Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om representantforslag om å oppheve spillmonopolet i Norge

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å oppheve spillmonopolet og innføre en lisensordning som sørger for like konkurransevilkår for norske og internasjonale spillselskap.

  2. Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å endre markedsføringsloven slik at alle spillselskaper med lisens lovlig kan reklamere for produktene sine.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, konstaterer at spillpolitikken i Norge har som formål å ivareta flere allmenne hensyn. I sitt svarbrev av 21. desember 2020 til komiteen viser Kulturdepartementet til Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne. Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk, hvor departementet la til grunn tre slike hensyn: å forebygge problematisk spilleatferd, forebygge økonomisk mislighold og begrense privat fortjeneste. Komiteen mener spillpolitikken skal ivareta disse målsettingene.

Stortingsmeldingen drøftet hvilken reguleringsmodell som burde velges, og anbefalte enerettsmodellen framfor en lisensmodell. Departementet skriver i sitt svar til komiteen at de står fast på denne konklusjonen, og at forholdene som de la til grunn den gangen, fortsatt er gjeldene.

Forslagsstillerne mener dette spillmonopolet bør oppheves og erstattes av en lisensordning som sørger for like konkurransevilkår for norske og internasjonale spillselskap, som det heter i forslaget. De ber om at regjeringen raskest mulig kommer tilbake til Stortinget med et forslag om å endre markedsføringsloven slik at alle spillselskaper med lisens lovlig kan reklamere for produktene sine.

Komiteen har mottatt skriftlige høringsinnspill fra Norges Røde Kors og fra Stiftelsen Dam. Røde Kors skriver at de ser med stor bekymring på hvordan de ulovlige utenlandske spillselskapene påvirker mennesker med problematisk spilleratferd, og at dette rammer den enkelte og deres familier hardt. Røde Kors mener at enerettsmodellen er den beste modellen for å begrense de negative konsekvensene av pengespill. Stiftelsen Dam, som har ansvar for å fordele til de frivillige aktørene Norsk Tippings overskudd som er øremerket helse, skriver at de er sterkt imot representantforslaget og mener det er en dårlig idé å skrote enerettsmodellen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, står fast på konklusjonen fra spillmeldingen om at enerettsmodellen best ivaretar de samfunnsmessige hensynene ved spillpolitikken. Departementet viser til at konklusjonen er styrket ved at Norsk Tippings kanalisering av spillere framstår sterkere i dag enn i 2017. Flertallet deler departementets syn.

Departementet gir i sitt svar en grundig drøfting av utfordringene en lisensmodell medfører for målene om en effektiv beskyttelse mot spillproblemer. Som departementet skriver, vil spillselskapene som søker lisens, ut fra en forretningsanalyse veie kostnadene ved pålagte ansvarlighetstiltak opp mot den eventuelle gevinsten ved å få uhindret tilgang til det norske markedet. Departementet gir også en god beskrivelse av ansvarligshetstiltak som vil være utfordrende å opprettholde i en lisensmodell, som tapsbegrensninger, restriksjoner i markedsføring og begrensninger av risikospill. Flertallet deler departementets vurderinger. Målet med spillselskapenes virksomhet – størst mulig overskudd – vil være i motstrid til målsettingene om ansvarlige spill. Dette øker faren for en utvikling som øker spillproblemer som rammer enkeltmennesker og familier.

Departementet viser til at heller ikke en lisensmodell vil gi full kontroll på markedet. De skriver at selv om flere private aktører får tilgang til det norske markedet gjennom en lisensmodell, vil det eksistere uregulerte aktører som vil rette tilbud mot det norske markedet uten tillatelse. Departementet viser til at man har sett dette i Sverige, hvor en fjerdedel av markedet for online kasinospill i 2019 tilfalt uregulerte selskaper uten lisens. Departementet viser også til at det er langt vanskeligere for myndighetene å gripe inn mot skadelige tilbud eller markedsføring overfor private aktører enn overfor Norsk Tipping som en statlig enerettsleverandør. Flertallet slutter seg til disse vurderingene.

Flertallet konstaterer at det ikke framstår som noe folkekrav å endre norsk spillpolitikk. Tvert imot, de store frivillige organisasjonene, idretten og organisasjoner som arbeider med rus- og spillavhengighe advarer mot oppheving av enerettsmodellen. Det er i den skriftlige høringen ikke kommet noen innspill som støtter opp om representantforslaget. I forbindelse med spillmeldingen konkluderte også et overveldende flertall av høringsinstansene mot en svekkelse av enerettsmodellen.

Flertallet viser til at departementets grundige gjennomgang viser at et lisenssystem ikke vil generere større inntekter til samfunnsnyttige formål enn dagens enerettsmodell, blant annet fordi økt konkurranse kan antas å føre til høyere gevinstandeler og økte markedsføringskostnader og en overføring av markedsandeler fra Norsk Tipping til utenlandske spillselskaper. Selv om kanalisering av penger til samfunnsnyttige formål ikke er begrunnelsen for enerettsmodellen, anerkjenner flertallet hvilken stor betydning disse inntektene har for norsk frivillighet, kultur og idrett. Flertallet er derfor sterkt kritisk til endringer i spillpolitikken som både svekker kampen mot spillavhengighet og inntektene til alle ildsjelene og aktive i norsk frivillighet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at dagens spillmonopol ikke fungerer og hindrer effektiv oppnåelse av flere av hensynene som legges til grunn for enerettsmodellen.

Disse medlemmer viser til at svært mange nordmenn spiller hos utenlandske spillselskaper, og at det estimeres rundt 50 prosent kanaliseringsgrad på utenlandske spillselskaper når det gjelder nordmenns spill på internett. Disse medlemmer viser også til rapporten fra Menon Economics i 2018, som viser at fellesskapet går glipp av store skatteinntekter som følge av at disse aktørene holdes utenfor den norske modellen. Svenske myndigheter fikk omtrent doblet skatteinntektene sammenlignet med det de forventet da de åpnet for en lisensmodell for private spillselskaper.

Disse medlemmer vil også peke på den sterke økningen i antall personer med problematisk spilladferd de siste årene. Denne økningen har skjedd under spillregimet med monopol, i motsetning til utviklingen i våre naboland, hvor myndighetene har kunnet implementere flere helhetlige, effektive tiltak mot spillproblemer gjennom å inkludere alle aktørene innenfor sine respektive modeller. Disse medlemmer vil også påpeke at monopolistene i norsk spillpolitikk står for nokså omfattende og pågående markedsføring av sine spill. Enerettsmodellen kan derfor ikke sies å skjerme spillere eller problemspillere fra pågående og omfattende markedsføring.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å oppheve spillmonopolet og innføre en lisensordning som sørger for like konkurransevilkår for norske og internasjonale spillselskaper.»

«Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å endre markedsføringsloven slik at alle spillselskaper med lisens lovlig kan reklamere for produktene sine.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å oppheve spillmonopolet og innføre en lisensordning som sørger for like konkurransevilkår for norske og internasjonale spillselskaper.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med et forslag om å endre markedsføringsloven slik at alle spillselskaper med lisens lovlig kan reklamere for produktene sine.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:56 S (2020–2021) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Himanshu Gulati, Silje Hjemdal, Erlend Wiborg og Roy Steffensen om å oppheve spillmonopolet i Norge – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 16. februar 2021

Kristin Ørmen Johnsen

Trond Giske

leder

ordfører