Innstilling fra justiskomiteen om Endringer i våpenlova (oppbevaring av skytevåpen mv.)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 20. april 2018 nr. 7 om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova). I påvente av ny våpenforskrift har våpenlova 2018 ennå ikke trådt i kraft.

Vedtakelsen av ny våpenlov gjorde det nødvendig å utarbeide ny våpenforskrift. I forbindelse med dette arbeidet har departementet blitt oppmerksom på flere forhold som det er behov for å presisere i våpenlova. Etter en nærmere vurdering har departementet i tillegg kommet til at enkelte forhold bør reguleres på en noe annen måte enn det som ble vedtatt i den nye våpenlova.

Utenom rent språklige endringer foreslås det blant annet å gi en forskriftshjemmel for oppbevaring av løyvepliktige våpen, våpendeler og ammunisjon på annet sted enn der våpeneieren bor fast. Utgangspunktet er at det skal være adgang til å oppbevare løyvepliktige våpen mv. på annet fast bosted enn den folkeregistrerte adressen, som vedkommende eier eller leier, herunder enkelte særlige bosituasjoner som studenter og pendlere. Eierskap og leieforhold vil være enkelt å dokumentere. Det vil også bli gitt nærmere regler om meldeplikt i forskriften. Det forutsettes blant annet at melding om oppbevaring på annet sted skal gis på fastsatt skjema. Dette vil bidra til at politiet får alle opplysninger som er nødvendige for å føre kontroll med ordningen. Departementet ser også behovet for at det fastsettes frister for når meldingen skal sendes. Det vil derfor bli fastsatt nærmere bestemmelser om at melding må sendes innenfor en nærmere bestemt frist før våpenet mv. oppbevares på angjeldende sted. Meldingen vil bli registrert i våpenregisteret, slik at politiet vil ha oversikt over de steder der våpenet kan befinne seg. På denne bakgrunn mener departementet at den foreslåtte ordningen sikrer god kontroll, samtidig som den er ressurssparende for politiet ved at det ikke må treffes vedtak om tillatelse. Dersom meldingen viser at vilkårene i lov og forskrift ikke er oppfylt, vil politiet kunne fatte vedtak om å nekte oppbevaring på angjeldende sted.

I tillegg foreslås det at forbudet mot å ha halvautomatiske rifler etter våpenlova § 5 annet ledd nr. 3 skal tre i kraft ett år etter våpenlovas ikrafttredelse.

Departementet anser det som viktig at halvautomatiske rifler med stort skadepotensial ikke er i omløp lenger enn hva som er strengt nødvendig. Departementet mener også at en overgangsperiode på ett år er tilstrekkelig for at våpeneierne skal kunne innrette seg etter forbudet. Dette gjelder særlig når det helt siden 2018 har vært kjent at slike våpen vil bli forbudt.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, vil vise til at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer i lov 20. april 2018 nr. 7 om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova). I påvente av ny våpenforskrift har våpenlova 2018 ennå ikke trådt i kraft. Utenom rent språklige endringer foreslås det blant annet:

  1. å gi en forskriftshjemmel for oppbevaring av løyvepliktige våpen, våpendeler og ammunisjon på annet sted enn der våpeneieren bor fast.

  2. å endre reglene om inn- og utførsel av skytevåpen mv. uten europeisk våpenpass i ny våpenforskrift.

  3. at forbudet mot å ha halvautomatiske rifler etter våpenlova § 5 annet ledd nr. 3 skal tre i kraft ett år etter våpenlovas ikrafttredelse.

Komiteen vil vise til at Stortingets vedtak om ny våpenlov gjorde det nødvendig å utarbeide ny våpenforskrift. I forbindelse med dette arbeidet er regjeringen blitt oppmerksom på flere forhold som det er behov for å presisere i våpenlova.

Komiteen vil vise til at regjeringen etter en nærmere vurdering i tillegg har kommet til at enkelte forhold bør reguleres på en annen måte enn det som ble vedtatt i den nye våpenlova.

Komiteen vil vise til at forslaget til ny våpenforskrift, med tilhørende forslag til endringer i våpenlova, ble sendt på høring 12. mars 2020 med høringsfrist 2. juni 2020. Komiteen vil videre vise til at departementet mottok 120 høringssvar med merknader. Komiteen merker seg at mesteparten av merknadene gjaldt forslaget til ny våpenforskrift. Noen av instansene har også kommet med merknader til forslaget til endringer i våpenlova.

