Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Tor André Johnsen om fornuftsbasert regulering av campingbiler. Komiteen viser også til departementets svarbrev av 4. mai 2022, som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at representantforslaget inneholder syv ulike forslag knyttet til bruk av campingbiler. Komiteen viser til at det i svarbrev fra samferdselsministeren er kommentert på hvert av de syv forslagene. Komiteen viser i tillegg til at statsråden innledningsvis også fremhever at regjeringen er positiv til å vurdere rammevilkårene for campingbiler i Norge.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at campingbil er en viktig og populær ferieform i Norge og over en tiårsperiode er antallet campingbiler mer enn doblet. Rammebetingelsene for campingbil i Norge er dessverre preget av et uoversiktlig og byråkratisk regelverk, både teknisk og avgiftsmessig. Det skaper problemer for mange campingbileiere når regelverket fremstår som uklart og myndighetens praktisering av regelverket varierer rundt om i landet. Disse medlemmer mener at teknisk regelverk må liberaliseres og forenkles. Norge må også bruke det handlingsrommet som det felles europeiske regelverket for kjøretøy og førerkort gir det enkelte medlemsland for å gi campingbileiere en enklere hverdag, og jobbe aktivt for å få inn nye forenklinger.

Engangsavgift

Disse medlemmer viser til at campingbiler betaler 22 pst. av personbilavgift, men lenge var det satt strenge avgrensninger i forskrift om hva som kan være en campingbil i avgiftsmessig forstand. Dette byråkratiske regelverket gjorde at mange biler som leveres som campingbil fra produsent, ikke ble godkjent som campingbil i Norge. Dette endret seg da Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for at alle kjøretøy som er EU-typegodkjent som campingbil, skulle behandles avgiftsmessig likt.

Disse medlemmer viser til at de minste campingbilene fortsatt er holdt utenfor i regelverket, selv om det helt klart var en forventning om at de skulle tas med i forenklingen av regelverket. Eksempelvis vil en populær campingbil som VW T6.1 California få en nesten dobbelt så høy pris i Norge som i Danmark og Sverige. Dette er kun grunnet ulike avgiftsmessige definisjoner av hva som er en campingbil. Denne campingbilen leveres som campingbil fra produsent og er ansett som det i regelverket i våre naboland.

Disse medlemmer mener at definisjon av campingbil i avgiftsmessig forstand i forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5 må inkludere de minste campingbilene. Alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og har typegodkjenning som det, skal omfattes av avgiftsberegningen for campingbil. Derfor må bestemmelsene om minimums utvendig høyde og formuleringen om hevbart tak tas ut av forskriften.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5. Hovedregel for definisjon av campingbil for beregning av engangsavgift skal være at alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og har EU-typegodkjenning som campingbil, skal ha slik avgiftsberegning. Dagens krav til utvendig høyde og formulering om campingbiler med hevbart tak tas ut.»

Personbiltakst for campingbiler på ferjer

Disse medlemmer mener det burde legges mest mulig til rette for at norske campingbiler skal kunne bruke hele veinettet for å nå reiselivsmål, også de delene som er ferjebasert. Slik takstregulativet for ferje er utformet i dag, ender mange campingbiler opp med å måtte betale samme takst som tungtransport og lastebiler. Campingbiler er fritidskjøretøy som benyttes av privatpersoner på fritidsreiser, og burde av den grunn ikke belastes likt med en kommersiell lastebil.

Disse medlemmer mener at campingbiler og fritidskjøretøy i tillegg burde kunne forhåndsbetale i ordningen med AutoPass-ferje innenfor forhåndsinnbetalingsklasse 1. Også dette for å ta hensyn til at reiser med campingbiler som regel er fritidsreiser som foretas av privatpersoner. Det er da en unødvendig belastning å måtte forhåndsbetale fire ganger mer enn for en vanlig personbil.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre riksregulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy, som campingbiler, betaler takstgruppe B2.»

«Stortinget ber regjeringen endre AutoPASS-regulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy, som campingbiler, betaler takstgruppe AP1.»

«Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige endringer slik at kjøretøygruppe M1 inkluderes i forhåndsinnbetalingsklasse 1 for AutoPASS-ferjekonto.»

