Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Midlertidige regler i plan- og bygningsloven for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 (forlengelse av varighet)

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår i proposisjonen å forlenge varigheten til midlertidige regler i plan- og bygningsloven for å avhjelpe konsekvenser av covid-19. De midlertidige endringene oppheves 1. juni 2021. Departementet foreslår å videreføre reglene uendret fram til 10. november 2021.

I proposisjonens pkt. 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget, hvor det blant annet pekes på at det er uforutsigbart hvor lenge covid-19-utbruddet vil vare, og hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg. Det kan fortsatt oppstå situasjoner med økt smitte hvor det er nødvendig med mer inngripende smitteverntiltak både nasjonalt og lokalt for å begrense kontakt og således redusere faren for smittespredning.

I proposisjonens pkt. 3 gis en omtale av gjeldende rett – om plan- og bygningsloven § 20-9. Paragrafen åpner for at kommunene raskt kan gi unntak fra krav i plan- og bygningsloven for tiltak som er nødvendige for å oppfylle tiltak og anbefalinger som myndighetene har fastsatt eller gitt for å begrense spredning av covid-19. Det er i medhold av § 20-9 vedtatt en midlertidig forskrift som utfyller bestemmelsen.

Plan- og bygningsloven § 20-9 er avgrenset til å gjelde tiltak som i en begrenset periode skal brukes til helse- og omsorgstjenester, barnehage, skole, barneverninstitusjon, krisesenter og krisesentertilbud, familievernkontor, innkvartering av asylsøkere og plassering av innsatte i fengsel. Bestemmelsen er med enkelte begrensninger også gjort gjeldende for Longyearbyen.

Paragrafen skulle opprinnelig gjelde fram til 1. januar 2021. Ved lov 18. desember 2020 nr. 151 ble varigheten forlenget til 1. juni 2021.

I proposisjonens pkt. 4 fremkommer at lov- og forskriftsforslaget ble sendt på forkortet offentlig høring fordi det hastet å få fremmet et lovforslag om forlengelse før lovparagrafen oppheves. Det gis i pkt. 4.3 en omtale av høringsinstansenes syn.

Det vises til proposisjonens pkt. 5 for departementets vurdering og forslag – om smittesituasjonen og behovet for forlengelse, om de midlertidige reglene i plan- og bygningsloven § 20-9 og om forlengelsens varighet.

I proposisjonens pkt. 9 fremkommer at departementet legger til grunn at forslaget ikke har økonomiske og administrative konsekvenser.

I proposisjonens pkt. 10 er det gitt merknader til lovforslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til uforutsigbarheten og usikkerheten dagens smittesituasjon innebærer, og viser til regjeringens forslag om å forlenge varigheten av midlertidige regler i plan- og bygningsloven fram til 10. november 2021.

Komiteen viser til at regjeringen foreslår at reglene forlenges uten endringer. De midlertidige reglene legger til rette for at kommunene raskt kan gi unntak fra krav i plan- og bygningsloven for tiltak som er nødvendige for å begrense spredning av covid-19. Reglene gjelder for tiltak som i en begrenset periode skal brukes til helse- og omsorgstjenester, barnehage, skole, barneverninstitusjon, krisesenter og krisesentertilbud, familievernkontor, innkvartering av asylsøkere og plassering av innsatte i fengsel.

Komiteen viser til at regjeringen foreslår at i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling skal § 20-9 opphøre 10. november 2021. Fordi det er stortingsvalg høsten 2021 og det skal oppnevnes nye fagkomiteer, mener komiteen at det er hensiktsmessig at varigheten av bestemmelsen forlenges slik at den oppheves 1. desember 2021. Det vil sikre tilstrekkelig tid til komitébehandling av en eventuell proposisjon om ytterligere forlengelse av varigheten.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling skal ny § 20-9 niende ledd lyde:

Paragrafen oppheves 1. desember 2021.»

