Innstilling fra næringskomiteen om representantforslag om bærekraftig turistfiske

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen sørge for at alle turistfiskebedrifter registreres og godkjennes før de kan starte næringsvirksomhet. Det skal blant annet stilles krav til sikkerhet, båt og utstyr, lik kravene for profesjonelt fiske. Kommunene gis forvaltningsoppgaven.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at utenlandske turister kun får ta med fisk ut av landet dersom den er fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift, slik at man begrenser eksport som ikke gir verdiskapning i lokalsamfunnene og får sterkere kontroll med hvor mye fisk som fiskes og utføres.

  3. Stortinget ber regjeringen om at utførselskravet skal gjelde rund fisk, ikke filet. Troféfiske skal inkluderes i grensen for hvor mye fisk som kan tas ut av landet og utførselskravet i tallet på kilo skal gjelde per år, ikke per grensepassering.

  4. Stortinget ber regjeringen innføre fiskekort for utenlandske turister, der inntektene skal brukes til kontroll med fisket.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Representantforslag 21 S (2019–2020) fremmer fire forskjellige forslag som skal styrke sikkerheten og ressurskontrollen innenfor turistfisket og sørge for at turistfisket i større grad bidrar til lokal verdiskaping. Komiteen mener at turistfiskenæringen kan ha potensial til å bidra ytterligere til verdiskaping langs kysten, men ser også at det finnes enkelte uheldige konsekvenser av økt turistfiske. Komiteen merker seg at regjeringen i denne sammenheng har diskutert flere mulige tiltak med representanter for turistfiskenæringen, og at forslag nummer to og tre delvis inngår i regjeringens forslag til tiltak som vil være gjenstand for høring på nyåret (jf. brev fra fiskeri- og sjømatministeren til komiteen av 16. desember 2019). Komiteen merker seg videre at fiskeri- og sjømatministeren mener at forslag nummer én vil innebære en lovendring, og viser til behandlingen av Prop. 119 L (2016–2017) Endringar i havressurslova m.m. (regulering av turistfiskenæringa m.m.). Komiteen registrerer at forslag nummer fire, innføring av fiskekort for utenlandske turister, vil kreve nærmere utredning.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at turistfisket har hatt vekst i flere år og bidrar til viktige arbeidsplasser og verdiskaping langs kysten og har over tusen registrerte aktører. For å styrke og sikre denne næringen er det viktig at aktiviteten foregår på en sikker og bærekraftig måte.

Flertallet vil påpeke at det fra 1. januar 2018 ble innført nye regler for turistfiskevirksomheter. Tidligere fantes det i mindre grad oversikt over næringsvirksomheten og ressursuttaket som fulgte med. De viktigste elementene i det nye regelverket var: krav til registrering av turistfiskevirksomheter, fangstrapporteringsordning for turistfiskevirksomheter, utførselskvoten ble endret til 20 kg for gjester ved registrerte bedrifter og 10 kg utførselskvote for alle andre, ordningen med troféfisk ble fjernet og utførselskvoten ble endret til å gjelde innenfor en periode på 7 kalenderdager. Dagens regler innebærer derfor at alle har lov til å ta med seg 10 kg fiskefilet ut av landet, mens personer som har fisket i regi av en registrert turistfiskebedrift, kan ta med seg 20 kg.

Flertallet viser til at Nærings- og fiskeridepartementet 6. januar 2020 sendte forslag til endring av forskrift om turistfiske på høring med frist 17. februar 2020.

