompenger, jf. Innst. 416 S (2018–2019), hvor det etter forslag fra samferdselsministeren fra Fremskrittspartiet heter:

«Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får løyve til å krevje inn bompengar i ytterlegare tre månader til Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, fase 1.»

Disse medlemmer viser til at det er en samferdselsminister fra Fremskrittspartiet som ikke har avklart det statlige bidraget til samferdselspakken. Videre vil disse medlemmer støtte regjeringens forslag om å forlenge bompengeinnkrevingen i Kristiansand for å opprettholde kontinuiteten i bompengeinnkrevingen frem til Samferdselsdepartementet legger frem en sak om samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2 for Stortinget, senest frem til slutten av 2020. Disse medlemmer mener det er viktig med fortgang i arbeidet, og at regjeringen nå må styrke innsatsen for å avklare forholdene rundt en eventuell videreføring av en samferdselspakke for Kristiansandsregionen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet aksepterer ikke forespørselen om en forlengelse av innkrevingen av bompenger i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1. Disse medlemmer mener det ikke er en holdbar grunn til å fortsette bompengeinnkreving av bilistene i Kristiansand, og at det vil være hensiktsmessig å stoppe innkrevingen. Disse medlemmer mener at veiutbygging er et statlig ansvar, og at bompenger ikke skal brukes på det offentlige veinettet. Disse medlemmer mener at bompenger er en ekstra beskatning av bilistene som må avvikles, og at det øvrige avgiftstrykket på bilistene skal reduseres betydelig.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding punkt 1 fremmes av en samlet komité.

Komiteens tilråding punkt 2 fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
  1. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å fastsette nærmere regler for takst- og rabattsystemet for rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i tråd med vilkårene i denne proposisjonen.

  2. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å forlenge innkrevingen av bompenger i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 1 til utgangen av 2020 dersom det er lokalpolitisk tilslutning til dette gjennom vedtak. Vilkårene går frem av denne proposisjonen.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 16. mars 2020

Helge Orten

Nils Aage Jegstad

leder

ordfører