Søk

Innhold

6. Statsbudsjettets 90-poster

6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2020–2021)

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2020–2021)

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864 000

Arbeids- og sosialdepartementet

614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

5 100 000 000

Nærings- og fiskeridepartementet

922

Romvirksomhet

95

Egenkapital Space Norway AS

344 058 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

455 000 000

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000 000

Samferdselsdepartementet

1351

Spordrift AS

96

Aksjekapital

200 000 000

Finansdepartementet

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

98

Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

88 000 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

32 351 302 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

18 050 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

66 700 000 000

2426

Siva SF

90

Lån, overslagsbevilgning

155 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

5 000 000 000

Statens forretningsdrift

2460

Garantiinstituttet for eksportkreditt

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt - alminnelig garantiordning

5 000 000 000

Sum utgifter rammeområde 0

222 687 584 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3614

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

10 300 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

632 200 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

2 700 000

96

Salg av aksjer

25 000 000

4312

Avinor AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån

54 000 000

4356

Bane NOR SF

96

Tingsuttak

200 000 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

12 365 062 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

5 973 912 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 740 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

65 700 000 000

5326

Siva SF

90

Avdrag på utestående fordringer

155 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

10 300 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

700 000

98

Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

6 000 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5460

Garantiinstituttet for eksportkreditt

90

Avdrag på utestående utbetaling ifølge trekkfullmakt

1 000 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

97 793 292 000

Sum inntekter rammeområde 0

222 687 584 000

6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet

6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.3 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

6.3.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.4 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.4.1 Post 90 Utlån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.5 Kap. 922 Romvirksomhet

6.5.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.6 Kap. 945 Grønt investeringsselskap

6.6.1 Post 90 Startkapital

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å etablere et grønt investeringsselskap med startkapital på 10 mrd. kroner over kap. 945 post 90.

6.7 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap

6.7.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å øke kapitalinnskuddet i Nysnø med 300 mill. kroner over kap. 950 post 90.

6.7.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.8 Kap. 967 Investeringsselskap

6.8.1 Post 90 Aksjekapital

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av 20 mrd. kroner til aksjekapital i et statlig investeringsselskap. Selskapet skal ha et tydelig mandat til å bygge ny grønn industri i Norge gjennom å gi grønne industriselskaper en langsiktig tålmodig og kapitalsterk eier, vurdere om det trengs opprettelser av nye selskaper og aktivt søke samarbeid med og redusere risikoen for investeringsvillige private investorer. Selskapet skal gi avkastning på sikt, og foruten et tydelig mandat skal driften være politisk uavhengig.

Dette medlem vil understreke at dersom vi skal lykkes med omstillingen, må hele Norges økonomi innrettes mot å løse oppgaven. Det krever at staten går foran med storstilte investeringer og bidrar med tålmodig kapital som kan skape nye markeder for et grønt næringsliv.

Dette medlem viser til at Norge, på grunn av våre naturressurser, vår kompetanse, teknologiutvikling, geografi, demografi og arbeidsliv har gunstige konkurransefordeler og en rekke grønne næringsmuligheter.Bioøkonomi, havvind,bærekraftig havbruk,batteriproduksjon, hydrogen, mineral, karbonfangst og -lagring og grønn skipsfart er alle gode eksempler på dette.

Dette medlem viser til at alle disse næringene fortsatt er i utvikling og ennå ikke er store nok til å være bærebjelkene i norsk økonomi og ny industrivekst. Slik, var det også da staten gikk inn på eiersiden i den unge lovende petroleumsnæringen. Vi vet fra vår egen industrihistorie at det statlige eierskapet fungerer når næringsutviklingen må skje raskt og planmessig, og for å sikre at felleskapet både har en hånd på rattet og høster sin andel av gevinsten. Dette medlem peker på at de borgerlige partienes passive og tilretteleggende næringspolitikk er for svak til å oppnå klimamålene og den næringsutviklingen landet trenger.

