Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2 i Agder og om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor André Johnsen om nedskalering av Gartnerløkka og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand

Til Stortinget

Sammendrag

Prop. 95 S (2020–2021)

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen.

I fase 2 prioriteres gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen i Kristiansand. Prosjektet er bl.a. omtalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029. Det uttales at prosjektet er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det gir også bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9. Det er lagt opp til anleggsstart for prosjektet våren 2021, og det er ventet at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2026.

I tillegg til gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen, foreslås det i proposisjonen midler til programområdetiltak for kollektivtrafikk, sykkel og gange, trafikksikkerhet og eventuelt også mindre veiutbedringer.

Fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. 2021-kroner. Finansieringen er basert på bompenger og statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg er det lagt til grunn at Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune skal føre tilbake til samferdselspakken all merverdiavgift som staten refunderer for prosjekt og tiltak i pakken. Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.

Bompengeordningen i fase 2 er i hovedsak basert på innkrevingsordning i fase 1 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. Det er forutsatt at innkrevingen skal skje i de eksisterende bomstasjonene i Kristiansand. Det er ikke lagt opp til etablering av nye bomstasjoner. Takst- og rabattsystemet forutsettes også i all hovedsak tilsvarende som i fase 1 av pakken, men det foreslås å innføre betaling for nullutslippskjøretøy og miljødifferensiering av bompengetakster for kjøretøy i takstgruppe 2. Det er lagt til grunn at bompengeinnkrevingen skal vare i om lag 14 år.

Det uttales i proposisjonen at departementet legger til grunn at lokale myndigheter har gjort nødvendige vedtak om det foreslåtte opplegget med enveis innkreving av tidsdifferensierte bompenger i de fem eksisterende bomstasjonene i Kristiansand kommune.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.

Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 1,3 mrd. 2021-kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag 0,4, og netto nytte per budsjettkrone er beregnet til om lag 0,70. Uten bompenger er det beregnet at netto nytte er om lag 1,5 mrd. 2021-kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag 0,46, og netto nytte per budsjettkrone uten bompenger er beregnet til om lag 0,60.

Ved finansiering uten bompenger er det beregnet at prosjektet fører til en økning av CO2-utslippene på om lag 151 tonn i åpningsåret. Ved finansiering med bompenger er reduksjonen i CO2-utslippene beregnet til om lag 828 tonn i åpningsåret.

De lokalpolitiske vedtakene forutsetter finansiering av ulike programområdetiltak i tillegg til prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Det er lagt til grunn at finansieringen av programområdetiltak håndteres innenfor en ramme på 300 mill. 2019-kroner inkl. mva. Omregnet til 2021-prisnivå tilsvarer dette om lag 315 mill. kroner.

Det vises til proposisjonen for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og omfanget av prosjektet.

Dokument 8:109 S (2020–2021)

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 95 S (2020–2021), der Samferdselsdepartementet legger frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. I fase 2 foreslås det å prioritere utbygging av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Utbyggingen vil skje i regi av Statens vegvesen. Komiteen viser også til representantforslag fra stortingsrepresentantene Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor André Johnsen om nedskalering av Gartnerløkka og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand (Dokument 8:109 S (2020–2021)), samt statsrådens uttalelse i brev av 9. mars 2021. Representantforslaget gjelder samme veistrekning som den som omtales i proposisjonen, og komiteen har derfor besluttet å behandle disse i én felles innstilling.

Komiteen viser til at fase 2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen og enkelte programområdetiltak, og har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. 2021-kroner inkl. mva. Veisystemet mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i Kristiansand har en årsdøgntrafikk på om lag 40 000 kjøretøy, og er overbelastet i rushperioder morgen og ettermiddag. Det medfører forsinkelser på veinettet inn og ut av Kristiansand sentrum, for gjennomgående øst-vest-rettet trafikk på E18/E39, og for trafikken inn til Norge via ferjer på E39. Få omkjøringsmuligheter gjør veinettet i Kristiansand sentrum svært sårbart for hendelser som trafikkulykker, uforutsett trafikkstans mv. Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 med nye kryss ved Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Utbyggingsstrekningen er om lag 1,4 km.

Komiteen mener det er viktig å løse de trafikale problemene som Kristiansand har opplevd over tid.

