Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2023, kapitler under Finansdepartementet (rammeområde 14)

Til Stortinget

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser til Meld. St. 1 (2022–2023) Nasjonalbudsjettet 2023 og Prop. 1 S (2022–2023) Statsbudsjettet, som regjeringen la frem 6. oktober 2022. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet inngikk 29. november 2022 et forlik med Sosialistisk Venstreparti om statsbudsjettet for 2023. Forliket berørte ikke rammeområde 14. Komiteen viser videre til Stortingets behandling av Innst. 2 S (2022–2023), som ble avgitt 25. november med vedtak 1. desember 2022, der netto rammebeløp for hvert enkelt rammeområde ble vedtatt.

Rammeområde 14 omfatter bevilgninger til Stortingets eksterne organer: Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret, Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget), Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) og Riksrevisjonen. Stortingets eksterne organer leverer innspill til Stortingets budsjettforslag til Stortinget v/administrasjonen (pris- og lønnsjustert, med unntak av Sivilombudet og Riksrevisjonen, som er tilknyttet den sentrale lønnskompensasjonsordningen i Staten) medio april før påfølgende budsjettår. Budsjettforslag for Stortingets eksterne organer legges normalt frem til behandling i presidentskapet medio/ultimo mai. Stortingets presidentskap sender sitt forslag til Finansdepartementet for innarbeidelse i regjeringens forslag til statsbudsjett.

2. Regjeringens budsjettforslag

Nedenfor følger en oversikt over regjeringens bevilgningsforslag under rammeområde 14, slik det fremgår av Prop. 1 S (2022–2023), fordelt på kapitler og poster:

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 14

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2022–2023)

Utgifter

Stortinget og tilknyttede organ

42

Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

1

Driftsutgifter

7 991 000

43

Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

1

Driftsutgifter

99 038 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

41 265 000

45

Norges institusjon for menneskerettigheter

1

Driftsutgifter

26 857 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

576 820 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

28 700 000

Sum utgifter rammeområde 14

780 671 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 000 000

2

Refusjon utland

300 000

Sum inntekter rammeområde 14

2 300 000

Netto rammeområde 14

778 371 000

3. Stortingets vedtak om rammeområde 14

Ved vedtak i Stortinget 1. desember 2022 er nettosum for rammeområde 14 fastsatt til 778 371 000 kroner. De fremsatte bevilgningsforslagene i denne innstillingen bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd. Til de kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte budsjettforslag.

4. Oversikt over forslag til bevilgninger under rammeområde 14

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2022–2023)

Komiteens tilråding

H

FrP

SV

R

V

Utgifter (i tusen kroner)

42

Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

1

Driftsutgifter

7 991

7 991 (0)

7 911 (-80)

7 991 (0)

7 991 (0)

7 991 (0)

7 991 (0)

43

Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

1

Driftsutgifter

99 038

99 038 (0)

98 048 (-990)

101 538 (+2 500)

99 038 (0)

99 038 (0)

99 038 (0)

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

41 265

41 265 (0)

40 852 (-413)

41 265 (0)

41 265 (0)

41 265 (0)

41 265 (0)

45

Norges institusjon for menneskerettigheter

1

Driftsutgifter

26 857

26 857 (0)

26 588 (-269)

24 357 (-2 500)

26 857 (0)

26 857 (0)

26 857 (0)

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

576 820

576 820 (0)

571 052 (-5 768)

576 820 (0)

576 820 (0)

576 820 (0)

576 820 (0)

Sum utgifter

780 671

780 671 (0)

773 151 (-7 520)

780 671 (0)

780 671 (0)

780 671 (0)

780 671 (0)

Inntekter (i tusen kroner)

Sum inntekter

2 300

2 300 (0)

2 300 (0)

2 300 (0)

2 300 (0)

2 300 (0)

2 300 (0)

Sum netto

778 371

778 371 (0)

770 851 (-7 520)

778 371 (0)

778 371 (0)

778 371 (0)

778 371 (0)

5. Stortingets eksterne organer

5.1 Kap. 42 Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder drift av Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret (Ombudsnemnda). Ombudsnemnda skal fremme og beskytte rettighetene og interessene til personer som har tjenesteplikt etter forsvarsloven, og personer som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner, og ved sitt arbeid også søke å medvirke til å effektivisere Forsvaret.

Regjeringen foreslår at det bevilges 7,991 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon på bevilgningen til Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret på 0,08 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at staten bør effektivisere seg kontinuerlig, slik også resten av landets virksomheter gjør. Høyre ønsker i sitt alternative budsjett å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen, som reduserer statlige driftsbudsjetter med 0,5 pst. På grunn av den ekstraordinære økonomiske situasjonen mener vi som et engangstiltak at statlige virksomheter må effektivisere med ytterligere 0,5 pst. Et tilsvarende effektiviseringstak gjelder også for organer som er tilknyttet Stortinget, herunder Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret.

5.2 Kap. 43 Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til drift av Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet). Sivilombudet skal føre kontroll med den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste for å hindre at det øves urett mot den enkelte, og for å bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.