Flertallet viser til at dagens regler innebærer at alle har lov til å ta med seg 10 kg fiskefilet ut av landet, mens personer som har fisket i regi av en registrert turistfiskebedrift, kan ta med seg 20 kg. Flertallet viser til at regjeringen i høringsbrevet foreslår å endre gjeldende forskrift slik at man kun har adgang til å ta med seg fisk ut av landet dersom man har fisket hos og oppholdt seg på en registrert turistfiskevirksomhet. En slik endring vil bidra til at det kan bli bedre oversikt over uttaket av fisk fra havet som turistfisket fører med seg. Tiltaket vil også bidra til en ytterligere profesjonalisering av og legitimitet for turistfiskenæringen, og styrke konkurransesituasjonen for seriøse, registrerte turistbedrifter sammenliknet med andre tilbydere som ikke bidrar på samme måte til bl.a. verdiskapingen lokalt.

Flertallet viser videre til at det fremkommer av høringsbrevet at det pågår et arbeid på myndighetsnivå om praktisering og klargjøring av dokumentasjonskravet knyttet til utførsel av fisk ved landegrensen.

Flertallet viser til at i dag gjelder utførselskvoten innenfor en periode på syv kalenderdager. Det innebærer at det må gå syv dager før en privatperson kan ta med fisk ut av landet på nytt. Flertallet viser til at regjeringen i høringsbrevet ønsker tilbakemelding fra høringsinstansene om hvorvidt den tidsperioden bør endres til én gang årlig.

Flertallet viser til at dagens regler innebærer at det er lov til å ta med seg utførselskvoten i form av fiskefilet. At utførselskvoten gir anledning til å ta med fisken ut av landet som filet, medfører at en del ressurser kan gå til spille, og at dette igjen gir utfordringer med ressursutnyttelse.

Flertallet viser til at regjeringen i høringsbrevet foreslår at utførselskvoten endres fra å tillate utførsel av fiskefilet til å kun tillate å ta med hel fisk (sløyd og hodekappet). Flertallet viser til at regjeringen skriver at dette vil kunne bidra til å forhindre ressurssløsing ved at det ikke blir kastet så mye restråstoff i forbindelse med filetering. Samtidig vil det bidra til å sette reiselivsopplevelsen i sentrum, fremfor å legge til rette for et mengdefiske.

Flertallet viser til at regjeringen i høringsbrevet ber om tilbakemelding på hvorvidt det er et behov for å forsterke rapporteringsreglene for å sikre en bedre oversikt over ressursuttaket, og dermed klargjøre pliktene ytterligere knyttet til det å være registrert turistfiskebedrift. Regjeringen ønsker videre høringsinstansenes syn på om antall arter det skal rapporteres om, bør utvides ut over artene torsk, kveite, sei, uer og steinbit. Av hensyn til administrering av data fra fangstrapporteringen ønsker regjeringen å foreslå at rapporteringen skal skje fortløpende. Regjeringen ønsker også høringsinstansenes syn på hvorvidt en fremtidig tillatelsesordning for turistfiskevirksomheter er ønskelig, og hvorvidt det bør gjøres en lovendring for å kunne stille vilkår om tillatelse.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at høringsfristen var 17. februar 2020. Disse medlemmer mener at høringen viser at regjeringen jobber aktivt med problemstillingen rundt turistfisket, og mener det på denne bakgrunn vil være unaturlig å gjøre vedtak i Stortinget mens regjeringen gjennomgår høringssvarene. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte forslagene på det nåværende tidspunkt, men vil avvente regjeringens oppfølging av høringen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at både kysten og fisken er viktige reiselivsprodukter. Samtidig gir også kysten og fjordene våre oss viktige arbeidsplasser. De siste årene har vi sett at turistfisket langs kysten har økt betydelig, og mange reiselivsbedrifter retter seg inn mot dette markedet. Det gir muligheter, men også store utfordringer. Fiskeri og reiseliv er to viktige framtidsnæringer for Norge, men det er også viktig at vi stiller krav og sikrer at turistfisket skjer innenfor bærekraftige rammer.

Disse medlemmer mener at vi ikke har god nok kontroll på turistfisket, og vi ser at for mye fisk blir tatt ut av landet av utenlandske turister.

Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslo å øke bøtesatsene for ulovlig utførsel av fisk da Stortinget våren 2019 behandlet et forslag fra Senterpartiet om økte bøtesatser, jf. Dokument 8:96 S (2018–2019) og Innst. 268 S (2018–2019).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Riksadvokatens brev datert 25. april 2019 stilet til samtlige politimestere og statsadvokatembeter, sjefen for Økokrim, Politidirektoratet, Nærings- og fiskeridepartementet og NHO Reiseliv. I brevet gir Riksadvokaten instruks om at de gjeldende bøtesatser med umiddelbar virkning skal dobles, slik at minstesatsen fastsettes til en bot på 8 000 kroner og deretter økes med 200 kroner per kilo fisk eller fiskevare. Disse medlemmer understreker at denne kraftige skjerpingen av bøtesatsene ble besluttet uavhengig av Representantforslag 96 S (2018–2019) fra Senterpartiet om økte bøtesatser for ulovlig utførsel av fisk.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at økte bøtesatser er et viktig tiltak, men det er også behov for både å styrke kontrollen og øke hyppigheten av kontroller for å få avdekket ulovlig utførsel av fisk. Disse medlemmer understreker betydningen av at vi får tydelige regler, strengere håndhevelse og bedre organisering av turistfisket, da det kan gi et godt tilskudd til reiselivsnæringen, lokale arbeidsplasser og verdiskaping langs kysten.

Disse medlemmer ser det som uheldig at dagens utførselskvote, som innebærer at fisken kan tas ut av landet som filet, gir en dårlig ressursutnyttelse. Når de som deltar i turistfisket, kaster store deler av fisken på havet, er det en sløsing med ressurser som ikke er akseptabel. Disse medlemmer viser til at Stortinget flere ganger har gjort vedtak om at grensen for hvor mye fisk man kan ta med ut av landet, skal regnes om til rund fisk. Det er positivt at regjeringen nå har sendt på høring et forslag om at utførselskvoten skal endres fra å tillate utførsel av fiskefilet til å kun tillate å ta med hel fisk (sløyd og hodekappet).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det må skilles mellom ulike former for turistfiske. Man har den seriøse delen av turistfiskenæringen, der opplevelsen er det sentrale, og man har turistfisket som har mer preg av å skaffe seg fisk. Videre har man det ulovlige yrkesfisket kamuflert som turistfiske.

Disse medlemmer er opptatt av å utvikle turistfiskenæringen og belønne de seriøse aktørene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning der turistfiskere kan pålegges å levere fisk til lokale fiskemottak.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en tiltaksplan for å hindre ulovlig turistfiske.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener turistfisket i Norge er ute av kontroll. Det stilles ingen særskilte krav til turistfiskeoperatører, verken til lokalkunnskap eller sikkerhet. Konsekvensen ser man blant annet i form av at utenlandske fisketurister er overrepresentert i statistikkene over ulykker og dødsfall til havs.

Dette medlem viser til at tollmyndighetene opplyser om store mengder fisk som ulovlig føres ut av landet, som direkte knyttes til turistfisket. Forslagsstillerne mener det er behov for å styrke sikkerheten og ressurskontrollen innen turistfisket, og at det må sørges for at turistfiske i større grad bidrar til lokal verdiskaping.

Dette medlem viser videre til høringsinnspill fra Naturviterne, som stadfester at dagens regler for utførsel medfører et betydelig matsvinn, og at svinnet kan være så høyt som 70 pst. Selv om tallene er usikre, tyder dette på at regelverket ikke står i samsvar med arbeidet for FNs bærekraftmål. Dette medlem forventer at regjeringen i sitt arbeid med å regulere turistfiske får kartlagt omfanget av matsvinn og gjør sitt ytterste for å minimere dette.

Dette medlem viser til statsrådens vurdering av representantforslaget og registrerer at han mener forslagene om at utenlandske turister kun får ta med fisk ut av landet dersom den er fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift, og at selve utførselskvoten skal gjelde rund fisk, ikke filet, er gode forslag. Dette medlem imøteser regjeringens forslag til tiltak på disse punktene, men er likevel ikke forsikret om at forslagenes intensjon vil ivaretas av regjeringens tiltak.