Komiteen er kjent med at det også er vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum, dette prosjektet inngår i Nye Veier AS sin portefølje.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til at E18/E39 fungerer både som en lokal, regional og nasjonal vei. E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende standard og satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det gir også bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9. Prosjektet omfatter prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og Ytre ringvei er to ulike prosjekter, og at det er lagt til grunn at prosjektene skal kunne gjennomføres uavhengig av hverandre. Disse medlemmer viser videre til at det vil være behov for kapasitetsforbedringer i Gartnerløkka-krysset, selv om Ytre ring bygges. Bygging av ringveien vil føre mye av gjennomgangstrafikken bort fra dagens trasé gjennom byen, men dagens E18/E39 vil fortsatt være hovedvei mellom indre bydeler, til/fra sentrum, ferjehavna, jernbanen og containerhavna samt for kollektivtrafikken. Prosjektet er et viktig prosjekt for byutviklingen i Kristiansand. Disse medlemmer mener derfor at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen bør gjennomføres som beskrevet i Prop. 95 S (2020–2021).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er fornøyde med at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen endelig kommer til politisk behandling i Stortinget.

Disse medlemmer forutsetter at eventuelle ubrukte midler fra samferdselspakkens fase 1 disponeres i fase 2, og kommer i tillegg til rammene for fase 2. Tilsvarende skal også forpliktelser knyttet til fase 1 følges opp i fase 2.

Videre peker disse medlemmer på forventninger til en snarlig fremforhandling av byvekstavtale, og at bompengeordningen og Samferdselspakke fase 2 overføres denne.

Disse medlemmer viser til dagens garantiordning og den belastningen det får for fylkeskommunene, og legger til grunn at Stortingets vedtak om statlig bompengegaranti vil gjelde også dette prosjektet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til vedtak om at en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum inngår i prosjektet Nye Veier AS sin portefølje, og forventer god dialog mellom Nye Veier og Statens vegvesen slik at fremkommelighet blir best mulig ivaretatt også i utbyggingsperioden.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er på tide at de store samferdselsprosjektene i Kristiansand sees under ett og gis den planmessigheten området og innbyggerne fortjener. Per i dag ser vi hvordan fremdriften blir påvirket når to ulike aktører er ansvarlige i samme område, uten å ha muligheten til å se prosjektene under ett. Ut over den praktiske påvirkningen det har på byområdet, reiser det et kostnadsspørsmål å gjøre det på denne måten.

Disse medlemmer viser til Prop. 95 S (2020–2021) og at fase 2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og enkelte programområdetiltak og har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. kroner, og bompenger utgjør 2,125 mrd. kroner. Størstedelen av utbyggingskostnaden betales altså av bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er av den klare oppfatning at bilistene ikke skal betale for et kostbart byutviklingsprosjekt i Kristiansand sentrum, som på toppen av det hele har en negativ samfunnsøkonomisk netto nytte på 1,3 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser til at Gartnerløkka-prosjektet i dag ligger i Statens vegvesens portefølje. Samtidig er det vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum som inngår i Nye Veier AS sin portefølje. Dagens ÅDT på Gartnerløkka på 40 000 vil bli sterkt redusert når ytre ringvei står ferdig, og det vil være svært positivt når gjennomgangstrafikken flyttes ut av sentrum. Disse medlemmer mener det derfor vil være fornuftig å se utbyggingen av Ytre ringvei og Gartnerløkka under ett og tildele begge prosjekter til Nye Veier AS.

Disse medlemmer viser også til den betydelige usikkerheten knyttet til erstatningsareal i prosjektet. Det er stor sannsynlighet for at prosjektets kostnader vil øke som følge av denne usikkerheten. Blant annet er finansiering av erstatningsareal for havna ikke tatt med i prosjektet og heller ikke avklart ennå. Disse medlemmer mener sannsynligheten for disse kostnadsøkningene er stor, og at det blir dobbelt galt når risikoen mest sannsynlig blir lempet over på bilistene, som risikerer større bompengebelastning.

Disse medlemmer viser til Nye Veiers suksess med helhetlig planlegging i andre store veiutbygginger og gevinstene de har kunnet realisere. Det vil være en klar fordel å kunne se utbyggingene i sammenheng og justere planverket deretter, eksempelvis ved å flytte tilfarten til ny helsebydel på sykehusområdet Eg og tilførselen til rv. 9 og næringsområdet på Dalane fra Gartnerløkka til Ytre ringvei. Dette vil kunne nedskalere Gartnerløkka–Kolsdalen vesentlig.

Disse medlemmer mener en nødvendig nedskalering av Gartnerløkka-prosjektet vil spare prosjektet, og dermed bilistene, for store utgifter. Det er derfor ønskelig å nedskalere prosjektet og legge det inn i Nye Veiers portefølje. Disse medlemmer mener innsparingene skal gå til å redusere bompengefinansieringen. Det vil spare både samfunnet og bilistene for store utgifter. Når prosjektet overføres til Nye Veiers portefølje, mener disse medlemmer at overføringen til selskapet må økes med tilsvarende den statlige finansieringsdelen som legges til grunn i KS2-rapporten.

