2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Stine Westrum, fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til at proposisjonen ble fremmet av regjeringen Solberg i juni 2021. Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås lovendringer som skal bidra til å motvirke kroppspress, særlig blant barn og unge. Det foreslås blant annet å endre helsepersonelloven slik at det innføres kompetansekrav for visse former for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling. Videre foreslås det å endre helsepersonelloven og pasient- og brukerrettighetsloven slik at det innføres en 18-årsgrense for hvem som kan tilbys kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse.

Komiteen viser til at det har kommet inn to høringsinnspill, fra henholdsvis Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S.) og Den norske legeforening. Legeforeningen støtter intensjonene og mener det er prisverdig at departementet har startet et arbeid med lovendringer, men har imidlertid innvendinger av både prinsipiell og regelverkteknisk art. Norske Kvinners Sanitetsforening er glad for at departementet foreslår å endre helsepersonelloven slik at det innføres kompetansekrav for å gjennomføre visse former for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling. N.K.S støtter en 18-årsgrense for å utføre kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse, men mener fortsatt at et generelt forbud mot markedsføring bør komme.

Komiteen merker seg at det etter departementets oppfatning ikke er grunnlag for å innføre et generelt forbud mot bestilling og bruk av kosmetiske injeksjoner i private hjem. Komiteen merker seg at dette er på bakgrunn av at det allerede er krav om forsvarlighet i helsepersonelloven, at et slikt forbud vil være svært krevende å håndheve, samt at departementet legger til grunn at helsepersonell ikke vil forskrive slike legemidler til bruk i private hjem.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget i 2018 behandlet et representantforslag om et mer regulert marked for kosmetiske injeksjoner samt et representantforslag om kroppspress og reklameindustrien. Ved behandlingen av disse forslagene fattet Stortinget en rekke anmodningsvedtak, bl.a. vedtak nr. 838 (2017–2018) under behandlingen av Dokument 8:174 S (2017–2018) om et mer regulert marked for kosmetiske injeksjoner, jf. Innst. 348 S (2017–2018). Vedtaket lyder:

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av og fremme forslag om regulering av tilbud og bruk av kosmetiske injeksjoner. Aldersbegrensninger, krav til behandlere og lokaliteter må være del av denne. Videre må sanksjonsmuligheter tydeliggjøres. Forbud mot markedsføring av kosmetiske injeksjoner og mot bestilling og bruk i private hjem bør være del av beslutningsgrunnlaget som fremlegges for Stortinget.»

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, viser til at behandlingen av disse representantforslagene har dannet grunnlag for gjeldende sak med forslag om nødvendige reguleringer for å motvirke kroppspress, særlig blant barn og unge. Dette flertallet støtter vurderingene som ligger til grunn for forslag til endringer av helsepersonelloven og pasient- og brukerrettighetsloven.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er også opptatt av å se forslaget til lovendringer i sammenheng med Stortingets lovvedtak 146 (2020–2021), jf. Innst. 461 L (2020–2021) og Prop. 134 L (2020–2021) Endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame). Det er avgjørende å sikre en helhetlig og preventiv innsats for å motvirke uforholdsmessig kropps- og idealpress, særlig blant barn og unge.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil understreke at det er i hjemmet og i barnehage og skole at sunne holdninger i hovedsak utvikles og læres. Tidlig innsats for å styrke barns selvfølelse er noe av det viktigste vi må legge godt til rette for, slik at barn og unge kan ta selvstendige og gode valg og tørre å stå imot usunt press.

Kompetansekrav for å gjennomføre visse former for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling

Komiteen viser til at det foreslås å endre helsepersonelloven slik at det innføres kompetansekrav for å gjennomføre visse former for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling. Kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling som kan påføre pasienten alvorlig skade, sykdom, komplikasjoner eller bivirkninger, skal kun kunne utføres av helsepersonell.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, mener den foreslåtte reguleringen av kompetansekrav vil motvirke alvorlige skader, sykdom og andre komplikasjoner. Dette er nødvendig for å i større grad ta vare på personers fysiske og psykiske helse i samfunnet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener krav til kompetanse blant helsepersonell som utfører kosmetiske inngrep, er viktig for å sikre pasientsikkerheten.

Komiteens medlemmer fra Rødt og Pasientfokus viser til at vi har en dramatisk og økende mangel på helsepersonell i Norge. Disse medlemmer viser til at vi allerede ser at offentlig ansatte i helsesektoren rekrutteres over til private tjenester der de får lettere arbeidsdager. Disse medlemmer er bekymret for at kompetansekrav innen kosmetisk behandling vil øke bransjens behov for rekruttering av helsepersonell, og at det vil gå ut over tilgangen på nødvendig personell i de offentlige tjenestene. Disse medlemmer ber om at loven utformes slik at den ikke utløser et stort rekrutteringsbehov i denne bransjen for helsepersonell som er hardt tiltrengt i det offentlige for å sikre befolkningen forsvarlig og nødvendig helsehjelp.

