Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om representantforslag om å sikre at hjelpemiddelordningen er brukerorientert

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag til endringer i lov og i ansvarsdelingen for tildeling av hjelpemidler, slik at brukers behov og ønsker kan imøtekommes der det ikke ligger andre tungtveiende hensyn til grunn.

  2. Stortinget ber regjeringen sikre at mennesker som har hatt en type hjelpemiddel, får det hjelpemiddelet på nytt når det skal fornyes, dersom brukeren selv ønsker det.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens behandling

Komiteen ba i brev av 19. april 2021 om statsrådens vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 28. april 2021 følger vedlagt.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til at hjelpemiddelordningen er en viktig del av velferdspolitikken i Norge for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser og helseutfordringer. Komiteen viser til at ansvaret for hjelpemiddelforvaltningen i Norge er delt mellom Helse- og omsorgsdepartementet, som forvalter spesialisthelsetjenesteloven og lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, og Arbeids- og sosialdepartementet, som forvalter folketrygdloven. Stønad til hjelpemidler tildeles gjennom folketrygdloven. Komiteen viser til at kommunen har ansvar for å sikre bruker og pasient nødvendige helse- og omsorgstjenester i henhold til omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 5, jf. § 3-1, og at det å avdekke og utrede behov for hjelpemidler (ved vesentlige og varige behov over to år) som finansieres gjennom folketrygden, samt å finansiere hjelpemidler ved midlertidige behov (under to år), følger av dette ansvaret. Komiteen viser til at et smidig samarbeid mellom førstelinjen (helsetjenesten i kommunen) og hjelpemiddelsentralene er viktig for å sørge for at personer med funksjonsnedsettelser får et best mulig og helhetlig tilbud.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at et fungerende samarbeid mellom stat og kommune er viktig for å sikre at brukerne av hjelpemidler får tjenester som er så smidige og lite byråkratiske som mulig. Flertallet kjenner i likhet med forslagsstillerne til at det finnes eksempler der en unødig streng tolkning av reglene har satt brukere i en uheldig situasjon, men mener det er uklart hvorvidt forslagsstillernes forslag til vedtak vil løse disse utfordringene.

Flertallet viser til at det som hovedregel skilles mellom hjelpemidler som er egnet til å avhjelpe/erstatte/kompensere for et varig funksjonstap, som dekkes av folketrygdloven, og hjelpemidler ved midlertidig behov for habilitering og rehabilitering, som dekkes av omsorgstjenesteloven og er kommunens ansvar. Flertallet viser imidlertid til at det ved søknad om hjelpemidler hos hjelpemiddelsentralen blir gjort en individuell og konkret vurdering av søkers behov og formål med stønaden, og at hjelpemiddelet kan dekkes av folketrygden i de tilfellene der det samme hjelpemidlet har flere formål (for eksempel både behandlende og funksjonsavhjelpende effekt).

Flertallet mener representantforslaget peker på viktige utfordringer med gråsonetilfeller som gjør at brukere opplever «å falle mellom to stoler». Flertallet viser i den forbindelse til Arbeids- og velferdsetatens arbeid med å digitalisere hjelpemiddelområdet for å kunne skape sømløse digitale løsninger mellom bruker, kommune og etat, som et eksempel på et pågående arbeid med den hensikt å løse slike tilfeller.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til statsrådens svarbrev av 28. april 2021, der det vises til at dagens ansvarsfordeling mellom kommunene og Arbeids- og velferdsetaten når det gjelder hjelpemidler, kan medføre gråsoner som gjør at tilbudet til den enkelte ikke blir optimalt. Samtidig vises det til at en endring i lov og ansvarsdeling trolig ikke vil føre til at alle gråsoner opphører, men at andre typer tiltak for å skape sømløse og sammenhengende tjenester kan være mer hensiktsmessige.

Dette flertallet viser til Stortingets behandling 30. januar 2018 av Representantforslag 57 S (2017–2018) om forbedringer av hjelpemiddelordningen, jf. Innst. 101 S (2017–2018). Dette flertallet viser til at Stortinget i den forbindelse, mot stemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, fattet sju vedtak for en bedret hjelpemiddelordning. Stortinget vedtok etter innspill fra brukerorganisasjonene å skrinlegge overføring av ansvaret for hjelpemidler fra stat til kommune. Videre ble regjeringen pålagt å forenkle administrative rutiner, forbedre tilgangen til et bredere spekter av ulike hjelpemidler, utvikle bedre IKT-løsninger for en smidigere samhandling mellom bruker, stat og kommune, innføre brukerpass ved alle hjelpemiddelsentraler og sikre god informasjon og forutsigbarhet for brukerne, styrket fagkompetanse og kapasitet i førstelinjen samt økt kvalitet når det gjelder høreapparater og ortopediske hjelpemidler.