Regjeringen foreslår at det bevilges 99,038 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon på bevilgningen til Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen på 0,99 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at staten bør effektivisere seg kontinuerlig, slik også resten av landets virksomheter gjør. Høyre ønsker i sitt alternative budsjett å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen, som reduserer statlige driftsbudsjetter med 0,5 pst. På grunn av den ekstraordinære økonomiske situasjonen mener vi som et engangstiltak at statlige virksomheter må effektivisere med ytterligere 0,5 pst. Et tilsvarende effektiviseringstak gjelder også for organer som er tilknyttet Stortinget, herunder Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet har etter en grundig vurdering av rammen for Stortingets kontrollorganer kommet til at det vil være fornuftig å flytte 2,5 mill. kroner fra kap. 45 Norges institusjon for menneskerettigheter til kap. 43 Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen. Behovet for å styrke kontrollen med byråkratiet og forvaltningen på vegne av «den lille mann» må gå foran tilsynet med grunnleggende menneskerettigheter i et åpent demokratisk samfunn. Dette medlem viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative budsjett og fremmer på denne bakgrunn et samlet bevilgningsforslag under rammeområde 14 på den vedtatte rammen, jf. avsnitt 6 Forslag fra mindretall nedenfor.

5.3 Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten går til drift av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene).

Regjeringen foreslår at det bevilges 41,265 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon på bevilgningen til Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste på 0,413 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at staten bør effektivisere seg kontinuerlig, slik også resten av landets virksomheter gjør. Høyre ønsker i sitt alternative budsjett å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen, som reduserer statlige driftsbudsjetter med 0,5 pst. På grunn av den ekstraordinære økonomiske situasjonen mener vi som et engangstiltak at statlige virksomheter må effektivisere med ytterligere 0,5 pst. Et tilsvarende effektiviseringstak gjelder også for organer som er tilknyttet Stortinget, herunder Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.

5.4 Kap. 45 Norges institusjon for menneskerettigheter

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder drift av Norges institusjon for menneskerettigheter. Norges institusjon for menneskerettigheter har som hovedoppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater og folkeretten for øvrig.

Regjeringen foreslår at det bevilges 26,857 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon på bevilgningen til Norges institusjon for menneskerettigheter på 0,269 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at staten bør effektivisere seg kontinuerlig, slik også resten av landets virksomheter gjør. Høyre ønsker i sitt alternative budsjett å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen, som reduserer statlige driftsbudsjetter med 0,5 pst. På grunn av den ekstraordinære økonomiske situasjonen mener vi som et engangstiltak at statlige virksomheter må effektivisere med ytterligere 0,5 pst. Et tilsvarende effektiviseringstak gjelder også for organer som er tilknyttet Stortinget, herunder Norges institusjon for menneskerettigheter.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet har etter en grundig vurdering av rammen for Stortingets kontrollorganer kommet til at det vil være fornuftig å flytte 2,5 mill. kroner fra kap. 45 Norges institusjon for menneskerettigheter til kap. 43 Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen. Behovet for å styrke kontrollen med byråkratiet og forvaltningen på vegne av «den lille mann» må gå foran tilsynet med grunnleggende menneskerettigheter i et åpent demokratisk samfunn. Dette medlem viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative budsjett og fremmer på denne bakgrunn et samlet bevilgningsforslag under rammeområde 14 på den vedtatte rammen, jf. avsnitt 6 Forslag fra mindretall nedenfor.

5.5 Kap. 51 Riksrevisjonen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder midler til drift av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt, og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Regjeringen foreslår at det bevilges 576,820 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til partiets alternative budsjettforslag, der det er lagt inn forslag om en reduksjon på bevilgningen til Riksrevisjonen på 5,768 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at staten bør effektivisere seg kontinuerlig, slik også resten av landets virksomheter gjør. Høyre ønsker i sitt alternative budsjett å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen, som reduserer statlige driftsbudsjetter med 0,5 pst. På grunn av den ekstraordinære økonomiske situasjonen mener vi som et engangstiltak at statlige virksomheter må effektivisere med ytterligere 0,5 pst. Et tilsvarende effektiviseringstak gjelder også for organer som er tilknyttet Stortinget, herunder Riksrevisjonen.

Post 75 Internasjonale organisasjoner og nettverk

Sammendrag

Bevilgningen på posten gjelder driften av INTOSAI Development Initiative (IDI). Et mål med IDI er å styrke offentlig revisjon i utviklingsland og gjennom dette bidra til godt styresett, utvikling og kamp mot fattigdom. IDI er organisert som en stiftelse med et styre og et sekretariat. Styret i stiftelsen blir ledet av riksrevisor.

Regjeringen foreslår at det bevilges 28,7 mill. kroner for 2023.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentarer og slutter seg til forslaget.

6. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

42

Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

1

Driftsutgifter

7 991 000

43

Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

1

Driftsutgifter

101 538 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

41 265 000

45

Norges institusjon for menneskerettigheter

1

Driftsutgifter

24 357 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

576 820 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

28 700 000

Totale utgifter

780 671 000

Inntekter

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 000 000

2

Refusjon utland

300 000

Totale inntekter

2 300 000

7. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I

På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

42

Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret

1

Driftsutgifter

7 991 000

43

Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen

1

Driftsutgifter

99 038 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

41 265 000

45

Norges institusjon for menneskerettigheter

1

Driftsutgifter

26 857 000

51

Riksrevisjonen

1

Driftsutgifter

576 820 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk

28 700 000

Totale utgifter

780 671 000

Inntekter

3051

Riksrevisjonen

1

Refusjon innland

2 000 000

2

Refusjon utland

300 000

Totale inntekter

2 300 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2023 kan overskride bevilgningen under kap. 51 post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3051 post 2.

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 13. desember 2022

Peter Frølich

leder og ordfører