Disse medlemmer mener veien videre for at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen går via nedskalering av E18/E39 Gartnerløkka, samtidig som byggestart utsettes til Ytre ringvei er igangsatt, slik at det ikke medfører store utfordringer for eksisterende trafikk i byggeperioden. Oppstart av Ytre ringvei kan sees i sammenheng med Gartnerløkka, slik at Ytre ringvei kan benyttes som omkjøringsvei. Med begge prosjekter i Nye Veiers portefølje vil dette la seg gjøre til det beste for hele Kristiansand og regionen.

Disse medlemmer merker seg at veidirektør Ingrid Dahl Hovland i et intervju med Fædrelandsvennen 2. mars i år mener at Ytre ringvei bør bygges først, hun uttaler:

«Ytre ringvei bør bygges først, der er jeg helt enig …. Det er et lite område som vil belastes med stor anleggstrafikk i lang tid og da bør man ta det i rett rekkefølge.»

Disse medlemmer støtter veidirektørens uttalelse om at Ytre ringvei må bygges først. Videre mener disse medlemmer at Gartnerløkka må nedskaleres og overføres til Nye Veier.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand. Det legges til grunn at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen finansieres uten bruk av bompenger.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at i likhet med andre samferdselspakker/byvekstavtaler så belastes bilister for prosjekter som kan betraktes som byutvikling og/eller tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange. Disse medlemmer vil understreke behovet for kostnadskontroll og nøktern pengebruk når det kreves inn så mye bompenger i slike prosjekter.

Disse medlemmer mener det er viktig at E39 Ytre Ringvei og E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen sees i sammenheng. Dette er viktig for at utbyggingsperioden skal kunne avvikles effektivt og skape minst mulig problem for trafikken, både lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk på E18/E39. Det er også viktig ettersom trafikkmengden på de to veistrekningene er avhengig av hverandre. Med ferdig utbygd Ytre Ring blir det lavere ÅDT og mindre behov for utbygging på prosjektet Gartnerløkka–Kolsdalen.

Disse medlemmer har likevel ikke grunnlag for å si at begge prosjektene skal bygges ut av Nye Veier.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand, der utbyggingen av prosjektene Gartnerløkka–Kolsdalen og Ytre Ringvei sees i sammenheng.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 95 S (2020–2021) og representantforslaget om nedskalering av Gartnerløkka og er enig med forslagsstillerne i at dette prosjektet bør nedskaleres, men er uenig i at prosjektet skal overføres til Nye Veier.

Det er et svært kostbart prosjekt som bidrar til en høyere bompengebelastning i Kristiansandregionen, og som er ventet å bidra til trafikkvekst.

Dette medlem mener at prosjektet er overdimensjonert og unødvendig, og at det ikke svarer på utfordringene i regionen. Nullvekstmålet må ivaretas i utbyggingen, og dersom eksisterende infrastruktur hadde blitt gjenbrukt, ville utslippene kunne reduseres. Dette medlem mener at de statlige bevilgningene i størst mulig grad må prioriteres til å legge til rette for et bedre kollektivtilbud og lette fremkommeligheten for syklister og gående, heller enn til motorveier.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utsette planene for utbygging av Gartnerløkka til det er gjennomført betydelige kutt i foreliggende planer.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen overtar ansvaret for alt av vegutbygging i Kristiansandsregionen.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand. Det legges til grunn at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen finansieres uten bruk av bompenger.

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand, der utbyggingen av prosjektene Gartnerløkka-Kolsdalen og Ytre Ringvei sees i sammenheng.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen utsette planene for utbygging av Gartnerløkka til det er gjennomført betydelige kutt i foreliggende planer.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen overtar ansvaret for alt av vegutbygging i Kristiansandsregionen.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding I fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre.

Komiteens tilråding II fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I
  1. Stortinget slutter seg til delvis bompengefinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2 i Agder.

  2. Stortinget samtykker i at bompengeselskapet Ferde AS får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2. Vilkårene går frem av Prop. 95 S (2020–2021).

  3. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet Ferde AS om delfinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2. Avtalen gir bompengeselskapet rett til å kreve inn bompenger innenfor de vilkårene denne proposisjonen fastsetter.

II

Dokument 8:109 S (2020–2021) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor André Johnsen om nedskalering av Gartnerløkka og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDf, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 25. mars 2021

Helge Orten

Solveig Sundbø Abrahamsen

leder

ordfører