Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget og departementets svarbrev av 29. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen viser til at det kun er forslag 2 og 3 i representantforslaget som er til behandling, da forslag 1 er avvist i medhold av Stortingets forretningsorden § 39 annet ledd bokstav e.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i departementets vurdering av forslag 2 i representantforslaget framkommer at statsråden har merket seg innspillene statsråden allerede har fått vedrørende saken, og vil ta disse med seg i det videre arbeidet i forbindelse med oppfølging av veteranbilpunktet i Hurdalsplattformen. I departementets vurdering av forslag 3 i representantforslaget framkommer det at Statens vegvesen sin vurdering er at det også for kjøretøy over 50 år kan være mye brukspotensial igjen, som nødvendigvis ikke vil begrense seg til sjelden eller begrenset bruk. Statens vegvesen opplyser videre at et fritak fra EU-kontroll for kjøretøy over 50 år, uten ytterligere krav om bruksbegrensning, også kan bidra til at eldre kjøretøy oppleves mer attraktive som «billig» bruksbil/ungdomsbil, noe de ikke ønsker å legge til rette for. Statens vegvesens tilråding er derfor at det ikke bør gjøres et generelt unntak fra periodisk kontroll for alle kjøretøy over 50 år. Flertallet viser til at departementet slutter seg til dette.

Flertallet merker seg at det er mange veteranbiler som er avhengig av etanolfri bensin, fordi motorene ikke er bygd for etanol. Etanol tærer på slanger og pakninger og kan gi lekkasjer med fare for brann. Flertallet forstår behovet for å sikre tilgangen til etanolfri bensin framover, men mener det er vanskelig for staten å regulere dette. Det bør kunne løses med avtaler i markedet.

Flertallet viser til at EU-kontroll er viktig for at Norge skal nå nullvisjonen, visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser ellers til departementets vurdering, hvor det henvises til Statens vegvesen sin uttalelse til forslaget:

«I denne sammenheng ønsker jeg å vise til innhentet uttalelse fra vår fagetat, Statens vegvesen. Deres vurdering er at det også for kjøretøy over 50 år kan være mye brukspotensiale igjen, som nødvendigvis ikke vil begrense seg til sjelden eller begrenset bruk. De opplyser videre at et fritak fra EU-kontroll for kjøretøy over 50 år, uten ytterligere krav om bruksbegrensning, også kan bidra til at eldre kjøretøy oppleves mer attraktive som ’billig’ bruksbil/ ungdomsbil, noe de ikke ønsker å legge til rette for. Statens vegvesens tilrådning er derfor at det ikke bør gjøres et generelt unntak fra periodisk kontroll for alle kjøretøy over 50 år. Jeg slutter meg til dette.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet peker på at kjøretøy er både hverdagstransport og kultur. Rammebetingelser for kjøretøy handler i stor grad om hverdagstransport, men for veldig mange er bilen også kultur. Situasjonen for veterankjøretøy er omtalt i regjeringens politiske plattform i punktet: «Sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken».

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener dette er bra, men det er viktig at denne programformuleringen fylles med innhold. Kjøretøy eldre enn 30 år regnes i dag som veterankjøretøy i kjøretøy- og avgiftsregelverket. Disse medlemmer mener det er viktig at definisjonen av et veterankjøretøy godt reflekterer når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli et entusiastkjøretøy.

Endre årsgrensen for veterankjøretøy fra 30 til 20 år

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at årsgrensen for veterankjøretøy skal endres fra 30 til 20 år. Gjennomsnittlig levetid for et kjøretøy før vraking er 19,2 år. En slik 20-årsregel vil etter disse medlemmers mening bedre reflektere når et kjøretøy går fra å være et ordinært transportmiddel til å bli en kulturgjenstand. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2022 i budsjettspørsmål har bedt regjeringen om provenyberegning av innføring av en slik 20-årsgrense med hensyn til omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift. Grunnet manglende tallgrunnlag for aldersfordeling av bilparken har det ikke vært mulig å få svar på dette. Disse medlemmer legger til grunn at det må være mulig å fremskaffe tallgrunnlag for aldersfordeling av bilparken.

Garanti for etanolfri bensin

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at innblanding av etanol i bensin skaper vanskeligheter for mange eldre kjøretøy. Motorene er ikke bygget for etanol, og dette tærer på både slanger og pakninger, noe som kan gi lekkasjer og fare for brann. Tidligere var tilgangen på etanolfri bensin (98 oktan E0) en selvfølge hos alle energileverandørene. Slik er det dessverre ikke lenger. Mange bensinstasjoner tilbyr nå bare blandingsbensin, og selv om innblandingsgraden er lav, er dette en bristende forutsetning for bruken av mange eldre kjøretøy. Den omfattende bruken av blandingsbensin er politikerskapt, og derfor må også staten rydde opp i situasjonen når etanolfri bensin blir en mangelvare i deler av landet. Disse medlemmer mener at det må gis en garanti for at etanolfri bensin skal være tilgjengelig i hele landet slik at folk kan ha mulighet til å bruke kjøretøyene sine. Disse medlemmer ber også regjeringen klargjøre hvor en slik bestemmelse kan legges i lovverket.

50-årsregelen må inkludere alle

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det skal være minst like gode rammevilkår for veterankjøretøy i Norge som i Sverige. 50-årsregel for alle kjøretøy er gjennomført i Sverige med gode resultater. Bruksmønster for veterankjøretøy er det samme uavhengig av hvilken bestemmelse som er brukt ved bilens registrering. Forskjellsbehandlingen av veterankjøretøy i dagens regelverk savner begrunnelse og dokumentasjon. Disse medlemmer mener derfor at alle veterankjøretøy skal behandles likt, og vil at 50-årsregelen skal gjelde alle, som i Sverige.

Disse medlemmer mener at veterankjøretøy er kulturgjenstander som skal være avgifts- og reguleringsfrie.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre årsgrensen for veterankjøretøy fra 30 år til 20 år med fritak for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift.»

«Stortinget ber regjeringen innføre en garanti for at etanolfri bensin (98 oktan E0) skal være tilgjengelig i hele landet.»

«Stortinget ber regjeringen inkludere alle kjøretøy i 50-årsregelen for EU-kontroll, slik Sverige har gjort.»