Dette flertallet viser til statsrådens svarbrev, der det fremgår at Arbeids- og velferdsetaten er i gang med en digitalisering av hjelpemiddelområdet, i tråd med Stortingets vedtak. Dette flertallet viser til felles komitémerknad i forbindelse med Stortingets behandling av Representantforslag 57 S (2017–2018), jf. Innst. 101 S (2017–2018):

«Komiteen viser til den samfunnsøkonomiske analysen av hjelpemidler som Norges Handikapforbund, Norsk Ergoterapeutforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon fikk utarbeidet av Menon Economics i mai 2017 (http://www.nhf.no/arkiv/hoyekostnader-ved-a-flytte-bolighjelpemidler-til-kommunene). Hovedbudskapet i rapporten viser at hjelpemidler og dagens modell gir samfunnsøkonomisk gevinst. Funksjonshemmede kan leve aktive liv, bo selvstendig og delta i utdanning og arbeid. Alternativet til en helhetlig og forutsigbar hjelpemiddelordning vil være passivitet, økt personhjelp og institusjon, noe som verken tjener funksjonshemmede eller samfunnet.

Komiteen ser i likhet med utvalget et stort behov for at det utvikles bedre IKT-løsninger på hjelpemiddelområdet, både for å bedre samhandlingen mellom stat og kommune og for å ivareta brukernes informasjons- og medvirkningsbehov på en bedre måte. Utviklingen av bedre IKT-løsninger må ha som mål å gi en forenklet og forbedret forvaltning, bedre kostnadskontroll, raskere levering, bedre faglig samhandling, sterkere brukermedvirkning, selvbetjeningsløsninger og muligheter for innsyn i egen sak.»

Dette flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen på egnet måte og i samarbeid med funksjonshemmedes organisasjoner rapportere tilbake til Stortinget hvilke resultater som er oppnådd gjennom iverksetting av Stortingets vedtak om forbedringer av hjelpemiddelformidlingen (jf. stortingsvedtakene nr. 429–435 av 30. januar 2018).»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti ser ikke at endringer i lov og ansvarsdeling mellom stat og kommune er det som skal til for å gjøre tjenesten for brukerne mer sømløs og ubyråkratisk. Disse medlemmer viser til at systemet ellers har nokså tydelige og velkjente grenser for hvilke hjelpemidler kommunen skal finansiere, og hvilke hjelpemidler staten skal finansiere, og mener det viktigste for å løse gråsonetilfellene er å fortsette arbeidet med å utvikle sømløse tjenester som gjør samarbeidet enklere og mer effektivt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at mange brukere opplever at ansvarsdelingen mellom stat og kommune, samt rigid forståelse av reglene, kan sette brukere med behov for hjelpemidler i en uheldig situasjon. I bakgrunnen for forslaget vises det til et eksempel som illustrerer dette godt, der en bruker ved første hjelpebehov fikk stårullestol som ledd i behandlingen, men deretter fikk avslag ved søknad om fornyelse fordi en ikke lenger så stårullestol som et behandlingshjelpemiddel og henviste bruker til ordinær rullestol – til tross for at den kostet det samme. Disse medlemmer mener det kan være gode grunner for å sikre at bruker får hjelpemidler tildelt av egen hjemkommune istedenfor fra en overordnet statlig myndighet lenger fra bruker. Det kan etter disse medlemmers syn likevel ikke være slik at en ansvarsdeling mellom stat og kommune praktiseres så rigid at der en bruker selv ønsker og mener å ha bedre nytte av en stårullestol fremfor en ordinær rullestol, uten at det koster det offentlige mer, får avslag på søknad om et slikt hjelpemiddel. Eksempelet kan vise at en tidligere deling av ansvar mellom kommune og stat ved tildeling av behandlingshjelpemidler og med formål om å bedre brukers funksjonsevne i dagligdagse gjøremål, ikke lenger er hensiktsmessig.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag til endringer i lov og i ansvarsdelingen for tildeling av hjelpemidler, slik at brukers behov og ønsker kan imøtekommes der det ikke ligger andre tungtveiende hensyn til grunn.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at mennesker som har hatt en type hjelpemiddel, får det hjelpemiddelet på nytt når det skal fornyes, dersom brukeren selv ønsker det.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag til endringer i lov og i ansvarsdelingen for tildeling av hjelpemidler, slik at brukers behov og ønsker kan imøtekommes der det ikke ligger andre tungtveiende hensyn til grunn.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sikre at mennesker som har hatt en type hjelpemiddel, får det hjelpemiddelet på nytt når det skal fornyes, dersom brukeren selv ønsker det.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget ber regjeringen på egnet måte og i samarbeid med funksjonshemmedes organisasjoner rapportere tilbake til Stortinget hvilke resultater som er oppnådd gjennom iverksetting av Stortingets vedtak om forbedringer av hjelpemiddelformidlingen (jf. stortingsvedtakene nr. 429–435 av 30. januar 2018).

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 25. mai 2021

Rigmor Aasrud

Kristian Tonning Riise

fung. leder

ordfører