Komiteen viser til forslagene og omtalen av forslagene i proposisjonen.

Komiteen vil vise til at det ansees som viktig at halvautomatiske rifler med stort skadepotensial ikke er i omløp lenger enn hva som er strengt nødvendig, og viser videre til at regjeringen mener at en overgangsperiode på ett år er tilstrekkelig, særlig når det helt siden 2018 har vært kjent at slike våpen vil bli forbudt.

Komiteen registrerer at høringsinstansene som er negative til forslaget, først og fremst viser til uklarheten rundt hvilke våpenmodeller som blir omfattet av forbudet. Til dette bemerkes det fra regjeringen i proposisjonen at problemstillingen har vært kjent siden forbudet ble vedtatt i 2018, og at det av den grunn i 2018 ble laget en liste over modellene som må antas å falle inn under forbudet. Listen ble sendt til politidistriktene og våpenorganisasjonene. På denne bakgrunn merker komiteen seg at regjeringen ikke mener innvendingene mot å endre overgangsperioden fra tre til ett år er tilstrekkelig tungtveiende. Forslaget om å forkorte overgangsperioden til ett år opprettholdes i proposisjonen.

Komiteen vil videre vise til at regjeringen er enig i Politidirektoratets forslag om at politiet må ha hjemmel til å utvise fleksibilitet i de tilfellene der salget av våpenet til utenlandske kjøpere er gjennomført før utløpet av fristen, men der formaliteter i forbindelse med tillatelse til eksport og import tar lengre tid. En slik overgangsregel var ikke foreslått i utkastet til ny våpenforskrift, men departementet skriver i proposisjonen at regjeringen vil vurdere å innføre en slik regel i samarbeid med Politidirektoratet.

Komiteen viser til brev fra Justis- og beredskapsdepartementet av 14. desember 2020 (vedlagt). Departementet har blitt oppmerksom på at det ved en feil ikke ble foreslått en nødvendig lovteknisk endring i straffeloven § 189 første ledd bokstav d. Bestemmelsen slår fast at det på offentlig sted er straffbart å bære «skytevåpen som etter våpenlova 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart». Bestemmelsen skulle vært foreslått endret slik at det vises til riktig bestemmelse i den nye våpenlova. I den nye våpenlova er begrepet «ubrukbart» erstattet med «deaktivert», og hjemmelen for deaktivering er flyttet til våpenlova § 27.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Straffeloven § 189 første ledd bokstav d skal lyde:

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med

  • d) skytevåpen som er deaktivert etter våpenlova 20. april 2018 nr. 7 § 27.

Komiteen viser til at det ved vedtakelsen av ny våpenlov i 2018 ble vedtatt at forbudet mot halvautomatiske rifler ville tre i kraft tre år etter lovens ikrafttredelse. Komiteen mener at forbudet mot halvautomatiske rifler er godt begrunnet. Det er likevel viktig at våpeneiere som rammes av forbudet, kan forholde seg til stabile og forutsigbare frister når de først pålegges å omsette, deaktivere eller innlevere sine våpen. Komiteen ønsker derfor å opprettholde den opprinnelige fristen på tre år.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«§ 43 første ledd skal lyde:

Forbodet mot å ha halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.»

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i våpenlova (oppbevaring av skytevåpen mv.)

I

I lov 20. april 2018 nr. 7 om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon gjøres følgende endringer:

§ 13 annet ledd skal lyde:

Politiet kan berre gje løyve til å erverve og ha skytevåpen som er nemnde i § 5 andre ledd, eller som er forbodne i medhald av § 5 tredje ledd, og våpendelar som er forbodne i medhald av § 6 tredje ledd, når skytevåpenet eller våpendelen enten er særskild sjeldan, eller når gjenstanden dokumenterer forhold av særskild historisk betyding.

§ 15 første til tredje ledd skal lyde:

Aldersgrensa for å kunne erverve og ha skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon er 18 år. For å kunne erverve og ha pistol og revolver som krev løyve etter § 5 første ledd, eller våpendelar til pistol eller revolver som er løyvepliktige i medhald av § 6 tredje ledd, er aldersgrensa likevel 21 år.