Dette medlem mener vi må bygge opp store grønne motorer i økonomien for å sikre et reelt grønt skifte. Da må vi også bygge opp det statlige eierskapet innenfor strategisk viktige områder. Dette medlem mener en moderne strategi for dette er å opprette et bredt grønt investeringsselskap, i stedet for separate selskaper. Et slikt selskap kan være dynamisk ved å foreta oppkjøp i eksisterende selskaper eller være med på å opprette nye hvis det er behov for det. På denne måten kan risikoen spres, mens beslutningen om nøyaktig hvilke investeringer som er fornuftige, tas av fagfolkene.?

Dette medlem vil understreke at det avgjørende er at det tilveiebringes nok kapital til å investere i grønn omstilling, samtidig som fellesskapets interesser ivaretas på best mulig måte.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede hvor mye som må investeres i norsk økonomi for at Norge skal nå sine forpliktelser i 2030 i henhold til Parisavtalen, inkludert hvor stort merbehovet er sammenlignet med dagens nivå på offentlige og private grønne investeringer, og komme tilbake til dette senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2022.»

6.9 Kap. 1351 Spordrift AS

6.9.1 Post 96 Aksjekapital

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.10 Kap. 1651 Statsgjeld, avdrag og innløsning

6.10.1 Post 98 Avdrag på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

6.11.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å opprette 1 000 nye fagskoleplasser og 2 000 nye studieplasser. Det foreslås derfor å øke kap. 2410 post 90 med 133 mill. kroner til nye studielån.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 747,7 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som følge av forslag om å knytte studiestøtten til 1,3 G og opprette av 200 nye grønne fagskoleplasser.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å sette av midler til økt stipend for 500 nye fagskoleplasser.

6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)

6.12.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å øke posten med 350 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, for å til sammen øke lånerammen til Husbanken med 5 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at et eget sted å bo til en overkommelig pris er avgjørende for å kunne leve et selvstendig og godt liv. De siste årene har boligprisene steget kraftig. Å styrke Husbanken er et viktig virkemiddel for en bedre boligpolitikk. Disse medlemmer foreslår derfor å styrke utlånsrammen til Husbanken med 5 mrd. kroner i 2021.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner. Det foreslås derfor å øke kap. 2412 post 90 med 350 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 350 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som følge av forslag om å øke lånerammen til Husbanken med 5 mrd. kroner.

Dette medlem viser til at også de som ikke kan kjøpe bolig, skal ha rett til et trygt sted å bo. Det trengs flere og rimeligere boalternativer for unge og lavinnteksthusholdninger. Dette medlem foreslår derfor å øke lånerammen til Husbanken med 5 mrd. kroner, slik at også de som ikke får hjelp av foreldre, kan få startlån til å kjøpe egen bolig, og at det kan gis mer lån til å bygge boliger for vanskeligstilte. Dette medlem vil videre gjenreise Husbanken som samfunnsutvikler og at Husbanken også skal kunne bidra til klimakutt og energieffektivitet. Det vises videre til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. 16 S (2020–2021).

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 2 mrd. kroner og å øke denne posten med 140 mill. kroner.

6.13 Kap. 2420 Grønn investeringsbank

6.13.1 Post 90 Kapitalinnskudd

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av 10 mrd. kroner til kapitalinnskudd i en grønn statlig investeringsbank. Bankens hovedoppgave bør være å yte kreditt til bedrifter, men det kan også åpnes for at den finansierer egenkapital. Banken bør være uavhengig, men med et tydelig politisk vedtatt mandat om å bidra til klimakutt og grønn omstilling av økonomien, og ha som mål å gå med overskudd på sikt. Banken skal likevel ta langsiktig risiko.

Dette medlem vil understreke at dersom vi skal lykkes med omstillingen, må hele Norges økonomi innrettes mot å løse oppgaven. Det krever store politiske grep og handlekraft for å flytte den private kapitalen i retning grønne prosjekter.

Dette medlem viser til at selv om det på lang sikt lønner seg å investere klimavennlig, er kortsiktigheten i finanssektoren en utfordring når det gjelder å bringe til veie kapital til klimavennlige prosjekter. Risikoen ved mange grønne investeringer er for høy, fordi markedene ofte er umodne. Dette medlem mener staten må bidra med langsiktig og tålmodig kapital som markedet ikke kan formidle på egenhånd. Statlig støtte på et riktig tidspunkt kan i sin tur tiltrekke privat kapital til prosjektene. En uavhengig investeringsbank med klart mandat om å bidra til grønne investeringer vil bidra til stabile investeringer uavhengig av konjunkturer i økonomien.

