Søk

Innhold

3. Rammeområde 19 Tilfeldige utgifter og inntekter

3.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet

Tabell 3.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 19

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

Utgifter

Ymse

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 643 232 000

Sum utgifter rammeområde 19

4 643 232 000

Inntekter

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

700 000 000

Sum inntekter rammeområde 19

700 000 000

Netto rammeområde 19

3 943 232 000

3.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 19

Komiteen viser til Stortingets vedtak 3. desember 2020, der netto utgiftsramme for rammeområde 19 er fastsatt til 3 943 232 000 kroner.

For nærmere omtale av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet, til Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021) og til Prop. 1 LS (2020–2021).

3.3 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

3.3.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, hvor disse medlemmer foreslår å redusere statens bruk av innkjøpte konsulenttjenester. Dette vil i praksis bli fordelt på en rekke kapitler i statsbudsjettet, men er i Arbeiderpartiets budsjettforslag synliggjort gjennom en reduksjon på kap. 2309 post 1 med 2 465 100 000 kroner. Disse medlemmer mener oppgavene i staten i større grad bør løses med egne ansatte som sikrer kompetanse i egen organisasjon, og mener det er et klart potensial for dette i statlige virksomheter. Disse medlemmer viser til sitt alternative budsjett, der disse medlemmer setter av 1 232 550 000 kroner til faste ansettelser i staten på kap. 2309 post 1.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å redusere konsulentbruken i staten med 1 460 mill. kroner, hvorav 1 050 mill. kroner under kap. 2309 post 1, samt å fryse lønningene til ledere som tjener mer enn 15 G i staten, noe som gir en provenyeffekt på 5 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å sette av 500 mill. kroner til å styrke etatenes arbeid med økonomisk kriminalitet og svart arbeid. Midlene forutsettes allokert til Nav, Skatteetaten, Tolletaten, Brønnøysundregistrene, Etikkrådet for oljefondet og påtalemyndighetene. Videre er dette medlem ikke enig i regjeringens ostehøvelkutt. Kutt i offentlig sektor bør komme etter nøye vurdering av en etats eller enhets arbeidsoppgaver og dens ressurser for å løse disse. Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det legges inn igjen 1,2 mrd. kroner for å kompensere for regjeringens ostehøvelkutt. Midlene allokeres dit det er størst behov.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der hele regjeringens opprinnelige forslag til ABE-kutt på 0,5 prosentpoeng for 2021 foreslås reversert. Dette medlem mener dette er nødvendig for å unngå nedbygging av offentlige tjenester og forvaltning, slik som sykehus, arbeidsformidling, domstoler, kriminalomsorg og miljøforvaltning. Reverseringen er lagt inn direkte på mange av postene der beløpene er oppgitt eksplisitt i budsjettdokumentene. Den resterende differansen til den oppgitte totalsummen på 1,8 mrd. kroner er ført som en økt bevilgning under kap. 2309. Dette medlem mener på den annen side at det finnes et tydelig potensial for besparelser i offentlig sektor når det kommer til lederlønninger som vokser i utakt med lønnsveksten for folk flest, og gjennom å kutte i unødvendig høy konsulentbruk. Dette medlem viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås et kutt på 300 mill. kroner plassert på kap. 2309.

3.4 Kap. 5309 Tilfeldige inntekter

3.4.1 Post 29 Ymse

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kapittel 11, Komiteens tilråding, pkt. A.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

3.5 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 19

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

H, FrP, V og KrF

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter rammeområde 19 (i tusen kroner)

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 643 232

4 643 232 (0)

3 410 682 (-1 232 550)

3 588 232 (-1 055 000)

4 643 232 (0)

6 343 232 (+1 700 000)

4 767 427 (+124 195)

Sum utgifter rammeområde 19

4 643 232

4 643 232 (0)

3 410 682 (-1 232 550)

3 588 232 (-1 055 000)

4 643 232 (0)

6 343 232 (+1 700 000)

4 767 427 (+124 195)

Inntekter rammeområde 19 (i tusen kroner)

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

700 000

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

Sum inntekter rammeområde 19

700 000

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

700 000 (0)

Sum netto rammeområde 19

3 943 232

3 943 232 (0)

2 710 682 (-1 232 550)

2 888 232 (-1 055 000)

3 943 232 (0)

5 643 232 (+1 700 000)

4 067 427 (+124 195)

Avvik fra rammevedtak

0

0

-1 232 550

-1 055 000

0

1 700 000

124 195