Søk

1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Regjeringen fremmer i denne proposisjonen forslag til endringer i forsvarsloven knyttet til klageadgang og foreldelse i erstatningssaker og Forsvarets bistand til offentlige myndigheter og andre beredskapsaktører. Regjeringen foreslår å innføre en klageadgang for saker om psykiske belastningsskader etter forsvarsloven § 55. Forslaget innebærer at klagesaksbehandlingen innlemmes i arbeidet til den eksisterende Klagenemnda for krav om kompensasjon og billighetserstatning for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner. Hensikten er å bedre rettssikkerheten til veteranene som har fått psykiske skader etter 1. januar 2010, og å sikre likebehandling av veteraner skadd før og etter dette tidspunktet.

Videre foreslår regjeringen nye foreldelsesregler i veteranerstatningssakene. Forslaget innebærer lempeligere foreldelsesregler enn det som følger av foreldelsesloven. Hensikten er å imøtekomme de særskilte utfordringer veteraner med psykiske belastningsskader har med å søke erstatning i tide, innenfor de generelle fristene. Som en følge av de nye foreldelsesreglene foreslås også å innføre en søksmålsfrist på seks måneder.

Regjeringen fremmer videre et forslag om endring i forsvarsloven for å gi en klar hjemmel for å fastsette forskrift om Forsvarets bistand til andre offentlige myndigheter enn politiet og til andre beredskapsaktører. At Forsvaret kan yte bistand til andre offentlige myndigheter enn politiet, er slått fast i en rekke stortingsdokumenter. Slik bistand har også vært gitt i mange år. Hensikten med en regulering er å skape større forutsigbarhet og lede til tydeligere og mer ensartet praksis hva gjelder blant annet prosedyrene for og behandlingen av denne type anmodninger. Lovbestemmelsen vil også omfatte bistand fra Forsvaret til andre beredskapsaktører enn offentlige myndigheter. Forskriften vil inneholde detaljerte bestemmelser om blant annet vilkårene for Forsvarets bistand, hvem som kan anmode om bistand, utgiftsdekning og krav til innhold i bistandsanmodninger. Den vil også fastsette klare prosedyrer for hvordan anmodninger fremsettes, koordineres og prioriteres, og hvordan bistandsoperasjoner skal ledes.

Regjeringen foreslår også mindre endringer i enkelte bestemmelser for å oppdatere henvisningene til statsansatteloven.

1.2 Bakgrunnen for lovforslaget

Forsvarsministeren nedsatte i 2018 en ekstern arbeidsgruppe for å gjennomgå og vurdere de særskilte erstatnings- og kompensasjonsordningene for veteraner fra internasjonale operasjoner, i tråd med uttalelsene fra en enstemmig utenriks- og forsvarskomité i Innst. 7 S (2017–2018), jf. Prop. 1 S (2017–2018). Arbeidsgruppen skulle vurdere behovet for endringer i erstatnings- og kompensasjonsordningene og utrede en klageordning for saker etter forsvarsloven § 55, hvor det i dag ikke er slik klageadgang. Arbeidsgruppen avga sin rapport i januar 2020, hvor det ble foreslått flere endringer i erstatnings- og kompensasjonsordningene. Arbeidsgruppens forslag til klageordning etter forsvarsloven § 55, forslag om å innføre betegnelsen intopserstatning som en fellesbetegnelse på de ulike ordningene, samt forslag om å flytte sekretariatet for Klagenemnda for kompensasjon og billighetserstatning fra Forsvarsdepartementet til Statens sivilrettsforvaltning, ble inntatt i Meld. St. 15 (2019–2020) Også vi når det blir krevet – Veteraner i vår tid. Stortingsmeldingen ble behandlet 15. oktober 2020 (Innst. 20 S (2020–2021). Forslaget om klageordning i proposisjonen er i tråd med forslaget i arbeidsgrupperapporten og stortingsmeldingen.

Regjeringen varslet i stortingsmeldingen at øvrige forslag fra arbeidsgruppen ville vurderes nærmere. Dette gjaldt blant annet arbeidsgruppens forslag om å innføre nye regler om foreldelse for saker etter forsvarsloven § 55. I behandlingen av Innst. 21 S (2020–2021), jf. Dokument 8:101 S (2019–2020) fra stortingsrepresentanten Bjørnar Moxnes anmodet et samlet storting regjeringen om å fremme forslag til nye regler om foreldelse.