Dette medlem viser til at det finnes over 90 statlige investeringsbanker i verden. For eksempel er EUs investeringsbank (EIB) verdens største offentlige bank, Tyskland har en stor statlig investeringsbank (KfW), og Skottland åpnet i november sin investeringsbank med mandat om å bidra til grønn omstilling.

Dette medlem viser til at utlån fra en grønn investeringsbank vil finansieres av innskutt egenkapital pluss grønne obligasjoner. Et moderat forhold mellom disse er 1:5. For hver krone staten har skutt inn i egenkapital, utsteder banken 5 kroners verdi av grønne obligasjoner.?Med et første kapitalinnskudd på 10 mrd. kroner, kan banken få en utlånskapasitet på 60 mrd. kroner.

Dette medlem viser til at markedet for grønne obligasjoner er underutviklet i Norge. Et mer utviklet marked for grønne obligasjoner i Norge kan bidra til å flytte privat kapital fra spekulasjon og eiendom til grønne investeringer og dermed redusere klimarisiko og generelt bedre den finansielle stabiliteten i Norge. Ved å utstede grønne obligasjoner låner banken inn privat kapital, som den så låner ut til grønne investeringer. Slik omdirigeres privat kapital i tråd med målene om klimakutt og omstilling.

Dette medlem peker på at investeringsbanken vil ha positive ringvirkninger i pengesystemet. Norges Bank vil fremover bli nødt til å ta hensyn til klimarisiko og omstilling i pengepolitikken. Et større marked for grønne obligasjoner kan gi sentralbanken anledning til å f.eks. stille krav til grønne obligasjoner i pantsettelsen når bankene tilføres likviditet. Det vil igjen stimulere bankenes etterspørsel etter grønne obligasjoner.

6.14 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)

6.14.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.15 Kap. 2426 Siva SF

6.15.1 Post 90 Lån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.16 Kap. 2429 Eksportkredittordningen

6.16.1 Post 90 Utlån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt

6.17.1 Post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)

6.18.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.19.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Arbeids- og sosialdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

6.20.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Helse- og omsorgsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

6.21.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.21.2 Post 96 Salg av aksjer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.22 Kap. 4312 Avinor AS (jf. kap. 1312)

6.22.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)

6.23.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.24 Kap. 4356 Bane NOR SF (jf. kap. 1356)

6.24.1 Post 96 Tingsuttak

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.25 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

6.25.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.25.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.26 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)

6.26.1 Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 3 mill. kroner, som følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, der det foreslås å øke posten med 3 mill. kroner, som følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke posten med 3 mill. kroner, som følge av forslag om å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.

6.27 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421)

6.27.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.27.2 Post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.28 Kap. 5326 Siva SF (jf. kap. 2426)

6.28.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.29 Kap. 5329 Eksportkredittordningen

6.29.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

6.30.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.30.2 Post 95 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.31 Kap. 5460 Garantiinstituttet for eksportkreditt (jf. kap. 2460)

6.31.1 Post 95 Avdrag på utestående fordringer ifølge trekkfullmakt

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.32 Kap. 5999 Statslånemidler

6.32.1 Post 90 Lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2020–2021) Gul bok

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke statslånemidler med 31 094,7 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, som følge av økte avsetninger på 90-poster.

Dette medlem viser til at Norges Banks kronekjøp gjennom «overføring fra SPU» med sikte på å dekke underskuddet i budsjettet i 2020 var så omfattende at det hadde en merkbar appresierende effekt på kronekursen, som isolert sett forverret konkurranseevnen til norsk eksportindustri på toppen av koronakrisen. Dette medlem viser til at omfanget av underskuddet ifølge Finansdepartementets anslag i vår lå an til å måtte selge aktiva i Statens pensjonsfond utland a om lag 133 mrd. kroner for å dekke det, og det i en tid hvor finansmarkedene var svært usikre. Dette medlem mener dette vitner om en uheldig og ustabil forvaltning av oljeformuen.