Aldersgrense for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det foreslås å innføre en aldersgrense på 18 år for hvem som kan tilbys kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse. Flertallet merker seg at det gjennom høringssvarene til departementet kom frem at en slik aldersgrense i stor grad praktiseres i dag, men at en presisering gjennom lovverket likevel var ønsket. Den foreslåtte grensen er absolutt, og foreldre og foresatte kan derfor ikke samtykke på vegne av pasienten.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Kristelig Folkeparti, er særlig opptatt av innføring av en nedre aldersgrense for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse. Dette flertallet vil særlig trekke frem at det ikke vil bli gitt adgang til dette før personer har nådd myndighetsalder, uavhengig av foreldresamtykke. jf. forslag til ny § 4-5 a i pasient- og brukerrettighetsloven.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener psykisk helse og kroppspress blant unge utvikler seg til å bli en stadig større utfordring. Med fremveksten av sosiale medier, spesielt blant ungdom, er eksponeringen for kroppspress og kroppsidealer blitt større. Disse medlemmer mener derfor arbeid rettet mot spiseforstyrrelser, kroppspress og psykisk helse er et viktig satsingsområde i tiden som kommer. Disse medlemmer viser også til den store styrkingen i helsestasjons- og skolehelsetjenesten mens Fremskrittspartiet satt i regjering, der det i perioden 2013 til 2019 ble bevilget over 1,3 mrd. kroner til formålet, noe som er med på å styrke tilbudet rettet mot unges psykiske og fysiske helse.

Disse medlemmer er enige i departementets vurdering om at et markedsføringsforbud er for inngripende, men at reklame rettet mot barn ikke skal være tillatt. Disse medlemmer mener markedsføring av lovlige varer og tjenester bør være tillatt, og at et forbud mot markedsføring av kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling derfor vil være sterkt inngripende. Disse medlemmer mener skjønnhetsidealer og kroppspress vil være vanskelige å fjerne i sin helhet, men preventivt arbeid i forbindelse med dialog og opplysning er viktig for å hindre påvirkningskraft og innvirkning av kropps- og skjønnhetspress, særlig mot unge.

Disse medlemmer mener det er inkonsekvent at personer under 18 år kan ta permanente inngrep, som tatoveringer, med samtykke fra foreldre eller andre med foreldreansvaret, samtidig som departementet foreslår å ikke gi foreldre eller andre med foreldreansvaret mulighet til å gi samtykke på vegne av pasienten for kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse. Kosmetiske injeksjoner eller behandling er i aller størst grad reversible eller ikke-permanente. Disse medlemmer mener derfor foreldre eller andre med foreldreansvaret skal gis mulighet til å samtykke på vegne av pasienter fra 16 år.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter skal ny § 4-5 a lyde:

§ 4-5 a. Aldersgrense for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse

Pasienter under 18 år kan ikke avgi gyldig samtykke til kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse, jf. helsepersonelloven § 4 b. For pasienter mellom 16 og 18 år kan likevel foreldre eller andre som har foreldreansvaret for pasienten, avgi gyldig samtykke til slikt inngrep, injeksjon eller behandling.

I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. skal ny § 4 b lyde:

§ 4 b. Aldersgrense for kosmetiske inngrep, injeksjoner og behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse

Kosmetiske inngrep, injeksjoner eller behandling etter § 4 a, eller som utføres av helsepersonell, uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse skal ikke foretas på pasienter under 18 år. Helsepersonell kan likevel foreta kosmetisk inngrep, injeksjon eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse på pasienter mellom 16 og 18 år dersom foreldre eller andre som har foreldreansvaret for pasienten, samtykker til dette. For mindre risikofylte former for kosmetisk behandling som ikke kan påføre pasienten alvorlig skade, sykdom, komplikasjoner eller bivirkninger, typisk hudpleie o.l., vil det ikke være 18-årsgrense dersom behandlingen utføres av andre enn helsepersonell.

Med kosmetisk inngrep, injeksjoner eller behandling uten medisinsk eller odontologisk begrunnelse menes inngrep, injeksjon eller behandling hvor kosmetiske eller estetiske hensyn er den avgjørende begrunnelsen for inngrepet, injeksjonen eller behandlingen.

Første ledd gjelder ikke korrektive inngrep eller annen behandling ved misdannelser, skade eller sykdom, eller etter behandling av slike tilstander, samt tannregulering eller annen tannbehandling som er odontologisk begrunnet, men som samtidig har en kosmetisk betydning.»

Andre relevante tiltak eller pågående arbeider

Komiteen viser til at det er gjort en rekke anmodningsvedtak som omhandler kroppspress, reklame og hvordan vi forhindrer usunne kroppsideal blant unge. Videre viser komiteen til at arbeidet for å redusere kroppspress og å gi særlig barn og unge hjelp til å stå imot et slikt press, også må skje på andre måter enn gjennom lov- og forskriftsarbeid. Komiteen viser til at opptrappingsplanen for barn og unges psykiske helse (2019–2024) og Barne- og familiedepartementets lovproposisjon om endringer i markedsføringsloven er blant andre pågående arbeid som kan være av betydning for å redusere kroppspress og bidra til et bedre selvbilde blant unge.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener det er nødvendig at denne problemstillingen blir løftet opp. Det er mange, spesielt unge, som blir utsatt for et enormt utseendepress. Bak dette presset er det selskaper som tjener store summer på å først fortelle ungdom hvordan de bør se ut, gjennom uoppnåelige idealer, for deretter å selge dem produkter eller inngrep i jakten på det idealet. Disse medlemmer påpeker at de foreslåtte lovendringene ikke alene løser disse problemene.