Godkjenne økt tillatt totalvekt

Disse medlemmer viser til at det de siste årene er blitt mulig å endre totalvekt på bakgrunn av dokumentasjon fra sluttprodusent – først på campingbiler nyere enn 2012 og nå også på eldre, men kun på bakgrunn av COC-papir (Certificate of conformity) fra sluttprodusent. Norge godtar ikke annen dokumentasjon enn COC-papir, til tross for at andre europeiske land godtar dokumentasjon fra utstyrsprodusent og dokumentasjon fra uavhengig instans.

Disse medlemmer mener det skal være enkelt å få godkjent økt tillatt totalvekt på campingbil, også der delene som brukes, ikke er montert fra den som er angitt som sluttprodusent av kjøretøyet. Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være tilstrekkelig for å tillate økt totalvekt for kjøretøyet.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at campingbiler kan øke tillatt totalvekt ved ettermontering av deler utført av andre enn sluttprodusent. Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være tilstrekkelig for å godkjenne økt tillatt totalvekt.»

Tillate campingbil opptil 4 250 kg på førerkort klasse B

Disse medlemmer viser til at ordinære campingbiler varierer i vekt slik at det kan oppfattes som noe tilfeldig at førerkort klasse B har en grense på 3 500 kg for kjøretøy, men tillater tilhenger som gir en totalvekt på 4 250 kg. Campingbiler tyngre enn 3 500 kg blir ofte «ribbet» for tilleggsutstyr og ekstra sikkerhetsutstyr for å spare vekt slik at de kan nedregistreres.

Disse medlemmer mener det kan oppfattes som ulogisk når det er tillatt med tilhenger inntil 750 kg som gir en vogntogvekt på 4 250 kg, men man samtidig ikke kan ha en bestemmelse om at også bilen i seg selv kan ha en totalvekt på 4 250 kg.

Disse medlemmer viser til at flere foreninger for campingbileiere i og utenfor Norge jobber opp mot EU for en løsning for å tillate kjøring av campingbiler på inntil 4 250 kg på førerkort klasse B. Disse medlemmer er kjent med at det har blitt sendt inn innspill til EU i forbindelse med innspillsrundene de har gjennomført som del av arbeidet med å revidere det europeiske førerkortdirektivet.

Disse medlemmer mener at også norske myndigheter må jobbe for en regelendring for førerkort klasse B i forbindelse med revisjonen av EUs førerkortdirektiv.

Disse medlemmer mener det samtidig burde sees på om ordningen med klasse B 96 kan justeres. Dette er en ordning der innehavere av førerkort klasse B kan få tillatelse til å kjøre bil med vekt opptil 3 500 kg med tilhenger på 750 kg, med en tillatt totalvekt på 4 250 kg. Tilleggskode 96 blir gitt når man har gjennomført et 7 timers obligatorisk kurs hos godkjent trafikkskole. Det burde sees på om det er mulig med et tillegg i det obligatoriske kurset som kan gjøre det mulig å tillate fritidskjøretøy med totalvekt inntil 4 250 kg på klasse B 96.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen jobbe for at det tillates å kjøre campingbil på opptil 4 250 kg med førerkort klasse B.»

Tempo 100-ordningen i Danmark

Disse medlemmer viser til at campingbiler både i Norge og Sverige kan følge skiltet hastighet. Tyskland har satt sin generelle makshastighet til 100 km/t for campingbiler. Danmark derimot har en egen ordning hvor campingbiler over 3 500 kg må godkjennes for 100 km/t ved at kjøretøyet gjennomgår en kontroll ved godkjent instans i Danmark. Dette er både upraktisk og unødvendig for norskregistrerte campingbiler, og det påfører campingbileiere mer byråkrati og flere kostnader.

Disse medlemmer viser til at Danmark i mai 2021 vedtok å gjøre ordningen permanent, etter mønster fra tilsvarende ordning i Tyskland. Danske myndigheter jobber for å få til en ordning med gjensidig anerkjent godkjennelse i Tyskland og Danmark, og forslagsstillerne ser derfor på mulighetene for å få til et tilsvarende samarbeid mellom norske og danske myndigheter som gode.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning der norskregistrerte campingbiler kan gjennomgå godkjenning for den danske Tempo 100-ordningen i Norge.»