Dette medlem peker på at markedet for norske statsobligasjoner er svært lite, sammenlignet med andre land, og rentene på statsobligasjoner er svært lave, og vil forbli lave i overskuelig fremtid. Betraktelig lavere enn den forventede avkastningen på Statens pensjonsfond utland. Dette medlem vil videre peke på at låneopptak i norske kroner ikke har samme appresierende effekt på kronen som når man dekker underskuddet ved å kjøpe kroner. Det vil også bli lettere for norske bedrifter å låne i obligasjoner i norske kroner med et større referansemarked for norske statsobligasjoner.

Dette medlem viser videre til at statsobligasjoner er en trygg plassering for den private kapitalen, særlig i usikre tider, og at finansiering av statlige investeringer gjennom statsobligasjoner bidrar til en mobilisering av samfunnets eksisterende kapital til produktive formål. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås 30 mrd. kroner til grønne investeringer, finansiert ved lånetransaksjoner.

Dette medlem fremmer videre følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede ulike sammensetninger av lånetransaksjoner og overføring fra SPU i statsbudsjettet med henblikk på konsekvenser for statens formue, kronekursen, pengepolitikken, et velfungerende marked for statsobligasjoner og finansiell stabilitet.»

6.33 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

H, FrP, V og KrF

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter (i tusen kroner)

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

90

Norfund – risikoavlastningsfond for grønne investeringer i det globale sør

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

400 000 (+400 000)

0 (0)

95

Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

2 239 864 (+1 000 000)

1 239 864 (0)

225

Tiltak i grunnopplæringen

90

Rentekompensasjonsordning: bedre og grønnere skoler, barnehagebygg og svømmeanlegg

0

0 (0)

5 000 000 (+5 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

945

Grønt investeringsselskap

90

Kapitalinnskudd

0

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

455 000

455 000 (0)

455 000 (0)

755 000 (+300 000)

455 000 (0)

955 000 (+500 000)

455 000 (0)

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000

92 000 (0)

260 000 (+168 000)

92 000 (0)

92 000 (0)

592 000 (+500 000)

92 000 (0)

95

Egenkapitaltilførsel Statkraft

0

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

967

Investeringsselskap

90

Aksjekapital

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

20 000 000 (+20 000 000)

0 (0)

0 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

32 351 302

32 351 302 (0)

32 351 302 (0)

32 484 302 (+133 000)

33 099 002 (+747 700)

33 092 202 (+740 900)

32 368 324 (+17 022)

2412

Husbanken

90

Nye lån

18 050 000

18 050 000 (0)

18 400 000 (+350 000)

18 400 000 (+350 000)

18 400 000 (+350 000)

20 050 000 (+2 000 000)

18 190 000 (+140 000)

2420

Grønn investeringsbank

90

Kapitalinnskudd

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

10 000 000 (+10 000 000)

0 (0)

0 (0)

2421

Innovasjon Norge

95

Egenkapital såkornfond

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

500 000 (+500 000)

0 (0)

2425

Bionova

97

Egenkapital Bionova

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

2 000 000 (+2 000 000)

0 (0)

Sum utgifter

222 687 584

222 687 584 (0)

229 205 584 (+6 518 000)

233 470 584 (+10 783 000)

253 785 284 (+31 097 700)

230 328 484 (+7 640 900)

222 844 606 (+157 022)

Inntekter (i tusen kroner)

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 740 000

12 740 000 (0)

12 743 000 (+3 000)

12 743 000 (+3 000)

12 743 000 (+3 000)

12 740 000 (0)

12 740 000 (0)

5999

Statslånemidler

90

Lån

97 793 292

97 793 292 (0)

104 308 292 (+6 515 000)

108 573 292 (+10 780 000)

128 887 992 (+31 094 700)

105 434 192 (+7 640 900)

97 950 314 (+157 022)

Sum inntekter

222 687 584

222 687 584 (0)

229 205 584 (+6 518 000)

233 470 584 (+10 783 000)

253 785 284 (+31 097 700)

230 328 484 (+7 640 900)

222 844 606 (+157 022)

Sum netto

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)