Dette medlem viser til at det blant annet er uklart hvordan et utførselskrav som krever at fisken skal ha vært fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift, kan bli effektivt nok når man ikke samtidig sørger for at alle turistfiskebedrifter registreres.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at utenlandske turister kun får ta med fisk ut av landet dersom den er fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift, slik at man begrenser eksport som ikke gir verdiskaping i lokalsamfunnene, og får sterkere kontroll med hvor mye fisk som fiskes og utføres.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at utførselskravet skal gjelde rund fisk, ikke filet.»

«Stortinget ber regjeringen endre utførselskravet slik at grensen i kilo skal gjelde per år, ikke per grensepassering.»

«Stortinget ber regjeringen om, i det pågående arbeidet med turistfiske, å kartlegge matsvinnet fra turistfisket og foreslå tiltak for å redusere matsvinnet til et minimum.»

Dette medlem viser til at statsråden påpeker at det kreves en lovendring for å vedta forslaget om at alle turistfiskebedrifter må registreres og godkjennes før de kan starte næringsvirksomhet.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreslå en endring i havressursloven slik at den gir hjemmel for å kunne stille vilkår om tillatelse for etablering av turistfiskevirksomheter, og komme tilbake til Stortinget med et slikt lovforslag. Endringen skal sørge for at alle turistfiskebedrifter må registreres og godkjennes før de kan starte næringsvirksomhet. Det skal blant annet kunne stilles krav til sikkerhet, båt og utstyr, lik kravene for profesjonelt fiske.»

Dette medlem viser til at statsråden skriver at en innføring av fiskekort for utenlandske turister krever utredning, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en innføring av fiskekort for utenlandske turister, der inntektene skal brukes til kontroll med fisket, og komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til beskrivelsen og forslagene til Sosialistisk Venstreparti. Disse medlemmer støtter langt på vei intensjonen i merknadene og forslagene, og mener disse bør utredes og vurderes i forbindelse med opptrappingsplanen mot ulovlig turistfiske som disse medlemmer har foreslått.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen utrede en ordning der turistfiskere kan pålegges å levere fisk til lokale fiskemottak.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen legge frem en tiltaksplan for å hindre ulovlig turistfiske.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen sørge for at utenlandske turister kun får ta med fisk ut av landet dersom den er fisket i samarbeid med en registrert turistfiskebedrift, slik at man begrenser eksport som ikke gir verdiskaping i lokalsamfunnene, og får sterkere kontroll med hvor mye fisk som fiskes og utføres.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen sørge for at utførselskravet skal gjelde rund fisk, ikke filet.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen endre utførselskravet slik at grensen i kilo skal gjelde per år, ikke per grensepassering.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen om, i det pågående arbeidet med turistfiske, å kartlegge matsvinnet fra turistfisket og foreslå tiltak for å redusere matsvinnet til et minimum.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen foreslå en endring i havressurslova slik at den gir hjemmel for å kunne stille vilkår om tillatelse for etablering av turistfiskevirksomheter, og komme tilbake til Stortinget med et slikt lovforslag. Endringen skal sørge for at alle turistfiskebedrifter må registreres og godkjennes før de kan starte næringsvirksomhet. Det skal blant annet kunne stilles krav til sikkerhet, båt og utstyr, lik kravene for profesjonelt fiske.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen utrede en innføring av fiskekort for utenlandske turister, der inntektene skal brukes til kontroll med fisket, og komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:21 S (2019–2020) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Torgeir Knag Fylkesnes, Arne Nævra og Lars Haltbrekken om bærekraftig turistfiske – vedtas ikke.

Oslo, i næringskomiteen, den 14. mai 2020

Geir Pollestad

Bengt Rune Strifeldt

leder

ordfører