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om midlertidige regler i plan- og bygningsloven for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 (forlengelse av varighet)

I

I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling skal ny § 20-9 lyde:

§ 20-9 Midlertidige unntak fra krav i loven for å avhjelpe konsekvenser av covid-19

Dersom det av hensyn til folkehelsen er nødvendig med en rask avgjørelse for å avhjelpe negative konsekvenser av covid-19, kan kommunen etter skriftlig anmodning fra en offentlig myndighet eller private tilbydere innen helse og omsorg, barnehage, skole, krisesentre eller krisesentertilbud, unnta tidsbestemt bruksendring og plassering av midlertidige bygninger fra kravene om søknad og tillatelse etter § 20-2. Plan- og bygningsloven § 1-6 annet ledd gjelder ikke. Unntak kan gis for bygninger som skal brukes til

  • a) helse- og omsorgstjenester eller sosiale tjenester, innkvartering av helsepersonell og lagring av medisinsk materiale

  • b) barnehage eller skole

  • c) barneverninstitusjoner

  • d) krisesentre eller krisesentertilbud

  • e) familievernkontorer

  • f) innkvartering av asylsøkere og andre utlendinger som Utlendingsdirektoratet gir botilbud til

  • g) plassering i fengsel

Unntak kan ikke gis hvis det oppstår fare for liv og helse for brukerne av bygningen, fare for skade på miljø eller kulturminner eller tap av naturmangfold eller dyrket eller dyrkbar jord. Ved anmodninger fra private tilbydere skal det legges ved en vurdering fra kommuneoverlege, helseforetak eller regionalt helseforetak om at unntak er nødvendig for å ivareta krav som skal begrense spredning av smitte.

Kommunen skal fatte vedtak innen fem virkedager. Fristen løper fra den skriftlige anmodningen er mottatt og kan ikke forlenges. Fattes det ikke vedtak innen fristen, kan tiltaket igangsettes. Varigheten av unntaket skal fremgå av vedtaket og kan være inntil ett år. Kommunen skal innvilge en anmodning om unntak dersom vilkårene for dette er oppfylt.

Dersom det ut fra formålet med anmodningen om unntak er et sterkt behov for rask avgjørelse i saken, skal kommunen om mulig fatte vedtak samme dag som anmodningen er mottatt, eller senest neste dag. Andre ledd tredje punktum gjelder tilsvarende. Ved avslag plikter kommunen samtidig å foreslå andre egnede bygninger som kan tas i bruk, såfremt slike alternativer eksisterer i kommunen.

Klagefristen er tre virkedager fra kommunen har fattet vedtak etter første ledd. Klagesaken skal forberedes av kommunen og sendes klageinstansen innen fem virkedager etter at klagefristen er utløpt. Klageinstansen skal avgjøre saken innen fem virkedager.

Bestemmelsene om grannevarsel i grannelova § 6 gjelder ikke ved tiltak etter første ledd. Det kan heller ikke kreves granneskjønn etter grannelova §§ 7 og 8 eller retting etter grannelova § 10 i forbindelse med slike tiltak.

Når behovet for unntak etter første ledd ikke lenger er til stede, skal tiltakshaveren sørge for at den midlertidige bruken straks opphører, og at midlertidige bygninger fjernes. Tidligere lovlig bruk kan gjenopptas uten søknad etter § 20-2.

Kongen kan gi tidsbegrenset forskrift om krav til innhold og behandling av anmodning om unntak, saksbehandlingsfrister, nabovarsling, tekniske krav til tiltaket, ansvar og ferdigstillelse.

Denne paragrafen gjelder tilsvarende for Longyearbyen lokalstyre på Svalbard. Første ledd annet punktum gjelder likevel ikke.

Paragrafen oppheves 1. desember 2021.

II

Loven trer i kraft 1. juni 2021.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 11. mai 2021

Karin Andersen

Ove Trellevik

leder

ordfører