Politiet kan gje personar som har fylt 16 år fritak frå alderskravet for hagler og rifler når verje samtykker til ervervet, og når skytevåpenet eller våpendelen kan oppbevarast av verje eller annen person som oppfyller krava til alder, vandel og personlege eigenskapar etter første ledd og § 16. Politiet kan likevel ikkje gje personar under 18 år løyve til å kjøpe skytevåpen.

Politiet kan gje personer over 18 år fritak frå alderskravet for å kunne erverve og ha pistol, revolver og våpendelar til slike våpen. Eit vedtak om fritak etter første punktum skal gjerast tidsavgrensa for inntil eitt år.

§ 17 annet punktum skal lyde:

Dei fysiske personane i organisasjonen som er ansvarlege for å levere ut, bruke og oppbevare gjenstandane på vegne av organisasjonen, må i tillegg oppfylle krava til alder, vandel og personlege eigenskapar etter §§ 15 og 16.

§ 18 annet ledd første punktum skal lyde:

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar.

§ 19 annet til fjerde ledd skal lyde:

Den som har løyvepliktige skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7, skal oppbevare desse i sin faste bustad, med mindre det er gjort unntak etter fjerde ledd nr. 7.

Løyvepliktige skytevåpen, eller nærare bestemte delar til skytevåpenet, skal oppbevarast nedlåste i godkjent tryggingsskap eller i godkjent våpenrom. Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst.

Kongen gjev forskrift om:

  • 1. kva våpendelar som kan oppbevarast nedlåste i staden for komplette skytevåpen,

  • 2. krav til oppbevaring av ammunisjon,

  • 3. krav til godkjenning av tryggingsskap eller våpenrom,

  • 4. særskilde krav til oppbevaring for personar som har løyve til å ha eit nærare fastsett tal løyvepliktige skytevåpen,

  • 5. særskilde krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon for personar som driv næringsverksemd etter § 23,

  • 6. særskilde krav til oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon for andre juridiske personar enn næringsdrivande etter § 23,

  • 7. oppbevaring av løyvepliktige skytevåpen, våpendelar og ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7 på annan stad enn i fast bustad.

§ 21 første ledd første punktum skal lyde:

Den som skal føre løyvepliktige skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7 inn i eller gjennom norsk tollområde, må ha løyve frå politiet.

§ 36 første ledd annet punktum skal lyde:

Registeret skal også innehalde opplysingar om skytevåpen og våpendelar som er registreringspliktige etter § 5 tredje ledd eller § 6 tredje ledd, og om personar som ervervar eller har slike gjenstandar.

§ 36 tredje ledd oppheves. Nåværende fjerde ledd blir tredje ledd.

§ 38 skal lyde:
§ 38 Forholdet til forvaltningsloven

Forvaltningsloven gjeld for saker etter denne lova med dei særreglane som er fastsette i andre og tredje punktum i paragrafen her. Politiet kan krevje at personar stiller til intervju for å vurdere om vilkåra etter § 16 er oppfylte. Retten til klage, grunngjeving og partsinnsyn etter forvaltningsloven gjeld ikkje for saker om løyve til mellombels innførsel til jaktføremål.

§ 41 nr. 18 skal lyde:
  • 18. krav til overlating og lån av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon, jf. § 18,

§ 41 nr. 28 skal lyde:
  • 28. politiet sin kontroll med tildelte løyve, medrekna krav til at sportsskyttarar med løyve etter § 12 tredje ledd dokumenterer aktivitet i godkjent skyttarorganisasjon, samt vilkår for å krevje tilkomst til privat bustad, jf. § 30,

§ 41 nr. 30 skal lyde:
  • 30. gjennomføring av § 36, medrekna reglar om kven som er handsamingsansvarleg, kva for opplysingskategoriar som kan registrerast, kven som har tilgang på opplysingane, informasjonstryggleik og internkontroll, utlevering av opplysingar og klagehandsaming,

§ 41 nåværende nr. 30, 31, 32 og 33 blir nr. 31, 32, 33 og 34.
§ 43 første ledd skal lyde:

Forbodet mot å ha halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.

II

I lov 20. mai 2005 nr 28 om straff gjøres følgende endring:

§ 189 første ledd bokstav d skal lyde:

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med

  • d) skytevåpen som er deaktivert etter våpenlova 20. april 2018 nr. 7 § 27.

III

  • 1. Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

  • 2. Kongen kan gi nærmere overgangsregler.

Oslo, i justiskomiteen, den 2. mars 2021

Lene Vågslid

leder og ordfører